Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat

Eilen oli niin järkky kuuma, että konekin meinasi seota :) Itse olin siinä hilkulla ;)
Hammiksesta sen verran että kävin marraskuun alussa ja silloin en vielä tiennyt tai siis en ollut ihan varma siitä että olenko raskaana, mutta silloin oli kaikki kunnossa ja hammislääkäri toivotti tervetulleeksi taas vuodenpäästä uudelleen...Mä käyn yksityisellä... ne lähettää aina kivan kortin kotiin että nyt olisi taas aika tulla ja sitten vielä soittavat =) Mä nimittäin kammoan hammiksia ja tällä "tekniikalla" saan mentyä sinne :ashamed:

Voi Nefer, Pore71 ja muut - kyllä kyllä kyllä! Minua jännittää aivan mielettömästi :p Kyllä sitä on nyt alkanut miettimä päivittäin, että milloinhan se lähtö mahtaa tulla... Supistuksia tulee edelleen...mutta ei säännöllisesti eikä tarpeeksi. Ovat kyllä kipeitä ja kestävät ajallisesti jo pidempään.

Keskiviikkona neuvolassa mahassa kävi semmoinen melske että neukkutätiä nauratti... ja sykekin oli aika korkeella mellastuksen aikana. Turvotusta löytyy lähinnä käsistä ja samalla nivelsärkyä. Paineet oli ok ja pissa puhdas. Rt tarjonnassa siellä ollaan pysytty, mutta ei vielä kiinnittynyt kokonaan. Sf mitta oli huimat 34 |O Se on minun kokoiselleni jo aika paljon.. potkuja tulee aivan tuohon rintojen alle!!!

Ainiin... sitä tässä ollaan ihmetelty että kun ne supparit alkoi silloin viikolla 25 ja sitten käskettiin ottaa rauhallisesti ja levätä paljon eikä mitään liikunta juttuja ja autoilukin sai luvan jäädä tärinän takia... Ettei vaan tule liian aikaisin.. NIIN eipä ne supparit ole kuitenkaan saanut juuri mitään aikaiseksi!! NYT TOIVOISI, ETTÄ ALKAISIVAT JO SAAMAAN JOTAIN KUNNOLLA AIKAISEKSI ! Että ei ne välttämättä mitään tee vaikka aikaisin alkaisivat! Mutta sitä ei voi koskaan tietää.

Aaah! Tänään on onneksi viileämpi päivä, järkikin tuntuu luistavan paremmin.

Mukavaa perjantaita kaikille!!!

Tuuli ja Massu 37+2

 
Tällä kertaa aion keskittyä ihan vaan omaan napaan, käytiin nimittäin eilen siellä np-ultrassa ja voi tokkiisa että oli masuasukki ihana. Kaveri nukkua pötkötti siellä tyytyväisesti ja olihan se herätettävä. Ensimmäiseksi heräämisen jälkeen pikkutyyppi vei kädet molemmille puolille päätään ihan kuin sanoakseen: voi ei, miksi te mut herätitte. Seuraavaksi taputeltiin massua ja tärkeiden paikkojen tutkimisen jälkeen kaveri heilutti kättään niin että kaikki 5 sormea näkyivät. Oli niin ihana ja ihmeellinen pikkutyyppi. Mieskin joutui vähän rykimään, miehet kun eivät kuulemma itke :D
No joo, niskaturvotusta ei ollut nimeksikään (0.7mm) ja veriseulaan emme menneet. Mä olen nimittäin aika stressiherkkä, enkä halunnut siitä veriseulasta lisästressiä.

Ihanaa viikonloppua kaikille

t: pötkylä ja pikkutyyppi 12+1
 
Kyllä jänskättää jo, mutta toisaalta nyt kun lääkäri tällä vkolla sanoi, että laskettuun aikaan menee (veikkaus tietysti), niin jotenkin jännitys hiukan laantui. Ja kun mitään supisteluja ei oo ollu... Aiemmin tuossa ehkä pieni pelko synnytystä kohtaan nosti päätään, mutta nyt taas on jo rauhallisempi mieli. Olen päättänyt luottaa henkilökuntaan ja olen valmis kivunlievityksiä kokeilemaan.

Hammaslääkäristä on ollut puhetta, Turussa pääsi jonojen ohi suuhygienistin tunnin ohjaukseen ja tarkistukseen, tarpeen mukaan olisi ohjannut siitä hammaslääkärille. Käytiin miehen kanssa kumpikin, ja oli tosi kiva käynti. Sai opastusta lapsenkin hampaiden hoitoon ja tietty omiin juttuihin. Tää oli positiivinen juttu näinkin isossa kaupungissa, mun mielestä näissä ultra- ja valmennusjutuissa on kauheesti eroja paikkakunnittain, vai mitäs mieltä te muut ootte?. Turussa 2 ultraa kuului (np ja rakenne) ilmaisjuttuihin neuvolan puolesta.

