Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

akkis: no niin kuin äsken kirjoitin, että jos se istukka on edessä MATALALLA eli peittää kohdunsuun kokonaan tai osittain eikä siirry ylemmäs raskauden edetessä (niin kuin sitten suurimmalle osalle tapahtuu), niin tod. näk. joutuu synnyttämään sektiolla. Mutta ei kai siitä muuta haittaa ole, jos on siinä kohdunsuulla, niin tulee helpommin (ihan vaarattomiakin) vuotoja, eikä saisi olla yhdynnässä/kanniskella mitään raskasta. Mutta tämä siis jos on "etinen" kohdunsuulla oleva istukka, ei tietääkseni ole sama kuin edessä oleva istukka, joka ei mitenkään välttämättä kai ole matalalla.

tv. nettitiedosta hurmaantunut, mutta en vanno mitään tietojani lääketieteelliseksi totuudeksi :LOL:
 
Kiitos Ginnifer imetys valistuksesta ja hyva idea toi imetyskori! =)

Niin, mulla todettiin istukka kohdunsuulla jo alkuraskaudesta, silloin olinkin 3viikkoa levossa koska istukka vuosi verta. rv14+0 jolloin olin suomessa nt ultrassa, laakari kirjoitti nain: "Plac (eli istukka) tulee etuseinasta ohuemman kannaksen kautta takaseinaan ja tassa vaiheessa lahinna istukan verisuonipunosalue keskelta tulee viela kohdun ss:n paalle." ". Kysyin silloin voiko aiheuttaa keskenmenon, laakari vastasi etta "vain Jumala yksin sen tietaa. "
Kielsi polkupyoralla ajamisen, yhdynnan, kaiken raskaan tekemisen/nostelun jne. Missaan tarisevassa laitteessa ei tulisi olla. Laakari sanoi viela etta kaikkea kohtuudella.
Nyt rv20+5, istukan keskiosa noussut jo hieman sivullepain,eli keskiosa oikealla sivulla, viela hieman kohdunsuulla. Yhdynta ja muut kiellot edelleen voimassa.

Istukka jos on alhaalla, niin suurimmalla osalla nousee kohdunsuulta pois raskauden edetessa. Jos ei nouse, niin voi alkaa vuotaa verta, pieni vuoto ei yleensa vaarallista, mutta jos vuotaa oikein reippaasti niin on kiire sairaalaan, seka aiti etta lapsi voivat menehtya. Siis ei yhdyntaa ja muutakaan raskasta ettei ala vuotamaan. Joskus kuitenkin saattaa alkaa vuotamaan ilman yhdyntaakin tms. Ja jos istukka kohdunsuulla viela loppuraskaudessa, niin ainoa vaihtoehto on sektio. On tullu luettua asiasta paljon kun itsella tama tilanne. Netista kun googlettaa istukka alhaalla/etinen istukka jne niin saa tietoa ihan faktaa kuin myos omakohtaisia kirjoituksia aideilta joilla istukka on ollut kohdunsuulla synnyttamaan mennessa. Edessa oleva istukka on eri kuin etinen.

Eli tassa nyt jotakin istukan sijainnista, minka ymmarsin, itse yritan olla riskeeraamatta ja otan rauhallisesti.

T: Denina 20+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Metsätonttu:
Jos nänni painuu silloin nännipihan sisään tai pysyy hyvin litteänä, voi äiti hankkia erityisiä rintakumeja, jotka auttavat venyttämään nännejä ulkonevammiksi. Rintakumeja kannattaa käyttää synnytykseen saakka."
Siis täh? :eek: Nyt minä putosin kärryiltä kokonaan. Kyllä se on ihan ymmärrettävää, että rintakumeista voi olla apua imetyksen aikana, mutta että niillä olisi jo jokin nännien venytys-vaikutus jo raskaana ollessa. Reilu viikko sitten tutkin täällä kaupassa sitä rintakumi tarjontaa ja ne oli kyllä kaikki ihan vauvan ruokintaa varten tarkoitettuja. Miten sellainen edes toimii? Tuikkaastaanko kumit vaan rintsikoiden sisään kaupungilla juostessa odottaen, että nännit venyy siinä samassa? :LOL: Siis en nyt ymmärrä, miten se nänni tajuaa sen kumin sisällä venyä ja miten se kumi ylipäätään pysyy siinä paikoillaan. :LOL: Kuten huomaatte paljon on vielä opittavaa. Luulenpa kyllä, että tässä maassa ei moisia nännin venytysvehkeitä edes myydä. Mutta on nämä ainakin tosi hauskoja nämä Äitiyskirjan ohjeet. :D Tuon omatoimisen nännien venytyslogiikan kyllä ymmärrän.

