Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Onnea onnea Sofia :) Ihanaa vauva-aikaa teille!

Huomenaamuna rv 41+5 yliaikaiskontrolliin klo 9. Jos ei nyt yöllä jotain tapahdu. Viime yön supisteli ja kipuili 22-07 ja sitten loppui koko päiväksi. Veriviiruista limaa vaan päivällä pariin otteeseen. No, käsittääkseni keskiviikkona viimestään käynnistetään sitten.

Pippurihäntä
 
Paljon onnea Sofia75 :flower:

Sulla Pippurihäntä kyllä on varmasti jo hermo koetuksella, onneksi nyt ainakin voi sanoa varmuudella että h-hetkeen ei voi olla muutamaa päivää enempää. Jaksamista nyt kovasti odotteluun!

Oma olo on tosi huono :( syketaso noussut ja runsaasti rytmihäiriöitä tullut lisäksi. Kävin jo nyt vkl tk-päivystyksessäkin ja taas eri lääkettä tuputtivat ja en nyt uskalla aloittaa sitä, mutta oireitakaan en oikein kestä. Syke koko ajan nykyisellä lääkkeellä 100 ja kun vaikutus lakkaa piahkoin niin nousee 115-125 välille ja silloin alkaa tosi huono olo ja rytmihäiriöt. Mulla omronin verenpainemittari joka näyttää myös nämä rymihäiriöt melkein joka mittauskerralla, aiemmin ei ole ollut siinäkään. Sitten harmittaa että äippäpolille tai mihinkään ei ole kontrollia vaikka syönyt koko ajan lääkettä, noista kun kuitenkin sanotaan että sikiön kasvua ja istukan toimintaa tulisi seurata säännöllisesti. Päädyinkin nyt siksi varaamaan ajan huomiselle yksityispuolelle ihan kunnon kokeneelle lääkärille, sitten tiedän ainakin miten toimin lääkityksen kanssa. Nyt määrätyt uudet lääkkeet kun tuli puhelinkonsultaatiolla kun vastaanottavalla lääkärillä ei ollut hajuakaan raskaana olevien lääkityksestä.
Vauvan vointi huolestuttaa miten kestää kovat sykkeet ja niiden heittelyt sekä lääkityksen, itse mietin taas miten oma sydän kestää synnytyksen.

Meillä koko perhe on kaameassa flunssassa, minua lukuunottamatta. Mies sairastui myös eilen. Toivottavasti paranee synnytykseen mennessä että pääsee mukaan ja säästyisi nyt itse tartunnalta, tähän päälle ei nyt kaipaa mitään ylimääräistä.

Sori kauhea valitus, on nyt vaan niin huono olo sykkeiden takia.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)

Alissia 36+3
 
Onnea Sofia pikkuprinsessasta:flower:

Pippurille edelleen tsemppiä. Toivottavasti et ole yliaikaiskontrollia tarvinnutkaan ja oletkin siellä jo tositoimissa...

Alissia: jaksamista sinnekin. Rytmihäiriöt on kaikinpuolin inhottava vaiva ja voivat toki pahimmillaan aiheuttaa vaikka mitä ikävä (ei ole tarkoitus mitenkään pelotella). Hyvä juttu et tilasit sen lääkärin, ainakin oman mielenrauhan kannalta on varmasti hyvä. Äläkä lähde sieltä pois ennen kuin saat vastaukset kysymyksiisi ja kunnon jatkohoito-ohjeet:)

(.) Ei oikein mitään uutta kuulu. Äippäloma alkaa ylihuomennna ja huomenna on ylimääräinen lääkäri kaikkien niiden epämääräisten kipujen vuoksi. Eniten mua kiinnostaa et onko tapahtnut mitään muutoksia tuolla alhaalla. Ja vauvan asento kiinnostaa myös, jotenkin tuntuu ettei ole enää siellä missä pitäisi, siis rt:ssa. No, huomenna olen fiksumpi asian suhteen.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille:wave:

Kaktus 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Sofia:)

Tsemppiä Pippurihäntä, keskiviikkona viimeistään pääset tositoimiin.

Toivottavasti Alissian rytmihäiriöt loppuu ja syy selviää, jaksamisia.

