Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Seurailtuani sivusta pari kuukautta tätä keskustelua rohkaistun kysymään, jotta sopiiko hypätä sekaan? Olen 35-vuotias esikoisen odottaja kaakon kulmalta ja masuasukkaan pitäisi nähdä maailma 25.11. kieppeillä, jolloin siis laskettu aika.

Tällä palstalla näyttäisi olevan mukavan kansainvälinen meininki ja samanlaiset asiat kuin mistä täällä olette jutelleet, askarruttavat usein minuakin.

Voisinkin heti kommentoida lentoemolle tuota nännien mataluutta/imetyksen onnistumista, sillä itsekin pohdin samaa. Jossakin oppaassa neuvottiin venyttämään rasvan kanssa nännejä raskauden alusta asti. Siinäpä oiva puuha johon mieskin mielellään osallistuu ;)

Itse en ole kyllä huomannut mitään tehoa tuolla venyttelyllä...

Viimeksi täällä on näköjään keskusteltu myös remonteista. Kuulostaa tutulta sekin. Meillä alkaa kohta kesäloma, joka on pyhitetty aamusta iltaan rintamamiestalon rempalle. Muutama vuosi on talossa asuttu ja tottakai tämän piti jäädä viime tippaan... No, hyvä että joku antoi vauhtia asialle, muuten varmaan suunnittelisimme vielä kiikkustuolissakin remontin aloittamista!


terv.
Metsätonttu ja poikanen rv 21+4
:wave:
 
Onpa taas tullut tekstia....mukavaa lukea mietteita ja faktaa asiasta kuin asiasta.
Tsemppia teille jotka synnytatte ihan nailla hetkilla!
Nais- tai miesgyne juttuja, mulla miesgyne ja hyva sellainen. Akkamanty: voit sanoa sille miehellesi etta gynet tuskin ajattelee jotain yksittaista potilasta kovinkaan kiihkeasti, niita varkkeja kun on siina esilla varmaan tuhansia kuukaudessa. varmaan ihan sama kuin ortopedille jalan katsominen ;)

Me ei olla ostettu viela mitaan vauvalle, ei viela uskalla vaikka viikkoja on jo 20+. Talon hankkimista kylla jo harkitaan mutta ovat tosi kalliita taallakin (kreikassa), varsinkin kun asumme aikas turistipaikassa josta myos lomalaiset hankkivat asuntoja. Meilla muuten oli maanjaristyskin taalla, huh! Lahempana 7richteria, ja aika kovin heilutti, Onneksi kuitenkin lahtopiste syvalla meressa, muuten olisi tullut pahoja tuhoja. Nyt tuli vain muutamia halkeamia seiniin ja pelastyin tietenkin. No, Kreikka on yksi pahimmista maanjaristysalueista, pitaa vain hyvaksya luonnonoikut.

Hyva kun kerroitte noista rintakumeista, en ollut edes kuullut moisista, mutta nyt sitten tiedan ettei tarvitse niita ainakaan etukateen hankkia, vaan sitten jos tarvii. Kaikkea sita onkin kuitenkin hankittava, eika nain ensisynnyttajana tiedakaan mita kaikkea oikeasti tarvitsee. Mutta kaippa sita saa sit kaupasta lisaa tavaraa jos joku puuttuu. :whistle:

Hauskaa viikonloppua kaikille odottajille ja kohta synnyttaville!

T: Denina 20+3
 
Tervetuloa Metsatonttu+poikanen :flower:

Mina taas kirjoittelen....



Nannien mataluudesta: Mulla nannipihat tummuneet ja suurentuneet ihan hirmusti raskauden aikana, nannit kuitenkin yleensa "piilossa" vain kylmassa tulevat esiin. En sitten tieda miten kay imetyksen aikana. Tuleekohan nannit sitten "totterolle" kokoaikaisesti? Toivottavasti!

T: Denina 20+3
 
No niin (noloa), uteliaisuuttani tuli heti kurkistamaan tänne, että onko "hakemukseni" hyväksytty...

...enkä malta olla kommentoimatta tuota mies-nais-gyne -keskustelua.

Minua huvitti suuresti kuvailunne hysteerisistä naisgyneistä. En ole itse sellaisiin törmännyt ikinä. Ainoastaan joskus pieniin kieliongelmiin, kun täällä(kin) on ulkomaisia lääkäreitä.

Yleensä kohdalle on sattunut naisgyne, mutta pari kertaa on ollut mies. Kaikki ovat olleet rauhallisia ja asiallisia. Alkuaikoina toivoin ja valitsin aina naisgynekologin, mutta sittemmin olen huomannut, ettei lääkärin tahi kätilön sukupuolella ole tutkimustilanteessa väliä, pääasia, että tuntee olevansa asiantuntevissa käsissä.

Kysyin paikalla olleen mieheni tuntemuksista miesgynen tekemän tutkimuksen jälkeen. Hänen mielestään asia oli ihan ok, mutta silti hän ei malttanut olla lisäämättä, että "toki jos se olisi alkanut vaikka rintoja kähmimään, niin oikea suora olisi heti lähtenyt.."
:LOL:

Otin sen ihan huumoriheittona, mutta ajattelin, että kaipa siinä oli piirun verran tottakin: eli että miehet tuollaisessa tilanteessa ovat - reviiritietoisia - niin kuin joku täällä sanoi. Ainakin osa miehistä. Ja ehkä kaikki eivät vain sitä tunnusta, sillä onhan se vähän niinkuin hölmöä.

T. Alun yli-innokas Metsätonttu
 
Heissan,
pitää tulla kommentoimaan tuohon matalat rinnanpäät-keskusteluun. Näin jo 8 viikkoa imettäneenä "konkarina" voisin sanoa, että ei sillä nännin asennolla ole merkitystä ainakaan mulla ollut. Vauvahan ottaa suuhunsa nk. oikeassa imuotteessa rintaa paljon pelkkää nänniä laajemman alueen. Ainakin Siirillä on suu apposen ammollaan imiessä ja suussa on melkein kokko nännipihani. Nännin muotoa tärkeämpää Siirille on se tuote mitä sieltä nännistä tulee :LOL: Ja hyvin on tyttö tissimaidolla kasvanut: päivää vajaa 7-viikkoisena tyttö oli 58 cm pitkä ja painoi 5800 g! Mä itse olen samanikäisenä ollut 58,5 cm ja 5200 g, joten on tuo Siiri aika jötkäle =)

Vauva-arki on enimmäkseen ihanaa, Siiri nukkuu edelleenkin yöllä hyvin kahdella pikaisella tissitankkauksella. Päivät ovat vaihtelevia, joskus enimmäkseen nukkuu ja joskus on pikaisia vartin torkkuja lukuunottamatta jopa 10 tuntia putkeen hereillä. Sellaisina päivinä kyllä itsekin illalla alkaa olla yhdeksältä valmista kamaa sänkyyn :LOL:

Tsemppiä teille kaikille odottajille! Mukavaa, että joukkoon on tullut paljon uusia meidän synnyttäneiden tilalle!

