YLIPAINOISET: Vilpitön kysymys teille! Please vastatkaa!

• Viestiketjun aloittaja 163 cm, 52 kg
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Elintapojen muuttaminen oli vaikeaa, lopulta olin vain tosi kypsä olooni ja ulkomuotooni, että opiskelin uudet elämäntavat (käytin tähän paljon aikaa, kuukausia kypsyttelin päätöstä). Samoin tupakoinnin lopettaminen oli todella vaikeaa, tästä seurasi myös voimakkaat fyysiset vieroitusoireet (tärinä, päänsärky, oksentelu, unettomus) ja riesana on vielä vuoden jälkeen mieliteko tupakkaan.. Yritin lopettaa tupakointia ja laihduttaa monesti aiemmin, mutta ei se onnistunut millään ennen suurta tietomäärää, vertaistukea ja asennetta. En olisi onnistunut ilman sen myöntämistä, että mulla on isoja ongelmia noiden asioiden kanssa ja suhteeni ruokaan on vähän epäterve. Nykyään tosin olen sokerikoukussa sitten :p ..
Tässä nyt nähdään että me ihmiset ollaan niin erilaisia. Joillekin oikean ruokamäärän syöminen on helppoa, toiselle vaikeaa, joillekin tupakka ei ole ongelma, toisille taas pahakin.... Ja suomalaisena typpillisenä ongelmana muuten alkoholi vielä, jonka kohtuukäyttö on monelle ongelma.

Minulle tupakoinnin lopettaminen oli helppoa, alkoholia voin juoda kohtuudella tai olla ihan ilman, ei ongelmia senkään suhteen... mutta sen oikean ruokamäärän löytäminen on ihan tosi vaikeaa. Jollakulla muulla sitten asiat on ihan toisin päin...

?
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja Ding:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[quote="Melizza

Batatti onkin aivan ilman hiilareita - NOT! Ei se eroa perunasta juuri mitenkään, melkein sokerisempaa.
Kisa-aikana on kielletty syödä perunaa, riisiä ja pastaa....mutta kun pitää saada massaa niitä lisätään....bataatti on makeampaa, mutta luonnon oma sokeri ei lihota...
No mitä muuta se perunankaan hiilihydraatti on kuin luonnon omaa sokeria??

-
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Ette te ikinä laihdukaan jos päätätte jo etukäteen, ettette pysty.
Onko joku näistä tähän aiheeseen osallistuneista ilmaissut halunsa laihtua? Eikös kyse ollut nyt ihan muusta asiasta?

Miksi ylipainosta ei ikinä voi puhua ilman että aletaan jotenkin syyllistää ja tavallaan pakottaa ihmisiä perustelemaan ja puolustelemaan itseään? Miksi aina niin hyökkäävä sävy?
Ei mun tarkoitus ole olla hyökkäävä, pahoittelen jos siltä vaikutti. Mutta asenne merkkaa paljon, tuollainen iso juttu (vaikkapa laihtuminen) ei varmasti tule onnistumaan, jos suhtautuu siihen etukäteen "en pysty, se on niin vaikeaa"-asenteella. Varmasti kaatuu heti alkumetreille terveellisten elämäntapojen ja oikean ruokamäärän opettelu, jos suhtautuu pessimistisesti.
Aloituksessa kysyttiin, että miten olette lihoneet ylipainoiseksi. Pääsikö tämä unohtumaan? :whistle:
Höh, mutta ihmisten vastauksissa myös oli viittauksia myös laihduttamiseen.

Villasukka, oot varmasti ihan oikeassa. Mä taas en ymmärrä, miten jollekin tupakoinnin lopettaminen on voinut olla helppoa, koska itse taistelen asian kanssa vieläkin, vaikka olen yli vuosi sitten lopettanut :) . Tosin tämäkin taitaa olla psyykkistä, ei fyysiset vieroitusoireet kestä kuin muutaman viikon.

Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Ding:
[quote="Melizza

Batatti onkin aivan ilman hiilareita - NOT! Ei se eroa perunasta juuri mitenkään, melkein sokerisempaa.
Kisa-aikana on kielletty syödä perunaa, riisiä ja pastaa....mutta kun pitää saada massaa niitä lisätään....bataatti on makeampaa, mutta luonnon oma sokeri ei lihota...
No mitä muuta se perunankaan hiilihydraatti on kuin luonnon omaa sokeria??
http://www.hyvinvointiohjausta.com/artikkeli.php?id=14

luulin aina että pasta 5% ruokakermakastikkeella o
Tässä oli asiaa! Minä ainakin lihotin itseni lautasmallilla (ihan oikeasti!) Söin pastaa, riisiä, perunaa ja kaksi ruisleipää ruoan kanssa. Nyt syön normaalirasvaisia tuotteita, lihaa, kasviksia ja jätin sokerin kokonaan pois, niin hups, lähti 10 kiloa ihan huomaamatta ja ilman nälkää!

