Pohdintaa pienen lapsen hoitoon viemisestä, opiskeluista ym

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Jopas osaa mennä pakka sekaisin juuri kun kaiken piti olla selvää. :whistle:

Meillä siis kuopus täyttää juuri vuoden ja minulla alkaa työt elokuussa, miehellä isyyslomaa tammikuun loppuun ja kuopukselle haettu päivähoitopaikkaa tammikuusta, jolloin hän siis 1,5v. Isoveli on jo hoidossa kuntoutuksellista syistä.

Nyt mies sitten meni tänään kuulemaan unelmakoulutuksestaan joka alkaisi jo nyt syksyllä, sellainen ryhmä ettei uusia ole luvassa ainakaan kahteen vuoteen. Miehellä on jo ammatti ja vakityö (yötyötä), viihtyy työssään ihan ok mutta kaipaisi välillä vaihtelua. Tämä koulutus on jatkoa samantyylisellä alalla, tarjoaa varman työpaikan paremmalla palkalla, mahdollisuuksia valita itse työaikansa ja vaikka halutessaan perustaa oman yrityksen alalle. Miehen vanha unelmahomma. Koulutus kestää 2v ja on kokopäiväopiskelua, mutta edelliseen tutkintoonsa vedoten mies saisi varmasi joitain osa-alueita anteeksi ja näin jäisi vielä mahdollisuus keikkatöihinkin.

Itse teen myös yötyötä ja meillä on ollut pienenä ongelmana mielessä tuo kahden yötyöläisen työaikojen yhdistäminen sitten kun molemmat palaavat töihin, kumpikaan ei nykyisessä paikassa halua päivätöihin. Tuon miehen koulun myötä tämäkin ongelma ratkeaisi. Toki taloudellinen tilanne heikkenisi noiden opintojen ajaksi, mutta laskeskeltiin että pärjättäisiin kuitenkin. Itse teen yötyötä 75%:lla eli vapaita lisi luvassa ihan mukavasti syksyksi eikä eli helpotusta lasten hoitoaikoihin.

Mutta, mutta... Tuo kuopus olisi tosissaan vasta sen vajaa 1v2kk koulun alkaessa enkä ole vielä kuvitellut laittavani häntä hoitoon alle 1,5v. Ja toisaalta täytyisi löytää se hoitopaikkakin jostain... :/

Sekavaa... Mutta siis mitä mieltä olette, kannattaako yrittää järjestää asioita niin että mies lähtisi opiskelemaan vai hylätä koko ajatus?

en veisi alle 3v lasta hoitoon jos ei ole pakko, ja sellaiseksi en tuota tilannetta laske. Miehellä on kuitenkin ammatti ja työ missä viihtyy, joten nyt on tärkeintä olla kotona lapsen kanssa. Jos opiskelut vielä myöhemmin kiinnostavat niin varmaan sopiva koulu löytyy.

Tietysti jos pystyt itse olemaan lapsen kanssa kotona miehen opiskellessa? Mutta siis muussa tapauksessa en suosittele. 1,5v on hänkin vielä kovin pieni hoitooon, mutta 1v vielä huomattavasti pienempi. Tärkeintä hänelle on saada olla kotona vielä tuo puoli vuotta.

kyllä mie veisin hoitoon. ihan turha taas alkaa syyllistämään, mikä se 3 vuoden maaginen ikä sitten on jolloin voi omaa elämää jatkaa. meil on ollu reilun vuoden ikäsestä hoidossa ja hyvin sopeutui. paremmin kuin 2vuotias serkkunsa aikoinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ruskea:
en veisi alle 3v lasta hoitoon jos ei ole pakko, ja sellaiseksi en tuota tilannetta laske. Miehellä on kuitenkin ammatti ja työ missä viihtyy, joten nyt on tärkeintä olla kotona lapsen kanssa. Jos opiskelut vielä myöhemmin kiinnostavat niin varmaan sopiva koulu löytyy.

Tietysti jos pystyt itse olemaan lapsen kanssa kotona miehen opiskellessa? Mutta siis muussa tapauksessa en suosittele. 1,5v on hänkin vielä kovin pieni hoitooon, mutta 1v vielä huomattavasti pienempi. Tärkeintä hänelle on saada olla kotona vielä tuo puoli vuotta.

No sä et veisi hoitoon, mutta eiköhän se ole jokaisen oma asia minkä ikäisenä vie lapsensa hoitoon.

Kaipa munkin olis sitten pitänyt olla vain hoitovapaalla kotona kuin alata hankkimaan itselle ammattia. Ja nytkin pitäis varmaan mielummin olla työtön kuin opiskelija niin sais likka olla kotona. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä ihmeen isyysloma? Eihän 1-vuotiaan vanhemmilla ole mitään isyyslomia. Kotihoidontukea voi saada.

Juu no nämä on vähän näitä termi-juttuja. Ei asuta suomessa ja meillä on vähän eri systeemit. Täällä nyt vaan tupataan käyttämään tuota isyysloma-nimitystä silloin kun isä on kotona lasten kanssa ja äitiyslomaa silloin kun äiti on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hankkikaa hoito vaan pienemmälle, eihän kyse ole kuin muutamasta kuukaudesta.

niin... Nuo opiskelut alkaisivat elokuun lopussa tai syyskuun alussa (päivämäärä selviää ensi viikkoon mennessä) ja lapsi aloittaisi hoidossa joka tapauksessa tammikuun alusta eli kysymys vain 4kk:sta. Mutta toisaalta taas tyttö on kehittynyt hitaanpuolesti noissa liikkeellelähdöissä, oppi vasta ryömimään muutama päivä sitten. Nyt toivoisi että tammikuussa olisi liikkuminen jo huomattavsti sujuvampaa ja pärjäisi hoidossa paremmin.

Jos olisi pakkotuilanne niiin ei kai sitä niin miettisi, mutta kun kyseessä on lähinnä houkutteleva tilaisuus käy mielessä mikä on parasta lapselle.

Yhteistyössä