yllätyksiä raskausaikana...

Raskausajan yllätyksiä:
- Levottomat jalat! Pakko ravistaa jalkoja- ilmiö (puoliso tykkää kun sätkii sängyssä :D ), joka voi "levitä" käsiin. Hieronta autta ja viilentävät voiteet ellei ole taipumusta suonenvetoihin.

Synnytys ylläreitä:
-Ottakaa huomioon noustessa synnytys-sängyltä tms, että masua ei ole. Painopisteen muuttumisen johdosta saattaa (kuten minä) kaatua. (onneksi omassa tapauksessa kätilö sai kopin).

Synnytyksen jälkeiset yllärit:
-Sairaalaan kannattaa varata mukaan Lansinoh-voidetta, jota laitetaan rintoihin! Aika tyyris, mutta taivas. Voidetta kannattaa laittaa jo ennen synnytykseen menoa, jotta sitä olisi jo ensi-imetyksestä lähtien.. Voidetta saa myös sairaalasta, mutta (minun tapauksessa) vasta kun rinnanpäät vuosi verta. :ashamed:

-Rintojen rasvaus kannattaa ottaa huomioon sairaalassa. Itselläni (pienet rinnat) rinnat kasvoivat sairaala-aikana ja raskausarpia pääsi syntymään. Ainahan tätä ei voi estää, mutta yrittää aina voi ;)

Tossa nyt jotain ja lisäilen jos pompsahtaa lisää mieleen ylläreitä :wave:
 
Raskauarvet vältin itse ainakin kun rasvasin erittäin hyvin rinnat, vatsan ja reidet pari kertaa päivässä. Mulla muutenkin kuiva iho.

Jälkivuoto oli leikkauksen jälkeen todella runsasta ja kesti muutaman viikon.

Kaikki ei aina mene kuin unelma (joka itsellänikin oli ) ja vauva voi tulla aikaisemminkin. ( itselläni 3kk ). Levätkää siis tarpeeksi jos näin käsketään.

Närästys on kamalaa. Syö vain helposti sulavia.

 
ihania juttuja!! :LOL:

ja eikös ole ihanaa kun loppu raskaudesta tenava liu'uttaa jalkaa pitkin mahaa ja kauhistuneena kattelette kuinka taas uusi, pitkä ja leveä raskaus arpi syntyy hetkessä navasta palleaan asti kaunistamaan sitä ah, niin kiinteää vatsan ihoa? :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsche:
Joo noi oli hyviä lisäysiä mitä seksiin tulee!
- seksi on todellakin parempaa kun ennen synnytyksiä
- paikat ei todellakaan "levähdä" synnytyksessä!
Seksin suhteen voi yllättyä toisinkin :(

Minulle yllätys oli, että yhdyntä sattui h**tisti, kun sitä ensi kertaa synnytyksen jälkeen yritettiin, vaikka halutti ja kostuinkin. Homma alkoi toimia vasta puolen vuoden jälkeen - vaihtelevasti. Noin vuoden jälkeen seksielämä tuntui olevan ennallaan, ja sitten tulinkin pian raskaaksi :D

Ja seksi saattaa tosiaankin maistua hyvin eri tavoin eri raskauksien aikana :/ Eka raskaudessa halutti aina, nyt ei sitten juuri ollenkaan, ja mies parka on saanut olla lähes ilman. Toivotaan että synnytyksen jälkeenkin seksi sujuis päinvastaisesti kuin viime kerralla.

Mut paikat ei tosiaankaan välttämättä levähdä synnytyksessä, vaikka kyllä kai niinkin toisille käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja annukka-80:
- pissan tulo orgasmin saadessa! onneksi tuli kädellä hyväilyn eikä suuseksin ainana ;)
Kyseessä on muuten paljon todennäköisemmin ns. naisen ejakulaatio kuin pissa! Jotkut naiset ejakuloivat aina saadessaan orgasmin, toiset vain joskus. Ja joillain raskaus voi laukaista tämän ilmiön. Itsekin kuulun tähän joukkoon.
 
Kaksi raskautta ja synnytystä jo takana, muiden edellä kerrottujen lisäksi esikoisen synnytysajasta muistan vain sen härskin huumorin huonekaverin kanssa, kun äimisteltiin synnytyksen jälkeisinä päivinä mahojamme: "Mitä helvettiä, eikö tää etureppu pitäny hävitä heti kun lapsi on ulkona" :D Se ei meinaa laskenut ihan yhdessä tai kahdessakaan päivässä, aamutakit päällä haahuiltiin äiteinä sairaalan käytäviä pitkin, eikä ulkopuolinen pystynyt sanomaan, ketkä on jo synnyttäneet ja ketkä vasta menossa! :heart:
 
