Muita hoitoalalla työskenteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keikkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keikkailija

Vieras
Millä alalla olette? Itse hoitoalalla ja keikkatyötä teen.

Musta vaan tuntuu, ettei vakituiset työntekijät oikein tykkää keikkalaisista! Toki ymmärrän että rankaa jos joutuu jatkuvasti perehdyttämään uusia, mutta ei se ole niin helppoa tullakaan uuteen työyhteisöön jossa katsotaan päästä varpaisiin eikä puhuta mitään. Eikä siihen pääse edes sisälle jos on vain yhden vuoron silloin ja toisen tällöin.

Miksi hoitoala on tällänen? Vai onko kaikki naisvaltaset alat samanlaisia?

Riippuu täysin osastosta, miten keikkalaiset otetaan vastaan. Osa vakituisista on hyvinkin onnellinen siitä, että saa "lisäkäsiä" avuksi, vaikkei keikkalainen ehkä kaikkea pystykään tekemään.
Itse kierrän vakituisena ison sairaalan lähes kaikkia osastoja ja pidän työstäni. Kaikki nämä naisvaltaisen alan "ikävät" puolet jäävät kokematta tai kokemus pintapuoliseksi. Kun millään osastolla ei useimmiten olla kuin yksi vuoro silloin tällöin, ei kiireisimmät osastot tai nämä "elämäänsä ja työhönsä" leipiintyneet hoitajat pääse käymään ns. hermoille.
Omalla asenteella on terveydenhoitoalalla iso merkitys. Kun itse olet asiallinen, kohtelias ja osaava, niin voit viitata kintaalla huonosti käyttäytyville kollegoille.

Meillä otetaan kaikki avosylin vastaan ja nähdään potentiaalisina tulevina vakkareina. Toki pienemmissä piireissä osa keikkalaisista(kaan) ei ole niin miellyttäviä ihmisiä, mutta pääosin he ottaa työn vakavasti ja neuvot hyvin vastaan. Aivan sama jaksaako olla työntekijöille miten ystävällinen kunhan hoitaa työnsä kunnolla, asiakkaita varten siellä ollaan. ;)

Riippuu keikkalaisesta.
Jos oma-aloitteisuutta ei löydy tai on muuten "perässä vedettävä" ja kiire on, niin kyllä se joskus tuntuu että parempi olla omalla pienemmällä porukalla kuin ottaa keikkalainen remmiin mukaan.

Me ollaan kehitelty sellainen perehdytysopas joka helpottaa meidän osastolle tulemista myös keikkalaisen silmin. Se on todettu hyväksi molemmin puolin. Pääosin ollaan saatu hyvää palautetta keikkalaisilta ja otettu kaikki lämpimästi vastaan, "tunareita" keikkalaisissa on kuitenkin hyvin harvoin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
No, ensin vastaan kysymykseen, että kyllä ne naisvaltaiset työpaikat vähän samanlaisia tahtoo olla ja etenkin hoitopuolella. Minut tosin otettiin hyvin vastaan, kun nykyiseen paikkaan aluksi sijaisena menin. Samoin otetaan edelleen kaikki sijaiset, koska niistä on välillä aika pula... Meillä kotihoidossa perehdytetään uusi sijainenkin niin, että kulkee ensin muutaman päivän toisen hoitajan mukana ennen, kun lähtee yksin liikenteeseen. Myös esimies käy olelliset asiat koko kupletista läpi. Mä en ole ikinä kokenyt sitä mitenkään raskaana, sillä ne päivät on paremminkin suurta herkkua, kun on toinenkin siellä asiakaskäynnillä mukana, ;) Niin saadaan hommat nopeammin tehtyä ja vastaavasti voidaan sitten käyttää se ylimääräinen aika ihan vaan vaikka sen asiakkaan kanssa jutusteluun. Tai jos sattuu siihen saumaan kiireisempiä päiviä / poissaoloja, niin saa otettua enemmän paikkoja, kun on kaksi tekemässä. Eikä meillä sijaiset ole koskaan ainakaan mun kuullen valittaneet, että heitä kohdeltais kun ulkopuolisia. Mutta kaipa se tekee osansa, kun niitä sijaisia tarvitaan jatkuvasti, myös uusia, että ei ole varakaan "kaltoin kohdella" tai muuten ne ei enää tule ja vakkareilla on sitten tiedossa raskaampia työpäiviä...

No mä tykkään myös vaihdella osastojen ja yksiköiden väliä mutta aina se uuteen paikkaan meneminen jännittää kun ei tiedä paikasta MITÄÄN. Ja vaikka menisi vanhaankin paikkaan, tekevät toiset työntekijät asiat erilailla kuin miten on neuvottu aiemmin ja sitten taas syytetään keikkailijaa. Eri taloissa kun työtavat vaihtelevat ihan työtekijöiden mukaan. Se on turha selittää siinä että näin on neuvottu. Mulla on työkokemusta alalta 9vuotta ja ihan vanhusten hoitoa olen tehnyt koko ajan ja osaan kyllä tehdä työni. Mutta jos ei kerrota potilaista mitään, on työteko melko vaikeaa.. :/

Osassa paikkoja on tuo opas, esim. iltavuoro osatolla 1 ja se taskussa onkin aika helppoa toimia, aina sellaista ei vaan ole tai päivitys on jäänyt joskus pari vuotta sitten..

Riippuu tosi paljon osastosta missä keikkailee, että miten otetaan vastaan ja miten perehdytetään. Itse aikanaan keikkailin keskussairaalan eri osastoilla, ja kyllä sen jo ensimmäisellä keikalla näki millainen ilmapiiri osastolla on. Huonoon paikkaan en toista kertaa mennyt, niillä hyvilläkin osastoilla riitti ihan tarpeeksi keikkaa.

Yhteistyössä