Hauskaa viikonloppua kaikille tuleville äityleille
Möykky74 rv 37 tasan :)
 
Jäi nyt tuo hammaslääkäri mietityttämään, mulla on hoidot kesken yksityisellä (minä myös kärsin hirveästä pelosta) ja vielä olis yhden hampaan poistoleikkaus edessä, siksi näytti aika ikävältä tuo tieto ettei voida puuduttaa!! Eli millä viikoilla tollanen operaatio sit olis mahdollinen? Kovasti yritin ajoissa saada hampaat kuntoon vaan empäs ehtinyt :)
 
Heissan kaikille!

Vielä ollaan lomailemassa täällä vanhempieni luona, huomenna tai maanantaina suunnataan takas pohjoiseen. Toivottavasti ilmat pysyis jatkossakin lämpiminä, sillä rakastan aurinkoa ja lämpöä, vaikka nyt onkin "patteri" mukana jo muutoinkin..

Vauveli potkii joka päivä, kivaa! Otetaan täältä matkaan siskon lapsilla olleet hoitopöytä, itkuhälytin, sitteri ja leluja. Sänky ja vaunut pitää ostaa itse. Vauvavakuutuspaperit laitettiin alkuviikosta (viimeisenä mahdollisena päivänä...), Kelan papereita en ole vieläkään laittanut, pitää viedä ne ensi viikolla, kun ollaan taas kotosalla.

Oulussa tosiaan pääsi jonojen ohi hammaslääkärille julkiselle, mutta minullakin tämä "jonojen ohi" tarkoitti sitä, että kun soitin aikaa kesäkuun alussa, sain ajan elokuun loppuun. Aika on siis reilu kk ennen laskettua aikaa, eli täytyy nyt vain toivoa, ettei olisi reikiä, jos puudutusta ei kerran saa!

Moneen viestiin oli tarkoitus kommentoida jotain, mutta enpä vain muista enää. Hajamielisyys todellakin vaivaa!

Turvotus on ja pysyy, samoin selkää ja ylämahaa sekä hävyn seutua juilii välillä ilkeästi. Ensi viikolla on seuraava lääkäri ja sokerirasitus, kun meillä puoli sukua sairastaa diabetesta. Toivottavasti kaikki olisi kunnossa. Jännityksellä odotan, vieläkö sf-mitta kulkee kaikkien maksimikäyrienkin yläpuolella vai onko kasvu tasoittunut..

Mitä muuten tarkoitetaan sillä painonnousulla / viikko? Lasketaanko nousu ihan raskauden alusta asti vai edellisestä neuvolakäynnistä? Helpostihan tuon saisi tietty tarkistettua, kun jaksaisi laskea, mutta kun ei jaksa.. :ashamed: Minulla nousu oli jotain 200g+ / viikko.

Nyt jatkan lauantain viettoa. Mukavaa viikonloppua jokaiselle!

Terveisin Piipa rv 27+2.
 
Moi! Piti ihan haulla etsiä kun en meinannut meidän pinoa löytää... Mihin saakka lie vajonnut? Voi tietysti olla ettei vaan osunut silmiin.

Täällä alkoi hyvin (?) ansaittu kolmen viikon kesäloma, jee! Ihanaa kun saa aamulla nukkua ja kaikessa rauhassa syödä aamiaista ja lukea lehteä...

Hammaslääkäristä vieä; kyllä täällä meilläkin piti päästä jonojen ohi, mutta ilmeisesti tuo oli silti eka aika joka oli vapaana. En tiedä, ajattelin kyllä vielä asiaa seuraavalla kerralla neuvolassa kysäistä. Onhan mulla ollut sitä verenvuotoakin ikenistä, että jos sen varjolla pääsisi jollekin akuuttiajalle ;)

Mä oon nyt parina päivänä vähän huolestuneena seuraillut supistustilannetta, tuntuu että maha kovettuu vähän väliä, ja ihan sohvalla makaillessakin. Oliskohan syytä soittaa neuvolaan? Kipeää nuo supparit ei tee, mutta onkohan siltikään ihan normaalia?

Muuten tänne ei kuulu sen kummempaa. Täytynee lähteä tästä kaupungille asioille.

Emma, rv 27+2 (ollaan muuten Piipa todellakin aikalailla samoilla viikoilla!)
 
