Ymmärtääkö työkkäri perhesyitä, joiden vuoksi kieltäytyy esim. vuorotyöstä? Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti
V..L
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja V..L:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta:
erityislapsen voi saada päiväkotiinkin vaikka hän on koululainen.
Sehän olisikin sille lapselle loistava ratkaisu. Olisihan hän sitten kuitenkin kotona yön...
Joka jälkeen lapsi olisi vielä enemmän "sekaisin" :(
Niinpä.. pitäis ajatlla lastakin.. tosin, ehkei niitä päiviä tulisi kovin montaa?? Jossain paikoissa voisi tehdä pelkkää yötäkin? Silloin voisi nukkua kun lapset on koulussa
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja .:
erityislapsesi kohdalla voisit pyytää sairauteen liittyvästä järjestöstä lakimiesapua, jos kotikunta ei rupea antamaan ilta/yöhoitopaikkaa vuoropäiväkodissa.
Oletko sä ihan tosissasi siinä, että lapsen tulisi olla päivät koulussa ja illat/yöt hoidossa?
Onko sulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Mä otan sitten mielummin sen karenssin kuin pilaan lapseni lapsuuden.
 
vieras
Ei tässä ole kysymys työkkärin ymmärräyksestä. On kysymys siitä oletko työtön siksi, että et ole löytänyt töitä vai oletko työtön kun sinulle ei kelpaa se työ mitä tarjotaan.

Mikäli et voi ottaa työssäkäyntialueesi tarjonnan ja sen oman ammattitaitosi mukaista työtä vastaan, et ole lain tarkoittama työtön työnhakija joka on työmarkkinoiden käytettävissä.

Tällöin valitset sen kotona olemisen- se on perhesyy.

Ymmärrettävä sellainen, mutta laki ei asiaa tunne.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tässä ole kysymys työkkärin ymmärräyksestä. On kysymys siitä oletko työtön siksi, että et ole löytänyt töitä vai oletko työtön kun sinulle ei kelpaa se työ mitä tarjotaan
Ei, vaan tässä on kyse siitä ymmärtääkö työnantajapuoli tilanteen ja jos ei halua minua em. syistä palkata, kuinka se ilmoittaa asian työkkäriin.

Sori, otsikointi vähän huono.
 
vieras
Yksikään työvoimaneuvoje ei määrää kenellekkään karenssia vaan sen tekee työvoimatoimikunta, jossa edustajia työnantaja ja työntekijä puolelta. ja työkkärinvirkailija usein ne haukut saa. Ja laki määrää kuinka työkkärissä toimitaan eli syylliset eduskunnassa. Ne on keksiny ettei esim. työmatka voi olla este.
 
ltm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tässä ole kysymys työkkärin ymmärräyksestä. On kysymys siitä oletko työtön siksi, että et ole löytänyt töitä vai oletko työtön kun sinulle ei kelpaa se työ mitä tarjotaan
Ei, vaan tässä on kyse siitä ymmärtääkö työnantajapuoli tilanteen ja jos ei halua minua em. syistä palkata, kuinka se ilmoittaa asian työkkäriin.

Sori, otsikointi vähän huono.
Itseasiassa ei ole työnantajan ymmärryksestäkään kiinni.

Työehtosopimuksissa on sovittu tasavertaisesta kohtelusta työntekijöiden kesken, joten jos saat sanella omat vuorosi ja toiset ei siitä tykkää, on yritys oikeudessa. Ajattelepa asiaa siltäkin kannalta, toisten työntekijöiden puolelta että sä olet se uusi työkaveri.
 
vieras
työkkärin mukaan kolmevuotiaan erityislapsen autottomalle yksinhuoltajaäidille ei ole mikään este ottaa vastaan yötyötä 50km:n päästä.
joissain tapauksissa kannattaa ottaa mieluummin se karenssi kuin uhrata lapsen lapsuus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
työkkärin mukaan kolmevuotiaan erityislapsen autottomalle yksinhuoltajaäidille ei ole mikään este ottaa vastaan yötyötä 50km:n päästä.
joissain tapauksissa kannattaa ottaa mieluummin se karenssi kuin uhrata lapsen lapsuus.
karenssin tosin voi välttää sillä että etsii jonkun päiväaikaan olevan koulutusta vastaamattoman pa*skaduunin josta maksetaan huonosti.
 