Miinamaria ja Siiri 8vkoa 1 päivä
 
Uusia palstalaisia, jee =) Kiva kuulla myös vauvakokemuksia! Positiivisia kokemuksia ei koskaan tule luettua liikaa.

Imetys lienee yks juttu johon on vaikea varautua. Täytyy sitten vaan yrittää olla armollinen itselleen, jos kaikki ei suju käsiksen mukaan. Löysin eilen sellaisen kirjan kuin Äidiksi ensi kertaa, siinä oli paljon asiaa imettämisestä. Kirjoittaja on norjalainen lastenlääkäri Gro Nylander. Rintamaidon edut käydään ainakin todella perusteellisesti läpi ko. opuksessa. Niin, tuskinpa syöttäminen miehelle tosiaan mikään elämän ja kuoleman kysymys on, mutta kaipa sitä toivois, että lapsi huolisi pullonkin vaihtoehtona, ainakin jos se sattuu olemaan sellaista tunnin välein hörppivää sorttia. Ai kun on mukavaa mennä asioiden edelle :)

Lentoemo, teidän asunto kuulostaa ihanalta... Millaisia ne sikäläiset talvet on? Jännä ajatella, että lämmittäminen voi olla valtion valvonnassa. Suomessa oli viime talvena valistustyyppistä kadunvarsimainontaa "Älä ylitä 22 astetta kotona" tai jotain. Aika moni varmaan ylittää. Meillä ei kyllä juuri +20 ylity, sillä se johtaisi karmeisiin sähkölaskuihin. talo on vanha ja - mites sen nyt kauniisti sanoisi - hyvin tuulettuva. Denina, millaista Kreikassa on talvella, riittääkö lämpö? Maanjäristys kuulostaa tosi pelottavalta :eek:

Suomalaiset lämmitysjärjestelmät kestää kieltämättä melko hyvin kansainvälisen vertailun. Saksassakin on mitä ihmeellisimpiä lämppäreitä ynnä kaasukäyttöisiä lämminvesivaraajia ja kraanoista puuttuu yleisesti sekoittajat, minkä suihkussa käydessä saa sitten tuskallisesti tuntea. Toisaalta ulkosuomalaisilla näyttää kyllä olevan raskausajan seuranta mallillaan! Kyl maar mäkin kävisin mielelläni gynellä pitkin odotusaikaa, kun tutkimus on niin paljon perusteellisempi kuin pelkkä sydänäänien kuuntelu ja kohdunpohjan mittaus. Tiedän, suomalainen neuvolasysteemi on hyvä, mutta on siinä puutteensakin. Musta tuntuu että olisin ollut paljon vähemmän hysteerinen, jos kaiken maailman riskeistä kerrottaisiin siellä, niin ettei tarvitsisi sitten tehdä tukka pystyssä löytöjä netistä. Netissähän on joka tapauksessa surffailtava piinaamassa itseään ja siinä sivussa ainakin yhtä palstallista muitakin ihmisiä :LOL:

Voisinkin tästä vetäytyä tunnustelemaan potkuja, kun niitä nyt vihdoin "satelee" =)

Duudlari
 
Metsätontulle oikein paljon tervetuloa munkin puolestani! =) Kiva, kun saadaan tänne lisää pölötttäjiä! :D Pitääkin kokeilla tuotta venyttelyjuttua, mies tosiaan varmaan innostuu, tuntee oikein osallistuvansa imetykseen, kun nännit on saatu kuntoon imetystä varten hänen ansiostaan :LOL:

Ja miinamarialle kanssa kiitos, lähti pahimmat paineet pois :D Olette muuten tosi ihania te synnyttäneet, kun jaatte viisauttanne meidän odottajien kanssa, mieluitenhan sitä kuulee oikeita kokemuksia pelkän kirjatiedon sijaan, vaikka luen kyllä tosiaan kaiken maailman oppaitakin aina mielelläni. Mutta kun se teoria ei aina vastaa käytäntöä ;)

Eli lisää imetysvinkkejä otetaan mielellään vastaan! :wave:

Denina: voi hurja, mäkin luin lehdestä tuosta maanjäristyksestä! niitä on siellä teillä vissiin vielä aika usein! Myös täällä Italiassa talot ovat aivan sairaan kalliita, 200.000 ?ei saa esim. Roomasta edes yksiötä, ehkä jonkun autotallin periferiasta.

Siinä olikin yksi syy, miksi muutimme maalle, elämä on miellyttävämpää, kun ei elä suurkaupungin saasteissa ja kaaoksessa, ja saattaa olla varaa ostaa oma pieni kämppäkin =)