Tuosta välilihan venyttämisestä ja öljyämisestä olen kyllä kuullut enemmänkin. Se on joidenkin lähteiden mukaan paras tapa välttyä repeämiltä synnytyksessä. Siitä on ollut juttua aika monessa brittiläisessä odotuslehdessä, joita minulla on tuolla nurkassa vino pino. Öljyksi kelpaa myös oliivi- tai vauvaöljy. Tuosta Weledastakin olen tainut ohimennen lukaista (en tosin muista mistä ). Uskon, että tuolla välilihan venyttelyllä ja öljyämisellä on todellakin hyötynsä, se vain ei ajatuksena niin kauheasti kiehdo. :|
 
Mun nännit on kun radion nappulat, mutta kamalan huokoisiksi ne päät on ruvenneet! Napanöyhtä on ollut tuttu termi jo kauan, mutta nyt on jo nänninöyhtää, kun rintsikoista irtoaa kangaspölyä, joka haluaa asettua tuonne lokeroihin iiiiik! Ei tee mieli ronkkia millään, kun ovat niin kipiät :LOL:
 
Lilli70: siis ihan sama juttu, nännit ovat kasvaneet ja jotenkin "avautuneet" ja just saa aina jotain kylpytakin nöyhtää olla poimimassa :D Mutta olen vaan rasvannut aqualanilla, joskus ne nimittäin oikein kutisevat, kai se turpoaminen tuntuu sillä tavoin. Nuo rinnat ja nännit onkin olleet se tosi selkeä raskausoire, kun ovat olleet aivan "uudenlaiset" ihan raskauden alusta saakka.

Apua, siis nyt nolottaa, mutta miten sitä välilihaa voi venytellä? :ashamed: Ja mistä noita öljyjä saa? Just oli hesarissa alatiesynnytyksen kokeneen naisen valitus siitä, ettei alatiesynnytyksen haitoista puhuta lainkaan, ja että alatiesynnytykseen määrätään kustannussyistä myös liian isokokoisen vauvan ollessa kyseessä, koska alatiesynnytyksen haitoista maksaa vain äiti hyvinvoinnillaan ja tietty myös mies yhdyntävaikeuksien myötä, kun taas sektion sitten joutuu maksamaan sairaanhoitopiiri. Olispa muuten jännä tietää, että jos sektio tulisi Suomessa halvemmaksi (niin kuin se saattaa tulla loppujen lopuksi Italiassa, jossa ainakin joissain paikoissa joutuu itse tai vakuutus maksavat nukutuslääkärin), niin nousisiko sektioiden määrä kummasti nykyisestä ;)
 
Moi!
Tulin tänne kommentoimaan tuosta Weledan öljystä.
Täällä Saksassa kätilöt suosittelee tuota välilihan öljyämistä ja hierontaa aloitettavaksi viimeistään rv 34, hyvissä ajoin ennen synnytystä ehkäisemään repeämiä.
Mun odotusajan kirjassa lukee välilihan hieronnasta vapaasti suomennettunä näin: "Käyttäkää hierontaan oliiviöljyä tai välilihalle tarkoitettua erikoisöjyä (esim.Weleda). Hierokaa hieman öljyä emättimeen ja peräaukkoon:D Laittakaa keskisormi ja etusormi emättimeen ja levittäkää sormia toisistaan varovasti." En tiedä miten tuo persiin ronkkiminen sitten käytännössä tapahtuu, en ole vielä kokeillu.:LOL:

Kuunkulta ja poitsu rv 24+2

Muoks* uups...kirjoitin väärin. Siis ei öljyä peräaukkoon vaan emättimen ja peräaukon väliin :LOL:
 

Mun odotusajan kirjassa lukee välilihan hieronnasta vapaasti suomennettunä näin: "Käyttäkää hierontaan oliiviöljyä tai välilihalle tarkoitettua erikoisöjyä (esim.Weleda). Hierokaa hieman öljyä emättimeen ja peräaukkoon:D Laittakaa keskisormi ja etusormi emättimeen ja levittäkää sormia toisistaan varovasti."



