Ymmärtääkö työkkäri perhesyitä, joiden vuoksi kieltäytyy esim. vuorotyöstä? Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
tietääkseni työkkäri ei hyväksy sitä syksi että ei ole hoitopaikkaa. eKun edes se että sulla ei ole autoa ja julkiset ei kulje ole syy. ei vaikka työkkäri olis itte määrännyt sulle sen työn. se on vaan ostettva se auto niillä viimeisillä rahoilla
Tuli tuosta mieleen: tietääkö kukaan yrittääkö työkkäri pakottaa hankkimaan ajokortin jos sellaista ei ole eikä itse sitä halua? Vai onko tosiaan pakko polkea pyörällä esim.30 km kumpaankin suuntaan... Kauhujuttuja kun kuulee ja itselläni tuo työkkäriin ilmoittautuminen alkaa olla ajankohtaista valmistumisen lähestyessä.
Ei pakota mutta tarjoaa tarkoituksella sinulle töitä mihin ei julkisilla pääse ja karenssin napsahtaa jos kieltäydyt ja nauraa päälle että onhan se oman työllistymisen kannalta parempi korttikin hankkia mutta kortin hnkintaan taas et saa tukea mistään vaan lainan joudut ottamaan
Entä jos on kohtuu hyvä syy olla hankkimatta korttia, vaikka ei nyt virallista lääkärintodistusta olekaan? Minulla on äärimmäisen huono syvyysnäkö enkä osaa arvioida etäisyyksiä ollenkaan. Silmälasit löytyy kyllä, mutta reilun 20 vuoden jälkeen (ne siis ilman laseja) en kertakaikkiaan opi arvioimaan onko toinen auto metrin vai viiden metrin päässä. Yrittänyt olen. Lisää siihen auton nopeus ja olisin todellinen vaara liikenteessä...

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Onhan niitä hoitopaikkoja jotka ovat auki 24h.
Kerran vielä:
Koululaisille??
Että ensi lapsi päivän koulussa ja illat jossain hoidossa??
eikö koululasiet pärjää esim iltaiisn jo muutaman tunni keskenään
Muutaman tunnin?
On aika monta tuntia pärjättävä, jos vanhemmat iltavuorossa klo14-22. Taitaa olla jo lastensuojelun paikka...
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
tietääkseni työkkäri ei hyväksy sitä syksi että ei ole hoitopaikkaa. eKun edes se että sulla ei ole autoa ja julkiset ei kulje ole syy. ei vaikka työkkäri olis itte määrännyt sulle sen työn. se on vaan ostettva se auto niillä viimeisillä rahoilla
Tuli tuosta mieleen: tietääkö kukaan yrittääkö työkkäri pakottaa hankkimaan ajokortin jos sellaista ei ole eikä itse sitä halua? Vai onko tosiaan pakko polkea pyörällä esim.30 km kumpaankin suuntaan... Kauhujuttuja kun kuulee ja itselläni tuo työkkäriin ilmoittautuminen alkaa olla ajankohtaista valmistumisen lähestyessä.
Ei pakota mutta tarjoaa tarkoituksella sinulle töitä mihin ei julkisilla pääse ja karenssin napsahtaa jos kieltäydyt ja nauraa päälle että onhan se oman työllistymisen kannalta parempi korttikin hankkia mutta kortin hnkintaan taas et saa tukea mistään vaan lainan joudut ottamaan
Entä jos on kohtuu hyvä syy olla hankkimatta korttia, vaikka ei nyt virallista lääkärintodistusta olekaan? Minulla on äärimmäisen huono syvyysnäkö enkä osaa arvioida etäisyyksiä ollenkaan. Silmälasit löytyy kyllä, mutta reilun 20 vuoden jälkeen (ne siis ilman laseja) en kertakaikkiaan opi arvioimaan onko toinen auto metrin vai viiden metrin päässä. Yrittänyt olen. Lisää siihen auton nopeus ja olisin todellinen vaara liikenteessä...
Kyllä se vaan näin menee että työkkärissä jos p.mäinen virkailija niin voi voi :(
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja asiaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No päivätyö olisi paras monelle muullekin, meinaatko olevasi ainoa, kenellä on hoito- ongelmia? Minusta on reilua, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja jos vuorotyöstä on kyse. Ei voida aina olettaa, että perheelliset menevät edelle kun vuoroista sovitaan...
Voin tehdä kaikkia vuoroja, kunhan ne menevät niin että meistä aina isä tai äiti kotona iltaisin. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää?
Tuo siinä taisi lähinnä olla ongelmana, eli se että vuorot joudutaan jakamaan jonkun perhesyiden takia. Jotka loppupelissä ei muille työntekijöille ole sen tärkeämpiä kuin sinkun omat menot.