DuudlariJoo, meidän asunto ei ole ollut aivan käytännöllisimmästä päästä :LOL: Me vaan ihastuttiin siihen, kun se on sellainen "romanttinen" asunto... Maisema on upea, kukkuloiden takana siintää meri 20km päässä, ja sitä maisemaa kaikki aina huokailevatkin... Olisi vaikea enää tottua johonkin piha/kerrostalonäkymään, kun on kerran asunut "maisema-asunnossa". Lisäksi asunto on pieni, mutta siellä oli ihania yksityiskohtia (esim. olohuoneessa yhdellä seinällä paljaat kiviseinät, siis sitä kiveä, josta rakennettu 1900-luvun alussa). Mutta tosiaan ei ollut lainkaan käytännöllinen, meillä ei alussa ollut edes kunnon suihkua, vaan piti suihkutella vaan keskellä vessan lattiaa! :eek: Ensin meidän pitikin vaan tehdä vessa uusiksi ja uusia sit noi sähköt ihan turvallisuussyistä, mutta kun siinä rempan alettua pamahdin paksuksi, niin päätettiinkin sitten panna oikein kunnon lämmitys lämpöpattereineen! Tai siis mulleha näitä ideoita aina tulee ja mies sitten on useimmiten samaa mieltä ja toteuttaa ne :D . Ja kun nyt kerran lähdettiin tolleen remppaamaan, niin päätettiin sit tehdä tosi upee avokeittiö siihen olkkariin ja eteisestä lähti veks vanhat, käsintehdyt vaatekaapit, ja saatiin eteiseen just sopiva "huone" vauvalle! Eli tehtiinkin meidän kaksiosta melkein kolmio, ja kun remppa on valmis, niin sitten en voikaan enää valittaa (kuten olen tottunut :ashamed: ) että asuntomme on kaunis ja romanttinen, mutta kauhean epäkäytännöllinen, koska itse asiassa nyt siitä tulee sit myös hyvin käytännöllinen :D Otan suuren kunnian itselleni ideoista, mähän ideoin esim. suihkulle vessaan paikan, samoin kuin entiseen eteiseen lapselle huoneen, keittiön suunnittelin itse ja valitsin myös lämpöpattereiden paikan. Tai siis tiivistä yhetistyötähän me miehen kanssa tehdään, mutta meillä onneksi viimeinen sana kodin sisustusjutuissa on kyllä mulla. Ideoin muuten meille sellaisen "pylvässängynkin" ilman pylväitä :LOL: Ja mies erittäin taitavavasti toteuttaa kaikki mun romanntiset haaveet! Hiukan se kyllä pökertyi, kun olin maalannut makkarin sienitekniikalla (siis sellainen epätasainen, läikikäs "vanhanajan" maalijälki, jota harrastetaan Italiassa vanhoissa taloissa) kirkkaan punaiseksi, mutta lapsi sai tosiaan alkunsa punaisessa makkarissa, niin että enää ei ole kuulunut valituksia :LOL: Niin siis olen sisustusfriikki, meillä on talo täynnä kamaa, jota olen haalinut ympäri maailmaa, mutta onpahan ihan aitoja arabikankaita ja itämaisia buddhapatsaita, kamelinsatulakin löytyy jalkapalliksi :LOL:

Voi kauhee, taas mä terrorisoin :ashamed:
 
Heipä hei =)

Kun perjantaina menin sinne äippäpolille kontrolliin niin ottivat minut osastolle verenpaineen seurantaan. olin siellä 2 vrk ja pääsin nyt aamulla kotiin.
Sanoivat että jos alapaine pysyy alle 100 niin ok. Seuraan sitä nyt kotona ja ensiviikolla pitää käydä 2 kertaa neuvolassa. Pissa on pysynyt puhtaana eikä ole päänsärkyjä ym.

Äitipolin kuulumiset
Saran kokoarvio eilen 3700g
perä/jalkatarjonta
rv 41+0 (29.7.) sektioon, jos ei synny ennen sitä.
kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa 1cm.
ei supistuksia, ei lima vuotoja

Sara perä/jalka tarjonnassa, lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että täällähän tuntuu jalka. Sitten ultrasi alakautta ja näytti monitorilta, sieltä näkyi peppu ja yhden jalan varpaat ihan selvästi.

Tiistaina vielä anestesia lääkärin tapaaminen ja sit kuulemma olisi hankittava sellaiset täyspitkät tukisukat ennen leikkausta.

Toivon suuresti että että syntyisi ennen sektiopäivää oma-aloitteisesti.

anjamarita ja Sara 39+5
 
Heips,
olin muutaman päivän nettipimennossa sukuloimassa pohjanmaalla. Mukava reissu, oltiin rannalla perämerellä mökillä. Julmetusti sääskiä...! Automatka teki jo hiukan tukalaa, vauva tuntuu lukkiuttaneen päänsä oikean kylkikaareni alle ja pikku jalat viuhuvat tiuhaan virtsarakkoni tienoilla.. :$ Vessapaussi oli siis tunnin välein, ja pitihän koiraakin jaloituttaa, toinen siis vain mukana. Matkaa suuntaansa n. 7 tuntia ja sanoinkin, että tän mamman vastaavat reissut jäi nyt sitte toistaseksi tähän. Olin pari päivää perilläkin melko kipeä vatsasta luultavasti ton istumisen takia. Onneksi meni ohi, takas tullessa oli helpompaa.

Anjamaritalle kovasti tsemppiä viime hetkiin! Muista hyvästellä nyt masu, sitä kuulemma tulee ikävä :)

Täällä on gynekeskustelu, itse olen käynyt aina naislääkärillä. Sanoinkin, että raskauden ja synnytyksen ohella saan luultavasti nyt myös ensikokemukseni mieslääkäristä :eek: Ei kai synnärillä enää toiveita tuosta esitetä, sanovat varmaan että rouva on hyvä ja sitten odottelee vaikka ensi viikkoon jos mies ei kelpaa.. Oudolta tuntuu kyllä ajatus vieraasta miehestä tuolla alhaalla ihmettelemässä. Vaikka varmasti ihan hyviä lääkäreitä ovat. Itseasiassa pari likkakaveria sanoivat eka kerran miesgynellä käytyään etteivät enää naiselle mene, niin varovainen lääkäri oli ollut.

Hei metsätonttu, ollaan samalta suunnalta! :wave: Menetkö Kotkaan synnyttämään sinäkin? Meinattiin kyllä ens viikonloppuna mennä sinne ei vielä synnårille, vaan meripäiville. En ole ikuna nähnyt skorppareita livenä, olivat nuoruuden lemppareitani. Fanittiko kukaan muu?
Lomaa olis enää viikko jälellä. Ens viikolla olis tarkoitus lähteä Ikeaan ostamaan vaaville sänky. Sitten mulla oliskin jo vissiin kaikki vauvan tavarat hankittuna, vaatteita lukuunottamatta. en tiedä onko täällä ollu jo puhetta, mutta mitä olette tykänneet tän vuoden (ja yleensäkin ottaen) äitiyspakkauksesta?

