Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Mokkikselle ja Deninalle terveisiä myös tämän hätähousun hännäpäänkin puolesta! :D

Tänään kävimme raskauden ajan verikokeissa, joita täällä Italiassa on kerran kuussa. Tutkitaan joka kerta mm. toksoplasmoosi ja cytomegalovirukset, ettei vain tulisi tuoreita, hoitamattomia tartuntoja raskauden aikana. Lisäksi tietty proteiinia virtsasta ja mitä kaikkea :eek: Kolme putkellista verta meni joka tapauksessa, alkoi oikein huippaamaan päästä.

Tänä iltana yritän mahtua Helsingin koneeseen, kaikki lennot ovat täynnä, toivottavasti kuitenkin onnistaa. Suomessa olisi tarkoitus olla pari viikkoa! Voi toivottavasti pääsen tapaamaan perhettäni, vaikka sitten toisaalta miestä tuleekin ikävä... :heart:


Iiida-Liina, lähetin sulle yv:tä.

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 7+3 :heart:
 
Iida-Liina, olipa hauska kuulla, miten Dubaissa eletään. Varmaan on tosi erilainen paikka muihin arabimaihin verrattuna. Uskallatko muuten paljastaa, miten maailma sinut sinne vei?

Tervetuloa Mokkis ja Denina omasta puolestani! Tänne kyllä mukaan mahtuu. Aika moni palstailija onkin jo "viime metreillä", kuten Bella ja Anjamarita.

Lentoemolle mukavaa Suomen matkaa. Nyt täällä etelässä on taas vaihteeksi ollut yksi 20 astetta, mutta aiempina päivinä tosi kylmää ja sateista. Aamuisin jopa vain 10 astetta. Hrrrrr!

Oma (.) mulla olisi sitten huomenna 3. neuvolakäynti. Odotan innolla pääsyä taas kuulemaan pienokaisen sydänäänet. Viimeistä käynnistä onkin jo aikaa. Sitten viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä mammavaateostoksille. Toistaiseksi olen pärjännyt ilman. Tosin monet housut ei oo enää piiiiiiitkään aikaan menneet kiinni :LOL:

Kati & Pablo rv 17+3
 
käyty vakoilemassa toistapinoa, siellä tiinat:n vauva uutisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinat:
Meille syntyi juhannuspäivän 21.6. (rv 39+2) aamuna potra poika mitoin 4060 g ja 52 cm. Synnytys meni hyvin ja oli nopea ensisynnyttäjälle, eikä edes tarvinnut leikellä ja ommella meikänaista kasaan tapahtuman jälkeen.

Te jotka vielä odottelette vuoroanne, suosittelen saunaa, vihtomista ja pulahdusta kylmään järveen. En tiedä oliko sattumaa, mutta supistukset alkoivat tunti saunomisen jälkeen.

Nyt opetellaan vauva-arkea nuoren miehen kanssa. Toistaiseksi ollut melko helppoa, vaikkakin pojan mahaa kipristelee aina imetyksen jälkeen. Cuplaton auttaa hiukan, mutta vauva ei ole perinyt isänsä lahjoja estottomaan röyhtäilyyn ja piereskelyyn. Jos jollakulla hyviä vinkkejä röyhtäyttämiseen, kuulisin mielelläni.
 
Oletteko te muut levottomia, jos vauvalla masussa on rauhallisempi päivä?
Mä olen varmaan vaan turhan vaativa tuleva äiti, kun olen illasta varsinkin tökkimässä masua, että saisin liikettä aikaan, jos vauveli on päivällä ollut rauhallinen.
Vaikka tunnenkin pitkin päivää liikkeitä, niin silti...
Olen jo tottunut tiettyyn rytmiin liikeiden suhteen ja jos ne poikkeavat niin olen varsin levoton ja heti soittamassa neuvolaan jos pääsisi pikaiseen tutkimaan vaikka edes sydänäänet (en ole vielä toteuttanut tätä "uhkausta").

Onko tämä normaalia huolta vai turhaa nipottamista?

Sarppa ja tiitiäinen 23 + 6
 

TERVETULOA MUKAAN KAIKKI UUDET MASUJEN KASVATTAJAT! :wave:

Täällä sitten"eräpäivä"oli ja meni eilen!
Kävin eilen aamulla neuvolassa ja rinssi oli taas kasvanut paljon viikossa,SF-mitta jo 37!Terv.hoitajan mielestä rinssi voisi jo jättää yksiönsä,kun neuvolakortin käyrät ei enää riitä sen mitoille...Ei kai äitin herkutteluilla voi olla yhteyttä asiaan? :whistle: Makean himo on kyllä jotain aivan järkyttävää ja tuntuu että pahenee vaan päivä päivältä!
Turvotusta on todella paljon koko kropassa eikä siihen kuulemma enää auta mikään...paitsi synnytys.