Kökköjä tilanteita, itsekin vuorotyötä tehdessä jodutaan noiden kanssa sumplimaan, välillä ollaan sitten trvauduttu ulkopuoliseen lastenhoitajaan kun työvuorot menee väkisinkin ristiin.
Jos ap kuitenkin tekee saman verran iltoja kuin muutkin, ei siitä suurta ongelmaa tule.
On siinä se ongelma että jos hän tekee iltoja silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja muut joutuvat sitten tekemään ne muut illat. Ts että ne iltavuorot jaetaan yhden työntekijän tarpeiden mukaan ja muut joutuvat joustamaan.
Niinpä! Yhden ihmisen toivomukset vaikuttaa kaikkien muiden vuoroihin.
pakko tähän mainita, että itse oon kans hoitoalalla ja töissä paikassa jossa 20 työntekijästä 15 on pienten lasten äitejä. ja me tehdään kukin ITSE oma työvuorolistamme. Osastonhoitaja sit vaihtaa vuoroja jos on niin, että jossain vuorossa on liikaa ja jossain liian vähän työntekijöitä. Ja jos on pakollisia menoja, esim just lastenhoidon tms takia nii ne päivät merkataa punaisella ja niihin vuoroihin oh ei koske eli ne vuorot on aina satavarmasti ne, mitä tarvii. Meillä tää systeemi toimii tosi hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, mutta vaatii toki sitä, että kukaan ei voi merkata kaikkia vuoroja punaisella eikä kukaan voi tehdä pelkkää aamua jne. Mutta mun mielestä tosi kiva kun saa tehdä omat työvuorolistansa ja saa varmuudella esim vapaapäivät siihen missä niitä oikeasti tarvii.
Meillä kokeiltiin tätä, mutta kokeilu epäonnistui juuri siitä syystä, että jotkut merkitsivät punaisella koko listan ja sitten toisten lista muuttui tietysti tämän johdosta kokonaan.
 
ap
Miten työkkäri voi vaatia ketään hankkimaan ajokorttia? Sehän maksaa ihan törkeesti!! Miten ne luulee, että työtön voi sellaisen kustantaa? :eek:

ps. mulla on kortti, mutta ajettelin nyt näitä joilla ei ole.
 
jonna
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten työkkäri voi vaatia ketään hankkimaan ajokorttia? Sehän maksaa ihan törkeesti!! Miten ne luulee, että työtön voi sellaisen kustantaa? :eek:

ps. mulla on kortti, mutta ajettelin nyt näitä joilla ei ole.
ei niitä kiinnosta kenenkään rahatilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nykyisessä listassani on 4 iltavuoroa = aivan yhtä monta kuin muillakin työkavereilla (paitsi niillä kahdella vanhalla piialla jotka eivät iltoja tee...). Ainoa ero on, että minun täytyy voida itse sano koska voin nuo illat tehdä.

Nyt mulla onkin aivan ihanat työkaverit :) Harmi, jos/kun joudun heistä luopumaan... kun ei voi tietää miten nuivasti muualla suhtaudutaan!
hyvä jos noin onnistuu. hankalaa toki on jos jokaisella työkavereista on omia menoja joiden mukaan heidän täytyy itse saada sanoa koska nuo iltansa tekevät. Ei ole välttämättä sanottua että ne jakautuisivat sitten tasan ilman mitään päällekkäisyyksiä vaan yleensä jonkun on aina joustettava.

Itsekin aikanani lapsettomana pystyin helposti joustamaan työvuoroissa kun toisilla oli lastenhoito-ongelmia, mutta siinä vaiheessa kun joku alkoi pitämään sitä itsestäänselvyytenä en enää halunnut tuohon lähteä. Loppupelissä kuitenkaan kenenkään muun lastenhoito-ongelmat eivät kuuluneet minulle.