Itikanpahkuroita kynsien

Mokkis ja touho 27+5
 
Hei vaan! Hyvä, että joillekin muillekin on iskenyt kirjoitusripuli. =) Maltoin olla pari päivää poissa ja tekstiä on tullut vino pino.
Tervetuloa Metsätonttu! Minua niin nauratti tuo kommentti, että tulit katsomaan, onko hakemuksesi hyväksytty. Onkohan meidän jury ollut paikalla?
Tuo nännien venyttely oli kyllä ihan uusi juttu. :eek: Pitäisiköhän kokeilla? Hyvä kuulla, että muutkin ovat pähkäilleet matalien rinnapäidensä kanssa. En sitten ole ainoa lajissani. Kiitos miinamaria myönteisistä kommenteista. Kun tuosta imetyksestä on ollut puhetta, niin minä olen kyllä täysin jo varautunut, että kipeää se tulee alkuun tekemään. Minulla on jo nyt valmiiksi rinnat niin arat ja vain ne neljä kuppikokoa turvonneet, että voi kyllä olla yhtä itkua kun maito nousee rintoihin jo ilman imettämistäkin. Juuri siksi olen jo etukäteen varautunut pahimpaan ja hankkinut valmiiksi kaikki imetystä helpottavast vermeet ja välineet. Sekään ei tietenkään ole itsestään selvää, että maito nousee rintoihin tai rintamaito käy vauvalle. Se olisi ainakin minulle kaikkein kovin kolaus, jos vauva joutuisi korvikkeelle, vaikka kyllä kai sekin tilanne olisi sitten vain hyväksyttävä. Yhdelle minun ystävälleni näin kävi, sillä rintamaito aiheutti niin hirveät allergiaoireet vauvalle, vaikka äiti yritti karsia ruokavaliostaan kaiken mahdollisen. Lopulta lääkärit olivat sitä mieltä, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin täydellinen korvikkeeseen siirtyminen.

Pidän peukkuja, että anjamaritan Sara ymmärtää tulla ulos omin voimin. Noissa ulkomaalaisissa raskauslehdissä puhutaan monesti jostain teestä, joka mahdollisesti myös auttaa synnytyksen käynnistymiseen. Olisikohan ollut vadelman lehti -tee? (täytyy tarkastaa myöhemmin tuo asia). Mutta sitä teetä sai ruveta juomaan vasta pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Tämä voi kyllä olla jotain brittilehti- hömppää, mutta onpahan jäänyt mieleen.

Kati, kysyit siitä turvakaukalosta. Me ostettiin Maxi- Cosin Cabrio-Fix-kaukalo jalustalla, sillä meillä on myös Maxi-Cosin rattaat, joihin kaukalon saa kiinni. Nuo kaikki jalustalliset (vai kutsutaanko niitä Suomessa telakoiksi?) kaukalot ovat todella näppäriä ja käteviä, mutta todellakin kalliita. Kannattaa varmasti miettiä, kuinka paljon autoilee vauvan kanssa. Meillä täällä ilman autoa ei pääse minnekään, joten turvaistuimen on oltava todella helppokäyttöinen, sillä tulen mitä todennäköisemmin autoilemaan vauvan kanssa lähes päivittäin ja päivisin pääosin yksin. Jos autoa joutuu käyttämään todella paljon, niin kannattaa myös ehkä hankkia sellaiset rattaat joihin saa auton turvaistuimen kiinnitettyä. Monet paljon autoilevat ystäväni ovat sanoneet, että tämä ominaisuus on todellakin elämää helpottava tekijä ja sillä on säästetty monet turhat itkut, jos vauva on saatu nostettua turvakaukaloineen kiinni rattaisiin esim. lyhyiden kauppareissujen ajaksi. Monet vauvat nimittäin nukahtavat kuulemma helposti ajon aikana turvakaukaloon. Pitkiä aikoja vauvaa ei saa kuitenkaan siinä turvakaukalossa istuttaa. En voi muuta sanoa, että tosi kätevältä ja näppärältä systeemiltä tuo tuntuu, mutta oli sillä sitten sitä hintaakin.

Lentoemo, täällä myös palellaan talvella sisätiloissa. Nythän se kuulostaa ihan hullulta kun ulkona on parhaimmillaan +46 astetta. Meillä ei myöskään ole mitään lämmitystä, vaikka ihan uudessa talossa asummekin. Ei täällä nyt ihan kymmeneen asteeseen mennä, mutta kyllä viime talvenakin oli villasukille tarvetta kun pari kuukautta sisällä oli 17-18 astetta, varsinkin kun on tottunut hieman lämpimimpiin olosuhteisiiin. Viime talvi tosin olikin täällä harvinaisen kylmä.

Duudlari, minä olin kanssa etenkin alkuraskaudessa nettisurffailu hirmu kaikkien raskauden ajan mahdollisten ongelmien takia. Nyt olen kyllä rauhoittunut ja unohtanut sen homman ja luottanut ihan lääkärien sanoihin ja testeihin.

Denina, minäkään en varsinaisesti uskaltanut ostaa mitään vauvalle ennen kuin rv 30 tuli täyteen. Muutamia halpoja vaatteita tuli kyllä hankittua. Tosin meillä oli pinnasänky ja hoitopöytä jo valmiina, sillä ne ehdin hankkia jo vuosi sitten ollessani raskaana, joka meni sitten täysin yllättäen kesken rv 20+. Tosin suosittelen, että tarpeeksi ajoissa kuitenkin tekee listaa siitä mitä tarvitsee ja käy eri kaupoissa katselemassa tarjontaa ja hintoja, sillä loppujen lopuksi projektiin menee yllättävän paljon aikaa.

Minä kävin eilen saairaalassa testissä, jossa mitattiin vauvan sykettä ja liikkeitä puolen tunnin ajan. Jouduin siihen testiin sen vähäisen lapsiveden takia. Laite piirsi käyrää vauvan sykkeestä ja minä painoin nappia aina kun vauva liikkui. Se oli itse asiassa tosi hauskaa. Lääkärin näen vasta tiistaina, jolloin saan kuulla onko käyrä hyvä ja onko liikkeitä tarpeeksi, mutta ainakin kätilöt sanoivat, että hyvältä näyttää. Testi tehtiin muuten synnytysosastolla ja voi, että kun välillä yksi kätilö kävi huoneessa sylissään sellainen pieni vastasyntynyt nyytti, joka imeskeli sormiaan. Olisin voinut jäädä sen nähtyään samantien sinne osastolle hakemaan omaa nyyttiä. :heart:

Tässä taitaakin olla ihan tarpeeksi tämän päivän romaaniksi. :D

-Iida-Liina ja nuppu 34+4-
 
Voimia ja jaksamista Anjamaritalle Saran maailmaan saattamisessa! Täälläkin peukut pystyssä, että toiveesi toteutuu ja teille tulee pian lähtö! Ties vaikka ois jo tullutkin.

Varmaan vuorokausi tuntuu pisimmältä ikinä tuossa vaiheessa.

Mokkikselle tiedoksi, että olemme täällä pohjoisempana, eli paikkana on Lpr.

