Yllätin tytön (7v) sormeilemasta itseään

• Viestiketjun aloittaja äiti ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
äiti ymmällään
Jotenkin en osannut suhtautua juttuun asiallisesti, kun tuli niin yllättäin..
joten sanoin "mitä sä oikein teet? hyi, mene käsipesulle ja heti!"
Nyt mua harmittaa.. mutta en tiedä mitenkä olisi pitänyt reagoida.
Kysyin tytöltä, että miksi teki niin. Sanoi että se tekee mukavaa, kutittaa kivasti. Sitten hän kysyi, että eikö niin saa tehdä ollenkaan. :(
Mitä olette sanoneet vastaavissa tilanteissa tai sanoisitte, jos kävisi noin?

äiti ja muksut
Anna sen tytön olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei kukaan ole niin idiootti,että haluaa oikein keskustelun lapsen kanssa asiasta avata!!!!!!!!!!!!!!!! Tuo on IHAN NORMAALIA..

deee
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ymmällään:
Jotenkin en osannut suhtautua juttuun asiallisesti, kun tuli niin yllättäin..
joten sanoin "mitä sä oikein teet? hyi, mene käsipesulle ja heti!"
Nyt mua harmittaa.. mutta en tiedä mitenkä olisi pitänyt reagoida.
Kysyin tytöltä, että miksi teki niin. Sanoi että se tekee mukavaa, kutittaa kivasti. Sitten hän kysyi, että eikö niin saa tehdä ollenkaan. :(
Mitä olette sanoneet vastaavissa tilanteissa tai sanoisitte, jos kävisi noin?
No mitäs itse sanoit?

a
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja muksut:
Anna sen tytön olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei kukaan ole niin idiootti,että haluaa oikein keskustelun lapsen kanssa asiasta avata!!!!!!!!!!!!!!!! Tuo on IHAN NORMAALIA..
Voisitko laittaa muutaman huutomerkin vielä lisää?

Riippuisi ihan paikasta...omassa huoneessa yksikseen saa ihan rauhassa tutkiskella kehoaan.

Koputan oveen, kun menen lastenhuoneeseen, jos ovi on kiinni. Ihan periaatteesta; lapset oppii samaan.

Jokainen kai tietää, että on ihan normaalia jos lapsi tutustuu kehoonsa?

öö
Sanoisin, että vain puhtaana, alapesun jälkeen ja pestyin käsin. Ja aina yksikseen, ei ikinä kavereiden tai aikuisten nähden, koska kyseessä on yksityisasia. JA vaikka piilossa, niin asiassa ei ole mitään pahaa eikä väärää.

No mun mielestä ei nyt iha 7vuotiaana tarvitse alkaa itsetyydyttää itseensä. Eihän sille mtn mahda jos näin tekee, ja voi olla ettei ole eka kerta, mistä sitä tietää. Mut en mä nyt ainakaa omalle lapselle sanois; anna mennä vaa. Jos näin kävis.. Jokaisel nyt omat periaatteet ja kasvatukset, mut mä ainakin sanoisin ettei pienenä tarvitse noin alkaa tehdä, jutellaan näistä myöhemmin..

äiti ja muksut
SE ON TÄYSIN NORMAALIA (ITSE) TUTKISKELU............MIETTIKÄÄ MNKÄ IKÄISINÄ LAPSET ALOITTAVAT LÄÄKÄRI LEIKIT? Ding ding !!!

Kyllä on taas älynlahjat jaettu viisaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja JonnaN:
No mun mielestä ei nyt iha 7vuotiaana tarvitse alkaa itsetyydyttää itseensä. Eihän sille mtn mahda jos näin tekee, ja voi olla ettei ole eka kerta, mistä sitä tietää. Mut en mä nyt ainakaa omalle lapselle sanois; anna mennä vaa. Jos näin kävis.. Jokaisel nyt omat periaatteet ja kasvatukset, mut mä ainakin sanoisin ettei pienenä tarvitse noin alkaa tehdä, jutellaan näistä myöhemmin..
Auts...ei näin!