Outoa, että Lauraleille oli sanottu, ettei puudutusta voisi hammaslääkärissä käyttää. Kävin nimittäin 2 viikkoa sitten hammaslääkärissä kun takahampaan paikka irtosi ja siellä vakuutettiin, ettei puudutuksesta ole minkäänlaista haittaa sikiölle! Täytyy nyt vielä varmistaa asia uudestaan. Joudun nimittäin menemään sinne nyt ihan lähipäivinä uudestaan kun toimenpide tuntuu täysin epäonnistuneen, hammasta vihloon yhä aivan yhtä pahasti kuin ennenkin. Pystyn puremaan vaan toisella hammaspuoliskolla vihlonnan takia ja eilen vielä kaiken kukkuraksi tuo tähän saakka terve puolisko tulehtui niin että kasvojen toinen puolisko turposi korvasta alaspäin yllättäen lähes palloksi ja jouduin menemään polille hakemaan antibioottikuurin. :eek: Minulla ei ole ollut sitten lapsuuden mitään hammasongelmia, mutta nyt en oksentelun takia oikein pysty pesemään hampaita ja se alkaa tuntua. Odotan lämmöllä sitä päivää kun pystyn taas pesemään hampaat kunnolla. :D

Sain sellaiset antibiootit, joista ei pitäisi olla minkäänlaista haittaa vauvalle, mutta hermoheikkona aloin jo eilen huolestua kun vauva jätti tavanomaisen iltapotkusarjansa väliin. Päätin sitten herätellä pikkutyyppiä varmistaakseni, että kaikki on masussa ok. Oli todella herttaista, kuinka vauva sinkaisi kunnon potkut joka kerta vasempaan kylkeen kun varovasti (mutta päättäväisesti) työnsin masua oikeasta reunasta! :heart: Miehen kanssa sitä sitten ihmeteltiin samalla kun podettiin huonoa omaatuntoa vauvan herättämisestä, sen jälkeen meni aika kauan kun vauva tuntui hakevan masussa uudestaan mukavaa asentoa.

Vielä noista hammaslääkärijonoista, Helsingissä ainakin pääsee tarkastukseen hieman nopeammin kun kertoo olevansa raskaana. Varasin pari viikkoa sitten ajan myös varsinaiseen tarkastukseen ja sain sen syyskuulle.

Kirsikka ja Pamplemousse (22+3)
 
Kirsikka: Hammaslääkärini sanoi vain, ettei puuduttaa voisi ekalla eikä viimeisellä kolmanneksella ja se meni mulla kyllä ohi, että miksi sitä ei ainakaan suositella. Varmaan sellainen juttu, että useimmissa tapauksissa ei kuitenkaan mitään haittaisi, mutta joku vaara siinä ilmeisesti on olemassa, kun sitä ei haluta tuolloin tehdä. Itsekin siis olin kyllä nyt raskausaikana lääkärissä toisella kolmanneksella kuten sinäkin nyt ja minut puudutettiin myöskin. Pähkäilin vain sitä, että kun seuraava aika minulla meni vasta elokuun loppupuolelle niin silloin ollaan jo raskauden viimeisellä kolmanneksella eli silloin en ehkä enää sitten puudutusta saisikaan ja ilman sitä en haluaisi paikkaa laitettavan.

Piipa: Eikös se painonnousu/vko lasketa nimenomaan edellisestä punnituksesta eikä raskauden alusta. Itselläni kylläkin neuvolakortissani vasta yksi merkintä tuossa sarakkeessa. Viime kertaan asti kokonaisnousu ollut vain vajaa kilo, mutta nyt jännittää viikon päästä edessä oleva punnitus. Taitaa tulla aika iso pompsahdus ylöspäin... Saas nähdä mitä neuvolantäti sanoo. Mulla nämä kesälomat on olleet usein pahoja aikoja kilojen kertymisen suhteen ja taitaa olla sama tänäkin vuonna. Tosin myös mahan eka selvä kasvupyrähdys on nyt osunut ihan tähän samaan kohtaan, joten koitan ainakin itselleni vakuutella, ettei kaikki ole vain läskiä. ;)

Potkinta on masussa runsasta ja reipasta ja olen tuossa katsastellut noita kaikkia taulukoita eloonjäämisprosenteista jms. ja toivon, että vauva vielä muutamia viikkoja ainakin malttaa mahassa pysyä, jonka jälkeen voisi itse olla taas paljon varmemmalla mielellä terveen vauvan syliin saamisesta. Vaikkei mitään merkkejä olekaan ollut mistään liian aikaisesta synnytyksestä, niin puolitutulle keväällä tapahtunut vauvan menettäminen parin päivän ikäisenä juuri näillä viikoilla on väistämättä pannut miettimään, että toivottavasti meillä päästään kriittisimpien viikkojen yli, kun aika pianhan tästä sitten alkaa selvitymisprosentit nopeasti kivuta ylöspäin. Ehkä vähän liikaakin mietin näitä asioita, mutta ihmeesti sitä vain joka kohdassa löytää jotain huolehdittavaa ja sama varmasti jatkunee vielä kun vauva on saatu onnellisesti maailmaankin. Alkuraskauden epävarmuuden jälkeen olen kyllä hyvin jo osannut nauttia raskaudesta ja varsinkin nyt kun vauva tiheään ilmoittelee itsestään niin olo on tietenkin sen myötä varmempi.