Mun olo on kuitenkin sen verran mukava,että hyppäsin eilenkin taas auton kyytiin(miehen työreissu) ja tuli matkustettua päivän aikana noin 600km!Välillä pääsin onneksi shoppailemaan ja taukoja pidettiin tarvittaessa.Rinssi viihtyy näköjään todella hyvin autossa,koska yhtäkään supparia ei ees tullut koko pitkän päivän aikana! =) No,eipä niitä oo näkyny muutenkaan...Veikkailen,että joku päivä tuleekin sitten kiire lähtö sairaalaan eli sitten kun supistukset alkavat niin on jo tosi kyseessä...

SARPPA:mulla on ollut koko raskauden aikana yksi päivä,kun ihmettelin liikkeiden vähyyttä.Siskoni kehoitti juomaan makeaa limsaa/mehua ja makaamaan kyljellään ainakin puoli tuntia,jos vauvan liikkeitä ei tunne.Noudatin neuvoa ja rinssi aloittikin nyrkkeilyharjoitukset heti kun sai limsaa!!!En ole liikkeitä juurikaan seuraillut saati laskenut.Masuasukeilla on vaan välillä ns.lepopäiviä ja näin loppuvaiheessa jumppatilaakaan ei juuri löydy...

[/b]Aurinkoista viikonloppua teille kaikille ympäri maailmaa!!! B)

T:bella&yksiössään viihtyvä rinssi 40+1 :heart:
 
Bellalle onnenpotku tuleviin lähiaikojen koitoksiin. Ehkäpä Rinssi kohta älyää tulla ulos - tai sitten ei...

Kävin tänään ihka ensimmäistä kertaa mammavaateostoksilla. Täytyy kyllä sanoa, ettei se mitenkään helppoa ole. Joko hinnat on ihan älyttömän korkeat, kuten 100 eur farkuista, tai sitten valikoima kehno. No, onneksi sain kuitenkin haluamani eli farkut ja shortsit mammavalikoimista ja sitten hameen ja clamdiggersit ihan normimallistosta pari numeroa suurempana kuin normaalit vaatteeni ovat.

Olen huomannut tässä viime päivinä kans sen, ettei ruokaa oikein mahdu tuonne kupuun normaalisti totuttua määrää. Tai siis, jos mahtuu, sen jälkeen on ähkyolo. Mietin vaan, että kuinkahan paljon ihmisille on tullut kiloja noin suunnilleen raskauden puoliväliin mennessä? Olen itse viellä vähän vajaan puolenvälin ja kiloja on vikojen hoitojen jälkeen tullut noin 5 kg. Musta sekin tuntuu aika paljolta.

Kati & Pablo rv 17+5
 

KATI:Onnenpotku vastaanotettu! :D
Tänään kokeiltu siivousta,saunaa jne,mutta rinssi vaan köllöttelee tyytyväisenä yksiössään! |O
Kyselit noista kiloista.Mulla viikolla 18 oli tullut noin 5kg ja tällä hetkellä 20kg!!!Aika kamalasti!
Näin ensimmäistä odottaessa tulee usein stressattua painosta ja mietittyä,että miten ne kilot saa synnytyksen jälkeen pois???Imetyshän on aivan ykkösjuttu painon pudotuksessa,mutta eipä sekään ole niin varmaa,että onnistuu...
Oon aina ollut tarkka syömisistäni,kropastani ja painostani.Nyt raskauden myötä on kaikki kuitenkin muuttunut.Ahmin herkkuja,kun hullu ja paino tosiaan nousee koko ajan...
Onnex ei oo enää montaa päivää aikaa kerryttää tätä elopainoa! :LOL:

T:bella&rinssi 40+2 :heart:
 
