Ylikorostetaanko lukemisen merkitystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Antilukutoukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Antilukutoukka

Vieras
Mä alan olemaan kyllästynyt siihen ainaiseen natinaan, että lapset ei lue eikä varsinkaan pojat. Ei se kannettu vesi kaivossa pysy. Tässä nykymaailmassa on niin monta muutakin mediaa, joista voi tietoa saada. Ja yleensä saa nopeemmin.

Esim. kun kattoo jonkun dokkarin, niin siinä saa tiedon paljon paremmin ja monivivahteikkaammin kuin kirjasta, jossa joka asia joudutaan selittämään juurta jaksaen. Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Ja yksi dokkari enemmän kuin yksi kirja. Dokkarin kattoo tunnissa, kirjan lukee viikossa.

Ei mulla oo mitään sitä vastaan, että joku lukee kirjoja. Oommä ittekin jonkun verran lukenut. Mun pojat, lukiossa toinen ja toinen yläasteella, pärjää ihan hyvin koulussa, mut ei ne koskaan oo lukeneet kirjoja. Pakolliset kirjaesittelykkin tais tehä niin että yritti lukee, mut sit katto leffan aiheesta ja teki siitä...

Kirja on vanhanaikainen juttu, mihin sitä enää tarvitaan loppujen lopuksi. Tai ainakaan miksi se nyt on niiiiiin paljooooon parempi kuin se, että:

kattoo dokumenttejä
pelaa pelejä joista oppii englantia
lukee netissä tekstejä ja keskustelupalstoja
chattailee yms.

Klassikot kannattaa lukea. Ja jos oikeasti haluaa jostakin asiasta vuorenvarmaa tietoa (eikä mitään wikipediaa), niin kirjoista se löytyy. Lukeminenhan on hauskaa!

Dokkareista saa vain yleiskuvan, kirjoista oppii asian syvällisemmin. Lisäksi kirjan avulla on helpompi mennä omaan tahtiin ja välillä palata vanhoihin asioihin jos kaipaa muistutusta. Hyperteksti voi olla joskus jopa parempi kuin painettu kirja, varsinkin kun siinä voi käyttää videoleikkeitä ja ääniä pelkän kuvan ja tekstin lisäksi.

Jos lukeminen on sulle hauskaa ja helppoa, niin suurimalle osalle se ei sitä ole. Muuten kai kaikki pojat lukis koko ajan. Kyllä mä saan koko ajan kuulla yhden kaverini selittävän kuinka hänen 10v poikansa lukee niin paljon kirjoja jne. jne. En sit tiedä, mistä se lähtee että jokku lukee.

Netistä kyllä löytyy ihan kaikki tieto. Toki on meillä vanha tietosanakirja, mutta eipä koskaan oo esim. wikipedia valehdellut.

Minä rakastan sitä, että voin hakea kirjahyllystä kirjan ja tarkastaa siitä, miten se juttu menikään. Mikään ei myöskään voita vanhan kirjan tuoksua.

Toisaalta väsyneenä huomaan kaipaavani kirjaan ctrl+f - toimintaa :D

Olen samaa miettinyt ja epäillyt itselläni jotain lievää keskittymis-/lukihäiriötä, jota ei koulussa koskaan todettu. Kirjat on mulle tuskaa, koska olen niin hidas lukemaan. Mies jaksaa paasata kuinka pitäs lukea kirjoja. Luin viimeksi säännöllisesti peruskouluaikana. Nyt vain harvakseltaan. Voi mennä useampi vuosi ilman kirjojen lukemista. Pitää olla joku tosi mielenkiintonen kirjasarja mielellään, että tulis luettua kirja per vuosi. Selailen asia-aiheisia kirjoja kyllä sieltä täältä, kun on ylimääräistä aikaa.

[QUOTE="vieras";24809039]Minulle tulee mieleen, että ihminen, joka ei lue, on vähän yksinkertainen ja ainakin sivistymätön. Sukupuolesta viis.[/QUOTE]

Minusta taas ihminen, joka ei etsi tietoa ja kaipaa sitä, on yksinkertainen.