Oletteko te muut muuten jo miettineet nimiä tulevalle lapselle? Meillähän ei ole tiedossa, että kumpi on tulossa, mutta kesälomareissulla käytiin ekat keskustelut nimistä ja sekä pojalle että tytölle saimme muutaman potentiaalisen kutsumanimivaihtoehdon, joita pitää tässä seuraavina kuukausina maistella ja varmasti vielä myöskin katsoa, että minkä nimisen näköinen kaveri sieltä edes tulee. ;) Toinen nimi pitää katsoa tietenkin sitten vasta kun yksi nimi on päätetty, mutta niistäkin vaihtoehdoista on kyllä jo pitkä lista, jotka miellyttävät meitä molempia.

Ja taas sataa. :( Olisin vielä kyllä lomallani mielummin nauttinut auringonpaisteesta.

Lauralein rv 23+0
 
Kiitos Lauralei kun selvensit tuon puuduttamisjutun. Täytyykin mennä nyt uudestaan sinne hammaslääkäriin ennen kuin viimeinen kolmannes alkaa. Minulla kun on taipumusta lykätä näitä asioita aina viimeiseen saakka...

Minäkin olen aina silloin tällöin laskeskellut, että kuinka monta viikkoa vielä ennen kuin vauvalla olisi mahdollisuudet selvitä kohdun ulkopuolella... ihan älytöntä, mutta minkäs teet, ajatusten laukkaamista on vaikea estää. :| Onneksi en sentään (ainakaan omasta mielestäni) ole kuitenkaan alkanut kohtuuttomasti stressaamaan ja suhtaudun kyllä iloisen positiivisesti tähän raskausaikaan ja uskon, että vauva tulee ihan ajallaan. =)

Mekin on jo miehen kanssa mietitty mahdollisia nimiä tulevalle vauvalle. Mieheni ei ole suomalainen ja haluaisimme nimen, joka sopii molemmissa maissa ja joka vielä lausutaan ainakin lähes samalla tavalla molemmilla äidinkielillä. Se rajoittaa vaihtoehtoja aika tehokkaasti! ;)

Oikein hyviä lomapäiviä kaikille, jotka niistä parhaillaan nauttivat! Itse olen vielä tämän viikon töissä ja sitten koittaa 2 viikon loma. B)
 
Tervehdys kaikille, ilmoittaudun mukaan iloiseen joukkoonne!

Ajattelin jättää ilmoittautumisen vähän myöhäisemmälle (lue:varmemmille ajoille), mutta nyt kyllä tämä pahoinvointi saa vakuuttuneeksi että tähän joukkoon kuulutaan. Plussasin tuossa viime viikolla, eli kuudes viikko nyt menossa, laskettu aika menenee 7.3.2008 tienoille, ja sairaalanani toimii KYS. Olen tuolla vauvakuumeen puolella ollut yli kolmekymppisissä ekakertalaisissa, joten sieltä siirryn tänne joukon jatkoksi. Neuvola mulla on vasta elokuun puolessavälissä :( mutta usko on vahva kaiken hyvin menemisestä!

Minulla ei raskausoireita ennen plussaamista ollut mitään, mutta päänsärkyä on ollut kierron ylittymisestä alkaen päivittäin. Nyt taitaa lisäksi olla kolmatta päivää peräkkäin sellaista koko ajan etovaa oloa, ei siis okseta vaan nielussa tuntuu tavallaan ahtaalta ja happamalta.. Onpas tätä hankala selittää! Nieleskelyttää ja välillä kovastikin, toisinaan esim kaulakoru ja paidankaulus painaa inhottavasti, tekee mieli nykiä niitä pois koko ajan. On vähän sellainen dagen efter -olo koko ajan :x , jotkut asiat yökkyyttävät jo ajatuksena. Rinnat ovat vähän arat, mutta ei mitenkään mainittavasti. Muutoin aivan normi kunto!

Tulipas tässä selostusta, no eikähän siinä aluksi riitä jo! Onnea kaikille esikoisen odottajille ja hyvää vointia koko raskausajalle ~ sekä lämpöisiä kesäpäiviä kaikille!! :wave:
 
Nyt olisin aivan valmis lähtemään jo synnärille, viime perjantai -yöstä lähtien nukkuminen on ollut yhtä tuskaa. Ei mitään varsinaisia kipuja, mut kunnon asentoa ei löydy, selkääkin hiukan jomottaa, vaavi painaa palleaan ja kylkimakuulla jumppaa oikein kunnolla, ja sit mua on alkanut närästämään. Muistaako joku mitä närästyslääkettä saa raskausaikana syödä? En ole moisia koskaan joutunut syömään

Tähän asti olen ollut sitä mieltä, että mulla on ollut helppoa raskausaikana ja olen miettinyt, että muuttuuko tämä olotila... Muuttuihan se.... Anteeksi nyt tämä omanapainen valitus. Ehkä tämä on harjoittelua sitten yöheräämisiin. Olen kyllä nukkunut myös päiväunia, niin saa hiukan univelkoja pois.