Huh, uskaltaakohan näitä juttuja isännälle enää näyttääkkään..? Voipi olla että intoa puhkuen alkaisi "kotisynnytysvalmennus" :LOL:

Tai sitten se pyytäisi ilokaasua jo valmiiksi kotia itselleen jotta selviää tajuissaan loppuraskaudesta... :LOL:
 
Huh, onpas täällä hulvatonta keskustelua. :LOL:

Nyt kun sain vedet pyyhittyä silmistäni niin, että pystyn taas tavaamaan tätä äitiyskirjaa, niin lainaanpa tähän suoraan tuosta välilihan hieronnasta. (Tämä opus on ihan oikeasti tosi kattava. Julkaisija on Perhemediat 2005, käännetty kirjasta jonka kustantaja on Carroll&Brown Limited, suomalainen asiantuntija naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hanna Kahila).

"Tätä tekniikkaa voi käyttää päivittäin noin 34. raskausviikolta alkaen. Sen avulla voi venyttää välilihaa ja emätintä ympäröivää kudosta synnytystä varten.
Kädet on aina syytä pestä ennen tätä harjoitusta ja sen jälkeen. Emättimen suun, välilihan ja virtsaputken voi paikallistaa käsipeilin avulla.
Harjoitus on helpointa tehdä istuallaan taaksepäin nojaten, pyyhe lantion alla. Peukaloihin ja välilihaan kannattaa sivellä vesiliukoista liukastusvoidetta. Peukalot asetetaan noin 3-4 cm syvyyteen emättimen sisään ja painetaan alas ja sivuille, kunnes venetys alkaa tuntua lievästi kutkuttavalta. Venytystä jatketaan noin kaksi minuuttia.
Emättimen alapuoliskoa hierotaan rauhallisesti samalla koko ajan painaen noin 3-4 minuuttia. Hieronnan aikana on varottava virtaputken suuta virtsatietulehduksen riskin takia." (Suuri Äitiyskirja 2005, s. 203)

Toivottavasti tuo tyydytti esim. Lentoemon tiedonhalua :)

Mitä tulee tuohon rintakumi-ohjeeseen, enempää en siitä tiedä, mutta kuvassa nainen laittaa rintakumia rintsikan alle.

t. Metsätonttu

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mokkis:
Mun odotusajan kirjassa lukee välilihan hieronnasta vapaasti suomennettunä näin: "Käyttäkää hierontaan oliiviöljyä tai välilihalle tarkoitettua erikoisöjyä (esim.Weleda). Hierokaa hieman öljyä emättimeen ja peräaukkoon:D Laittakaa keskisormi ja etusormi emättimeen ja levittäkää sormia toisistaan varovasti."



Huh, uskaltaakohan näitä juttuja isännälle enää näyttääkkään..? Voipi olla että intoa puhkuen alkaisi "kotisynnytysvalmennus" :LOL:

Tai sitten se pyytäisi ilokaasua jo valmiiksi kotia itselleen jotta selviää tajuissaan loppuraskaudesta... :LOL:

:LOL: :LOL: :LOL:
 
Siis nyt kun mä sain kyyneleet pyyhittyä, niin kiitän kovasti neuvoista :LOL: Apua, vieläkin naurattaa :LOL: Siis tosi asiallisiahan nää neuvot oikeasti on, ja toi Suuri Äitiyskirja vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Noita nänninpäätä venyttäviä rintakumeja itse asiassa mainostetaan aina silloin tällöin englanninkielisissä naistenlehdissä, en tiedä ootteko ikinä huomanneet niitä ihme ilmoituksia siellä esim. New womanin tai jonkun Cosmon takasivuilla, siellä on kauneusleikkausilmoitusten lisäksi usein ollut mainoksia tuollaisista rintakumeista, eli kyllä niitä tosiaan on jo monia vuosia käytetty. Mietin vain, että voiko niitä ostaa muualta kuin netistä.

