Yökylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Rakastunut*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

*Rakastunut*

Vieras
Toimin miesvaltaisella alalla ja työyhteisömme on tiivis. Kohtaamme työssä elämän nurjan puolen ja luotamme toisiimme esimerkiksi vaaratilanteissa. Työn luonteesta johtuen tunnemme toisemme hyvin.

Seurustelen miehen kanssa, joka tekee täysin erilaista työtä kuin minä. Ongelmaksi on tullut läheiset välini työkavereihini. Mies ei ymmärrä, että nainen voi olla vain ystävä miehen kanssa. Asia eskaloitui eilen pahemmaksi kuin koskaan. Olin sopinut, että entinen työkaverini tulee luokseni pariksi yöksi työkomennuksen aikana. Miehelleni tämä ei sopinut. Hänen mielestään parisuhteessa ei toimita näin. Mies sanoi haluavansa itselleen naisen eikä hyvää jätkää. Tällainen käytös ei kuulemma ole hyväksyttävää kenekään mielestä. Mies katsoo, että en arvosta häntä enkä parisuhdettamme, sillä otan luokseni toisen miehen yöksi. Olin aivan järkyttynyt kun mies sanoi laittavansa seurustelusuhteemme poikki. En voi ymmärtää, että kaikki kaatuu pariin yöhön.

Olen 100% luotettava. En ole koskaan pettänyt enkä ikinä tule pettämään seurustelukumppaniani. En voisi katsoa itseäni peilistä pettämisen jälkeen, en tekisi sitä itselleni enkä rakastamalleni ihmiselle. Olen sanonut tämän miehelle. Koska vietän valtaosan ajastani miesten kanssa, mahdollisuuksia pettämiseen olisi lukuisia, mutta se ei tee minusta epäluotettavaa.

Olen suorittanut varusmiespalveluksen, jolloin vietin vuoden yötä päivää miesten kanssa. Koulutukseni ja koko työkokemukseni on miesvaltaiselta alalta. Harrastukseni on miehinen. Suhtautumiseni koko miesasiaan on aivan erilainen kuin miehelläni. En voi valita mieheni ja työni sekä oman itseni välillä.

Onko muilla vastaavia ongelmia ja miten olette asian selvittäneet? Erityisesti miesten mielipiteitä asiaan liittyen kaipailen.

Saimme puhuttua asian tällä kertaa. Mies sanoi toimineensa vihastuksissaan ja ettei voisi ikinä jättää minua. Rakastamme toisiamme, mutta pelkään, että tilanne tulee toistumaan enkä ehkä kestä toista jättämistä.

• Tykkää
Reactions: aboutcb1
Ymmärrän miestäsi vaikka olen nainen. Nykyään maailmassa on niin paljon kaikkea pa-kaa ja pettämistä että ymmärrän jos häntä huolestuttaa toisen miehen yöpyminen luonasi. Itselläni olisi myös suuria vaikeuksia sulattaa tällainen tilanne että mieheni luona yöpyisi joku hänen hyvä naisystävänsä. Olkoon sitten minkälaisia ystäviä tahansa aina on olemassa se mahdollisuus että jotain muutakin tapahtuu kuin pelkkää viatonta nukkumista kun on kyseessä eri sukupuolta olevat "ystävät".

• Tykkää
Eikö miesystäväsi voi tulla myös luoksesi yöksi tuolloin? Tai ainakin kannattaisi järjestää "yhteistreffit", jotta miehesi tapaisi ystäväsi. Jos kaikki tapahtuu hänen "selkänsä takana", voi olla vaikeampi luottaa kuin jos hän tapaisi ystäviäsi.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide*:
Olkoon sitten minkälaisia ystäviä tahansa aina on olemassa se mahdollisuus että jotain muutakin tapahtuu kuin pelkkää viatonta nukkumista kun on kyseessä eri sukupuolta olevat "ystävät".

Ainakaan meillä ei ole tällaista mahdollisuutta, vaikka meillä olisi yötä itse Harrison Ford! Minä olen aina ollut uskollinen miehelleni ja mieheni tietää sen, eli minusta on loukkaavaa, että aloittajan mies edes epäilee puolisoaan. Meillä on ollut yövieraina niin miehiä, naisia kuin pariskuntiakin ja lapsiperheitä ja aina kaikki ovat yöpyneet kiltisti siellä vierashuoneessa, sillä JOS joku olisi joskus yrittänyt edes lähennellä, olisi kyseinen ihminen entinen ystävä sen jälkeen ja sen kaikki tietävät - ei sillä, että kenenkään vieraan päähänkään olisi moista välähtänyt.