Itsellä verenpaineet on nyt 90/56 ja syke n. 60, ei ihme että on pyörryttänyt..aina ollut alhaalla, ja elimistö on siihen sopeutunut, mutta nyt on ennätys alhaalla. Ei pitäisi olla vaarallista ja salmiakkia naamariin.

OivaAino 8+5 (7+4)
 
Kiitokset kaikille tsempeistä!

Alissialle iso hali - tuo on varmasti juuri oikea ratkaisu mennä yksityiselle asiaa selvittämään. Mulla kanssa löydettiin "oikea" annostus verenpainelääkkeeseen vasta yksityisen kanssa. Työterveydessä ei oikein oltu näistä asioista kärryillä.

Yliaikaiskontrollissa (41+5)
- vauvan sykekäyrää (ensin puol tuntia pelkkää unikäyrää sykkeellä 135, sit lopussa heräs ja syke 145-150 - ottivat niin kauan, että kumpaakin nähtiin), pari kolme kevyttä supistusta
- UÄ tutkimus: vauva siro 3,4kg, istukka kalkkeutumaan päin, mutta ok vielä, vauva liikkui normaalisti tutkimuksen ajan, joten kaikki hällä ok
- kohdunsuu sormelle auki, kanava melkein hävinnyt, ehkä sentti jäljellä
- lääkäri teki aika ronskin sisätutkimuksen eli pyöritteli kalvoja, jotta omillaan supistelisi loputkin kanavat pois
- mun verenpaine korkea, mutta lääkäri ymmärsi valkotakkipaineen ja totesi vaan, että kotimittauksissa pyrittävä selkeesti sinne 140/90 tason alle eli vähän nostettiin vielä annostusta lääkkeelle
- liikelaskentaa kerta päivässä tai jos liikkuu yhtä hyvin kuin tähän asti, niin tartte väkisin sitäkään

--> ei alettu puuttua vielä käynnistymiseen vaan armonaikaa keskiviikkoaamuun klo 8, jolloin rv42 täynnä.

Mieli on hyvä, tykkään että saisi lähteä omillaan tai ainakin kanava hävitä tämän parin päivän aikana, jolloin pelkällä kalvojen puhkaisulla saataisiin homma sitten keskiviikkona käyntiin. Lääkäri ei nähnyt mitään syytä kummankaan voinnissa alkaa kiirehtiä, mitä arvostan kyllä. Lähellä ollaan kuitenkin jo.

Huh, nyt mä oon kyllä ihan puhki, jännitin ihan pirusti tuota käyntiä :) Mun hermoille ei sovi se vauvan sykkeiden tuijottelu ja kuuntelu, ei sitten yhtään.

Pippurihäntä
 
Onnea Sofialle vauvasta ja jaksamisia kaikille viimemetreillä oleville. Pippurihännällä ei pitäisi mennä enää kauaa.

Näköjään se on niin, että joka raskauden vaiheessa on omat hermoilunsa ja loppua kohti se vain kiihtyy :). Edellisistä kerroista on itselläni vain niin kauan aikaa, että en oikein muista olenko silloin tajunnut hermoilla yhtään mitään.

Itselläni on nyt viikkoja vajaa 24 ja viime viikolla neuvolassa sf-mitta huiteli yläkäyrän yläpuolella. Hirvittää, kun maha on jo nyt iso ja monta kuukautta pitäisi sitä vielä kasvattaa. Olen vielä aika pienikokoinen ihminen, että saa nähdä miten sitä jaksaa kantaa. Ja tuleeko siitä vauvasta kovin iso! Molemmat edelliset lapseni ovat olleet alle 3,5 -kiloisia.

Mukavaa silti lukea täältä uutisia, että kaikki voi mennä lopulta hyvin kaikesta hermoilusta huolimatta :).

Minniliini75
 
Kiitos teille ihanaiset tsemppauksesta!