Neuvolassa tänään kaikki ok, sf 34 (sentin kasvanut viime viikosta), tätsy oli kyllä sitä mieltä, että vaavin pää on jo alempana kuin viimeksi. RR 125/84, vaavin syke 145, painoa alusta lähtien on tullut 13.5kg (viikossa 1kg).

Minkäslaiset on voinnit MyrskyTuulilla ja muilla joilla jo lähtö on lähellä?

Synnytystä odottaen
Möykky74 rv 37+4
 
Ja tervetuloa :) Hyvä että sulla on vahva usko siitä että kaikki menee hyvin, levollinen mieli on kuulemma kovasti tärkeä juttu.

Möykky kyseli närästyslääkkeistä, ainakin Rennietä saa syödä, eikä tuote ole hinnallakaan pilattu.

Hammaslääkärigalluppiin: Mä sain kaluston hoidettua kuntoon kuukautta ennen plussausta, vaikka ei siellä kauheasti hoidettavaa ollutkaan. Onneksi työnantajani maksaa hamppilääkäreistä ison osan, joten ajattelin käydä vielä ennen bambinon tuloa tarkistuttamassa ja poistattamassa mahdolliset hammaskivet. Mä en tätä nykyä pelkää hammaslääkäriä juurikaan: kiitos yksityisille hammaslääkäriasemille, joissa asiakasta kohdellaan ihmisenä, eikä vain rivinä hampaita.

Omassa navassa on kummallinen olo. Selkää ja vatsaa särkee/juilii samallatavalla kuin ennen menkkoja, olotila on kestänyt jo 3 päivää ja pahenee istuessa. Neuvolatäti kertoi että voi olla ihan normaalia näillä viikoilla, joten en kauheasti huolestu.

t: pötkylä + pikkutyyppi 12+5
 
Nyt on sitten kotiuduttu taas tänne Pohjois-Suomeen. Ilmat ei kyllä yhtään suosi: harmaa taivas ja vettä sataa - kylmäkin on.

Ollaan tosiaan samoilla viikoilla Emma75, ja saman ikäisiä ensiodottajiakin ollaan, jos nimimerkkiisi on uskominen. :) Huomasin juuri neuvolasta saadusta kirjasesta, että parin päivän päästä alkavalla uudella viikolla vauvan mahdollisuus jäädä henkiin on jo yli 90 %!!! :heart:

Aamulla oli siis lääkärissä käynti. Hemoglobiini oli 112, mutta ei kuulemma tarvitse alkaa syödä rautaa, kun mun valtaisa turvotus tod.näk. laimentaa verta ja hemoglobiinia. Ajattelin kuitenkin syödä nuo vajaa 10 tabua vielä loppuun, niin eipähän jää kaappiin lojumaan.

Verenpaine oli noussut, oli nyt 133/81, kun aiemmin ollut tosi matala. Samoin painoa oli tullut nyt lähes 700g/vk, kun aiemmin on tullut vain n. 200 g/vk (kiitos Lauralein selvennyksestä). Tuomio siis oli, kun nämä yhdistetään vielä mun valtaisaan turvotukseen, että maksa-arvotesteihin huomenna sokerirasituksen yhteydessä. Halutaan siis sulkea pois raskausmyrkytyksen mahdollisuus. Alusta asti paino kuitenkin noussut maltillisesti (noin 8kg).

Seuraavan ajan sain jo 2 vk päähän, koska tuota verenpaineen äkillistä nousua pitää alkaa seurata. Normaalisti tässä vaiheessa pitäis kuulemma laskea paineen vähän. Huomenna saan jo sokerirasituksen tulokset ja seuraavana päivänä maksakokeiden tulokset.

Lymfaterapiaan ajattelin myös varata aikaa tuon turvotuksen vuoksi. Jospa sekin auttaisi asiaa vähän.

Ai niin, sf-mitta huiteli taas maksimikäyrien yläpuolella ollen nyt jo 28cm. Jättiläinen taitaa olla tulossa. Hurjaa, kun olen itse alle keskimittainen... Kovasti vauva jo potkii ja liikkuukin! =)

Ylävatsakipukin varmistui lääkärin tunnustelujen kautta lihasrevähdykseksi tms. Levätä siis pitäisi eikä mitään saisi nostella. Kohdun kanava (mikä sen oikea nimi nyt olikaan.. ei muista!) oli vielä visusti kiinni ja 3cm pitkä, eli ei vielä auennut yhtään.