Mielestäni ap:n ja miesystävänsä kannattaisi todella keskustella vakavasti ja ap:n tehdä selväksi miten pahalta tuntuu, että mies edes epäilee hänen uskollisuuttaan. Olen myös samaa mieltä kuin joku muu/jotkut muut kirjoittajat, että olisi hyvä, jos mies voisi tavata ap:n ystävän ja olla samaan aikaan yötä myös ap:n luona.

• Tykkää
Alkuperäiselle

Kuinka pitkään olet tuntenut miesystäväsi? Mieleeni tulee, että suhteenne on vielä tuore, eikä luottamus ole ehtinyt kasvaa täyteen mittaansa. Ymmärrän, että suhdetta koettelee toisen miehen yöpyminen asunnossasi.

• Tykkää
Minusta miesystäväsi tuohtumus on ymmärrettävää, sillä tehän vasta seurustelette. Kyllä minäkin vetäisin herneet nenääni, jos poikaystäväni kotona yöpyisi naisia, jotka eivät ole hänelle sukua. Luottamus seurustelukumppania kohtaan syntyy teoista ajan myötä. Sokeaa luottamusta ei kannata vaatia, vaan pitää itse esimerkillään näyttää, että on luottamuksen arvoinen.

Minusta on silloin eri asia, että jos seurustelunne johtaa avo- tai avioliittoon, jolloin voit pyytää yökylään työkavereitasi, kun miehesi on itse paikalla. Kyllä minä ainakin kysyn mieheltäni aina, että onko okei, että meille tulee yövieraita silloin ja silloin. Kyse on toisen huomioimisesta ja totta kai oletan, että asia on miehelle okei, mutta jos esim. mies on ollut ulkomaan komennuksella ja on ihan poikki, niin hänellä on myös oikeus sanoa, että ei nyt, en jaksa ketään vieraita, vaikka kyse olisikin minun vieraista eikä yhteisistä vieraistamme.

Ehkäpä minä olen tiukkapipo ja vanhanaikainen, mutta mielestäni ei ole oikein hyväksyttävää, että vieras mies yöpyy naisen luona, kun paikalla ei ole ketään "esiliinaa". Vaikka sinä olet luotettava, niin et voi olla 100 % varma yövieraastasi.

Tässä asiassa olin itse aika naiivi, sillä yksi erittäin hyvä ystäväni oli mies. Luotin häneen ja juttelimme asioistamme erittäin perinpohjaisesti. Aviomieheni tunsi hänet hyvin. Kun erosin, luulin, että saan tästä miespuolisesta ystävästä lohduttajan, mutta yllätyksekseni hän halusikin minun kanssa seksiä ja seurustelua. Koin tämän kuin iskun vyön alle. Minä en koskaan flirttaillut tms, mutta silti mies olikin minuun ihastunut ja olisi ollut valmis käyttämään tilaisuutta hyväksi. Sen jälkeen en ole uskonut enää siihen, että ei-sukulaiset heteromies ja -nainen voivat olla puhtaasti vain ystäviä ilman seksuaalista jännitettä.

Luulen, että itse pidät siitä, että teillä työpaikalla on niin lämpimät välit (tod.näk. olet töissä poliisissa, palolaitoksella, ambulanssissa tai ensiavussa), mutta omakohtaisesti koettuna se ei ole aina hyvä asia. "Hyväveli"-järjestelmässä esim. ex-mieheni työpaikalla annettiin ilman muuta esim. alibeja pettäville työkavereille jne.

• Tykkää
Kyllä miesystäväkin voisi ottaa vastuuta tilanteesta ja mennä vaikka hotelliin yöksi. Seurustelukumppanisi on ihan oikeassa, kotisi ei ole hotelli. itse en vaivaa koskaan tuttuja ja sukulaisia, vaan menen hotelliin, kaikki hotellit eivät ole kalliita.

Aivan kuten edellä, oikea paikka on hotelli, oli työkaveri sitten mies tai nainen.

Hiukan tuntuu kaikkinensa muutenkin tuo sinun symbioitumisesi työhön, työyhteisöön ja työkavereihin omituiselta. Työ työnä ja vapaa-aika omanansa.