Minua yllättänyt:
- Synnytyksen jälkeiset supitukset ja et ne on kipeitä, jälkivuodon lorahtelu imettäessä
- Imetyksen tuskallisuus!! Rinnanpäät mustelmilla, haavoilla ja vertavuotavat...mutta halu yrittää jatkaa kivuliasta imettämistä yllätti enemmän. (lopulta 11kuukautta ;))
- Kakalla käynnin "hauskuus" kun huomasin et en voi ponnistaa ollenkaan venyneillä vatsalihaksilla :whistle: Piti käsillä tukea tiukasti mahaa ja sit ponnistaa kakkeli ulos :LOL:
- Maharepun löysyys heti synnytyksen jälkeen, se ei tosiaankaan katoa ihan hetkessä...
- Käsisuihkulla suihkuttelu pissaamisen aikana auttoi oikeasti kirvelyyn. Mitenkähän seuraavan synnytyksen jälkeen onnistuu pissalla käynti kun meidän sairaaloissa ei oo käsisuihkuja!!! :/ Kotiin ostin Suomesta käsisuihkullisen lavuaarinhanan ja mies sen asensi ihan vaan vaimon tulevaa synnytystä ajatellen :D
 
En osannut kuvitellakaan, että miten hormonit voivat vaikuttaa ihoon tai hiuksiin.. Nyt on oma väri hiuksissa tummunut ja hiukset taipuneet kiharaan :eek: Ja luomia on ilmaantunut mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
Toki myös se, että menin kipeäksi jo ennen puoliväliä ja siitä eteenpäin äitiyslomaan asti sairaslomalla.. ei ihan käynyt mielessä, että tällaista olisi edessä iskiaksen ja liitoskipujen kanssa.
Ja kyllä tämä painon pieni nousu on päässyt yllättämään.. Pelkäsin pahinta :)
 
Hyviä lisäyksiä kaikilla - so true so true!

Vielä muuten yksi tuli tässä mieleen. Synnytysvalmennuksessa näytetyn videon jälkeen tädit kertoivat, ettei synnytys ole kun elokuvissa - hiki virtaa ja jengi huutaa ponnista... Noh, meikäläisellä oli muuten just semmonen elokuvista tuttu synnytys! Ponnistusvaihe kun kesti 1,5 h ja väliä oli tasan 1 min siinä koko ajan, niin hiki todella virtasi - oli pakko riisua se riepu pois ja 2 kätilöä ja mies siinä tsemppas "ponnista ponnista" :LOL:

Eli ei ole yhtään yhtä ja oikeaa totuutta synnytyksestä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mulle tuli yllätyksenä ihan h.elvetinmoinen väsymys. Viikkoja on nyt 14+0, ja tuntuu että vois nukkua kellon ympäri. Yöllä nukun n.11-12h, ja päivällä 1-3h, ja silti väsyttää.
Toi väsymysjuttu on kyllä niin totta... Vaikka alkuraskauden väsymyksestä on tullut luettua, niin en osannut yhtään varautua siihen. Tuntui käsittämättömältä, että tän toisen raskauden alussa oisin voinut vaan nukkua ja nukkua. Odotin vain esikoisen nukkumaanmenoaikaa (klo 19.30) jotta pääsin itsekin tutimaan.
 
mä taas luulin että kun on raskaana, niin se tuntuu aina joltain. Mulla ei oo olluna mitään oireita! Nyt vkolla 18+4 on maha ja sätkivä lapsi ainoot oireet. Välillä oikeen unohtaa olevansa raskaana. Pahoinvointiakaan ei oo ollut. :D
 
no en mä tiennyt että voi pissaaminen synnytyksen jälkeen olla niin kivuliasta jopa suihkun kanssa. isommasta asiasta melkeen nautin ku ei sattunut yhtään. Oli vaan limakalvot niin hellänä vaikkei ollut edes repeämiä, pari pikkuhaavaa vain ja vereslihalla hiukan siitä ympäriltä... Ja hiivatulehdus vaikutti asiaan kanssa. mulla oli koko viime raskauden krooninen hiiva mihin ei mikään auttanut |O ja toi oli kamala raskausaikana: Joka yhdynnän jälkeen hiivatulehdus |O


Ja en tiennyt että vauva voi potkia melkein ilmat pihalle tällaselta lyhyeltä pätkältä ja että avautumisvaihe voi kestää 38 tuntia tai ylikin :headwall:

ja että kahen viikon päästä synnytyksestä voi jo ihan hyvin mahtua moniin vanhoihin vaatteisiin eikä mahanahka jää roikkumaan.

Kotiinlähtövaatteeksi ei kannata valita housuja jotka on mahtunut pitkälle raskautta kun ne on ollut mahan alla. maha roikkuu niin paljon ettei ne mahukaan, jos ei siis ole raskaushousut! :LOL:

Ja se että ilokaasu ei vaikuta mitenkään muuten kuin salpaa tavallista hengitystä, se ei auta, ei vähennä kipua, ei tee sekaisen oloiseksi, eikä auta kätilöä.

ja se että voi nousta alapäähän finnin tapainen mutta isompi talipaise välilihan paikkeille, joka puhkea kun paikat alkaa pehmetä ja joka sattuu niin ettei voi istua, harvinainen mutta mahdollinen.

