Heippa tänne ketjuun! Käyn täällä kurkkimassa meininkejä aina välillä, ja huomasin, että täällä oli keskusteltu lämpöjen mittaamisesta. Ehdin tulla tässä asiassa jonkunsortin ammattilaiseksi, ainakin omaa kroppaani koskien, kun yrityskiertoja kertyi ja kertyi, ja ajattelin kirjoittaa pari huomioitani, jos näistä olisi jotain apua.
Ensinnäkin lämpömenetelmään liittyy mun mielestä
tietyt rajoitteet. Se vaatii kohtuullisen systemaattisen toteutuksen (mittausajankohta, mittaustavan säännöllisyys, tulosten kirjaaminen joko omiin taulukoihin tai verkossa saatavilla oleviin palveluihin). Toisekseen sitä kannattaa tehdä useampi kuukausi ennen kuin alkaa vetää johtopäätöksiä. Kolmanneksi, mittarin pitää olla ehdottomasti kaksidigitaalinen, koska muutokset voivat olla hyvin pieniä, mutta pitkällä tarkastelujaksolla merkittäviä. Neljänneksi, sen tukena kannattaa vähintäänkin tarkkailla limoja ja/tai käyttää ovistestejä. Kaiken tämän huomioon ottaen, jos kierto on tosi säännöllinen ja ovistestit antavat selkeitä tuloksia aina samoihin aikoihin kuukaudesta, niin ehkä tuo ei maksa vaivaa
Samoin, jos mittaaminen ja tarkkaileminen tuntuvat stressaavilta, niin jättäisin tuon väliin. Itse kuuluin ryhmään "hulluna joka risausta kropassa tarkkaileva", ja tuo faktatietoihin keskittyminen auttoi mua lopettamaan kaikenlaisen jossittelun. Ja se oli helpottavaa, kun ei tarttenut enää arvailla. Mittaustulokset kertoivat, missä mennään.
Tosiasia on, että lämpömenetelmä on kuitenkin ainoa tapa saada varmistaa tuliko ovulaatio oikeasti, kotioloissa. Lämmönnousun aiheuttaa nimittäin keltarauhashormoni, jota erittyy vain oviksen tapahduttua.
Henkilökohtaisesti siis
liputan aamulämpömenetelmän puolesta, yhdistettynä ovistesteihin, mutta nimenomaan tuossa järjestyksessä. Pelkillä ovistesteillä mulla meni hermo ensin viivojen vahvuuden arvailuun (ei oikein kunnon tolkkua), sittemmin hymiön metsästykseen (kun ovulaatiopäivä heitteli kierrosta toiseen kaksikin viikkoa) ja rahan menoon, jonka digitestien käyttö tuotti, kun oviksen metsästys oli ihan haulikolla pimeässä ampumista.
Suurena apuna oli
Fertility Friend sovellus, johon pystyi tietokoneella/älyluurilla kirjaamaan lämmöt ja limatiedot, ovistestien tuloksetkin. Sen mukaan sovellus sitten piirsi käyrää, ilmoitti DPO laskennan ja keräsi tilastoja kierroista tulevien ennusteeksi. Käytin itse lopulta maksullista versiota siitä ensin testattuani ilmaisen.
Mulla edellisen kierron ovulaation ajankohta ei todellakaan antanut mitään viitteitä seuraavasta eli kalenterin kanssa oli turha arvailla, milloin tärppipäivät olisivat, koska munasolut kypsyivät epäsäännöllisesti. Parhaiten ovulaation pystyin paikantamaan limojen ja
lämpökäyrässä tapahtuvan notkahduksen sekä ovistestin avulla. Ensin limat lisääntyivät kunnolla joitakin päiviä ennen oviksen yritystä, sitten lämpö siis laski mulla alimmalle tasolleen hiukan ennen ovista ja samaan aikaan sitten
mahdollisesti ovisplussakin ilmaantui, ja matalimman aamulämmön sain aina ovispäivää merkkaavan päivän aamuna.
Mikäli ovis todella tapahtui (ei aina tapahtunut vaan limat ja lämpödippi saattoivat tulla kaksi kolmekin kertaa saman kierron aikana),
seuraavana aamuna lämpö oli huomattavasti kohonnut, vähintään 0,5 astetta ja sen huomasin itsekin kun alkoi palella. Samalla myös limantulo ehtyi.
Kun jälkikäteen katsoin tilastojani, niin meillä raskauden alkamisen suurin ongelma oli tuo ajoitus eli pitkään luulin oviksen olevan aikaisemmin kuin se olikaan. Ja yksinkertaisesti meillä jokatoinenpäivä tahti on kyllä ihan utopiaa, ei vaan jaksa, kumpikaan
Välillä limat, lämmöt ja ovistestien tulokset olivat ristiriidassa (lähinnä siis ovisnegaa ja silti lämpö nousee), mikä kertoo jonkinasteisesta munasolun irtoamishäiriöstä myös.
Aamulämpömittauksessa tärkeintä kai on se, että tekee sen
suht samaan aikaan aina heti heräämisen jälkeen. Ja se, ettei tartu yksittäisiin tuloksiin vaan seuraa useamman kuukauden ajan, jotta näkee oman kroppansa tendenssin, ns. peruslämpötason, jonka alle mennään ovista ennen ja jonka yli pysytään oviksen tapahduttua. Kun lopulta hakeuduin gynelle tutkimuksiin raskauden alkamisen kestäessä, niin sain erityiskehut lääkäriltä, että olin niin hyvin perillä omasta kierrostani. Tällöin pääsimme heti oleellisiin tutkimuksiin kiinni. Raskaus kyllä alkoi sitten itsestään, kuten lääkäri tietojen perusteella lupailikin, mutta tuntui hienolta kuulla, ettei itsetarkkailu ollut mennyt hukkaan
Välillä pidin taukokierron tarkkailusta, lähinnä tikuista, mutta lämpömittailusta tuli semmoinen rutiini, että uskaltaisin käyttää samaa menetelmää jatkossa myös raskauden ehkäisyyn.
Niin sitten siitä
loppukierron lämpökäyrästä... että pystyykö siitä ennustamaan raskauden alkamisen. Mun on pakko sanoa, että sattumalta mun kohdalla ainakaan ei
Eli joka kierrossa menkat alkoivat DPO 14 ja lämpökäyrä oli lähtenyt päivän pari ennen sitä laskuun, myös plussakierrossa, kuten aina. Tästä masentuneena päätin kuitenkin tehdä testin, kun illalla oli isot bileet tiedossa. Ja niinhän sieltä se haalea plussa sitten pärähti.
Ollaan puhuttu miehen kanssa, että annettaisiinko yhdelle lapselle vielä mahdollisuus tulla. Näillä näkymin Pippurihännän paluu kuumeilijoihin nähdään vuoden 2014 alusta
Hormonaalista ehkäisyä emme nytkään käytä, mutta kumit ja imetys hoitanevat tilanteen vielä joitakin kuukausia. Luulen, että TJOTilla lähdetään liikkeelle, mutta itseni tuntien lämpömittaukset käynnistyvät siinä vaiheessa kun menkkaralli alkaa taas rullata.
Siihen asti taustalla hengaillen ja plussaonnea teille toivotellen,
Pippurihäntä