Joo, nyt jatkan loman viettoa.

Terkuin Piipa rv 27+5.
 
Tervetuloa Tiila!

Ahhhh... Tuskastuttaa... Viimeyönä oli aika napakoita supistuksia, muttei säännöllisiä, blaah! Tänään napakat supparit jatkuneet päivällä silloin tällöin.. Niin jo toivoisin pääseväni tosi toimiin. Alkaa nämä loppuviikot todellakin olemaan ahdistavia. Ei löydy nukkuma asentoa eikä kyllä oikeen nukutakkaan, mahaa nipistelee, NÄRÄSTÄÄ HIRVEÄSTI :snotty: ja joka paikkaa jomottaa..
Tämä oli sarjassamme vali vali viesti!!!!!!!!!!!!

Gaviscon on hyvä närästykseen. Sitä on tablettina ja liuoksena. Olen molempia kokeillut ja sen liuoksen todennut paremmaksi tai siis miellyttävämmäksi. Tabletit on purujuttuja ja niistä tulee semmoinen vaahto suuhun joka sitten pitäisi nielaista |O Vähän ällöä, mutta liuos on hyvä. Voi pitää siinä yöpöydällä ja huikkailla tarpeen tullen :p

Huomenna aamulla neuvola...

Tuuli + JÄTTImassu 37+6
 
Emma75:Sinuna en olisi huolissani suppareista, jos ovat kivuttomia eivätkä toistu useasti.Mulla on melkein päivittäin yhdestä kahteen supistusta ja ihme kyllä, tulee aina esim. autossa tai sohvalla istuessa, ei niinkään liikkuessa.
Eilen olin koiran kanssa kävelyllä ja alkoi vatsaan vihloa.Muutenkaan ei ole enää kivaa kävellä vähänkään pidempiä matkoja.Vatsaa myös painaa ikävästi.Nyt siis viikkoja 28+6.Masukille on ostettu jo lähes kaikki isoimmat hankinnat.Odottelen jo kovasti äippäpakkausta saapuvaksi. :)
 
Tervehdys!!

Tiila onneksi olkoon!!!

Pötkylä meillä on vauvelin kanssa sama kutsumanimi, paitsi että meillä se on pelkkä tyyppi....mieheni keksimä...

Mulle kuuluu pokein hyvää! Oireita ei vieläkään pahemmin ole, mutta ei haittaa!! Ollaan käymässä kotona ja taas kohta lähdetään reissuun...näin tää kesä menee, mutta ihanaa että on nyt aikaa!
Mä en osaa silleen vielä iloita, tai siis en uskalla iloita, jos meneekin kesken. Välillä unohtaa olevansa raskaana...En ole mitään nimiä miettinyt tai muuta juttuja, mutta kun ultra näyttää, toivottavasti, että kaikki kunnossa niin mä varmaan sekoan kun olen pidättänyt iloa :LOL:

Mulla neuvolatäti sanoi että la ois 2.3.

Mutta tsemppiä kaikille joilla H-hetki on lähellä!!!

Hyvää kesää!!

Tuizu ja tyyppi 6+2
 
Pitkästä aikaa täällä :wave:

Tervetuloa Tiila ja onneksi olkoon!
Emma, nuo supistukset taitavat olla harjoitussupistuksia. Itsellä vastaavaa on ollut jo pidemmän aikaa, vatsa pullistuu ja kiristyy välillä ja taas laskee, kipuja ei kuulu mukaan. Useimmiten tämä tapahtuu,jos on rehkinyt liikaa, mutta tulee myös levossa.
Painonnoususta: oma viikkopainonnousu on vaihdellut alun 140g aina 700g/viikko. Tuo 700g/vko sai kyllä itselle pienen paniikkireaktion, mutta neuvolantäti vain tuumaili että onko juhnnuksena tullut syötyä vähän enemmän herkkuja ja rasvaista ruokaa :LOL: Painoa on tullut kaikkiaan 7 kg, ja suurin osa taitaa olla tuossa vatsan seudulla, ainakin näin lähipiiri väittää.
Huomenna olisi sitten neuvolalääkäri, mitäs tuolla toisella lääkärikäynnillä oikein tehdään.
Toivotaan, että kelit vähän paranee.

Hapsuli 28+3
 
Oma napa:

Neuvolassa käyty:

ei korkeita paineita, pissa ok ja sydän äänet ok ja maha antoi taas heilumisnäytteen... Turvotusta on yhden plussan verran ja paino olikin tippunut kilon viikossa... turvotus hieman vähentynyt. Rt tarjonta. Ja tuo sf mitta jaksaa kasvaa..nyt se oli 35 UUUUUUH!!!!!!!!!!!!! Järkkyä!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hapsuli kyseli tuosta toisesta neukkulääkäri käynnistä. Meillä ainakin lääkäri tekee samat tutkimukset kuin neukkutäti ja sen lisäksi tekee sisätutkimuksen eli tarkastaa kohdunkaulan ja - suun tilanteen. Eipä sen kummempaa ollut meillä.