Mulle ei aikanaan tullut karenssia vaikka kieltäydyin vuorotyöstä. Tein työkkäriin lausunnon, jossa kerroin olevani yh ja ettei mulla ole lapsella hoitopaikkaa myöhään illalle ja viikonloppuilloiksi. Asia käsiteltiin jossain työkkärin kokouksessa ja sieltä sain vastauksen et asia ok. Eli kyllä ne ymmärtää, riippuu paljon virkailijasta kenen kanssa asioi..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ltm:
jos saat sanella omat vuorosi ja toiset ei siitä tykkää, on yritys oikeudessa. Ajattelepa asiaa siltäkin kannalta, toisten työntekijöiden puolelta että sä olet se uusi työkaveri.
Enhän minä mitään sanele! Teen aivan samoja töitä ja vuoroja kuin muutkin, mutta joudun esittämään toiveita/vaatimuksia esim. juuri iltavuorojen ajankohdan suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
erityislapsesi kohdalla voisit pyytää sairauteen liittyvästä järjestöstä lakimiesapua, jos kotikunta ei rupea antamaan ilta/yöhoitopaikkaa vuoropäiväkodissa.
Oletko sä ihan tosissasi siinä, että lapsen tulisi olla päivät koulussa ja illat/yöt hoidossa?
Onko sulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Mä otan sitten mielummin sen karenssin kuin pilaan lapseni lapsuuden.
Meillä erityislapset ovat vasta päiväkoti-iässä, mutta noita satunnaisia päällekkäisyyksiä työvuoroissa ollaan hoidettu ottamalla lapsille kotiin hoitaja illaksi/yöksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ltm:
jos saat sanella omat vuorosi ja toiset ei siitä tykkää, on yritys oikeudessa. Ajattelepa asiaa siltäkin kannalta, toisten työntekijöiden puolelta että sä olet se uusi työkaveri.
Enhän minä mitään sanele! Teen aivan samoja töitä ja vuoroja kuin muutkin, mutta joudun esittämään toiveita/vaatimuksia esim. juuri iltavuorojen ajankohdan suhteen.
Minusta se jos minä ilmoittaisin että voin tehdä ne neljä vaadittavaa iltaa mutta ainoastaan näinä kysiesinä ajankohtina niin se on kyllä jo sanelemista. Siis jos oletus on se että työvuorot sitten rustataan noin ja kaikki toiset joutuvat joustamaan.

Eriasia että jokainen laittaa omat toivomuksensa (joihin siis on oikeus myös sillä lapsettomalla sinkullakin) ja niitä pyritään sitten sumplimaan kaikkia tyydyttävään ratkaisuun. joskus se on joku toinen joka joutuu joustamaan, joskus taas sinä itse. Reilu peli. =)
 
laki määrää
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
työkkärin mukaan kolmevuotiaan erityislapsen autottomalle yksinhuoltajaäidille ei ole mikään este ottaa vastaan yötyötä 50km:n päästä.
joissain tapauksissa kannattaa ottaa mieluummin se karenssi kuin uhrata lapsen lapsuus.
Ei työkkärin vaan lain mukaan!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ltm:
jos saat sanella omat vuorosi ja toiset ei siitä tykkää, on yritys oikeudessa. Ajattelepa asiaa siltäkin kannalta, toisten työntekijöiden puolelta että sä olet se uusi työkaveri.
Enhän minä mitään sanele! Teen aivan samoja töitä ja vuoroja kuin muutkin, mutta joudun esittämään toiveita/vaatimuksia esim. juuri iltavuorojen ajankohdan suhteen.
Minusta se jos minä ilmoittaisin että voin tehdä ne neljä vaadittavaa iltaa mutta ainoastaan näinä kysiesinä ajankohtina niin se on kyllä jo sanelemista. Siis jos oletus on se että työvuorot sitten rustataan noin ja kaikki toiset joutuvat joustamaan.

Eriasia että jokainen laittaa omat toivomuksensa (joihin siis on oikeus myös sillä lapsettomalla sinkullakin) ja niitä pyritään sitten sumplimaan kaikkia tyydyttävään ratkaisuun. joskus se on joku toinen joka joutuu joustamaan, joskus taas sinä itse. Reilu peli. =)
Näin meillä on tehty. Myös sen suhteen, jos joku on käynyt vaikka jonkun kansanopiston kurssin, vaikka rannikkolaivurikurssin, hänelle on laitettu keväällä 8 viikkoa tiistaisin muu kuin iltavuoro. Tms. Joustoa ja vaihtoja, mutta ihan vakiotoiveita jos aletaan ottamaan kovin monelta, käy koko paletti hankalaksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Minusta se jos minä ilmoittaisin että voin tehdä ne neljä vaadittavaa iltaa mutta ainoastaan näinä kysiesinä ajankohtina niin se on kyllä jo sanelemista. Siis jos oletus on se että työvuorot sitten rustataan noin ja kaikki toiset joutuvat joustamaan.