Pippurihäntä, juurikin näin se menikin myös täällä, yksityisellä saatiin tänään vihdoin asiat kuntoon! :)
Siellä kuuluu asiat olleen enemmän kuin hyvin, tosi hienoa! Toivottavasti olet jo päässyt tositoimiin, mutta huomenna sitten varmasti viimeistään käynnistävät. Mulla on todella positivinen kokemus käynnistyksestä ja oli jotenkin turvallinen olo olla alusta asti käyrässä yms. valvonnassa. Tsemppiä synnytykseen! :)

Lääkärikäynti tänään. Pakko hehkuttaa nyt. Oli aivan mahtava ja ammattitaitoinen lääkäri, en ole koskaan vielä tavannut moista, mutta onkin alansa huippu. Kaikki käytiin läpi rauhassa ja perinpohjin, ei tarvinnut lähteä yhtään epävarmana sieltä pois.
Lääkitys nyt pysyy samana ja annosta nostettiin (aiemmat lääkärit vaan vaihdelleet suotta). Vauvan painoarvio vatsan päältä kokeillen 3,3kg ja ultralla 3,4kg. Istukan kunto ok. Pää kiinnittynyt niin alas kuin vaan mahdollista, oli sormin tunnettavissa ihan alakautta. Painautunut tiukasti kohdunsuuta vasten. Päätä ei pystynyt liikuttamaan käsin ollenkaan. Kohdunsuu funneloitunut, eli auki sisäpuolelta 1,3cm. Ulkosuu sormelle auki. Ultralla katsoen kanava oli ihan keskeltä pieneltä matkaa enää kiinni. Käsin kokeillen kanavan pituus n. sentti. Ultralla 3cm. Kohdunsuu pehmeä. Tilanne kuulemma nyt niin kypsä että vauva voi syntyä ihan milloin vaan! Ja lääkäri sanoikin että kaikki näyttää siltä että tervetuloa :) Nyt alkoi kyllä jännittämään. Sanoi myös että tilanne on sellainen että ei hyvin todennäköisesti mene laskettuun aikaan asti ja syntyminen todennäköisesti hyvin nopea. Antoikin ohjeeksi lähteä sairaalaan viipymättä kun supistuksen alkavat ja jos lapsivesi menee kotona niin on kuulemma jo kiire. Meiltä sairaaaan autolla matka-aika puoli tuntia. Ultrassa näkyi että vauva teki runsaasti hengitysliikkeitä, on kuulemma merkki keuhkojen kypsyydestä. Vauvan koko kyllä hieman hirvittää, todella toivon että synnytys kynnistyisi pian. Laskettuna aikana painoarvo kuitenkin jo yli neljä kiloa. Ajatuskin yli neljäkiloisesta vauvasta tuntuu pelottavalle... voi kun ei menisi niin pitkälle.
Kaikin puolin olen tosi helpottunut tämän päiväisen käynnin jälkeen, nyt vaan enää odottelua ja kyllähän se vauvan lähtökuopissa olo lisäsi jännitystä :)

Huomenna neuvola ja saan sitten taas maksakokeiden tulokset.
Flunssa mokoma muutenkin iski sittenkin, eli ollaan nyt kunnolla tukossa ja kurja olo. Plääh!

Alissia 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Olipas hyviä uutisia Alissia! Toivottavasti flunssa menee nopeasti ohi ja pääset synnyttämään pian. Alkoi ihan jännittämään. katsoin listaa, että syyskuussa on tosi monta laskettua aikaa. No eiköhän se Pippuri ekaksi niitä vauvauutisia tuo ja toivottavasti sitten Alissia perässä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Jospas minäkin nyt tänne ilmottaudun, kun alkaa pahimmat riskit olemaan takanapäin.
Eli laitetaan ensin kriittiset tiedot:
37v, LA 4.1.2014, 3.(1.yht.)lapsi, TYKS

Tosiaan on tämä ensimmäinen puolisko menny kaikenmaailman pelkojen kanssa. Toissapäivänä oli rakenneultra ja hiukan alkaa jo uskoa, että tästä vielä gääryle syliin saadaan.

Kolmas lapsi siis tulossa, mutta mulla jo 7,5v edellisestä raskaudesta/synnytyksestä, niin ei ihan rutiinilla tunnu menevän. Ja eipä ole odotuskaan mikään hääppöinen ollut.