Emma, luultavasti sinulla on kyse juuri noista harjoitussuppareista. Mutta kannattaa neuvolassa ottaa ne puheeksi. Voihan olla että neukkutäti lähettää sinut varmuuden vuoksi ylimääräiselle lääkärikäynnille ihan vain tarkastaakseen sen kohdunkaulan ja - suun tilanteen. Silloin itsellekin tulee rennompi olo.
Mullahan oli noita suppareita viikolta 25 ja eivät olleet saaneet mitään aikaiseksi. Lääkäri katsoi tilanteen kolmesti ylim. käyntejä n. kahden viikon välein ja kaikki oli kunnossa vaikka noita suppareita tuli päivässä 15-25.
Minua ainakin ne mietityttivät kovin ja sitten kun niiden todettiin olevan vain niitä harjoittelusuppareita niin mieli rauhoittui kummasti. Toisilla vain on herkempi kohtu supistelemaan - supistusherkkä kohtu.

Huomenna pääsen käymään kättärillä - tapaamaan sitä synnärikätilöä........


Lauralein, meillä on vielä hieman vääntöä nimestä, mutta lähellä jo ollaan ja eiköhän tässä päästä ihan just yhteisymmärrkykseen :)

Nyt niitä supistuksia saisi tulla oikein kunnolla, mutta nyt vaikuttaa vähän siltä, että ovat jonnekkin kadonneet :kieh: HÖ!

Kertokaahan taas ahkesasti kuulumisia :D

Tuuli ja massu 38 tasan
 
Tänään tutustuin tähän palstaan.
35 tulee pian täyteen, la on 30.9. ja esikoista odottelen. KHKS on synnytyspaikka. Joulukuussa alettiin aiheesta puhua ensimmäistä kertaa ja tärppäsikin heti ekalla mahdollisella kerralla, joten nyt ollaan jo 28+4 menossa hyvää vauhtia. Kaikki sujunut hienosti ja ikää ei tosiaan ole kukaan hämmästellyt, kun ainakin meidän tuttavapiireissä suurin osa lapsi-ihmisistä on ne hankkinut vasta myöhemmällä iällä.

 
Aiemmin siis ilmoittauduin tänne mini-nimimerkillä ja siinä vaiheessa kun piti rekisteröityä, vaihtui minimi:ksi. La 24.12. (taisin ilm 25.12, ei tuo nyt niin tarkkaa ole!) ja kättäri valittiin. Jäin jumiin tuonne joulukuisten palstalle ja jäänyt tänne kirjoittelu vaikka lukenut olen.

Todella jännää seurata kun toisilla h-hetki noin lähellä, HUI! Itse en ole vielä synnytystä edes ajatellut. Sen sijaan kaikenmoista järjestelykysymystä, mihin ja milloin ja miten voi ipanan ottaa mukaan, onkohan vauvan tultua mieli toinen eikä tee mieli mihinkään, miten koirien lenkitykset jne jne!

Täällä ensimmäiset liikkeet tuntuneet, pienellä avituksella tosin= jos housut painaa mahaa tai kättä pitää päällä, tuntunut parina päivänä jo selvää myllerrystä, ei tosin päälle päin eli mies ei ole päässyt osalliseksi vaikka kovasti haluaisi.

Liikunnasta: olen lenkkeillyt ja joogannut (astanga) ennen raskautta säännöllisen epäsäännöllisesti, ja oksuaikana joogaan ei voinut kuvitellakaan menevänsä, juoksemaan pystyin n. kerran viikossa. No, nyt on pahoinvoinnit pois, mutta armoton selkäkipu tilalla, invalidisoi niin ettei mikään onnistu! Joogassa ehdin käydä 2x pahoinvointien jälkeen, toisella kertaa sattui jo selkään niin paljon ettei loppurentoutuksesta meinannut päästä ylös. Kotona ei voi edes aurinkotervehdyksiä tehdä. ja ne kun olisi ehkä hyväksi taas yläselälle, joka jumiutuu joka yö niin että 5-6 tunnin nukkumisen jälkeen pakko nousta ylös kun sattuu joka asento. Ja pää kipuillut nyt 3 vkoa, välillä enemmän, välillä vähemmän, fysioterapeutin mukaan voisi liittyä rintarankaoireiluun ja lekurikin meinasi että jännitysjuttuja vain. Alkaa vain rassaamaan kun koko ajan johonkin kolottaa, ei todellakaan tunnu olevan mikään raskauden kulta-aika 2/3 menossa! Kaiken lisäksi olen nyt lomalla, mitähän tästä tulee kun töihin joutuu.