Apua. Susta kyllä huomaa, ettet oo lukenut. Ja että kirjan lukemiseen menee vai viikko? Sulla on vissiin jotain lukemisen vaikeutta. Sekin puhuu typeryytesi puolesta, että mielestäsi dokumentti antaa mkirjaa monivivahteisemman kuvan. Katsot varmaan niitä Jimin "muinaiset astronautit"-dokumentteja.

Lukeminen avaa mielestäni oven sellaiseen maailmaan, joihin ei muuten pääse.
Tietoa saa muualtakin, enkä väheksy median merkitystä pitämässä ihmistä sopivasti "päivitettynä".
En väheksy kuvan, enkä elokuvan merkitystä- mutta kirjan kaltaisia ovia ne eivät kuitenkaan avaa.
Lukeminen, kun on kaksin sanojen kanssa voi syvimillään synnyttää syvän rakkauden sanoihin ja sanojen ihmeitä tekevä voiva voi olla liki orgasmiin verratava tajunnan räjäyttävä tunne. Suurempikin.

(noin lievästi ilmastakseni.:xmas: Minä ainakin olisi aivan toisenlainen ihminen, jos en olisi lukenut kaikkea lukeaani. Ja tarkoitan nyt ihan kirjoja, romaaneja, novelleja, runoja jne.. Parempaa ihmistä lukeminen ei minusta yleisesti tee. Mutta paremman elämän lukeminen minulle on tuonut)

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
Mun mielestä on tällä hetkellä aivan ihanaa kun meidän poika 1v 5kk on löytänyt tiensä kirjojen maailmaan. Poika opettelee parhaillaan puhumaan, ja on ilmeisesti sitä myötä kamalan kiinnostunut kirjoista. Me luetaan paljon yhdessä satuja ja poika jaksaisi kuunnella haltioituneena vaikka kolmekin kirjaa putkeen. Lisäksi hän tykkää näyttää eri kirjoista kuvia ilman varsinaista lukemista, ja tahtoo tietää mitä ne kuvat esittää, mitä mikäkin esim. eläin sanoo tai millaista ääntä eri "koneet" (autot, traktosrit, rekat jne) pitää. Ja nyt ihan parin viikon sisään olen huomannut että poika opettelee mys sanoja noista kirjoista. :) Mä olen tosi ylpeä siitä että mun poikani tykkää kirjoista ja lukemisesta.

Mun mielestä kirjojen lukeminen esim. värittää ihmisen käyttämää sanavarastoa, auttaa keskittymisessä, on oiva rentoutumiskeino ja edelleen tosi pätevä oppimis- ja tiedonhakuväline. Kirjojahan voi nykyään lukea myös netissä, jos ap siis vierastaa ihan sivuja kääntelemällä tapahtuvaa lukemista.

Luin lapsena 7-15v. paljon kirjoja, lehtiä, novelleja, sarjakuvia. Lukiossa sain tarpeekseni. Nyt luen enää tosi vähän. Nyt onkin jo sitten internet. Sillon ei vielä ollut tai en osannut käyttää, eikä ollut tietokonetta kotona.

[QUOTE="vieras";24808991]Klassikot kannattaa lukea. Ja jos oikeasti haluaa jostakin asiasta vuorenvarmaa tietoa (eikä mitään wikipediaa), niin kirjoista se löytyy. Lukeminenhan on hauskaa![/QUOTE]

Wikipedia on itse asiassa ihan luotettava tiedonlähde :) Näin meillä opetttiin yliopistossa ja saatiin käyttää lähteenäkin...