Olo on ollu ihan helvetillinen viime päiviin asti. Ultrassakin käyty jo 4 kertaa, vuotojen, liian pienen koon vuoksi(vastasi sitten kuitenkin viikkoja) ja sitten ihan ne perusultrat päälle. Väsymystä, kramppeja, oksentelua, selkäkipuja yms. yms, sairaslomalla tullu oltua jo yhteensä 4 viikkoa. En mä silti valita, luitte väärin :D
Aikaisemmat raskaudet joskus kivikaudella meni kuin itsestään, ei mitään vaivoja missään vaiheessa, nyt on niidenkin edestä. Minäkin olen jonkunlainen painopoliisi, mutta ei ainakaan vielä tarvitse siitä huolestua, kun rv 16 neuvolassa oltiin edelleen 3kg alle aloituspainon.

Siinä pikainen esittely minusta ja kasvavasta Gääryleestä.

Tässä itsekkin odottelen teidän muiden tavoin niitä vauvauutisia. Kiva lukea tätä ketjua vähän pidemmän ajan takaa, kun täällä sitten räjähdellään ja poksahdellaan(hih, oli ihan pakko sanoa noin teidän kaikkien iloksi, toivottavasti kukaan ei pahastunut).
En muistanutkaan tota loppuajan odotuksen tuskaa, on se vaan todella pitkä se odottavan aika, vaikkei mun pitäisi mitään valittaa, lapset syntyi rv 38+0 ja 40+0 eli ei kauheesti tarvinnut kärvistellä.

Jään tänne odottelemaan lisää vauvauutisia ja tietysti muiden kuulumisia.

-Minä ja Gääryle 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Huolella kypsytelty täysin valmis tyttö syntyi eilen 21.8. Klo 12.01 42+0 spontaanin 41+1 käynnistymisen tuloksena koossa 3696g ja 52cm, pipo 34cm. Alku toooosi hidas ja kivulias, kun suppareita tuli vähitellen kiihtyvään tahtiin, mutta kanava hävisi hitaasti ja aukeneminen vei ikuisuuden. Loppupuolella havaittiin lievä avotarjonta (selitti hidasta vauhtia) joka korjautui loistavien kätilöiden vinkeillä asentohoidolla ja kas, vikat sentit menivät kuin leikiten ja ponnistus epiduraalin vielä vaikuttaessa oli upea, helppo, nopea (5min) ja todella hieno päätös vaikealle prosessille. Pari tikkiä, ei epparia, lukematon määrä huutosuppareita, lääkepöllyjä ja kas, meidän valmis paketti on nyt täällä, täysin terve ja suloinen <3

Olin heti 3h synnytyksestä voimissani, mutta nyt nautimme kuitenkin perhehuoneen fasiliteeteista täysin rinnoin. Niin, maito ei vielä suihkua, mutta tytteli on alkanut tehdä kunnon tilauksia jo pitkien uniensa lomassa eli eiköhän tämäkin baari kohta käynnisty!

Nyt takas käärön ihmettelyyn!

-pippurihäntä ja möyrikki vajaa vrk-
 
Onnea Pippurihäntä:)

Tervetuloa uusille:)

JA omaa napaa, olo ei ole hääppöinen, palelee, väsyttää ja etoo...ens viikolla neuvola, mietin josko verenpaineet tekee tälläisen olon 95/58. Toinen ahistava seikka on, kun joulukuussa loppuu äippäloma ja uusi alkaisi helmikuussa, niin töissä odotellaan minua töihin...enkä vielä todellakaan halua kertoa raskaudesta, koska se on niin varhaisessa vaiheessa..
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Paljon onnea Pippurihäntä! :flower: Ja tyttö tuli :heart:

Tervetuloa viimeinkin!

Pippurihäntä kun on nyt synnyttänyt ja aiemmin jo kyseli ketjulle päivittäjää niin kysen nyt ohimennen minäkin löytyisiköhän joku siihen hommaan? Itse en osaa päivitystä ja muutenkin taidan olla ainakin listan mukaan seuraava mahdollinen synnyttäjä. Kiva kun saataisiin pysymään ketju ajantasalla :)

Alissia 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Onnea oikein paljon Pippurihännälle! Kiva kuulla, että kaikki on mennyt hyvin ja terve tyttö tuli.

Tervetuloa viimeinkin. Sama tilanne minullakin, että edellisestä on aikaa ja nyt tuntuu vaivoja riittävän :).