• Tykkää
Mieti asia toisinpäin: jos mies majoittaisia naisystävänsä pariksi yöksi, etkö yhtään epäröisi? Itse voisin hyvinkin olla majoittaa mieskaverin yöksi mutta tiedän etten välttämättä pitäisi siitä jos mies niin tekisi..epäilisin siitä huolimatta että luotan mieheeni ja itseeni.

• Tykkää
Onko noin tiivis työyhteisö hyvästä? Onko rankoilla aloilla PAKKO olla niin tiiviisti yhdessä? Minusta näin ulkopuolisena voisi kuulostaa siltä, että olisi hyvä, että siviilielämää yrittäisi erottaa tarkoituksella työelämästä. Jos miettii sitä, että tuon tyyppistä työtä tekee vuosikymmeniä, niin mahtaako oikein mikään parisuhde kestää sen rinnalla, että normaali 40 h/vko ei riitäkään työlle, vaan työ + työkaverit tunkeutuvat myös vapaa-ajalle.

Ymmärrän, että työpaikalla syntyy hyviä ihmissuhteita, jopa rakkaussuhteita ja ystävyyssuhteita. Sen sijaan en oikein ymmärrä sitä, että eikö se riitä, että työpäivän ajan pitää yhteyttä rakkaisiin ystäviin ilman, että heihin pitää olla yhteydessä vielä työpäivän jälkeenkin. Minulle itselleni perhe on juuri se, jonka parissa haluan olla vapaa-aikana. Omalla työpaikallani on yksi erittäin hyvä ystävyyssuhde, joka on vuosien saatossa syventynyt työkaveruudesta ystävyydeksi asti. Silti tapaamme toisiamme työajan ulkopuolella vain äärimmäisen harvoin.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja työyhteisö:
Onko noin tiivis työyhteisö hyvästä? Onko rankoilla aloilla PAKKO olla niin tiiviisti yhdessä? Minusta näin ulkopuolisena voisi kuulostaa siltä, että olisi hyvä, että siviilielämää yrittäisi erottaa tarkoituksella työelämästä. Jos miettii sitä, että tuon tyyppistä työtä tekee vuosikymmeniä, niin mahtaako oikein mikään parisuhde kestää sen rinnalla, että normaali 40 h/vko ei riitäkään työlle, vaan työ + työkaverit tunkeutuvat myös vapaa-ajalle.

Taas näitä jotka eivät ymmärrä että normaaleilla ihmisillä on ystäviä suhteen ulkopuolellakin. Onko käytännössä mitään väliä onko ystävä työkaveri vai vaikka vanha opiskelukaveri. Yhtä paljon se vie tai on viemättä parisuhteelta aikaa. Ihmetyttää että vielä löytyy ihmisiä, jotka kuvittelevat ettei parisuhteessa elävän elämään mahdu muuta kuin puoliso.

Ap:n kysymykseen. Sinulla on oikeus majoittaa ystäviä luonasi, mutta ymmärrän kyllä jos miehen on sinuun vaikea luottaa. Onhan tilanne aika erikoinen. Kuten joku jo ehdottikin, pyydä myös miehesi luoksesi tuolloin niin ei ainakaan epäilysten takia tarvitse riidellä.

• Tykkää
Mitä jos tilanne olisi päinvastoin. Miesystäväsi luokse tulisi sinulle outo nainen muutamaksi yöksi "komennuksille". Olisitko iloinen siitä? Luottaisitko miesystävääsi, että hän ei petä sinua? Pane homma omalle kohdalle. Minä olen myös sataprosenttisen uskollinen, mutta en hyväksyisi miesystävälläni yövieraana outoa naista, enkä ottaisi yöksi työkaveria jos miesystäväni ei sitä hyväksyisi.Miehellesi jää ikuinen epäilys, se on varma.

Olemme seurustelleet viisi kuukautta. Aikani riittää sekä seurustelusuhteen, että ystävyys- ja kaverisuhteiden ylläpitoon. Yhteinen aika ja sen riittävyys ei ole ongelma.

Miehelläni on pari hyvää naisystävää, eikä minua todellakaan häiritsisi jos naiset olisivat joskus yötä mieheni luona. Luotan mieheeni täysin ja olen varma asemastani.