Tänäpäivänä kun itselläni on lapsia ei tulisi mieleenkääna ajatella että joku lapseton työkaveri olisi velvollinen muokkaamaan omia työvuorojaan minun takiani. Toki voin kysyä ja olla valmis tekemään niitä sitten takaisin silloin kun hän sattuu haluamaan vapaata, mutta jos hän ei halua niin ei sitten. hänellä on ihan yhtä suuri oikeus pitää vapaansa silloin kun haluaa/tarvii mitä minulla.
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten työkkäri voi vaatia ketään hankkimaan ajokorttia? Sehän maksaa ihan törkeesti!! Miten ne luulee, että työtön voi sellaisen kustantaa? :eek:

ps. mulla on kortti, mutta ajettelin nyt näitä joilla ei ole.
Minulle on selvennetty ihan erikseen että oman työnsaannin kannalta edesauttaa työllistymistä ja on työntekijän parhaaksi. Syyksi ei työkkärille kelpaa raha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei vaan päivätyö?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei vaan päivätyö?:
Minä haen vain ja ainoasteen päivätyötä. Perusteluja en nyt tänne laita ettei tunnisteta mutta hyvin ottivat täällä sen minun perusteilla :)
Itse käsitin että se pitää tietää etukäteen mitä vuoroja voi tehdä eikä jäädä vinkumaan työnantajalle että ensiviikolla ei sitten sovi se ja se vaan sinulla on joku vaki aika ja silloin teet työsi.
Päivätyö olisi minulle paras! Tai pelkät aamuvuorot :)
Mieheni tietää työvuorot vuodeksi etukäteen, joten ei tarvisisi vinkua että ens perjantaina en voi iltavuoroa tehdä.
No päivätyö olisi paras monelle muullekin, meinaatko olevasi ainoa, kenellä on hoito- ongelmia? Minusta on reilua, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja jos vuorotyöstä on kyse. Ei voida aina olettaa, että perheelliset menevät edelle kun vuoroista sovitaan...
No minulla tosiaan lapsien hoito ongelmat mutta myös sekin syynä ettei vuoropäiväkotiin täällä oteta kun pitää tuetää molempien vanhempien työajat ja mistähän mies nekin repii?
Tietää edellis iltana monelta menee töihin ja minne aamulla ehkä klo 4.00 tai ehkä vasta klo 12.00 mutta eipä sitten tiedä sen enempää,
eli voi olla että tulee kotiin illalla klo 22.00 tai yöllä klo 4.00 tai sitten seuraavana päivänä klo 18.00
Eli työajat vaihtelee paljon. Mitään vakitusta työaikaa miehellä ei ole ja mitään muuta vakituista mies ei viikostaan tiedä muuta kuin sen että hänellä viikonloput vapaata.
Eli aika hankala tilanne antaa siis molempien työajat meidän paikkakunnan vuoropäiväkotiin kun niille ei nuo kelpaa että mies tulee ja menee miten sattuu ja ei itsekään tiedä aamulla lähtiessään monenko tunnin työpäivän tulee tekemään.
Ei tuota ymmärrä muu kuin sellainen joka on oikeasti samassa tilanteessa ;)

meillä sama tilanne... en siis anna miehen vuoroja lainkaan ja lapsi on hoidossa minun vuorojen mukaisesti... ellei isi pääse hakemaan tai viemään aijemmin / myöhemmin...
 
Työkkäriasiaan en osaa ottaa kantaa, mutta tiedän erään esh-yksikön, jossa työntekijät suunnittelevat pääsääntöisesti itse omat työvuoronsa tietyn ohjelman avulla. Siihen merkataan halutut työvuorot, mutta ohjelma huolehtii siitä, ettei mihinkään vuoroon tule liikaa tai liian vähän työntekijöitä tai työntekijälle itselleen esim. liian vähän öitä tai iltoja. Tietysti listojen vastuuhenkilö sitten hyväksyy nämä, mutta kuulin, että systeemiin ollaan tosi tyytyväisiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten työkkäri voi vaatia ketään hankkimaan ajokorttia? Sehän maksaa ihan törkeesti!! Miten ne luulee, että työtön voi sellaisen kustantaa? :eek:

ps. mulla on kortti, mutta ajettelin nyt näitä joilla ei ole.
Minulle on selvennetty ihan erikseen että oman työnsaannin kannalta edesauttaa työllistymistä ja on työntekijän parhaaksi. Syyksi ei työkkärille kelpaa raha.
Totta kai se edesauttaa. Mutta eihän työttömällä ole sellaisia rahoja ellei pappa betalar...
Kyl tuo työkkärin logiikka on välillä--- sanonko mistä |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja asiaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No päivätyö olisi paras monelle muullekin, meinaatko olevasi ainoa, kenellä on hoito- ongelmia? Minusta on reilua, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja jos vuorotyöstä on kyse. Ei voida aina olettaa, että perheelliset menevät edelle kun vuoroista sovitaan...
Voin tehdä kaikkia vuoroja, kunhan ne menevät niin että meistä aina isä tai äiti kotona iltaisin. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää?
Tuo siinä taisi lähinnä olla ongelmana, eli se että vuorot joudutaan jakamaan jonkun perhesyiden takia. Jotka loppupelissä ei muille työntekijöille ole sen tärkeämpiä kuin sinkun omat menot.

