Yliopistoon pääsystä, varasijalta kuinka todennäköistä on päästä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PROVO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PROVO

Aktiivinen jäsen
31.03.2005
5 411
0
36
Poika on Jyväskylän yliopistoon päässyt varasijalle ja kun en näistä asioista isommin ymmärrä, niin kuinka todennäköistä on päästä tuolta paikalta opiskelemaan??

Poika on intissä eli aloittaa opiskelut vasta vuoden päästä, mutta anyway...

Riippuu vähän miten monennella varasijalla on ja kuinka suosittu ala kyseessä. Aina kai jokunen peruutus tulee, mutta on aloja, joihin halutaan niin kovasti, että lähes kaikki päässeet ottavat paikan.

Eikö se ole aika alakohtaista ja tiedekuntakohtaista? Jonnekin aloille on enemmän aloituspaikkoja ja jonnekin vähemmän, samoin hakijoita.

Eniten vaikuttaa kuitenkin se, monennelleko varasijalle poikasi on päässyt? Itse olin aikanaan aluksi seitsemännellä varasijalla ja varma tieto opiskelupaikasta tuli elokuun ensimmäisinä päivinä.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Riippuu vähän miten monennella varasijalla on ja kuinka suosittu ala kyseessä. Aina kai jokunen peruutus tulee, mutta on aloja, joihin halutaan niin kovasti, että lähes kaikki päässeet ottavat paikan.

Jos oikein olen ymmärtänyt niin kielten(englannin) opettajakoulutukseen (jos sellaista nyt edes on olemassa) ja en tiedä kuinka monennella varasijalla on.

No minä pääsin ensimmäiseltä varasijalta kirjallisuutta opiskelemaan. Olin skeptinen ja neuroottinen loppuun asti, vaikka niin moni sanoi, että varmana pääset! Riippuu alasta/tiedekunnasta, paikkakunnasta ja siitä, monennes varasija on kyseessä...

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Sano aine ja varasijan numero ni mie ennustan ;).

En tiedä monesko varasija (pitäisikö pojan tietää se??) ja englannin opettajakoulutuksesta on kyse.

Jos ei itse tiedä sitä, niin kannattaa soittaa laitokselle ja kysellä, että monesko varasija on kyseessä. Vois kuvitella, että tuo opelinja on aika kysytty, ettei kamalasti peruutuksia tule, mutta jos on varasijoilla 1 - 5, ni hyvinkin voipi poikas vielä olla täällä Jykylässä syksyllä...

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Jos oikein olen ymmärtänyt niin kielten(englannin) opettajakoulutukseen (jos sellaista nyt edes on olemassa) ja en tiedä kuinka monennella varasijalla on.

englanti on erittäin suosittu ala ja yleensä ne, jotka sinne hakevat, myös ottavat paikan vastaan.. ei ole tarkoitus masentaa, mutta veikkaisin että ei pääsee jos ei ole ensimmäisillä varasijoilla.

Yhteistyössä