Eriasia että jokainen laittaa omat toivomuksensa (joihin siis on oikeus myös sillä lapsettomalla sinkullakin) ja niitä pyritään sitten sumplimaan kaikkia tyydyttävään ratkaisuun. joskus se on joku toinen joka joutuu joustamaan, joskus taas sinä itse. Reilu peli. =)
Meillä se menee niin päin, että minun on helpompi sanoa ne 4 päivää jolloin EN voi tehdä iltavuoroa. Siinä jää 3 viikon listassa vielä 17 päivää muiden toiveille ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Minusta se jos minä ilmoittaisin että voin tehdä ne neljä vaadittavaa iltaa mutta ainoastaan näinä kysiesinä ajankohtina niin se on kyllä jo sanelemista. Siis jos oletus on se että työvuorot sitten rustataan noin ja kaikki toiset joutuvat joustamaan.

Eriasia että jokainen laittaa omat toivomuksensa (joihin siis on oikeus myös sillä lapsettomalla sinkullakin) ja niitä pyritään sitten sumplimaan kaikkia tyydyttävään ratkaisuun. joskus se on joku toinen joka joutuu joustamaan, joskus taas sinä itse. Reilu peli. =)
Meillä se menee niin päin, että minun on helpompi sanoa ne 4 päivää jolloin EN voi tehdä iltavuoroa. Siinä jää 3 viikon listassa vielä 17 päivää muiden toiveille ;)
Tuo olikin juuri se mitä hain takaa jo useita viestejä sitten, eli iso merkitys on sillä kuinka paljon ne puolison työt rajoittavat noita iltavuoroja. On aivan eri tilanne sanoa että minulla on nämä 4 iltaa joita en voi tehdä kuin että voin tehdä ainoastaan nämä 4 iltaa.

Jos jokaisella on listaan ne muutama vuoro mitä ei lastenhoidon tai vaikka harrastuksien takia pysty tekemään ja kaikki muut käy niin eiköhän noissa löydy mukavasti sopuratkaisuja. :flower: Eri homma jos jokaisella olisi ainoastaan ne muutama vuoro jotka käy.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
erityislapsesi kohdalla voisit pyytää sairauteen liittyvästä järjestöstä lakimiesapua, jos kotikunta ei rupea antamaan ilta/yöhoitopaikkaa vuoropäiväkodissa.
Oletko sä ihan tosissasi siinä, että lapsen tulisi olla päivät koulussa ja illat/yöt hoidossa?
Onko sulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Mä otan sitten mielummin sen karenssin kuin pilaan lapseni lapsuuden.
totaaliyh-äiti joutuu näin tekemään. ja vielä uhkailemaan lakimiehellä kuntaa. sisareni mm. joutui näin tekemään. siksi neuvon tämänkin vaihtoehdon. sisareni lapsi viihtyi hyvin koulupäivän jälkeen vuoropäiväkodissa. hoitopäiviä oli 3-4 kk:ssa.
 
p
Eikö miehesi voi sitten joskus vaihtaa vuoroa, jos päällekkäisyyksiä tulee? Kun tuntuu, että nyt ainoastaan sinun työpaikallasi joudutaan sumplimaan. Kai se mieskin voi joskus sanoa, ettei pääse johonkin vuoroon lastenhoidon takia.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei vaan päivätyö?:
Minä haen vain ja ainoasteen päivätyötä. Perusteluja en nyt tänne laita ettei tunnisteta mutta hyvin ottivat täällä sen minun perusteilla :)
Itse käsitin että se pitää tietää etukäteen mitä vuoroja voi tehdä eikä jäädä vinkumaan työnantajalle että ensiviikolla ei sitten sovi se ja se vaan sinulla on joku vaki aika ja silloin teet työsi.
Joo näin minäkin aikanaan tein. En tosin kauan ollut työttömänä, kun lähdin sitten opiskelemaan. Kuitenkaan eivät työkkärissä isommin napisseet tuosta että haluan tehdä vain päivätyötä. Nyt teen sitten lastenhoitotyötä ettei tartte lähtä sh:na vuorotyöhön. Olen kyllä tästä ratkaisusta tyytyväinen. Katsotaan tilannetta sitten uudestaan kun omat tenavat kasvaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Eikö miehesi voi sitten joskus vaihtaa vuoroa, jos päällekkäisyyksiä tulee? Kun tuntuu, että nyt ainoastaan sinun työpaikallasi joudutaan sumplimaan. Kai se mieskin voi joskus sanoa, ettei pääse johonkin vuoroon lastenhoidon takia.
Ei oikein onnistu miehen työpaikalla :(
Siellä tehdään työvuorolistat aina vuodeksi eteenpäin ja jos johonkin vuoroon haluaa muutosta, joutuu vaihtamaan toisen työntekijän kanssa ja pahimmassa tapauksessa sitten joutuu tekemään 2 vuoroa putkeen (korvatakseen tälle toiselle sen työvuoron). Joskus ehkä ok, mutta ei mikään ratkaisu pidemmän päälle.

Yritän löytää aamu- tai päivätyötä :)
 

Yhteistyössä