Kökköjä tilanteita, itsekin vuorotyötä tehdessä jodutaan noiden kanssa sumplimaan, välillä ollaan sitten trvauduttu ulkopuoliseen lastenhoitajaan kun työvuorot menee väkisinkin ristiin.
Jos ap kuitenkin tekee saman verran iltoja kuin muutkin, ei siitä suurta ongelmaa tule.
On siinä se ongelma että jos hän tekee iltoja silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja muut joutuvat sitten tekemään ne muut illat. Ts että ne iltavuorot jaetaan yhden työntekijän tarpeiden mukaan ja muut joutuvat joustamaan.
Niinpä! Yhden ihmisen toivomukset vaikuttaa kaikkien muiden vuoroihin.
pakko tähän mainita, että itse oon kans hoitoalalla ja töissä paikassa jossa 20 työntekijästä 15 on pienten lasten äitejä. ja me tehdään kukin ITSE oma työvuorolistamme. Osastonhoitaja sit vaihtaa vuoroja jos on niin, että jossain vuorossa on liikaa ja jossain liian vähän työntekijöitä. Ja jos on pakollisia menoja, esim just lastenhoidon tms takia nii ne päivät merkataa punaisella ja niihin vuoroihin oh ei koske eli ne vuorot on aina satavarmasti ne, mitä tarvii. Meillä tää systeemi toimii tosi hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, mutta vaatii toki sitä, että kukaan ei voi merkata kaikkia vuoroja punaisella eikä kukaan voi tehdä pelkkää aamua jne. Mutta mun mielestä tosi kiva kun saa tehdä omat työvuorolistansa ja saa varmuudella esim vapaapäivät siihen missä niitä oikeasti tarvii.
Meillä kokeiltiin tätä, mutta kokeilu epäonnistui juuri siitä syystä, että jotkut merkitsivät punaisella koko listan ja sitten toisten lista muuttui tietysti tämän johdosta kokonaan.
meillä töissä myös näin...
ja jostain syystä minä sijaisena pienen lapsen äitinä olen jatkuvasti illassa...
kun vakituisen äidin työvuoro vaateet ovat arvokkaampia kuin minun.
 
sh
Meillä myös tilanne, jossa tehdään mieheni kanssa molemmat 3-vuorotyötä. Meillä se onnistuu siten, että minä teen 75% työaikaa. Lisäksi meillä (minun työpaikallani) on työaika-autonomia eli suunnitellaan itse listat. Lisäksi listat ovat meillä kuusi viikkoa kerrallaan, joten elämää tietää aika hyvin eteenpäin kolmen viikon listoihin verrattuna. Miehellä taas on vakiovuorosysteemi, joten pystyn hyvin suunnittelemaan omat listani siten, etteivät vuoromme osu päällekkäin. Tällä systeemillä pystymme hoitamaan lapset kotona.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
meillä töissä myös näin...
ja jostain syystä minä sijaisena pienen lapsen äitinä olen jatkuvasti illassa...
kun vakituisen äidin työvuoro vaateet ovat arvokkaampia kuin minun.
Joo ei se tietenkään toimi, jos jotkut käyttää sitä omahyväisesti :( Mutta nykyiset työkaverini ymmärtävät tilanteeni ihanasti, vaikka olenkin "vain" sijainen. Muutkin laittavat toiveita ja ne joita ei saa enää muuttaa, merkitään vielä erikseen.
 
tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Riippuu varmaan virkailijastakin.. Täällä yksi perheenäiti sai karenssia siitä syystä, että ei suostunut kulkemaan 20 km:n työmatkaa polkupyörällä.[/quote