Vieläkin hihittäen, mutta neuvoista kiitollisena

:heart: lentoemo ja lentäjän poika(nen) 9+1 :heart:

Sain muuten kiinalaisen kalenterin mukaan vauvan sukupuoleksi pojan. Onko kukaan muu kokeillut niitä kalentereita? Varsinkin olisi kiva tietää, että onko synnyttäneillä pitänyt paikkansa. Kun eihän kiinalaiseen lääketieteeseenkään virallisesti uskota, ja kuitenkin sieltäkin on otettu käyttöön "salaa" vaikka mitä oppeja ;)
 
Heips, kieltämättä voi monen tulevan isin pää mennä totaalisen pyörälle näistä nännin venytys ja alapään hieromisvinkeistä. :D

Kävin tänään sairaalassa tarkistuttamassa sitä lapsivesitilannetta ja tilanne on niin, että vauva on kyllä kasvanut viikossa hyvin, mutta lapsivettä on edelleen liian vähän ja istukassa näkyy kalkkeutumisen merkkejä. Lääkäri on nyt sitä mieltä, että synnytys käynnistetään rv 38 ja jos tilanne vielä huononee niin jo rv 37. Minulla on nyt sitten käynnistysajaksi päätetty perjantai 15.8 ja jos tilanne näyttää seuraavan kahden viikon aikana huonommalta käynnistys aloitetaan jo 8.8. Aika hurjalta tuntuu, kun näin loppuvaiheessa raskausajasta napsaistaan pari viikkoa pois. :eek: Lääkärin mielestä vauvalla ei olisi hätää, vaikka se syntyisi saman tien, käynnistystä ei kuitenkaan voida aloittaa ennen kuin rv 37 on täynnä ja sektiota en mielelläni halua, enkä toki muutenkaan haluaisi, että vauva syntyisi ihan vielä. Kovasti toivon, että pääsisimme sinne 15.8 asti. Nyt siis edelleen lepäilen, syön ja juon. Olin tänään taas siinä CTG-testissä, missä mitataan vauvan liikkeitä ja sykettä. Nuppu sai aivan vimmatun jumppakohtauksen niissä piuhoissa ollessani ja lääkärin mielestä tulos ei ilmeisesti ollut kovin luotettava vauvan älyttömästä nyrkkeilemisestä johtuen, joten minut passitetaan huomenna samaan testiin uudestaan. Mutta ei se onneksi huono asia ole, että vauva liikkuu paljon, tosin tämän päiväinen riehuminen oli kyllä minullekin aivan uutta, varsinkin kun olen tottunut, että vauva on aamupäivisin suht rauhallinen. CTG-kokeissa tulen jatkossa käymään ainakin kahdesti viikossa ja lääkärin luona ja ultrassa viikottain, vaikka eihän tässä nyt loppujen lopuksi enää kovin montaa viikkoa sitten olekaan jäljellä, kun sieltä loppupäästä nyt napsaistiin pari viikkoa pois. Tuntui muuten tosi hölmöltä, kun lääkäri katsoi kalenterista, milloin minulla on 38 raskausviikkoa täynnä ja kysyi onko mitään toivomuksia, milloin käynnistys aloitetaan. Ei minulla ollut kyllä siihen mitään sanottavaa, mutta perjantai on itse asiassa ihan hyvä päivä, kun se on täällä jo viikonloppu (UAE:ssa viikonloppu on siis pe-la). Siinähän kyllä voi mennä useampikin päivä ennen kuin synnytys saadaan käynnistymään, joten sitä ei kyllä etukäteen tiedä milloin se vaavi sitten maailmaan putkahtaa.

