Täällähän on ollut tosi vilkasta keskustelua viime aikoina, hyvä niin!
Piti tulla kommentoimaan tuota imetysjuttua, kun se on itsellä nyt ajankohtaista. Ginniferillä oli tosi hyviä vinkkejä, varsinkin tuo imetyskori-idea ansaitsee kyllä suuren kiitoksen ja kumarruksen. Otin saman tien omaan käyttöön ja nyt ei tarvitse joka kerta imettämään ryhtyessä alkaa etsiskellä tarvikkeita =) Kirjat ja TVn kaukosäädin ovat tulleet tosin käyttöön vasta ihan viime päivinä, minulla imettäminen vaati kaiken keskittymisen ensimmäisinä viikkoina ja vasta nyt olen alkanut pystyä tekemään imettäessä muutakin.
Minulla siis imetystä nyt takana 5 viikkoa ja aikamoista myllerrystä tämä on ollut. Nännit ovat edelleen melkoisen arat, mutta muutoin onneksi nyt tuntuu, että ollaan voiton puolella ja homma sujuu jo kohtalaisen hyvin. Itselleni tärkeimpiä vinkkejä & apuja imetykseen ovat tähän mennessä olleet:
* Maidon nousuun menee 3-5 päivää. Sitä ennen rinnoista tulee ns. esimaitoa eli kolostrumia. Tätä erittyy vain muutama tippa, mikä kuitenkin riittää vauvalle hyvin osin sen suuren ravintoarvon vuoksi osin siksi, että vauvan vatsalaukulla on kokoa vain noin teelusikallisen verran (!). Maidon tuloa voi siis odotella rauhassa eikä tarvitse huolehtia siitä, että vauva olisi nälkäinen. Joskus maidonnousu voi kestää pitempään tai olla muutoin ongelmallista, tästähän Ginniferillä jo kirjoittikin.
* Toisena ja/tai kolmantena vuorokautena vauva alkaa vaatia rintaa lähes koko ajan. Tämä ei johdu niinkään nälästä vaan siitä, että vauva on "ohjelmoitu" imemään, jotta äidin maidon tuotanto lähtisi hyvin käyntiin. Itseäni helpotti se, että osasin varautua tähän jo etukäteen ja toisaalta tiesin myös ettei vauva ime nälkäänsä. Näitä tiheän imemisen kausia tulee myös myöhemmin, kun vauva kasvun myötä tarvitsee lisää maitoa ja "tekee tilauksen"rinnoille.
* Rintakumit - Kuten Ginnifer totesi näiden pesu ja sterilointi vie aikaa, mutta se on sen arvoista, jos nännit kipeytyvät kovasti. Itse käytin varsinkin öisin, n. 2.-3.viikon. Nappineidillä oli ongelmia oikean imetysotteen oppimisessa, imetysajasta pitkä tovi meni aina siihen, että yritti saada vauvan ottamaan rinnan kunnolla suuhunsa. Rintakumi taas sujahti suuhun helposti ja siten yöllä ei tarvinnut tuskistella sen kanssa, kuinka saada imetys käyntiin. Lisäksi ainakin minulla yöllä imetys sattui päivää enemmän, ilmeisesti väsymys laskee kipukynnystä.
* Rintapumppu - Mies vaati ostamaan noin viikko sen jälkeen kun tulimme kotiin, kun heräsi yöllä siihen, että itkin kivusta vauvaa imettäessä. Itse en halunnut antaa vauvalle pulloa, kun pelkäsin, että vauva sen jälkeen kieltäytyy ottamasta rintaa. Heti pumpun ostoa seuranneena yönä mies kuitenkin lempeästi pakotti minut sen käyttöön, kun taas kerran sekä äiti että lapsi itkivät kun imetys ei ottanut sujuakseen. Helpotus oli valtava, kun vauva sai vatsansa täyteen ja minun rintani hetken lepoa. Sen jälkeen olemme antaneet maidon pullosta kerran päivässä, aina yön ensimmäisellä syötöllä. Mies antaa pullon ja näin samalla minä saan vähän pidemmän unipätkän, vauva kun syö parin-kolmen tunnin välein yötä päivää. Suosittelisinkin ostamaan pumpun ihan varoiksi, jos tulee epätoivoinen tilanne eteen. Meillä pullo eikä tutti (jonka hankimme hyvistä aikeista huolimatta...) ole vaikuttanut rinnan huolimiseen, vaikka molemmat otettiin käyttöön noin kaksiviikkoisena. Useissa ohjeissa kuitenkin suositellaan, että tuttia/pullo annetaan vasta noin kuukauden iässä. Siihen mennessä vauvan imuote on vakiintunut, eikä rinnan syömisen pitäisi enää häiriintyä.
* Ja kaikkein tärkein vinkki, josta joudun itseäni muistuttamaan päivittäin, itselleen on oltava armollinen ja on osattava joustaa. Kovin tiukat etukäteissuunnitelmat saattavat tositilanteessa osoittautua toimimattomiksi ja silloin pitää osata ja uskaltaa koittaa toista keinoa. Itselleni esim. tuo pullon käyttö teki alkuun tosi tiukkaa (koin vahvasti epäonnistuneeni), mutta on loppujen lopuksi osoittautunut erittäin toimivaksi ratkaisuksi ja rentoutti koko suhdettani imetykseen.
Tässähän tuli taas melkoinen romaani kirjoitettua, mutta pakko vielä loppun laitta erikoistervehdykset anjamaritalle ; onnea ja voimia synnytkseen ja toivotaan, että Sara kerkiää ulos ennen käynnistystä - sekä Iida-liinalle; sinulla alkaakin olla jännät paikat, voimia loppuodotukseen ja usko vain, että kaikki menee hienosti!
fleur ja nappineiti 5 viikkoa