Eduskunta on määrännyt että työmatka ei voi olla syy työstäkieltäytymiseen, jos työpaikka on työssäkäynti alueella. Ja yksikään virkailija ei määrää karenssia vaan se ryhmä jonka nimeä en nyt saa päähän. Siinä edustajia myös työntekijä puolelta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Meillä myös tilanne, jossa tehdään mieheni kanssa molemmat 3-vuorotyötä. Meillä se onnistuu siten, että minä teen 75% työaikaa. Lisäksi meillä (minun työpaikallani) on työaika-autonomia eli suunnitellaan itse listat. Lisäksi listat ovat meillä kuusi viikkoa kerrallaan, joten elämää tietää aika hyvin eteenpäin kolmen viikon listoihin verrattuna. Miehellä taas on vakiovuorosysteemi, joten pystyn hyvin suunnittelemaan omat listani siten, etteivät vuoromme osu päällekkäin. Tällä systeemillä pystymme hoitamaan lapset kotona.
Kiva kuulla :)
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja asiaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No päivätyö olisi paras monelle muullekin, meinaatko olevasi ainoa, kenellä on hoito- ongelmia? Minusta on reilua, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja jos vuorotyöstä on kyse. Ei voida aina olettaa, että perheelliset menevät edelle kun vuoroista sovitaan...
Voin tehdä kaikkia vuoroja, kunhan ne menevät niin että meistä aina isä tai äiti kotona iltaisin. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää?
Tuo siinä taisi lähinnä olla ongelmana, eli se että vuorot joudutaan jakamaan jonkun perhesyiden takia. Jotka loppupelissä ei muille työntekijöille ole sen tärkeämpiä kuin sinkun omat menot.

Kökköjä tilanteita, itsekin vuorotyötä tehdessä jodutaan noiden kanssa sumplimaan, välillä ollaan sitten trvauduttu ulkopuoliseen lastenhoitajaan kun työvuorot menee väkisinkin ristiin.
Jos ap kuitenkin tekee saman verran iltoja kuin muutkin, ei siitä suurta ongelmaa tule.
On siinä se ongelma että jos hän tekee iltoja silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja muut joutuvat sitten tekemään ne muut illat. Ts että ne iltavuorot jaetaan yhden työntekijän tarpeiden mukaan ja muut joutuvat joustamaan.
Niinpä! Yhden ihmisen toivomukset vaikuttaa kaikkien muiden vuoroihin.
pakko tähän mainita, että itse oon kans hoitoalalla ja töissä paikassa jossa 20 työntekijästä 15 on pienten lasten äitejä. ja me tehdään kukin ITSE oma työvuorolistamme. Osastonhoitaja sit vaihtaa vuoroja jos on niin, että jossain vuorossa on liikaa ja jossain liian vähän työntekijöitä. Ja jos on pakollisia menoja, esim just lastenhoidon tms takia nii ne päivät merkataa punaisella ja niihin vuoroihin oh ei koske eli ne vuorot on aina satavarmasti ne, mitä tarvii. Meillä tää systeemi toimii tosi hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, mutta vaatii toki sitä, että kukaan ei voi merkata kaikkia vuoroja punaisella eikä kukaan voi tehdä pelkkää aamua jne. Mutta mun mielestä tosi kiva kun saa tehdä omat työvuorolistansa ja saa varmuudella esim vapaapäivät siihen missä niitä oikeasti tarvii.
Meillä kokeiltiin tätä, mutta kokeilu epäonnistui juuri siitä syystä, että jotkut merkitsivät punaisella koko listan ja sitten toisten lista muuttui tietysti tämän johdosta kokonaan.
Juu se vaatii kaikilta kyllä toisten huomioon ottamista ja joustoa, että onnistuu. Meillä on hyvin pelannu ainakin tähän asti ja monesti ku listoja tehdään nii sitä itseki kattoo että joo tossa vuorossa on jo tarvittavat henkilökunta, laitanpa jonkun toisen. Ainoa poikkeus jos ihan välttämättä tarvii sille päivää just sen vuoron, joka on jo täys, nii sillon laittaa sen ja merkkaa punaisella. Mutta tosiaan kohtuutta se vaatii kaikilta ja järjenkäyttöä, että onnistuu. Mutta onnistuessaan tosi hieno juttu.
 
Me laaditaan itse työvuorot ja siinä otetaan huomioon niin lapsellisten kuin lapsettomienkin toiveet. Ei voida olettaa että lapsettomat esim tekevät kaikki juhlapyhät. Jos kolmivuorotyö on hankalaa, niin kannattaa sitten ruveta tekemään pelkkää päivävuoroa. Kaikille parempi näin kuin jatkuvasti vaihtaa vuoroja.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja asiaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No päivätyö olisi paras monelle muullekin, meinaatko olevasi ainoa, kenellä on hoito- ongelmia? Minusta on reilua, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja jos vuorotyöstä on kyse. Ei voida aina olettaa, että perheelliset menevät edelle kun vuoroista sovitaan...
Voin tehdä kaikkia vuoroja, kunhan ne menevät niin että meistä aina isä tai äiti kotona iltaisin. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää?
Tuo siinä taisi lähinnä olla ongelmana, eli se että vuorot joudutaan jakamaan jonkun perhesyiden takia. Jotka loppupelissä ei muille työntekijöille ole sen tärkeämpiä kuin sinkun omat menot.