Ja toiseen - kaikille esitettyyn - kysymykseen vastauksena: ei, en fanittanut Skorppareita, mutta Kissiä kyllä :D (Oli ihan järkkyä sattua katsomaan telkusta sitä Simmonsin tosi-tv:tä, toivottavasti Skorpparit ovat paremmassa kuosissa vielä tänä päivänä...)

Meilläkin olisi tarkoitus käydä sukuloimassa kauempana. Olin ajatellut, ettei viiden tunnin automatka tuntuisi ikävältä vielä rv:lla 25, mutta näköjään kaikkeen pitää varautua ( Jos Mokkiksella kerran rv:lla 27 oli noita tuntemuksia).

Noista mainitsemistasi pissatauoista tuli mieleeni, että en ole saanut nukkua normaaleja yöunia enää kuukausiin. (Paitsi että ukko kuorsaa), pitää hypätä vessassa tai sitten keittiössä. Viime viikkoina on alkanut tuntua siltä, että herään yöllä kahden-neljän välillä siihen, että vaavi potkii ankarasti mahassa ja huomaan, että onpas kamala nälkä. Ei auta, vaikka vetäisi miten tuhdin iltapalan alle, kukonlaulun aikaan tulee hiuko.

Olen alkanut epäillä, että voiko vauvalla olla jo mahassa tietty rytmi ja taju siitä, että nyt muuten tarttis safkaa ja sassiin. Vauvan synnyttyä yöherätykset eivät siis juuri huoleta, nyt jo tiedän, miltä se tuntuu. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Metsätonttu ja poikanen rv 21+5
 
Iida-Liina, tuosta nännien venyttelystä oli ihan jossain neuvolasta saadussa kirjasessa. Täytyypä etsiä se kohta uudelleen ja tehdä pikku lainaus tänne, jos asia kerran jotakuta ulkosuomalaista alkoi kiinnostaa.

t. Metsätonttu
 
Voi kun mä kadehdin teitä muita, jotka ootatte jo "ihan oikeasti" ja tunnette jo vauvan potkut... Mä täällä vielä murehdin näitä kipuja ja mietin, että jaksaakohan tuo pikkuinen edes kuun lopun ultraan saakka... :whistle:

Iida-Liina: meillä mies itse asiassa kärsii, jos on yli 18 astetta kotona. Ja meillä oli talvella myös yksi lapsiperhe kylässä, ja hekin hikoilivat ihan hulluina niin että jouduimme sammuttamaan kamiinan (joka on itse asiassa tosi tehokas tapa lämmittää), kun olivat tottuneet (ja vauvansa myös) 18 asteeseen kotonaan. Itse olen kauhea vilukissa, 21-22 astetta on itselleni sellainen ihannelämpötila, myös tuolla ulkona.

Voin uskoa, että se vastasyntynyt oli hellyttävä :heart: Ja varmaan oli helpottavaa, että tutkivat noita vauvan liikkumisia, niin ei tarvitse "turhaan" huolehtia.

Mulla muuten rintojen kasvu näyttää pysähtyneen, eli yksi kuppi on tullut lisää, suunnilleen sama kuin silloin kun painoin n. 8-10kg enemmän kuin nykyisin, mikä on aika helpotus, kun pelkäsin niiden turpoavan kauheasti ja sitten roikkuvan :ashamed: Mutta tällainen pieni kasvu ei ainakaan lihomisen jälkeen saanut mitään roikkumista aikaan, vaikka sitten tosiaan rinnat laihtuessa palasivatkin b-kuppiin. Vaikka kai ne imettäessä sitten ainakin yhdellä kupilla vielä kasvavat?

Vielä tuosta gynekeskustelusta sen verran, että muistin vasta tänään, että itse asiassa mieheni säälitteli tässä yksi päivä miesgynekologeja. Hän sanoi epäilevänsä, että miesgynellä seksuaalinen halukkuus kärsii varmasti inflaation, kun joutuu olemaan päivät pitkät "tavaran" kanssa tekemisissä :LOL: Ja sanoi, että viimeistään kun tulee asiakkaita, joilla on kaikenmoisia ikäviä tulehduksia ja muita, niin siinä viimeistään katoaa muu kuin ammatillinen kiinnostus :x Eikä se varmaan kovin "seksikästä" ole muuten katsoa päivä toisensa jälkeen synnyttäviä naisia: monella miehellähän myös katoaa halut pariksi kuukaudeksi, jos on ollut synnytyksessä. En tiedä oletteko nähneet sitä Friendien jaksoa, jossa Chandler erehtyi katsomaan synnytysvideota :LOL: :LOL:

Mokkis: Skorppareita en fanittanut, itse tykkäsin Guns an Roses'ta ja myöhemmin... New Kids On The Blockista :ashamed: Vieläkin naureskellaan parhaan kaverini kanssa, kun kävimme poikien konsertissa Lahdessa joskus vuonna 89? :LOL:

Metsätonttu: nyt en muista mistä, mutta jostain luin sellaista tietoa, että vauvan unirytmi masussa ei olisi sama kuin synnyttyä. Eli vaikka vauva potkisi paljon yöllä, se ei välttämättä tarkoita, että heräilisi sitten paljon yöllä myös synnytyksen jälkeen. Tai että ainakin se rytmi siitä parissa viikossa tasaantuu. Tuli vain mieleen, kun itse olin miettinyt, että voiko vauvan unirytmiä ennustaa jotenkin noista potkuista.

Taas tänään on ollut ikäviä kipuja :/ No, ehkä tämä tästä

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 8+6 :heart:
 
Metsätonttu, mulla on ihan sama juttu, että olen joutunut hiipimimään aamulla neljän viiden aikaan keittiöön syömään jugurttia ja mysliä. Minulla on ranskalainen mies ja olen jo ajat sitten tottunut syömään illallisen todella myöhään, mutta silti välillä en selviä aamuun asti ilman huikopalaa. Hulluinta tässä on vielä se, että päivisin voin kyllä nykyään olla useamman tunnin putkeen syömättä. On täysin normaalia, että neljän aikaan iltapäivällä huomaan etten ole aamiaisen jälkeen muistanut syödää mitään. :eek: Nyt olen kyllä lääkärin määräyksestä yrittänyt olla vähän tarkkaavaisempi. Raskauden puoleen väliin asti minulla oli kyllä ihan tasaisesti nälkä myös päivälläkin. Mutta samaa olen minäkin ihmetellyt, että onko vauvalla jo nyt jokin ruokailurytmi. Siinä tapauksessa meidän tapaus syö vaan öisin. :) Vessassa olen joutunut myös ramppaamaan koko raskausajan noin 2-3 kertaa yössä ja vettäkin juon yön aikana varmaan litran. Nykyään herään joka aamuyö kolmelta ja olen täysin pirteä. Siinä sitten tunnin ihmettelen ja yritän nukahtaa, kunnes tajuan, että on hirveä nälkä.