Bellalla on jännät ajat käsillä. Toivottavasti rinssi sieltä ymmärtää pikkuhiljaa tulla ulos ihan omin avuin. Jostain olen kuullut, että ananaksen syöminen voisi auttaa. Siinä on jotain entsyymejä, jotka pehmentävät kohdun suuta. Täällä itseasiassa siitä syystä kielletään anaksen syöminen viimeisen kolmanneksen aikana. Minä olen kyllä välillä sitä syönyt, kun se on niin hyvää ja vielä halpaakin. :ashamed: Ilmeisesti sitä kuitenkin pitäisi syödä aika hirvittävän isoja määriä, että entsyymit alkaisivat jotenkin vaikuttamaan. Voisin kyllä viikolta 38 alkaen alkaa syömään anaksen per päivä, jos siitä jotain hyötyä sattuisi olemaan.

katille noista kiloista vastaisin, että paino ei välttämättä nouse tasaisesti raskausaikana. Minulle oli tullut rv 20 mennessä 7 kiloa lisää ja se tuntui todella hurjalta. Tällä hetkellä rv 33+ on tullut 11kg lisää alkupainoon. Painon nousu hidastui minulla selkeästi rv 27 jälkeen vaikka en todellakaan mitenkään muuttanut ruokavaliota. Minä olin aina ymmärtänyt, että vasta raskauden loppupuoliskolla se paino vasta nouseekin kun vauvakin kasvaa hurjaa vauhtia, mutta minulla se on mennyt kyllä ihan toisin päin. Kannattaa myös suhteuttaa painon nousu omaan lähtöpainoon ennen kuin alkaa olemaan asiasta huolissaan. Yleensä hoikilla ihmisillä paino nousee enemmän. Toisille riittää 10 kiloa lisää toisille ei. Itselleni lääkäri sanoi, että alkuraskaudessa, että 15 kiloa raskauden aikana lisää olisi ihanne tavoite minulle. Se kyllä taitaa tulla aika varmasti mittariin ellei jopa ylikin mennä. Sillä minulle on kanssa ruvenut makea viime päivinä maistumaan. Luojan kiitos, että täältä ei saa salmiakkia. En voisi yksinkertaisesti vastustaa kiusausta. Suklaata on kyllä ihan pakko saada, mutta eikös sillä suklaan syönnillä saatu tavallista fiksumpia lapsia. Jos asia oli jotenkin toisin niin älkää kertoko sitä. :D Uskotaan vaan että, äidin suklaan syönnillä saadaan aikaan tavallista viisaampia, kauniimpia ja mitä ihanimpia kullannuppuja. :heart:

Tervetuloa mukaan Denina! :wave: Kiva saada mukaan lisää ulkosuomalaisia. Saako kysyä kuulutko vielä Kelan korvauspiiriin kun menet Suomeen synnyttämään? Kuinka paljon aiemmin sinun täytyy mennä Suomeen ennen synnytystä?

Katille piti vielä vastata, että me muutettiin Arabi Emiirikuntiin miehen työn perässä kaksi ja puoli vuotta sitten. Minua oli kiehtonut jo kauan ulkomaille muutto ja kun mahdollisuus tuli en epäröinyt hetkeäkään. Mieheni asui jo valmiiksi ulkomailla ollessamme Suomessa, joten nyt olemme sitten molemmat. Niin että pahoittelut kaikille, jotka odottivat kuulevansa, että olen iskenyt paikallisen prinssin ja olisin hänelle neljäntenä vaimona. ;) Ei ihan niin eksootista tarinaa ole.

Mukavaa sunnuntain jatkoa!

Iida-Liina ja nuppu 33+4
 
Onnea Bellalle tulevaan koitokseen! Tiedätkö siis jo tarkan päivän (käynnistys?) vai alkaako muuten vain tuntua siltä? Hm, ties vaikka olisitkin jo lasareetissa! Mitenkäs Anjamaritan loppumetrit etenevät? Lentoemolle tervetuloa Suomeen, toivottavasti lento meni hyvin salamatkustajan kanssa. =)

4d-ultra oli mielenkiintoinen ja liikuttava kokemus! Näimme vauvan haukottelevan ja liikuttelevan sormiaan melkein oikeasti - harmi vain, että pää jäi nenästä ylöspäin lantioluiden peittoon, niin ettei siitä saanut kaikua. Olisin toki halunnut nähdä silmätkin... Muuten kaikki näkyikin sitten tosi hyvin, ja kirjallinen raportti oli aika perusteellinen. Lisäksi tuli nippu kuvia ja dvd-levy, jota ei olla kylläkään vielä kotona katsottu. Reisiluumitan perusteella lääkäri piti vauvaa "sirokokoisena" ja arvioi la:n n. 5 päivää myöhemmäksi kuin neuvolan papereissa. Siinä onkin sitten selkeä ristiriita neuvolan sf-mittojen kanssa, joista eka piirrettiin aiemmin tasan keskikäyrälle ja viimeisin jopa hieman yläpuolelle ihan muutama päivä ennen tätä omatoimista ultrausta. Neuvolassa kyllä sanottiinkin, että sf-mitta on korkeintaan suuntaa antava, ja heittää myös aina jkv. mittaajan mukaan. Niinpä päätin olla toistaiseksi huolestumatta kasvun hidastumisesta. Ehkä se on sitten muuten vain pienikokoinen. Mullakaan ei näet ole samoja ongelmia Iida-Liinan kanssa, vaan olen hädin tuskin keskimittainen ja melko persjalkainenkin.