Meille tulee kiinalaisen kalenterin mukaan myös poika, ultrat kyllä ovat täysin eri mieltä, joten olen kyllä kallistunut enemmän noiden ultrien puoleen ja ostanut muutaman vaaleanpunaisen nutunkin. :heart:


~Iida-Liina ja nuppu 34+6~
 
Huh, Iida-Liina, sullahan on ihan OIKEITA uutisia, kun muuten täällä vaan pölistään kaikenlaista. teillehän tulee sitten jo melkein kiire tuon välilihan venytyksen kanssa ;)

Toivotaan tosiaan, että voitte odottaa mahdollisimman pitkään, mutta eipähän siinä huolestua kannata, vaikka menisi aikaisemmaksi, kyllä mullakin kaveripiirissä on syntynyt vauvat reippaasti etuajassa, ja ainakin siinä pienessä vauvassa on se etu, että synnytys ei revi paikkoja niin pahasti, vaikka se käynnistys kuulemma saattaakin sattua hiukan enemmän kuin normaali, kun kestää kauemmin.

Kyllähän sitä varmaan toivoo, että vauva voisi olla masussa ihan 39 viikkoa, mutta eikö ole ihanaa saada vauva omaan syliin mahdollsimman pian? Kun sitähän se lääkäri sinullekin sanoi, että nuo loppuviikot vauvaa kasvaa vain kokoa, mutta että on muuten valmis. Eikös keskosilla suurin ongelma ole nuo keuhkot, jos epäillään aikaista synnytystä, niin useinhan annetaan jo äidille kortisonihoitoa keuhkojen kypsyttämiseen, mutta sinun pikkuisellasi ei taida olla edes sitä ongelmaa.

Nyt lepää, syö ja juo ja unelmoi pikkuisesta... :heart:

Ja voi, nyt meni mun usko kiinalaiseen kalenteriin :LOL:
 
Heips sara ja tervetuloa pölisemään tämän pahnan pohjimmaisenkin puolesta :D Kiva, jos mä aloitin ulos kaapista -buumin muidenkin vakoojien kohdalla, tosin yhtä aikaisin kun minä ei ole tänne tainnut kukaan uskaltautua...

Tv. kaikkien aikojen vakooja gary grandi ja erittäin pieni masuasukki :D
 
Moikka!

Aattelin minäkin pitkästä aikaa kertoilla kuulumisia, enkä vaan lueskella muiden kuulumisia :)
Väsymystä en ole vieläkään saanut selätettyä, niin lukemisen (ja naureskelun) jälkeen ei ole ollut enää virtaa kirjoittaa omista kuulumisista...

Liikkeitä täällä ei tunnu vieläkään, itsellänikin istukka edessä. Onneksi ei sentään rakenneultran mukaan ollut kohdun suulla, eli rajoituksia "elämiselle" ei ole =)
Tänään oli neuvola, ja kuulema vielä voin odotella ihan rauhassa turhia hätäilemättä. Miehenikin alkoi varmaan saamaan jo harmaita hiuksia, kun koko ajan mitä pahimpia kauhukuvia päästäni kertoilin :LOL:

Mutta siis kaikki hyvin neuvolakin mukaan, sydän sykki vimmalla, joskin vilkasliikkeinen asukki väisteli dobleria tyylikkäästi. Malttoi lopulta asettua, jotta saatiin sykekin mitatuksi...
Rautakuurille minutkin passitti, hb 111.
No jospa tuo auttaisi tähän väsymykseenikin.

Täälläkin on nännit turvonneet ihan omiin fääreihinsä :eek:
Mies aina sanookin, että tuleva pienokainen saakin sitten suun täydeltä hommia tehdä, että sen masu täytyy maidosta :LOL:
Saa sit nähä, hieman tuo mielikuva itteenikin hirvittää.....

eli tällaista tänne tällä kertaa.
Koetankin jatkossa kommentoida ja kirjoitella useammin, ettei tulisi tällaisia romaaneja sitten kerralla :) :)

T: Metalheart+pallukka 22+4
 
Anestesialääkäriä käyty tapaamassa mahdollisen sektion vuoksi. Fysioterapeutin luennolla olin myös kuuntelemassa leikkauksen jälkeisestä liikkumisesta ja jumppaamisesta. Kolmanneksi kävin vielä ostamassa tukisukat, naistenklinikalla on tullut sellainen määräys ylemmältä taholta että kaikilla keisarileikkaukseen tulevilla tulee olla reisipituiset tukisukat veritulppien estämiseksi. En kyllä ymmärrä miten saan ne vedettyä jalkaan, ei nääs oikein taivu :(

Huomenna taas neuvolaan verenpainetta mittauttamaan.