k
Noh, ei itsellä ole vielä kokemusta, mutta sinuna pyytäisin tytöltä anteeksi käytöstä ja sanoja ja selittäisin, että kyllä niin saa tehdä, siinä ei ole mitään pahaa jne.
Jos et korjaa tilannetta, niin siitä voi jäädä kyllä lapsen mieleen aika hävettävä kytkös pitkäksi aikaa.
Ja siis luonnollistahan tuo on, kuuluu ikään, kun alkaa tutustumaan vartaloonsa.
Voit myös kertoa, jos lapsi itse kysyy, että mistä johtuu että se on mukavaa ja muutakin yksinkertaisia pikku juttuja. Ehkei ihan vielä ole kukkien ja mehiläisten aika, ainakaan kaiken kattavasti.
Ja nyt kun tällainen on tullut tietoosi, niin jos oli kyse lapsen omasta huoneesta, on sinunkin aika opetella koputus ennen sisään marssimista ;)

Pienten tyttöjen ja poikien löytöretki vartalonsa nautintoa tuottaviin kohtiin alkaa jo vauvana. Kolme-neljävuotiaana lapsi koskettelee sukupuolielimiään entistä avoimemmin ja tarkoituksenmukaisemmin, mikäli ympäristö ei ole liian voimakkaasti paheksunut näitä lapsen toimia. Lapsilla on luontainen tarve harrastaa itsetyydytystä läpi lapsuuden. Kouluiässä sosiaaliset säännöt vahvistuvat, ja lapset oppivat tekemään asioita salassa.

Itsensä koskettelu on seksuaalisuuden orastavaa oivallusta ja haltuunottoa. Se ei ole paha tapa kuten vaikka kynsien pureskelu, josta tulisi päästä eroon. Vanhemman häpeä tarttuu herkästi lapsen kokemukseksi ja liittää seksuaalisuuteen likaisen, kielletyn sävyn. Jos vanhemmat toivovat, että seksuaalisuudesta tulee lapselle myönteinen ja luonnollinen asia, heidän kannattaa ilmaista se lapselle.

Voit toimia seuraavasti tilanteessa, jossa lapsi koskettelee itseään muiden seurassa: Ota lapsi lähelle ja kerro hänelle, että on ihan hyvä asia koskea itseään, sitä saa tehdä. Kerro, että sitä ei ole tapana tehdä toisten seurassa vaan omassa rauhassa, esimerkiksi omassa huoneessa. Jos lapsi jatkaa, voi sanoa jämäkästi ja selkeästi, että ei nyt tässä, vaan sitten myöhemmin.

Vastaajana psykologi Marjo Kankkonen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
http://www.iltalehti.fi/perhe/200606044595907_kv.shtml

Sinun ehdottomasti kannattaa lukea lapsen seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta. Jopa pienet taaperot hinkkaavat itseään "siinä mielessä".

sondersson
mikä ihme äiti on kieltämään omaan vartaloon koskemista?! Sinuna korjaisin äkkiä tilanteen. Sanoisin vaikka että kyllä niin saa tehdä mutta vain omassa rauhassa.

äiti ja muksut
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Pienten tyttöjen ja poikien löytöretki vartalonsa nautintoa tuottaviin kohtiin alkaa jo vauvana. Kolme-neljävuotiaana lapsi koskettelee sukupuolielimiään entistä avoimemmin ja tarkoituksenmukaisemmin, mikäli ympäristö ei ole liian voimakkaasti paheksunut näitä lapsen toimia. Lapsilla on luontainen tarve harrastaa itsetyydytystä läpi lapsuuden. Kouluiässä sosiaaliset säännöt vahvistuvat, ja lapset oppivat tekemään asioita salassa.

Itsensä koskettelu on seksuaalisuuden orastavaa oivallusta ja haltuunottoa. Se ei ole paha tapa kuten vaikka kynsien pureskelu, josta tulisi päästä eroon. Vanhemman häpeä tarttuu herkästi lapsen kokemukseksi ja liittää seksuaalisuuteen likaisen, kielletyn sävyn. Jos vanhemmat toivovat, että seksuaalisuudesta tulee lapselle myönteinen ja luonnollinen asia, heidän kannattaa ilmaista se lapselle.