MUTTA täytyy muistaa että mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Minulle ei sopinut perinteinen lautasmalli.

-
Alkuperäinen kirjoittaja luulin aina että pasta 5% ruokakermakastikkeella on terveellistä :
Tässä oli asiaa! Minä ainakin lihotin itseni lautasmallilla (ihan oikeasti!) Söin pastaa, riisiä, perunaa ja kaksi ruisleipää ruoan kanssa. Nyt syön normaalirasvaisia tuotteita, lihaa, kasviksia ja jätin sokerin kokonaan pois, niin hups, lähti 10 kiloa ihan huomaamatta ja ilman nälkää!

MUTTA täytyy muistaa että mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Minulle ei sopinut perinteinen lautasmalli.
LIHOTIT itsesi syömällä pari desiä riisiä tai pari perunaa per ateria? En usko. Pari palaa leipääkään ei lihota.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja luulin aina että pasta 5% ruokakermakastikkeella on terveellistä :

niin piti vielä lisätä, että karkkia ym. herkkuja söin aiemminkin äärimmäisen harvoin (1xkk) mutta näissä "terveellisissä" rasvattomissa jugurteissa olikin sit sitä sokeria sitäkin enempi!!!!

sama

LIHOTIT itsesi syömällä pari desiä riisiä tai pari perunaa per ateria? En usko. Pari palaa leipääkään ei lihota.
RUOAN KANSSA!!! Eli esim. pihvi, pari desiä riisiä, pari leipää jne. Väänsinkö hyvin?

Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja sama:

RUOAN KANSSA!!! Eli esim. pihvi, pari desiä riisiä, pari leipää jne. Väänsinkö hyvin?
Ja vielä pientä listaa hitaita hiilihydraatteja sisältävistä ruoka-aineista:
- vihannekset, juurekset
- tumma vilja ja täysjyvätuotteet (esim. ruisleipä, tumma makaroni, tumma riisi)
- juustot
- maustamattomat jugurtit
- hedelmät, marjat (<-- sisältävät toki sokeria, mutta puolustukseksi sanottakoon, että hedelmäsokerin hiilarit ovat hitaampia kuin ruokosokerin)

.. ja nopeita hiilihydraatteja sisältävät tuotteet:
- ns. vaaleat jauhot, vaalea riisi ja makaroni
- peruna
- paljon ruokosokeria sisältävät tuotteet (pullat, namut, keksit, kiisselit, jopa tavallinen jugurtti sisältää usein todella paljon sokeria)
- näkkileipä

normipainoinen, ehkä jopa laiheliini
Voi voi! Turhaan ap täällä ihmettelee miten joku saa ahdettua itsensä niin täyteen ruokaa että lihoaa... Ei se lihavan ihmisen ruokavalio tai määrä välttämättä eroa omastasi eikä hän välttämättä liiku vähempää kuin sinä. Aineenvaihduntamme vaan on hiukan erilaisia. Minäkin voisin olla tosi lihava, mutten ole. Jostain syystä saan syödä niin paljon kuin haluan ja ihan mitä haluan. Enkä liiku paljon mitään. En vaan satu kuulumaan siihen lihoavaan ryhmään. Lucky me...

Melizza

Mä kans lihoan heti kun syön perunaa, vaaleaa riisiä tai pastaa =/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Risukasa:
Luukasvain jalassa mikä estää liikunnan harrastamisen. Leikkaushoito liian massiivinen toimenpide ja todennäköisesti jalka pitäisi amputoida kun lähtisi iso osa sääriluusta pois. Ruoka terveellistä normaalia kotiruokaa, mukana salaattia, kasviksia tai juureksi.
En mäkään voi terveysongelman takia harrastaa mitään liikuntaa ja silti olen normaalipainoinen, jopa hoikka.. Luulenpa, että kyseessä on liian suuret annoskoot jos lihoo vaikka ruoka on normaalia kotiruokaa. Silloin syö liikaa määrällisesti.

Nuppu
Luukasvain jalassa mikä estää liikunnan harrastamisen. Leikkaushoito liian massiivinen toimenpide ja todennäköisesti jalka pitäisi amputoida kun lähtisi iso osa sääriluusta pois. Ruoka terveellistä normaalia kotiruokaa, mukana salaattia, kasviksia tai juureksi.
En mäkään voi terveysongelman takia harrastaa mitään liikuntaa ja silti olen normaalipainoinen, jopa hoikka.. Luulenpa, että kyseessä on liian suuret annoskoot jos lihoo vaikka ruoka on normaalia kotiruokaa. Silloin syö liikaa määrällisesti.
Tai on liikaa juuri niitä edellä mainittuja nopeita hiilareita....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Tai on liikaa juuri niitä edellä mainittuja nopeita hiilareita....
Hyvinkin voi olla tosiaan molemmat.