Yläpiä on kypsynyt tähän odotteluun totaalisesti, vois tuo alapiäkin alkaa vähitellen kypsymään :LOL:

anjamarita ja Sara tasan 40
 
Tere!
Toivottavasti Anjamarita pääset jo pian punnertamaan, nuo vikat päivät on varmaan tooooosi pitkiä. Mun mies sanoi pari päivää sitten, että synnytäjo! kun hän ei meinaa millään kuulemma jaksaa enää odottaa :) mutta kai tässä vielä ihan oikeesti ehtii tuskastua näiden päivien pituuteen.

Mulla 14 vkoa kasassa ylihuomenna, jiihaa! Niin ja Lentis, mäkin luin sen hesarin alatiejutun ja kyllä vähän kylmäsi. Oon aina ajatellut alateitse hoitavani homman, jos vaan mahdollista, mutta en ole kovin yksityiskohtaisia kuvauksia kuullut kamalista komplikaatioista. Lienekö synnyttäneet rouvat säälineet aina, kun läsnä on ei-synnyttäneitä vai mitä. Mulla on vaan ollut aina vakaa luottamus, että sitten leikataan ja liimataan alapäätä urakalla ja ollaan kuin uudet, mutta ehkä niin käy vaan elokuvissa. Kiva, jos jää elinikäiset vaivat tollatavalla, kuulosti karmeelta.

Mutta että siis urakalla venyttämään mars! Paitsi ei ehkä ihan vielä :) mutta ehtiikö sitä oikeesti muutamassa viikossa venyttämään niin, että siitä on oikeesti jotain hyötyä? No eiköhän sitä tulla hullumpiakin asioita kokemaan tässä tulevina kuukausina...
 
No nyt sitten on punkka vauvalle haettu ikeasta. Ostin myös valkean "moskiittoverkon" josta tulee sievä katos sänkyyn. Sängyn yksi laita on myöhemmin irroitettavissa kun lapsi kasvaa niin isoksi että itse menee sinne ja pois. Sänky siis kelvannee niin kauan kunnes muksu on liian pitkä siihen. Ostin myös pari pehmolelua ja atk-pöydän ja kaikkea muutakin sen verran, että ukko kaipasi taas kassalla sitä ilokaasua :D
Jalat on päivästä niin turvoksissa ettei hyvä tosikaan, poikkesimme myös Jumbossa. Ja tottahan Marimekon kaupasta oli saatava tuttipullo yms... Ostin myös koirille ihanat unikko-huivit :) Mamman kultakoikkulit, pitäähän niilläkin olla jotain sievää.
Nyt sitten kärvistelen, huomisaamuna klo 8 olis sokerirasitus. Eli 12 tuntia ilman ruokaa ja juomaa. Olen juuri niin pullea että siihen jouduin, painoindeksi 25 :ashamed: Onneksi nyt raskausaikana paino ei ole noussut kuin viitisen kiloa, siis ainakaan vielä. Tiukin kolmanneshan mulla alkoi juuri.

Onneksi Iida-liina vauvasi on kuitenkin kasvanut ja virkeä :) Kovasti sulle positiivista mieltä ja lämpimiä ajatuksia kuitenkin viimeisiin viikkoihisi. Kuinka tuo kalkkeutunut istukka todetaan, entä mistä se ehkä johtuu? Lepää nyt teitä molempia ajatellen ja muista että myönteiset ajatukset on hyväksi teille.

Anjamaritankin aamukampa alkaa olla jo melko harva :) Kohta sulla on käärö sylissä, ihanaa!

