Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja olkoon 2010 plussarikkaampi kuin mikään muu vuosi ennen :heart:
Nyt on menossa kp 24/27. Enää en tikuttele, laske milloin olis ovis. Enää en tilaile testejä, en laukkaa apteekissa loppukierrosta. Enää en mieti, vieläkö hoitoihin vai ei. Enää en mieti, onko tämä PMS vai jotain muuta. Olemme luovuttaneet. Emme yritä enää, emme jaksa toivoa. Meillä on lapsiluku nyt tässä.
Miehen simpat tutkittiin joulukuulla ja joulualla saimme vastauksen. Tilanne on sellainen, että ei mahdollisuuksia. Liikkuvat yksilöitä kuulemma oli ja parilla häntäkin, mutta niillä lukemilla ei kuulemma luomusti voi onnistua ja hoidoillakin niin pieni mahdollisuus, että gyne sanoi suoraan, rahanhaaskausta :ashamed:
Mietimme ja mietimme. Itkua, raivoa, pettymystä, katkeruutta.... you name it. Nyt elämä jatkuu, katse tulevaisuudessa, uudenlaisessa. Enää ei harmita ihna hirveesti (lue, itku ei tule joka päivä), mutta jossain takaraivon sopukoissa sitä vähän vielä toivoo ihmettä, vaikka....eihän sitä ihmettä tule. Kesällä perkaan pienet vaatteet, säästän ne tärkeimmät, joilla jotain tunnearvoa. Vaununkankaat pesin ja pakkasin talteen ja runko pestiin ja pussitettiin. Jospa joskus niillä lykkisin lastenlapsia. Myydä en henno, en millään. Vauvalelut onkin ollut jo pitkään lajiteltuna ja pakattuna. Nyt nostamme ne vain vielä korkeammalle, syvemmälle ullakon uumeniin. Ne odottavat aikaa, kun mummi hakee niitä pikkuisille.
Ei tämän näin pitänyt mennä. Näistä elämän poluista ei vain tiedä. Mietin vain, mitä minusta jää jäljelle, kun ei ole pientä lasta hoidettavana. Millainen olen ihmisenä, kun ei ole enää pieniä lapsia. Mitä osaan tehdä, olenko enää sama minä? Olen ollut äiti pian 18 vuotta. Täytin juuri 20, kun sain esikoiseni, pojan vesselin ja enkeli tytön. Pian tulin uudelleen raskaaksi ja sain tytön. Heillä ikäeroa vain 1v3kk. Olen ollut nuoresta asti äiti ja ennen oma äitiyttäni juossut kuuden nuoremman sisaruksen perässä, hoivannut, syöttänyt, kuivetellut, vaunutellut. Olen ollut tässä roolissa jo pienestä pitäen, hoivannut ja hellinyt. Jääkö minusta mitään jäljelle, syli on tyhjä. Syli on niin tyhjä!! Vielä kaksi nuorinta kiehnaa kyljessä, nelivuotias eniten. Otan niistä hetkistä kaiken irti. Koskaan ei saa mikään olla niin kiireistä, ettei ehdi edes hetken halia, näitä hetkiä ei takaisin vain saa.
Tuleehan tietenkin muuta tilalle. On sitä paljon puhuttua omaa aikaa. Mutta mitä sillä ajalla teen, kun omintani on ollut olla lasten kanssa. Tiedän, ihminen muuttuu, sopeutuu, kasvaa irti entisistä kaavoistaan. Mutta nyt vain pelottaa. Onhan tässä vielä monta vuotta edessä, että talossa on lapsia. Nyt on uhmaikäinen prinsessa, omaa tahtoa täynnä oleva pian 9v poika, 13v murkkuikään tullut poika, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. 16v nuorinainen, jonka kanssa on usein napit vastakkain. Hän on silti hyvin itsenäinen, vaikka onkin...erikoinen persoona. 18v nuorimies, joka on pahimmat murkkumylläkät jo ohittanut, suunnittelee omaa elämää, on apuna kotitöissä...voi miten pärjäänkään ilman häntä, kun mies on paljon poissa. Hän on korvaamaton!
Nyt vain eletään eteenpäin, hymyillään vasten ongelmia, selviydytään. Elämä on tässä ja nyt, jokaisessa hetkessä, jokaisessa sekunnissa. Olen kiitollinen siitä, että minulla on perhe ympärillä. Sydämestäni en laske enkeleitäni, en heistä yhtäkään. He kulkevat mukanani aina, muistoissa.
Tämä vuodatus on tullut nyt tiensä päähän. En masenna teitä enää enempää pohdinnoillani. Käyn lukemassa tätä ketjua vielä varmaan sen sata kertaa. Toivon kaikille sydämestäni sitä pientä ja ihanaa nyyttiä. Salaa hiljaa sydämessä on toive meilläkin, jos sittenkin, mutta siitä emme enää ääneen puhu. Ei tarvitse, sillä tiedämme sen muutenkin.
Kaikkea hyvää jokaisen elämään, lämmöllä, Lumi-Marja