Kökköjä tilanteita, itsekin vuorotyötä tehdessä jodutaan noiden kanssa sumplimaan, välillä ollaan sitten trvauduttu ulkopuoliseen lastenhoitajaan kun työvuorot menee väkisinkin ristiin.
Jos ap kuitenkin tekee saman verran iltoja kuin muutkin, ei siitä suurta ongelmaa tule.
On siinä se ongelma että jos hän tekee iltoja silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja muut joutuvat sitten tekemään ne muut illat. Ts että ne iltavuorot jaetaan yhden työntekijän tarpeiden mukaan ja muut joutuvat joustamaan.
Niinpä! Yhden ihmisen toivomukset vaikuttaa kaikkien muiden vuoroihin.
pakko tähän mainita, että itse oon kans hoitoalalla ja töissä paikassa jossa 20 työntekijästä 15 on pienten lasten äitejä. ja me tehdään kukin ITSE oma työvuorolistamme. Osastonhoitaja sit vaihtaa vuoroja jos on niin, että jossain vuorossa on liikaa ja jossain liian vähän työntekijöitä. Ja jos on pakollisia menoja, esim just lastenhoidon tms takia nii ne päivät merkataa punaisella ja niihin vuoroihin oh ei koske eli ne vuorot on aina satavarmasti ne, mitä tarvii. Meillä tää systeemi toimii tosi hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, mutta vaatii toki sitä, että kukaan ei voi merkata kaikkia vuoroja punaisella eikä kukaan voi tehdä pelkkää aamua jne. Mutta mun mielestä tosi kiva kun saa tehdä omat työvuorolistansa ja saa varmuudella esim vapaapäivät siihen missä niitä oikeasti tarvii.
Meillä kokeiltiin tätä, mutta kokeilu epäonnistui juuri siitä syystä, että jotkut merkitsivät punaisella koko listan ja sitten toisten lista muuttui tietysti tämän johdosta kokonaan.
meillä töissä myös näin...
ja jostain syystä minä sijaisena pienen lapsen äitinä olen jatkuvasti illassa...
kun vakituisen äidin työvuoro vaateet ovat arvokkaampia kuin minun.
Meillä sijaiset tekee yhtälailla oman listansa ja heidän toiveet on yhtä arvokkaita ku vakituisten (itse oon vakituinen). eri asia on sitten pätkätyöntekijät, jotka tekee vuoron siellä ja vuoron täällä, he tekevät meidän työpaikalla ne vuorot, jotka ei oo "kelvannu" vakituisille ja pitkäaikaisille sijaisille. esim ku juhlapyhät tekee ylimääräisiä vapaita nii näiden ylimääräisten vapaiden tekijä tekee ne jämät. Se on kyllä tosi, mutta kai se on niin joka paikassa? Mutta jos on sen verran pitkä sijaisuus, että nimi on työvuorolistassa, nii samanarvoinen on sijainen kuin vakituinen.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Onhan niitä hoitopaikkoja jotka ovat auki 24h.
Kerran vielä:
Koululaisille??
Että ensi lapsi päivän koulussa ja illat jossain hoidossa??
eikö koululasiet pärjää esim iltaiisn jo muutaman tunni keskenään
Muutaman tunnin?
On aika monta tuntia pärjättävä, jos vanhemmat iltavuorossa klo14-22. Taitaa olla jo lastensuojelun paikka...
ei ole lastensuojelun asia. nytkin kesällä koululaiset joutuneet olemaan noin pitkiä päiviä ja iltoja keskenään. miten te olette itse ajatelleet järjestää koululaisten lomat? erityislapsen kohdalla voi vedota lastensuojelullisiin näkökohtiin, jos lapsi esim. diabeetikko.
erityislapsesi kohdalla voisit pyytää sairauteen liittyvästä järjestöstä lakimiesapua, jos kotikunta ei rupea antamaan ilta/yöhoitopaikkaa vuoropäiväkodissa. terveiden lasten kohdalla tätä mahdollisuutta ei todellakaan ole. heille on järjestettävä esim. hoitaja kotiin, jos mielestäsi eivät pärjää keskenään.
 

Yhteistyössä