160cm ja 80kg
Olin ylipainoinen jo lapsena, joten lapsuudenkodin ruokailutottumukset siirtyivät minulle ja siitä ylipaino aikuisenakin. Toki omalla toiminnallani olen vaikuttanut siihen, etten laihdu; tapojaan vaan on vaikea muuttaa. Pitäisi opetella syömään uusiksi.
Lisäksi viimeisen 3 vuoden aikana painon nousuun on vaikuttanut kilpirauhasen vajaatoiminta, joka nyt on saatu lääkkeillä kuntoon. Lääkkeiden aloituksen jälkeen(9kk sitten) olen laihtunut -10kg, eikä ole edes kovin tarvinnut katsoa mitä syö. Olen kasvissyöjä, se varmasti vaikuttaa myös siihen, että paino nyt tippuu kun kilpirauhasarvot on ok.

Myös kohonnut kolesteroli laski 3 vuotta sitten kun lopetin lihan syömisen kokonaan. Paino ei kuitenkaan laskenut, johtui kenties siitäkin ettei kilpirauhasen vajaatoimintaa ollut vielä todettu eikä minulla ollut lääkkeitä.

ennen alipainoinen
mulla nousi kilot mielenterveyslääkkeen sivuvaikutuksesta. nykyään pyöräilen/kävelen n. 1,5km päivässä ja kerran viikossa uimassa + vatsalihaksia joka toinen päivä. syön n. 4 leipää tai lämpimän ateria päivässä + kahvia ja joskus pari olutta. kilot ei vaan tipu. huvittavinta on, että olin ennen alipainoinen vaikka söin 2 miehen annokset päivässä.

miet
Sain raskausaikana +25kg, joista imetyksen aikana lähti 20kg. Olen aina ollut roteva, en välttämättä lihava, vaan ns. raamikas. Nyt 5kg on tiukassa, mutten ota siitä stressiä, vanhat vaatteet mahtuu päälle ja olen sinut itseni kanssa, se kait tärkeintä on? Ja sitä paitsi suklaa on törkeen hyvää ja sitä voi syödä usein (ja paljon) :D

Tässä
Aamupala:Lasillinen vettä on ensimmäinen. Veteen keitettyä puuroa+kuppi kahvia,jonka sekaan laitan maitoa.
Päivälla normaali kotiruoka plus salaatti ja rasvaton maito.
Päiväkahvi.
Iltapala on usein hedelmä ja leipäpala tai maustamaton jogurtti.

Kävelen työmatkat(12km).

Kortisoni lihotti hyvin tehokkaasti. Tai siis olen kuin mikäkin turvonnut makkara. Kortisonilääkitystä jatkunut 18 vuotta. Siinä sinulle läskiyteni salaisuus.

Sori, mut en jaksa lukea kaikkia viestejä.
Mä lihoin molempien raskauksien aikana ihan siitä syystä, että ennenaikaisten supistusten takia olin liikkumiskiellossa monta kuukautta. Toisekseen mulla oli ihan hillitön makeanhimo, ja syöminen oli oikeastaan ainoa "ilo" mun elämässä kun kotoa ei päässyt mihinkään.

Esikoisen jälkeen laihdutin kilot pikkuhiljaa pois, mutta kuopusta odottaessa kilot tuli taas. Aloitin vähän aikaa sitten taas laihduttamisen, ja kiloja on jo lähtenyt ihan kivasti.
Silloin kun en ole raskaana, en liho.
Mun mielestä ap:n kirjoitukset kyl kuulostaa ilkeämielisiltä, vaikka mitä väittäisit. Haluut ymmärtää, mutta vaikutat siltä ettet halua. Ei tää mun mielestä mitään ydinfysiikkaa oo. Jotkut lihoo terveydentilan takia, jotkut masennuksen takia, jotkut ihan vaan siksi että tykkää ruoasta. Jotkut jopa haluaa olla pullukoita.

Lisäys vielä, aiheen vierestä tosin: Mun mielestä lievästi ylipainoiset on huomattavasti viehättävämpiä kuin lievästi alipainoiset.

ee
Syömällä enemmän sekä epäterveellisemmin ja liikkumalla huomattavasti vähemmän kuin ennen. Lapsen kuoleman ja keskenmenon jälkeen ei jaksanut/kyennyt/halunnut enää liikkua kuten ennen.

Yhteistyössä