Nyt vikalle vesituikulle,
Mokkis rv 28 tasan! (eikös se ollut joku hyvä etappi?)
 
Mulla oli ekalla neuvolakäynnillä himpun yli 26 painoindeksi, mikä kauhistutti itseänikin, vaikka olen tosiaan kyllä nähnyt nämä michelinrenkaat kyllä sitä ennenkin. Ei neuvolan täti ihan vielä alkanut torua, koska kuulemma täällä oli rajana 27 sokerirasitukseen. Tosi hilpeää olla all-time-high -painossa, kun tulee raskaaksi :( mutta en nyt sitten kahmalokaupalla vetele suklaata.

Tuolla toisaalla oli kelikeskustelua ja hävettää tunnustaa tällaisena kesänä, että oon ollu ihan tyytyväinen, kun vielä on voinut verhoutua kaikkiin kauhtanoihin, eikä oo ollut mitään paineita pitää pieniä paitoja ja hameita. Sarjassamme haluan-vielä-pitää-tän-mahan-virallisesti-kaljamahana... Mutta nyt viikonloppuna sitten vissiin repeää, kun helle taas lähestyy. No ehkä mä juuri ja juuri kestän!! =)
 
Iida-Liina : Tsemppia sinne vaikka on hieman enemman ajateltavaa kun vedet vahissa. onneksi laakarit kuitenkin huomasivat asian ja toimivat sinun ja vauvelisi parhaaksi!

Anjamarita: Pidetaan peukkuja etta olet jo paassyt punnertamaan Saraa!

Metalheart76: Kiva kuulla etta on joku muukin joka ei tunne liikkeita vaikka kasassa yli 20rv, onneksi en ole ihan yksin. Tassa on tullu mieleen jos jonkunnakoisia kauhukuvia ja meninkin jo ultraan etta sain tietaa onko vauva elossa. Siella poju heilutteli ja sydan loi. :heart: Olenkin jo kaynyt 9kertaa ultrassa...Pienta panikointia. :ashamed:

T: Denina 20+6
 
Denina: Kyllä sitä itsekin on miettinyt monasti ultraan lähtemistä :)
Onneksi mieheni on saanut mulle vakuutettua, että kyllä se siellä elossa edelleen on :heart:
Neuvolassa tänään "lohdutettiin", että kyllä ne parin viikon sisään varmasti alkavat :LOL: :LOL:
 
Täällähän on ollut tosi vilkasta keskustelua viime aikoina, hyvä niin!

Piti tulla kommentoimaan tuota imetysjuttua, kun se on itsellä nyt ajankohtaista. Ginniferillä oli tosi hyviä vinkkejä, varsinkin tuo imetyskori-idea ansaitsee kyllä suuren kiitoksen ja kumarruksen. Otin saman tien omaan käyttöön ja nyt ei tarvitse joka kerta imettämään ryhtyessä alkaa etsiskellä tarvikkeita =) Kirjat ja TVn kaukosäädin ovat tulleet tosin käyttöön vasta ihan viime päivinä, minulla imettäminen vaati kaiken keskittymisen ensimmäisinä viikkoina ja vasta nyt olen alkanut pystyä tekemään imettäessä muutakin.