Löysin muuten sen artikkelin siitä vadelmanlehti teestä. Australiassa tehdyn tutkimuksen mukaan tee stimuloi kohtua avittaen sitä supistelemaan. Tämän takia teetä piti välttää ennen raskausviikkoa 32. Tämän jälkeen teetä sai juoda aluksi kupin päivässä ja lähempänä rv 40:tä maksimissaan 4 kuppia/päivä. Artikkelissa sanottiin, että teen juonnin oli osoitettu helpottavan synnytystä ja vähentävän imukupin tarvetta, koska se lisäsi supistusten tehokkuutta ja samalla synnytykseen käytetty aika lyheni. Eli tässäpä yksi uusi kikka synnytyksen käynnistämiseen, jos joku haluaa kokeilla niiden perinteisten siivoilujen ja ikkunan pesu-kikkojen ohessa. Niin ja kukas se sanoikaan, että Ikeassa käynti auttaa myös synnytyksen käynnistymiseen. :LOL:
 
Huomaan, että minulla on nyt tylsää, kun roikun täällä alvariinsa... ja uutuudenviehätys tuo tänne sivulle seuraamaan, mitä muut ovat kirjoitelleet. Eiköhän tämä tästä laannu.

Iida-Liinalle jäi äsken sanomatta, että on todella ikävä kuulla, että sinulla on ollut sellainen surullinen kokemus aiemmassa raskaudessa :hug: Mutta onneksi nyt elämä hymyilee teidän perheellenne =)

Lentoemoa haluaisin tsempata niiden alkuraskauden kipujen kanssa. Toivottavasti ovat vain niitä kaikkien hokemia liitoskipuja tai jotain muuta harmitonta ja menevät ohi. Toki jos jatkuvat, kannattaa käydä tutkituttamassa. Itselläni oli viikon verran hurjaa kipua aina samassa kohdassa (paikallistin sen toisen munasarjan kohdalle). Jouduin jopa olemaan sairauslomalla, sillä kipu vei polvilleen ja toistui usein. Lääkärissä selvisi, että todennäköisesti kyseessä on vain vaaraton kiinnikkeiden (niitä tulee esim. leikkausarvista ja tulehduksista) repeily. Ja puolentoista viikon päästä kipu laantuikin. Mikä helpotus se olikaan. Olihan sitä ehtinyt pyöritellä mielessään jo kaikki huonot vaihtoehdot sataan kertaan.

Vielä pikakommentti tuohon etelän lämpöön: kävin kerran Portugalissa maalis-huhtikuussa ja paikalliset kaverit nauroivat minun pitkiä kalsareitani. He pukeutuivat jo kesähepeniin...Jotenkin sitä on Suomessa tottunut, että sisällä on hurjan lämmintä ja ulos pukeudutaan kunnolla - ettei vilustu :)

t. Metsätonttu ja poikanen
 
Ginnifer
Heippa Odottajat, täälläkin yksi vaklari tunnustautuu! Olen aika tiiviistikin käynyt teidän juttuja lueskelemassa viime aikoina; jotenkin nostalgisesti viimekesäiset tunnelmat mielessä vissiin... Ja ehkä pieni vauvakuumeen poikanenkin, onhan tämä ihanainen täällä jo pian 9-kuinen. :heart:

Nyt tulin kommentoimaan noita imetysjuttuja (kun kerran vinkkejä pyydettiin - syyttäkää itseänne!). Yritän kumminkin ohittaa palopuheet ja mennä suoraan käytännön asioihin... Ensinnäkin rintakumeista: ne oli mulle ehdoton apu alussa, sillä mulla on matalat rinnanpäät ja otteen löytyminen ja pysyminen oli alkuun vaikeaa, erityisesti makuuasennossa. Toisaalta rintakumien huono puoli on se, että rinta saa kumin läpi vähemmän stimulaatiota. Tämä on huono juttu jos maidon riittävyyden kanssa on ongelmaa, niinkuin meillä oli. Lisäksi laiska kun olen niin mulla alkoi mennä hermo niiden kumien kanssa puljaamiseen, kun niitä pitää pestä ja keittää, ja kyllähän ne käytössäkin tuppasivat ikävästi lipsumaan, varsinkin yön pimeydessä. Niistä siis kannattaa kuitenkin mahdollisimman pian opetella eroon.

Nännejä mä en mitenkään venytellyt, mutta aika pitkään rasvasin niitä Lansinohilla (villarasvaa). Kyllähän ne kipeät olivat, mutta pysyivät kuitenkin ehjinä, ja kumeilla tuli tavallaan pehmeä lasku. Mulla meni kuitenkin sellaiset kaksi kuukautta ennenkuin aloin ihan tykätä imettämisestä, siihen asti se oli enemmän sitä että teen sen koska se on vauvalle parhaaksi (ja tietty tiesin, että onhan siitä itsellekin hyötyä, hormonaalisesti ja muuten). Kuitenkin jonkin aikaa vielä silloinkin oli sellainen olo, että kyllä nää mun rintaraukat aikamoisessa mankelissa on! Mutta jotenkin ne siitä sitten karaistuu, ja kun maidon määräkin vakiintuu juuri tarvittavalle tasolle niin ihan normaaleilta ne sitten alkaa tuntua.

Välinepuolesta, mulle on imetystyyny ollut ihan ehdoton. Se kannattaa olla riittävän iso ja muotoiltu. Mulla on Mollavauvan tyyny, johon olen ollut tosi tyytyväinen. Alkuaikoina kun imetyssessiot saattoi olla tosi pitkiä, niin varasin viereen myös tarkoitukseen pyhitetyn "imetyskorin", jossa mulla oli tarvittavaa rekvisiittaa: rintakumit, vesipullo, puklurätti, kännykkä, kaukosäädin, kirja, evästä...

Jos maidonnousun, herumisen tai riittävyyden kanssa on ongelmaa, niin imetysteestä voi olla apua. Niitä on erilaisia sekoituksia, mutta fenkoli taitaa olla se oleellinen yrtti niissä. Mä tein alkuun aina aamuisin termoksellisen sitä ja naukkailin pitkin päivää. Muutenkin, kun nestettä poistuu niin pitää muistaa juoda paljon, mieluiten vettä. Hiilihapollisista juomista voi tulla pienelle vatsavaivoja.