OivaAinolla on kyllä hankala tilanne kertomisen kanssa! Puhumattakaan verenpaineista. Ei varmasti ole kovin hääppöinen olo.

Itselläni on nyt viikkoja 24. Tuntuu jo aika paljolta. Odotan kovasti syyskuuta, kun sitten äitiysloma tuntuisi olevan jo lähempänä. En tiedä miksi tämä töissä oleminen niin tuskastuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Haukotus ja huomenta!

Tänään 37+0! :)
Kova flunssa edelleen ja ei saa kyllä nukuttua tukkoisuuden ja yleisen epämukavuuden takia juuri lainkaan.
Iltaisin supistelee napakasti ja nyt alkaa jo kauppareissut olla vaikeita kun ei kauan pysty kävellä ilman sellaisia supistuksia että on pakko pysähtyä. Kohdunsuulla tuntuu vihlaisuja ja vatsa on todella alhaalla. Eilen kävellessäni kaupassa n. 70v. ihan tuntematon mies katsoi vatsaani hymyillen ja totesi: nyt ei menee enää kauaa, on laskeutunutkin ihan alas. Hieman hämmentyneenä mutisin jotain juu niin- tyyppistä. Muutenkin viime aikoina on alkanut tuntemattomat kiinnittämään vatsaan enemmän huomiota, kyselyjä milloin syntyy ja tsemppauksia synnytykseen. Hyväntahtoista ja uteliasta huomiota, mutta nyt sekin kyllästyttää. Huomaan että tiistain lääkärikäynnin jälkeen on alkanut tosissaan odottelu, mutta toisaalta järki sanoo että ei välttämättä synny vielä useampaan viikkoon. Aika meneekin nyt kotia puunatessa. Sairaalakassit itselle ja miehelle on pakattu ja kaikki on valmista, paitsi pinnasänky puuttuu. On kyllä tilattu jo kauan aikaa sitten, mutta toimitus on viivästynyt. Saa nähdä kumpi tulee ensin, vauva vai sänky :D

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Alissia 37+0
 
sohvi35
Alissia, ihan kuin minun kirjoitus :D
Hirvee lentsu ja sitä rataa.. max 3 viikkoa synnytykseen, jännittää. Viimeistään siis laskettuna aikana käynnistetään. Kohdunsuu oli viikko sitten sormelle auki, vauva vahvasti lähtökuopissa. Kahtotaan ja ootellaan, eipä auta muu ;) muiden tuijottelut ja kyselyt ärsyttää ja sitten harmittaa kun ärsyttää :LOL: kaikki on valmiina, pinnis vaan kasaamatta.
Hyviä oloja ja vointeja :)

Sohvi 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Ensimmäiseksi onnea Pippurihännälle prinsessasta.

Minniliini75:lle-Mulla on ihan samat fiilikset, paitsi ettei tarvitse mennä töihin...eikä yhtään huvittaisi. Toisaalta tekisi mieli tienata vähän säästöön ennen äippälomaa, mutta olen fyysisesti ihan loppu ja henkisesti tuntuu olevan liikaa kaikkea muutenkin. Valmistuin siis tänään koulusta ja saisin mennä tutun puutarha-firmaan töihin, vaikka heti maanantaina, mutta olo on vaan niin väsynyt joka tavalla... Ehkä lomailen viikon ja menen sitten. Mulla ei tosiaan ole ollut yhtään lomaa yli vuoteen, raskauden aiheuttamia sairaslomia lukuunottamatta.

Jotenkin kadehdin teitä loppumatkalaisia, mutta toisaalta taas en... Mulla on jo nyt tukala olla näissä lämpötiloissa vaikkei ole erityisen kuuma enää. Ja minähän yleensä rakastan kuumaa ja aurinkoa. Sadepäivät on tervetulleita. Autolla ajaminen on ihan tuskaa, kun mun vanhassa räppänässä ei todellakaan ole ilmastointia. Eli säälipisteet teille.