Tuli mieleeni äänikirjat, aivan upeita jotkut niistä, niin aikuisille kuin lapsille suunnatuista. Jos siis on hankala lukea itse. Kuitenkin kirjassa (myös äänikirjassa) on etuna juuri se visuaalisten ärsykkeiden ja oman aktiivisen tekemisen poissaolo - se tekee hyvää. Uskon että yhä enenevässä määrin ihmisille tekee hyvää olla ajoittain pois visuaalisten ärsykkeiden maailmasta.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Tiedän myös hölmöjä ihmisiä, jotka lukevat kirjoja. Tuntuu, että ei niille taida paljoa jäädä korvien väliin niistä. Ei se kaikki fiksuus kirjoista voi tulla.

No ei sitä kyllä voi ylikorostaa. Tässä maailmassa ei pärjää, jos ei omaa kunnollista, mediakriittistä lukutaitoa. Wikipediat ja muut nettilähteet on ihan jees, mutta ei niiden varaan voi maailmankuvaansa perustaa. Kaikkea tietoa kun nyt vaan ei voi kertoa 140 merkissä tyhjentävästi...

"Yliopisto" on kans aika laaja käsite. Varmaan jotain kurssityötä varten Wiki hyväksytään lähteeksi, mutta ei sen varaan nyt mitään gradua tai väikkäriä voi tehdä.

Apua. Susta kyllä huomaa, ettet oo lukenut. Ja että kirjan lukemiseen menee vai viikko? Sulla on vissiin jotain lukemisen vaikeutta. Sekin puhuu typeryytesi puolesta, että mielestäsi dokumentti antaa mkirjaa monivivahteisemman kuvan. Katsot varmaan niitä Jimin "muinaiset astronautit"-dokumentteja.

No, kuinka ohuita kirjoja luet jos ne päivässä luet vai? Jotkut lukee hitaammin kuin kuin toiset ei se tyhmyydestä kerro. Kaikilla ei ole aikaa syventyä pitkiksi ajoiksi kirjaa lukemaan, kun on käytävä töissä, hoidettava lapsia ja kotitöitä yms. Illalla voi olla jo rättiväsynyt ja hetken jaksaa lukea ennen nukahtamista.

En lähtisi rakentamaan vastakkainasettelua. Nykyään netistä nopeasti saatava tieto on "elinehto". Kirjojen avulla taas pystyy valitsemaansa aiheeseen tutustumaan syvällisemmin. Dokkarit sen sijaan on usein rasittavia toiston tai väärän etenemistahdin takia. Toisaalta esim luontodokkareita tuskin voisi korvata muuntyyppisellä medialla.

Kirjoja ei lueta vain siksi, että niistä saisi tietoa. Kirja voi olla erittäin kokonaisvaltainen elämys, oma maailmansa johon syventyä. Tätä samaa ei voi saavuttaa tv:stä tai tietokoneelta. Kirjat laittavat ajattelemaan asioita huomattavasti syvemmin.

Kirjallisuus on myös elämystaidetta. Mutta vaikutat ihmiseltä, joka mieluummin katsoo vaikka Salkkareita illasta toiseen kuin hakisi älyllistä inspiraatiota esim. taidenäyttelystä. Kukin tyylillään ja omalla tavallaan.

Minusta on ollut todella ihanaa, kun lapsilleni on avautunut huikea maailma kirjojen ja draaman kautta. Esim. tekemällä omia näytelmiään lapset käyvät läpi kaikkia mahdollisia tunteita ja eläytyvät hurmiossa. On se nyt aivan eri kuin nököttää vain pelien ja chattien varassa, joissa ei maailmankuva paljon avaudu.

Ei kai lukemisen ainoa funktio ole hankkia tietoa. :O
( ei tässä tosin kukaan varsinaisesti niin sanonutkaan, mutta niin olin lukevinani silti. Siltkin lukeminen kannattaa aina :xmas:)

Näinpä! Minä en hanki tietoa lukemalla juuri lainkaan, siinä olen siirtynyt netin ja tv:n armoille, ja lasken siihen myös mm. sanomalehdet. Kirjoja luen aivan vain nauttiakseni, kaikenlaisista tunteista, sanoista, maailmoista. Renotutuakseni ja saadakseni virikkeitä.

Yhteistyössä