Imuote kannattaa tosiaan vakiinnuttaa ennenkuin tarjoaa tuttia tai pulloa. Ei niistä välttämättä mitään harmia ole, mutta joillekin vauvoille kuitenkin on, ja sitähän ei varsinkaan näin ensikertalaisena voi tietää osuuko sellainen vauva omalle kohdalle. Jos tän asian ottaa todella vakavasti, niin kannattaa heti sairaalassa tehdä selväksi, ettei vauvalle saa antaa lisämaitoa vanhempien tietämättä, ja jos lisämaitoa ihan oikeasti ja ehdottomasti tarvitaan (vankka lääketieteellinen syy), niin voit vaatia, että se annetaan hörpyttämällä.

Ja vielä: suosittelen painokkaasti Imetystuen postituslistaa. Siellä ei pahemmin edes tarvitse äänessä olla, sillä aika usein joku muu ehtii kysymään juuri sen mikä itseäkin askarruttaa.

Hyvää loppuraskautta kaikille ja onnellisia maitohetkiä eli tsemppiä alkuhankaluuksien yli pääsemiseen!

Ginnifer ja "E" 9kk
 
Kiitos Miinamaria kun valistat imetys asioissa :wave:
Tsemppia Anjamaritalle, toivotaan etta synnytys nyt kaynnistyisi nopsaan!

Ja Mokkis, fanitin ja fanitan edelleenkin Skorppareita. Vielakin ihana kuunnella niiden biiseja.

Iida-Liina, hui, pelottavaa kuulla etta ensimmainen raskautesi meni kesken viikolla 20+, mullahan ny rv20+4 ja kokoajan olen ollut huolestunut ja ollut jo 9kertaa ultrassa. En edelleenkaan tunne liikkeita, mutta laakarin mielesta siksi koska istukka osittain edessa ja vauveli potkii istukan "sisaan" joten en tunne potkuja. Yritan joka paiva tosissaan tuntea jotain, "tonin" valilla vatsaa hellasti jne. Eilen kylla niinkuin olisi kutittanut vatsan sisalta, olisikohan ollut niita liikkeita...ainakin toivon etta oli ja vauva elaa. Netista lukiessani tuntuu etta kaikki tuntee liikkeet jo rv16 alkaen.

Sitten Kreikan talvesta. Pohjois Kreikassa oli viime talvena lunta, Helsingissa ei samaan aikaan ollut lunta ollenkaan. Kreikassa on vuorilla lunta joka talvi ja joskus ihan Ateenassakin mutta sulaa pian pois. Alin lampotila taalla meilla (saaressa) oli +4 astetta yolla,se on tosi kylma taalla koska ilma on kostea ja taloissa ei aina ole lammitysta. Sisalla on noin 10astetta lamminta ja kosteaa, lakanat ovat kosteat jne. Kosteus menee luihin ja ytimiin. Yksi tuttu oli pari viikkoa pois kotoa ja hanen takkinsa toinen hiha oli naulakossa homehtunut silla aikaa kun on niin kosteaa sisalla. Kreikassa kylma kausi on onneksi lyhyt.

Metsatonttu, sanoit etta Portugalissa naureskeli sun pitkille kalsareillesi...taalla turistit kummastelee paikallisia kun nama kayttavat toppatakkeja ajaessaan skoottereilla vaikka on toukokuu ja noin 20+ astetta lamminta. Muutenkin Kreikkalaiset monesti katsovat almanakasta koska talvi alkaa ja pukeutuu lampoisesti, kun turistit taas ovat shortseissa ja hihattomissa koska on kesa heille. Taytyy myontaa etta kun nyt on lahempana 40astetta ja syksylla noin 20 astetta niin kylla silloin jo villatakkia tarvitsee. nain siis taalla Kreikassa.

Kauniita unia masunkasvattajille!
T: Denina 20+4
 
Denina, anteeksi ei ollut tarkoitus pelästyttää. Totean samaa, mitä lääkärit ovat hokeneet minulle jälkikäteen satoja kertoja, että myöhäiset keskenmenot ovat TODELLA harvinaisia ja täysin selittämättömät vielä harvinaisempia. Se mitä, lääkäri on sinulle sanonut, että et ehkä tunne liikkeitä koska vauva potkii istukan sisään pitää varmasti paikkansa. Minulla ainakin alussa rv22 asti liikkeet tuntuivat ainoastaan aivan alhaalla ja hyvin pieninä tökkäisyinä, joten jos sinulla on siinä kohtaa istukka en edes yhtään ihmettele että et vielä tunne mitään. Kutitteluista se varmasti alkaa. :heart:

Hyvä, että te vauvautuneet jaksatte käydä jakamassa tänne kokemusperäistä tietoa asioista. Ne tuntuvat ainakin minusta konkreettisimmilta kuin imetysgurujen ym. oppaat. Omalla kohdalla kun olen ainakin huomanut, että elämä ei kuitenkaan välttämättä mene sen opaskirjan ohjeiden mukaan.

Ompelin muuten itse eilen valmiiksi imetystyynyn. Siitä tuli ihana Muumi-kangas päällysteinen. :heart:
 
Ginniferille TOSI iso kiitos! Nää vinkit ovat erittäin tervetulleita! :heart:

Denina, mä jo hätähousuna kyselin gyneltä varhaisultrassa sen istukan paikkaa (ikään kuin sitä olisi voinut tietää jo silloin), kun just aina sanotaan, että jos on edessä, niin niitä vauvan liikkeitä on tosi vaikea tuntea, eli siitä ei kannata yhtään huolehtia! Halusin vain varmistaa hyvissä ajoin, että jos se olisi edessä, niin sitten ainakin tietäisin (huomattavasti myöhemmin) että mikseivät vauvan liikkeet tunnu.