Mä muuten kerroin vasta viikko sitten mun lapsille, että saavat pikkusisaruksen. En voinut enää kieltääkkään, kun saunareissulla katselivat(taas kerran) mun mahaa ja kysyivät "ootko sä ihan varma ettei sun mahaan oo jotenkin vahingossa menny vauva?" En oikeestaan voinu muuta ku myöntää. Mutta poikien reaktio yllätti mut, olivat ihan innoissaan ja halusivat, että tulisi jo nyt heti ulos :)
Vanhempi(9v.) ilmoitti hoitavansa vauvaa heti ja nuorempi(7v.) kertoi kouluttavansa siitä heti hyvän ninjan, että sillee. Tuli hyvä mieli, kun vähän pelotti niiden reaktio.

Ja sitten omaa napaa. Toissayönä heräsin klo 04 ihan älyttömään jalkakramppiin, kipu oli ihan kauhea. Enkä sit saanu enää sen jälkeen unta. Klinkutin vielä tänäänkin sen takia. Kuvittelin, että noi magnesium-tabletit pitäisi kurissa noi krampit, mutta ei tunnu nekään auttavan. Hirvittää ajatuskin, että vielä n. 19 viikkoa tätä tuskaa.
Muutama viikko sitten mulla iski ihan älytön migreenikohtaus. Makoilin vaan suihkussa ja en edes kännystä voinu viestejä katsoa, kun sen valo oli liian kirkas mun sietokyvylle. 2 päivän jälkeen lähdin päivystykseen, jossa sain Panadolia ja nesteitä suoraan suoneen. Ja ne ketkä migreenistä kärsii, tietää että panadolia voi syödä vaikka 7 pakettia ilman että siitä olisi yhtään mitään hyötyä. 5 tuntia makoilin päivystyksessä letkuissa kiinni ja ilmoitin, että lähden mieluummin kotiin kärsimään.
Kotona olin n. klo 06, mutta en edelleenkään pystynyt nukkumaan sen helvetin migreenin takia. Seuraavana päivänä oman terkkarin päivystykseen, josta sain Miranaxia ja Dia-pameja. Tuloksena=ei yhtään mitään. Pameista meni pää ihan pöhnään ja jalat alta, mutta kipu oli niin sietämätön, että meni seuraavakin yö yhteensä n. 2 tunnin pätkäunilla.
Onko jollain tietoa/kokemusta migreenistä+raskaudesta? En enää tollasta episodia kestä, meni 5-6 päivää järkyssä kivussa ja lähes unetta.
Siinäpä taas vali-vali osastoa :)

Jotain hyvääkin sentään. Masussa käy säännöllinen myllerrys ja aina tulee hyvä mieli, kun gääryle aloittaa jumppatuokion. Ostin tossa 6 viikkoa sitten koti-dopplerinkin, mutta enää sille ei ole tarvetta.
Masu on kivasti pyöristynyt, vaatteilla saan vielä piiloon, jos haluan, mutta enpä oikeestaan halua :D Rintamus on kasvanut ihan älyttömästi jo nyt, jouduin ostamaan D-kupin liivit normaalin B/C sijaan. Minkäköhän näköinen maitotonkka mä olen, kun päästään viimeisille viikoille:O Siinä mielessä vähän inha välivaihe, kun mammahousut tippuu päältä, mutta normifarkut on liian piukkoja. Onneksi on legginsien aikakausi, niillä on menty jo kuukausi. Seuraavaan neuvolaan on vielä 2 viikkoa ja vahvasti epäilen, että nyt on lähtöpaino saavutettu ja menty jo ylikin.

No johan tuli tekstiä monen päivän edestä.

Voikoot kaikki paremmin kuin minä!

(*muoks) Gääryle 20+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei ja huomen kaikille!

sohvi, samoilla metreillä siis mennään ja samoilla oireillakin. Saa nähdä ollaanko synnärilläkin samaan aikaan :) Hauska kun ellen väärin muista niin meillä on sama synnärikin. Synnäristä tuli mieleen että toivon kovasti että saataisiin perhehuone, saa nähdä mikä siellä on sitten tilanne. Neuvolassa sanoivat muutenkin että viime aikoina on ollut usein sulku päällä, ajatuskin kauhistuttaa. Lähinnä siitä syystä että kättärille kyllä ehtii meiltä nopeiten.