Vesi joudutaan joskus puhkaisemaan juuri ennen ku on 10 cm auki, jos se ei vaan oo puhjennut
 
Mua on yllättänyt NEGATIIVISESTI se miten usein tulee sellanen olo, että olen kaikkien yhteistä omaisuutta ja ihmiset ei YHTÄÄN tajua, että raskaus ei todellakaan ole pelkkää iloa, onnea ja pullantuoksua. Mua on rassannut eniten se, että ihan kuin olisin tilivelvollinen kaikille raskauteni kulusta. Ketä kiinnostaa ummetusvaivani, vaikka voisin puhua niistä paljon, koska vaikuttaa olooni merkittävästi? Tai kerronko kaupan tädille, että emme ole olleet yhdynnässä lähes koko raskausaikana?
"Onko supistellut/joko supistelee"
"Millon on aika?"
"Onko kaikki mennyt hyvin?" (Mitä jos ei oliskaan?)
"Onpa sulla pieni maha. Itselläni silloin vuonna miekka ja kypärä.."
Ja tää perinteinen "Muistathan syödä kahden edestä."

Ja jos erehtyy valittamaan olostaan tulee kommenttia
"Kyllä se sitten aikanaan loppuu..."
"Se on ihan normaalia."

Ja monta muutakin veemäistä kysymystä on eteen tullut, mutta en nyt muista muita. Olihan tuossakin jo jotain.

ma-mi 39+3
 
Niin totta monet jutut, vaikka kaikesta ei olekaan vielä kokemuksia (eka raskaus, nyt rv 27+2).

Lisään ma-min juttuun: todellakin, raskaana oleva tuntuu olevan julkista omaisuutta. Jokainen saa kysyä ihan mitä lystää ja vastaukseksi tunnutaan odottavan vain "kaikki on ollut niin ihanaa" tms.

Ja samoin raskaana olevan maha ja sen koko ovat kaikkien omaisuutta. Mahan kokoa saa kommentoida ihan niin kuin lystää samoin kuin siihen saa tarrata kiinni kuka haluaa, missä haluaa (perhe nyt ei haittaa, mutta että muut sukulaiset, ystävät, kaverit, jopa etäisemmät työkaverit!). Pitäis tarrata itse takaisin ja sanoa "katoppas, on tuota masua sullakin" :LOL:
 

mä taas luulin että kun on raskaana, niin se tuntuu aina joltain. Mulla ei oo olluna mitään oireita! Nyt vkolla 18+4 on maha ja sätkivä lapsi ainoot oireet. Välillä oikeen unohtaa olevansa raskaana. Pahoinvointiakaan ei oo ollut.

Sama juttu kuin Tuitsulla, mulle ollut yllätys ettei raskaana olo tunnukaan niin "raskaalta" tai fyysisesti oikeastaan miltään. Ainoat merkit raskaudesta rv:lla 22 on kasvava maha ja siellä potkiva lapsenalku. Ei ole ollut pahoinvointia, ruokaällötyksiä, selkäkipuja eikä mitään muitakaan vaivoja. :)
 
mä taas luulin että kun on raskaana, niin se tuntuu aina joltain. Mulla ei oo olluna mitään oireita! Nyt vkolla 18+4 on maha ja sätkivä lapsi ainoot oireet. Välillä oikeen unohtaa olevansa raskaana. Pahoinvointiakaan ei oo ollut.
Niin tuo alku oli lainattu Tuitsulta
 
Mäkin yllätyin siitä miten vaikeaa imetys oli alussa...varsinkin kun oli ongelmia maidon-nousemisessa ja imuotteessa.

Oli myös jännää miten hormonit heittelivät mielialaa nollasta kymppiin synnytyksen jälkeen. Kolmas päivä synnärillä itkin ihan tolkuttomasti, enkä oikeen tiiä miksi :whistle: Oli mies helisemässä mun kanssa.

Vauvamaha ei jää kokonaan synnärille! Katoin omia kuviani kotiutumisen aikaan ja näytän yhä siltä niinkuin vauva olisi vielä mahassa!!

Yllätyin myös siitä, ettei minua ensisynnyttäjänä kuunneltu synnytyksessä pätkääkään. Kaikki luuli että en tiedä mistään mitään, omasta olostani kaikkein vähiten...Vasta kun olin ollut yli 3 tuntia täydet 10 cm auki (odotettiin että alkaisi ponnistuttamaan, joku huomasi että kappas, on se oikeasti liian iso. ja kappas, väärässä tarjonnassakin! :eek:
 
Ihania juttuja :LOL:
Lisäisin vielä sen että kun ekan kerran synnytyksen jälkeen istui pisaalle, sitä pissaa vaan tuli ja tuli, ei se meinannu loppua millää.. Tais olla muutaki ku pissaa mut tilanne oli kuitenki tuo.. :kieh:
 

Yhteistyössä