Ja myös täällä Italiassa on just niin päin, että paikalliset kulkee toppatakissa vielä KESÄKUUSSA (ihan oikeasti tänä vuonna oli niin, kun oli niin "kylmää", vain vajaat 20 astetta :LOL: ), kun taas turistit aina liikkuu jo tosi pienissä vaatteissa. Muutenkin Italiassa vaikka naiset pukeutuu usein tosi naisellisesti ja seksikkäästikin, kattotaan aika pahasti turisteja, jotka kulkevat esim. Rooman keskustassa suunnilleen rantavaatteet päällä, täällä kun kuitenkin vaaditaan tiettyä arvokkuutta pukeutumiselta, jos meinaa kylille lähteä ;)

Italiassa muuten sairaalassa sairaanhoitajat saattavat tuosta vain ruveta hieromaan äidin rintoja lupaa kysymättä, ellei maito muuten nouse, ja lisäksi tuodaan lämpimiä, kosteita pyyhkeitä siihen rinnalle, ja sillä kostean lämpimällä pyyhkeellä ystävättärelle se maito sitten vihdoin nousikin,

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 9+0 :heart:

(Onpa mulla kätsästi noi rv:t, kun aina maanantaina alkaa uusi :D )
 
Metsätonttu: varhaisultrassa kaikki oli tosiaan hyvin ja kohdunsuu kiinni ja sellaista, mutta nää kipuilut vaan jatkuvat. Gynen mukaan johtuvat rasituksesta, mutta kyllä ne ilmaantuvat sen verran outoina aikoina ilman sen kummempaa rytmiä, etten oikein tiedä. Ainoa mitä olen huomannut, että jos kanniskelen painavia juttuja, niin silloin vihloo. Viime yönä sattui ihan sairaasti vasemmalle, kun aivastin, mutta mulla on keltarauhanen vasemmalla, niin että johtui varmaan siitä. 30. päivä menen toiseen varhaisultraan (Italiassa käydään yleensä kerran kuussa), niin että sitten ainakin selviää, että onko asukilla kaikki (toistaiseksi) kunnossa. Sitten elokuun alussa pitääkin varata np-ultra, eli tulee käytyä ultrassa viikon tai kahden välein näin ensimmäisen raskauskolmanneksen loppumisen kunniaksi :D .

Hei muuten, onko se pahin km-riski ohi VIIKOLLA 12, vai 12. viikolla, eli oikeasti viikolla 11? Kun olisi se edes jonkinlainen rajapyykki meikäläiselle
 
Kiitos imetysvinkeistä, Ginnifer. Enpä ollut koskaan tullut ajatelleeksi tuollaista imetyskoria, sehän on aivan vinha idea!

Tervetuloa jakamaan kokemuksiasi useamminkin. :)

Vaikka aikookin imettää, pitääköhän kotiin kuitenkin varata myös niitä korvikkeita, jos kotiutuminen tapahtuu viikonloppua vasten ja sitten huomaakin, että ohops, ei tästä imetyksestä tulekaan mitään...?

Löysin sen nännien venytyskohdan Stakesin julkaisusta "Meille tulee vauva", jonka antoivat neuvolasta ensi käynnillä. Siellä lukee:

"Jos nännien päät ovat pienet tai sisäänpäin kääntyneet, niitä kannattaa varovaisesti venyttää päivittäin jo muutamaa kuukautta ennen synnytystä, jotta vauvan olisi helpompi saada niistä kiinni."

Suuri Äitiyskirja (jonka sain lainaksi ystäviltä saatesanoilla tässä on kaikki mitä sun tarvitsee tietää) puolestaan kertoo nännien venyttämisestä näin:

"Jos äiti suunnittelee imettävänsä, mutta hänellä on sisäänpainuneet tai litteät nännit, saatetaan hänelle suositella rintakumin käyttöä loppuraskauden aikana. Rintoja voi itse tarkastella ottamalla peukalolla ja etusormella otteen rinnasta noin 2-3 cm päästä nännipihasta, ja puristamalla sitten varovasti, Jos nänni painuu silloin nännipihan sisään tai pysyy hyvin litteänä, voi äiti hankkia erityisiä rintakumeja, jotka auttavat venyttämään nännejä ulkonevammiksi. Rintakumeja kannattaa käyttää synnytykseen saakka."

Eli keinot on monet. En ehkä muuten huolehtisi etukäteen koko asiasta, vaan ajattelisin, että katsotaan sitten, kun sen aika on, mutta oli kurjaa seurata, kun eräs äskettäin synnyttänyt ystävätär tuskitteli monta viikkoa imetyksen vaikeutta. Onneksi sekin alkoi sitten mm. tukiryhmän avulla onnistua.

Suuressa Äitiyskirjassa törmäsin toiseenkin venyttelyasiaan, eli välilihan venyttämiseen. Kaikella tavoin sitä näköjään voikin valmistautua vauvan tuloon... Jossain silmiini osui myös sellainen kuin "Weleda synnytykseenvalmistautumisöljy", mutta en ole vielä etsinyt moisesta aineesta mitään tietoa. Ehkäpä joku joka tietää, lukee tämän ja kommentoi? Se kuulemma voi ehkäistä repeämiä, paino sanalla voi.

Lentoemolle: minulle sanoivat nämä kokeneemmat, että viikko 9 on jonkinlainen rajapyykki, jonka jälkeen voi olla jo huolettomampi. Varmaan noista päivämääristä - kuten monista asioista - on niin monta mielipidettä kuin on naista.

Denina, minullakin istukka edessä ja aloin tuntea liikkeet eka kerran vasta viikolla 20. Uskon, että pian sinäkin hoksaat, miltä ne tuntuvat. Sairaalassa muuten sanoivat, että sitä istukkaa pitää nyt seurata, että se liikkuu siltä paikaltaan ajoissa pois... Jäi vähän epäselväksi, mistä oli kyse, mutta ei kai mistään epätavallisesta.

t. Metsätonttu ja poikanen 21+6
 
Metsätonttu: ehkä sulla on istukka aika matalalla, ja useimmillahan se sitten nousee raskauden mukana ylemmäksi, niin että ehkä ne neuvolassa viittasivat siihen. Nimittäin jos se istukka ei sitten siirtyisikään vaan jää matalalle ja peittää kohdunsuun osittain tai kokonaan, niin usein päädytään sektioon, koska alatiesynnytys ei välttämättä ole mahdollinen. Joskus niinkin voi käydä, ei siinä välttämättä sen kummempaa (no vissiin ei suositella yhdyntää ja raskaita kantamuksia jos se istukka on siinä kohdunsuulla), mutta se varsinainen "haitta" on sitten se sektio.

Mistähän noita "erikoisrintakumeja" voi ostaa? Tai rintakumeja ylipäätään? Nimittäin mulla se nänninpää taitaa just jäädä piiloon kun tuossa tutkailin |O Ärsyttävää |O
 

Yhteistyössä