viimeinkin, migreeni on ihan kauhea kun oikein pahaksi yltyy. Mulla on ollut migreeni liki 20 vuotta ja aika pitkälle hormonaalinen. Kärsin siitä kovasti tämän raskauden alussa, ensimmäisen 12 viikon aikana. Sen jälkeen on ollut pari pienehköä päänsärkyä ja muuten saanut olla täysin ilman migreeniä. Mulla normisti estolääkitys ja kohtauslääkkeenä Almogran. Nyt raskauden aikana kun oli joitain pahoja kohtauksia alussa sain Panacodia reseptillä ääkkeeksi. Siinä se kodeiini on se mikä auttaa kipuun ja on myös paracetamolin tehostaja. Ei tietysti vedä vertoja kohtauslääkkeelle mutta taittaa aika kivasti pahimman päänsäryn kyllä pois. On turvallinen käyttää, varmistin myös teratologisesta tietopalvelusta. Sinne muuten kannattaa soittaa ihan missä vaiheessa raskautta vaan jos joku lääke mietityttää, lääkäreilläkin kun voi olla hyvinkin vaihtelevia mielipiteitä lääkkeistä. Toivotaan että migreeni mokoma nyt pysyisi sulla loitolla!

Täällä tuntuu koko ajan painetta kohdunsuulla ja vihlomista, supistelut hieman rauhottuneet ja enemmän tulevat liikkuessa. Nyt ei uskalla enää edes lähteä yli puolen tunnin matkan päähän mistään synnäristä kun mielessä on se ennustettu nopea synnytys. Lääkäri kun käytti ilmaisua että on "täysi rähinä päällä" jos lapsivesi menee ja se on jäänyt hyvin mieleen :)

Alissia 37+2
 
Mulla on migreeni lääkkeenä raskaus aikana Imigran. Huonosti toimii itellä mut max vuorokauden oon kipeenä. Mun oma lääke kun on niin kielletty.

Onnea vauvautuneille!


Anteeksi pelkkää omaa napaa mut hatuttaa ja huolella.Mä sen sijaan pääsin yhdellä sokerirasituksella. Sen verran vituiksi meni arvot. Noh, en ollu toiseen menossakaan joten parempi näin. Mut ei silti vähennä ketutuksen määrää vaikka tiedossa oli että näin käy. Olis mulle riittänyt yhen arvon heitto... Oli siis jo edellisessä raskaudessa diabetes murheena ja nyt on arvojen perusteella tiedossa vielä hankalampi murhe. Arvasin kyllä ku on tuota ylipainoa ihan helvetisti liikaa, mut silti...

Taika 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Moi ja aurinkoista keskiviikkoa kaikille,

Alissia ja Sohvi, mikäs siellä on tilanne, joko kohta saadaan lisää vauvauutisia?

:attn:Mites olette ajatelleet nyt tän listan päivityksestä? Mehän ei päästä tota Pippurin tekemään listaa muokkaamaan...Tehdäänkö uusi lista tähän samaan ketjuun? Vai perustetaanko uusi ketju kokonaan? Mä voin siis sen tehdä jos sitä ei kukaan muu loppuvuoden odottajista tee, mut sit joudutte tekemään sen uudestaan taas kuukauden päästä. Kommentteja, kiitos:)

(.) Tänne ei edelleenkään kuulu oikein mitään. Mahassa käy armoton myllerrys päivittäin. Mun vointi on hyvä, parempi kuin aikoihin, eikä supisteluista tms. ole tietoakaan. Vauvaa varten olen yrittänyt laitella tavaroita paikoilleen, erittäin huonolla menestyksellä. Mä siis vaan siirtelen niitä tavaroita paikasta A paikkaan B. Sänky on kasaamatta, kaukalo varastossa ja osa vaatteistakin pesemättä...mutta mä luotan siihen et kyl mä kerkeen (toivottavasti ei käy huonosti).

Nyt lähden taas vähän siirtelemään niitä tavaroita:) Mukavaa viikon jatkoa kaikille:wave:

Kaktus 36+0
 
Kuten Kaktus ehdotti - helpointa on perustaa uus ketju ja loogisinta olisi, jos joku muu kuin Kaktus :) Eihän sitä tiedä, koska hällä lähtö tulee, se voi olla äkkiä jo menoa!

Homma on helppo. Kopioi vaan tuon ekan sivun ekan viestin uuden ketjun pohjaksi. Anyone else?!?