Minulla siis imetystä nyt takana 5 viikkoa ja aikamoista myllerrystä tämä on ollut. Nännit ovat edelleen melkoisen arat, mutta muutoin onneksi nyt tuntuu, että ollaan voiton puolella ja homma sujuu jo kohtalaisen hyvin. Itselleni tärkeimpiä vinkkejä & apuja imetykseen ovat tähän mennessä olleet:
* Maidon nousuun menee 3-5 päivää. Sitä ennen rinnoista tulee ns. esimaitoa eli kolostrumia. Tätä erittyy vain muutama tippa, mikä kuitenkin riittää vauvalle hyvin osin sen suuren ravintoarvon vuoksi osin siksi, että vauvan vatsalaukulla on kokoa vain noin teelusikallisen verran (!). Maidon tuloa voi siis odotella rauhassa eikä tarvitse huolehtia siitä, että vauva olisi nälkäinen. Joskus maidonnousu voi kestää pitempään tai olla muutoin ongelmallista, tästähän Ginniferillä jo kirjoittikin.
* Toisena ja/tai kolmantena vuorokautena vauva alkaa vaatia rintaa lähes koko ajan. Tämä ei johdu niinkään nälästä vaan siitä, että vauva on "ohjelmoitu" imemään, jotta äidin maidon tuotanto lähtisi hyvin käyntiin. Itseäni helpotti se, että osasin varautua tähän jo etukäteen ja toisaalta tiesin myös ettei vauva ime nälkäänsä. Näitä tiheän imemisen kausia tulee myös myöhemmin, kun vauva kasvun myötä tarvitsee lisää maitoa ja "tekee tilauksen"rinnoille.
* Rintakumit - Kuten Ginnifer totesi näiden pesu ja sterilointi vie aikaa, mutta se on sen arvoista, jos nännit kipeytyvät kovasti. Itse käytin varsinkin öisin, n. 2.-3.viikon. Nappineidillä oli ongelmia oikean imetysotteen oppimisessa, imetysajasta pitkä tovi meni aina siihen, että yritti saada vauvan ottamaan rinnan kunnolla suuhunsa. Rintakumi taas sujahti suuhun helposti ja siten yöllä ei tarvinnut tuskistella sen kanssa, kuinka saada imetys käyntiin. Lisäksi ainakin minulla yöllä imetys sattui päivää enemmän, ilmeisesti väsymys laskee kipukynnystä.
* Rintapumppu - Mies vaati ostamaan noin viikko sen jälkeen kun tulimme kotiin, kun heräsi yöllä siihen, että itkin kivusta vauvaa imettäessä. Itse en halunnut antaa vauvalle pulloa, kun pelkäsin, että vauva sen jälkeen kieltäytyy ottamasta rintaa. Heti pumpun ostoa seuranneena yönä mies kuitenkin lempeästi pakotti minut sen käyttöön, kun taas kerran sekä äiti että lapsi itkivät kun imetys ei ottanut sujuakseen. Helpotus oli valtava, kun vauva sai vatsansa täyteen ja minun rintani hetken lepoa. Sen jälkeen olemme antaneet maidon pullosta kerran päivässä, aina yön ensimmäisellä syötöllä. Mies antaa pullon ja näin samalla minä saan vähän pidemmän unipätkän, vauva kun syö parin-kolmen tunnin välein yötä päivää. Suosittelisinkin ostamaan pumpun ihan varoiksi, jos tulee epätoivoinen tilanne eteen. Meillä pullo eikä tutti (jonka hankimme hyvistä aikeista huolimatta...) ole vaikuttanut rinnan huolimiseen, vaikka molemmat otettiin käyttöön noin kaksiviikkoisena. Useissa ohjeissa kuitenkin suositellaan, että tuttia/pullo annetaan vasta noin kuukauden iässä. Siihen mennessä vauvan imuote on vakiintunut, eikä rinnan syömisen pitäisi enää häiriintyä.
* Ja kaikkein tärkein vinkki, josta joudun itseäni muistuttamaan päivittäin, itselleen on oltava armollinen ja on osattava joustaa. Kovin tiukat etukäteissuunnitelmat saattavat tositilanteessa osoittautua toimimattomiksi ja silloin pitää osata ja uskaltaa koittaa toista keinoa. Itselleni esim. tuo pullon käyttö teki alkuun tosi tiukkaa (koin vahvasti epäonnistuneeni), mutta on loppujen lopuksi osoittautunut erittäin toimivaksi ratkaisuksi ja rentoutti koko suhdettani imetykseen.

Tässähän tuli taas melkoinen romaani kirjoitettua, mutta pakko vielä loppun laitta erikoistervehdykset anjamaritalle ; onnea ja voimia synnytkseen ja toivotaan, että Sara kerkiää ulos ennen käynnistystä - sekä Iida-liinalle; sinulla alkaakin olla jännät paikat, voimia loppuodotukseen ja usko vain, että kaikki menee hienosti!

fleur ja nappineiti 5 viikkoa
 

Yhteistyössä