Olen paljon tekemisissä miesten kanssa ja tiedän kyllä, miten paljon parisuhteissa tapahtuu pettämistä. Olen todella onnellinen, että olen löytänyt miehen, joka on luotettava ja kaikkea sitä, mitä haluan. Toivoisin, että mieheni rauhoittuisi ja ymmärtäisi, että olen samanlainen kuin hän.

...jotka tuntuvat jokseenkin oudoilta mielestäni. Joista paistaa ettei sinulla ole kovin paljon huonoja kokemuksia elämästä, niitä jotka kasvattavat suojelemaan itseään.
Ensinnäkin, anteeksi vaan, tunnut jollain lailla yltiösosiaaliselta. Siinä vaan on se huono puoli että kovin helposti kaikki eivät sulata ko. ihmistyyppiä.
Siinä kun pakkaa menemään ystävät, tuttavat, rakkaat, vieraat ja muut sekaisin. Sivullisen on aika ongelmallista päästä jyvälle missä mennään. Onko se sitten tarpeenkaan, onkin toinen asia. Mutta et voi missään nimessä olettaa ihmisten ymmärtävän asennettasi.

Toiseksi tunnut luottavan ihmisiin täysin sinisilmäisesti, eikä siinä mitään, siten loukkaat vaan itseäsi, elämä opettaa. Ongelma tuleekin siinä että otaksut muidenkin asennoituvan luottamukseen samalla tavalla. Se taas on aivan liikaa vaadittu tämän päivän maailmassa. Olet ilmeisesti kasvanut ruusutarhassa, tai sitten silmäsi ei ole auennut elämän raadollisuuteen.

Noista jutuista pääset kyllä eroon kun elät riittävän pitkään, sinua loukataan riittävästi ja putoat asenteinesi pohjalle muutaman kerran kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies 50:
Toiseksi tunnut luottavan ihmisiin täysin sinisilmäisesti, eikä siinä mitään, siten loukkaat vaan itseäsi, elämä opettaa. Ongelma tuleekin siinä että otaksut muidenkin asennoituvan luottamukseen samalla tavalla. Se taas on aivan liikaa vaadittu tämän päivän maailmassa. Olet ilmeisesti kasvanut ruusutarhassa, tai sitten silmäsi ei ole auennut elämän raadollisuuteen.

Noista jutuista pääset kyllä eroon kun elät riittävän pitkään, sinua loukataan riittävästi ja putoat asenteinesi pohjalle muutaman kerran kunnolla.

Kumpi sitten satuttaa enemmän: ikuinen ja jatkuva epäilyksessä eläminen vai se että joku joskus pettää sen sokean luottamuksen? Mielestäni paljon satuttavampaa ja kuluttavampaa on elää niin että jatkuvasti epäilee ihmisten luotettavuutta. Ja vaikka miten epäilee niin toinen pettää jos haluaa, epäilyllä ei suojele itseään miltään. Luottamalla ihmisiin voi joskus pettyä, jotkut ihmiset voivat pettää luottamuksen, mutta pettymyksistä pääsee yli mikäli on varustettu hiukankaan normaalilla itsetunnolla. Ja mikäli tukiverkko on tuollainen kuin ap:lla niin on varaakin välillä tippua korkealta. Alhaalla on ihmisiä, jotka ottavat kiinni.

Kyse ei olekaan mistään jatkuvasta epäilystä, pelosta tai mustasukkaisuudesta, vaan realistisesta asenteesta maailmaan, toisiin ihmisiin.
Tukiverkkoa on kellä on, kaikilla ei ole. Kun taas tuntee ihmisten käyttäytymistä ongelmatilanteissa, se ei ole ollenkaan selvä asia.

Edelleenkin sanon että aikuistuessaan jokainen ihminen kokee elämässään niin hyviä kuin huonojakin hetkiä ja silloin on terve itsetunto tarpeen. Se taas ei kasva siten että aina luottaa toiseen ihmiseen tai kuvitteelliseen turvaverkkoon.
Sosiaalisuus on ehdottomasti hyvä asia, yltiösosiaalisuus ja se että odottaa sille hyväksyntää myös muilta, onkin jo toinen juttu.

Kun riittävästi liikkuu maailmalla, huomaa kyllä mitä elämä on. Ja kysymyksessähän olikin miehen asenne moista yövierasta ja tyttöystävän asennetta kohtaan. Siinä mielestäni mies on täysin terveellä järjellä varustettu. Eiköhän suurin osa reagoisi vähintään samoin.

Yhteistyössä