Migreenistä oli juttua. Mulla kanssa hormonaalinen migreeni, kuukautiskierron mukaan tuleva sellainen. Alkuraskaudessa 12 viikkoa yhtäsoittoa pää kipeänä, pari kovempaa kohtausta, joihin vedin suussasulavaa Panadolia (Pamol F - joka tehoaa jostain syystä parhaiten, vaikkei tietenkään sekään mitenkään kunnolla). Normaalisti lääkityksenä betasalpaajat/verenpainelääkitys (esto) ja sumatriptaani (täsmä). Tuota sumatriptaania ei suosilteltu raskausaikana kuin erityistilanteessa. En joutunut sitä kertaakaan ottamaan, mutta välillä tosiaan kohtaukset kestivätkin sitten sen 3 päivää, kun Panadolin teho on mitä on. Rv 12 eteenpäin oli vain kerran kohtaus loppupuolella, mutta sekin meni nopeasti ohi levolla ja Panadolilla. Edellisen raskauden jälkeen migreeni palasi vasta menkkojen käynnistyttyä eli imetyksen päätyttyä.

En mä oikein osaa täältä palstalta olla pois vieläkään, vaikka kroppa on jo ilolla kyllä ottanut vastaan tämän raskaudenjälkeisen tilan. Ihmeen äkkiä oon toipunut, lyhyt ponnistusvaihe tietysti edesauttoi asiaa. Lantionpohja tuntuu ihan omalta jo, mutta vatsalihakset eivät :D Pitää muista hyvä ryhti ja syvät vatsalihakset aina kun tekee jotain, kävellessäkin. 7 kg pudonnut, 5-6 jäljellä, saisi kyllä mennä niiden allekin.

Jaapasen jaa, tyttö taitaa aukoa jo silmiään, joten kohta kuulunee maitoauton kutsuhuuto :)

PH ja Möyrikki 1 vko
 
Heippa!

Juu, kyllä joku muu kuin kaktus vois nyt aktivoitua ton päivitysasian suhteen, pysyypi ketju sitten olemassa :)

Kaktus kuullostaa tutulle tuo vaihe kun ei saa mitään aikaseks, kyllähän sitä sitten ehtii ja oikeesti toimiikin kun sopiva aika koittaa :)

Kuullostaa tosi nopealta toipumiselta Pippurihäntä! Voi kun menis itselläkin noin. Ihanaa vauva-arkea teille! :)

Täällä eilen neuvola, siellä kaikki ok. Hepatogestoosi ei ole puhjennut eikä kuulemma enää ehdi ainakaan pahaksi puhjeta jos tulisikin, mä oon siitä niin ilonen! Pisut ja paineet ok, painoakin tullut vaan +300g viikko. Tosi kaikenkaikkiaan sitä on tullut jo hieman yli 20kg : / mutta eiköhän ne karise kuten aiemmillakin kerroilla. Mulla siis tullut aiemmissa jopa 30kg.
Tänään vauva säikäytti aamulla pahanpäiväisesti, jouduttiin sairaalaan liikehälytyksen takia. Eipä ole ennen moista jotunutkaan kokemaan. Oli ihan kauheaa kun liikkeitä ei tullut vaikka miten töni, söi makeaa, makasi kyljellään yms. Siellä sitten heräsi kun kätilö kokeili vatsaa ja nukahti heti uudelleen käyrälle. Taas ei liikkeitä kunnes käännyin toisellle kyljelle ja sitten alkoi tuntua taas. Lähettivät kotiin kun käyrä oli hyvä. Jotenkin vaan mun mielestä on edelleen vaisumpi, mutta liikkuu kuitenkin. En tiedä alkaako tää olla nyt jotain loppupaniikkia vai mitä, mutta kyllä mä erotan miloin on rauhallisempi. Voi kun synnytys nyt käynnistyisi äkkiä. Pelot hiipii mieleen ja saa tosiaan tehdä töitä ettei paniikki saa nyt valtaa :(
Ai juu, pinniskin tuli ja on nyt laitettu valmiiksi. Eli nyt on kaikki tavarapuolella kunnossa paitsi telakan asennus vielä autoon.

Alissia 37+6
 

Yhteistyössä