Voit toimia seuraavasti tilanteessa, jossa lapsi koskettelee itseään muiden seurassa: Ota lapsi lähelle ja kerro hänelle, että on ihan hyvä asia koskea itseään, sitä saa tehdä. Kerro, että sitä ei ole tapana tehdä toisten seurassa vaan omassa rauhassa, esimerkiksi omassa huoneessa. Jos lapsi jatkaa, voi sanoa jämäkästi ja selkeästi, että ei nyt tässä, vaan sitten myöhemmin.

Tämä teksti tulee tarpeeseen! Lukekaa ajatuksen kanssa niin ehkäpä opitte jotain lapsista.

Tästä ketjusta ainakin saa käsityksen siitä, miksi aikuisetkaan naiset eivät koskaan harrasta itsetyydytystä, tunne kehoaan tai saa koskaan orgasmia. Jos aikuinen suhtautuu noin avoimen paheksuvasti lapsen tutkimuksiin omaan kehoonsa, voi vain arvailla, minkälaisen kuvan lapsi siitä saa. Näin ei saa tehdä, kehoon ei saa tutustua, olen paha jos toimin näin, kehossani on jotain vikaa.

vieras
Meillä kolme vuotiaskin välillä tunnustelee pimppiään. Jos huomaan, niin kerron että se on ihan ok mutta sitä tehdään silloin kun ollaan yksin, vaikka omassa sängyssä.

Mun äiti teki juuri noin ja nyt 32-vuotiaana mun seksuaalisuuteni on jossain piilossa. Mä kyllä masturboin salaa, mutta miehen kanssa (olemme olleet 13 vuotta yhdessä ) sain ekan kerran orgasmin vasta pari vuotta sitten. Sitäkin yritin pidätellä viimeiseen asti ja koitin "saada" sen mahdollisimman huomaamattomasti. Lisäksi en milloinkaan ole tehnyt aloitetta seksiin, aloitteenteko on ollut täysin miehen varassa. En myöskään halua, että mieheni antaa mulle suuseksiä, sillä minusta se on jotenkin noloa. Jos haluat lapsellesi tällaisen tulevaisuuden, niin anna mennä vaan ja sano, että ei saa noin tehdä...itselläni on pirun paljon tehtävää, että saan seksielämäni kielletystä tabusta ns. normaaliksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja muksut:
Jos kiellät lasta niin saatat lapsen pitkäaikaiseen häpeään!!!! Kannattaisiko oikeasti käyttää niitä aivoja siis jos ne on!
Täältä saa kyllä niin hyvän mielen, kun täällä avautuu :(
Sanoinhan jo tossa aloituksessa, että harmittaa ja tilanne tuli niin yllättäin, että käyttäydyin typerästi. En halua enempää pahaa mieltä, vaan koittaa korjata tilanteen, jos se nyt on enää mahdollista.

Kiitos kaikille, jotka asiallisesti vaivautuivat antamaan minulle neuvoja.

k
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

näin juurikin, aika monen mielestä on edelleen hävytöntä ja kamalaa, likaista jopa, että lapset tekevät tätä. Se on, kuten on osoitettu, täysin luonnollista ja jos vanhemmat mollaavat, rankaisevat tai leimaavat sen kamalaksi asiaksi, niin onko ihmekkään, jos lapsista kasvaa itseään häpeileviä teinejä tai pahimmassa tapauksessa seksistä aivan vääränlaisen kuvan saaneita nuoria.
Luulisi, että nykyaikana vanhemmat kun lukevat kaikki mahdolliset uudet kasvatus opit ja opukset, olisivat tietoisia myös näistä seikoista lapsen kohdalla ja osaisivat suhtautua järkevästi ja avoimesti asiaan.
Mutta niin se taitaa olla aina vaan, että enemmistölle seksi tai seksuaalisuus on tabu.
Enkä todellakaan tarkoita, että olisi suotavaa, että lapsi käyttelisi välineitä itsensähyväilyssä tai sen semmoista.

ggg
Mä oon kyllä kieltänyt, jos alkaa sekoittamaan lapsen päätä jollain "saa tehdä mutta salassa" niin pieni lapsi ei sitä ehkä ymmärrä. Parempi vaan kun unohtaa tommoset asiat vielä moneksi vuodeksi...

Yhteistyössä