Siinä tuli valitusta kerrakseen, suonette anteeksi.
Vielä liikunnasta, tuo kävely tuntuisi tällä hetkellä parhaalta, uiminen pitäisi kaiketi ottaa mukaan, josko olisi hyväksi.
Mammajooga kiinnostaisi myös, tosin on sellainen mielikuva että siellä vaan hengitellään, astangan jälkeen tuntuu hömpötykseltä. Mutta jos edes jotain venytyksiä (joita pystyy ton kökköselän kanssa tekee) olis, varmasti tekisi hyvää.

Mäkin sain hammashoitoajan "jonojen ohi", 4 kk:n päähän... ennen laskettua kuitenkin!

Jotain piti ihan kysyä näiltä "kokeneemmilta", mutta unohtui tyystin, täytyy palata asiaan. Nyt fysioterapeutille, toivottavasti alkaisi kohta tehoamaan nuo kalliit hoidot...

Hyviä vointeja!
16+3
 
Tervetuloa Mansku, meillä onkin sitten sama laskettuaika.

Eilen oli toinen lääkärikäynti neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Verta ei tällä kertaa otettu kun oli sijaisterkkari. Sanoin etten kovasti nauti verikokeiden otosta ja tuumasi ettei sitä nyt joka kerta tarvitse ottaa, kun arvot ovat kuitenkin noususuunnassa ja rautaa syön edelleen.
Lääkäri epäili vauvan olevan jo pää alaspäin muttei uskaltanut sitä vielä varmaksi sanoa ja kohdun suu oli kiinni ja kiinteä, joten veijari on vielä kovin tyytyväinen oloonsa masussa, hyvä niin. Painoakaan ei ole tullut kuin 215/g/vko, viimkeksihän se oli 600g/vko.Seuraava neuvola onkin sitten 1.8 ja silloin on jo oma terkkari palannut lomalta.
Voikaa paksusti ;)

Hapsuli (28+5)
 
Kiitos kaikille kommenteista noihin supistuksiin! Tosiaan, varmaan on ihan tavallisista harjoitussupistuksista kysymys. Soitin kyllä neuvolaan ja kävin antamassa pissinäytteen josta katsottiin jotain tulehduksia, mutta ei niitä ollut. Neuvolantätikin sanoi että jos niihin ei liity kipua niin ei ne silloin avaa kohdunkaulaakaan, eli lääkärintutkimukselle hän ei nähnyt tarvetta. Helpottavaa kuulla että teillä muillakin on niitä ollut.

Minimi, onpas ikävän kuuloisia selkävaivoja sulla! Mä olen selkäni puolesta pelännyt koko ajan, kun se ei mitään vahvinta tekoa ole, mutta toistaiseksi oon kyllä välttynyt vaivoilta. Koitan kyllä jumppailla, mutta liian harvoin sitä saa aikaiseksi :ashamed: Hyvä että käyt fysioterapeutilla, sieltä varmasti saat kullanarvoista apua. Toivotaan ettei mene pahemmaksi, selkäkipu on yksi inhottavimmista vaivoista kun se tosiaan lamauttaa aika totaalisesti :hug:

Me ostaa tempaistiin eilen vaunut! Kyllä nyt on hieno fiilis B) Sain myös kaverilta kassillisen pienenpieniä vaatteita, mutta en rupea niitä vielä tarkemmin hypistelemään... Äitiyspakkauskin on Kelan sivujen mukaan tilattu ja tulossa, joten kyllä tämä tästä pikkuhiljaa etenee :)

Mansku72 tervetuloa mukaan! Ja loppumetreillä olijoille MyrskyTuuli ja Möykky : tsemppiä ja jaksamista! Tosi jännää odotella milloin teillä alkaa tapahtua...

t. Emma 27+5
 
Löytyihän tämä pino täältä vielä =) Oli ihan väärällä sivulla... Nostan vain ja tulen huomenna kirjoittamaan oikeasti jotain kuulumisia. Nyt pakko mennä nukkumaan et jaksaa aamulla kuuteen töihin.

Pore&Papunen 14+6
 
Hei kaikille!!!

Tulin vaan pikaiseen kertomaan, että meille syntyi 8.7 klo 18.13 terve poikavauva. Kaveri päätti hieman aikaistaa tuloaan ,mutta ei haittaa enää, koska kaikki on paremmin kuin hyvin. Kotiuduttiin eilen ja olo on ihan :heart: .
Tulen kertomaan lisää joku päivä kunhan olemme kunnolla kotiutuneet.

Kati ja vauva ihan onnessaan :heart:
 

Yhteistyössä