Hih, pitäisköhän tosiaan syödä enemmän suklaata, jotta lapsesta tulis pitkä ja kaunis? Olen sallinut itselleni joitakin pieniä salmiakkinautintoja, kun verenpaine on ollut matala. Huoli lapsen terveydestä on siis hieman valikoiva, etten sanoisi. Liikkeistä olisin kysellyt laajemminkin, että koska aloitte tuntea niitä? Oli tuntevinani ensimmäisiä liikkeitä jo vkolla 12, mutta sitten olikin pitkään hiljaista, ja hartaasti odotettua säännöllisempää molskintaa on esiintynyt vasta just 24 viikon jälkeen. Olen Sarppa, siinä uskossa, että vauvan asento ja istukan sijainti vaikuttavat asiaan suuresti. Yks kokonainen päivä täyttä hiljaisuutta olis varmaan jo tarkistamisen arvoinen.

Suomalaispolitiikka on sytomegaloviruksen osalta näemmä se, että ei seulota "koska spesifistä hoitoa ei ole". Mietin kyllä, että miksihän Italiassa sitten seulotaan? Suomalaista tehokkusajatteluako taas?

Kesäfiiliksiä kaikille!
 

Duudlari:Täällä meilläpäin synnytys käynnistetään mun mielestä 41+5,joten eipä siihenkään enää kauaa ole...Toivon,että rinssi tajuaisi tulla ulos ennen sitä... :)
Levollisin mielin täällä ollaan enkä stressaa mistään tulevasta.
Voihan se olla että paniikki iskee,kun tulee lähtö sairaalaan.
Vieläkään ei ole tullut supistuksia tai muutakaan,joten taidan siirtyä takaisin ulos maalaushommiin! B)
 
Jes, pääsimme sitten Suomeen! On ollut ihana tavata perhettä ja syödä mamman sämpylöitä. Eikä mamma ollut voinut vastustaa kiusausta, vaan hiukan marimekon potkupukuja (neutraalin värisiä) oli ostanut :D Voi että ne ovat ihania, itse en kyllä vielä uskalla ostaa mitään, vaikka mieli välillä tekisi ;)

Ja säätkin ovat suosineet! Duudlari, itse asiassa mäkin olen ihmetellyt, että miksi sitä cytomegalovirusta seulotaan, kun kerran hoitoa ei ole, ja lisäksi mä olen sen joskus itse sairastanut, eli mulla on vasta-aineet veressä. Gyne väitti, ettei ne vasta-aineet kyllä suojaa tartunnalta, mutta muualta luin, että suojaisivat. Tiedä sitten. Ehkä täällä seulotaan sen vúoksi, että jos tuore tartunta havaitaan raskauden alussa, niin sitten harkitaan raskauden kesekytystä :eek: Ainakin toksoplasmoositartunta johtaa Italiassa tosi usein raskauden keskeytykseen, kun siitä voi tulla niin vakavia kehitysvammoja, jos se siis tarttuu alkuraskaudessa ilman että sitä ehditään hoitaa.

Uskaltautuisinkohan saunaan? Kovasti on taas kohdunsuuta viillellyt, varmaan oon rasittanut itseäni hiukan liikaa, mut kun ei täällä malta vaan maata.

Nyt uusia perunoita syömään :p

Suomiterveiset lentoemolta ja lentäjän poikaselta 7+6 :heart:
 
Lentoemo, kiva jos toit Italian lämpöä tullessasi :) Täällähän ei ole juuri tarvinnut kokeilla raskaana helteessä -yhdistelmää, mutta jos Kreikassa ja jopa Dubaissakin kerran pärjäillään, niin eiköhän 25 astetta Tampereen korkeudella olisi vielä siedettävyyden rajoissa. Ilmojen haltija ei vaan taida ottaa tällaisia vinkkejä vakavasti.
;) Niin, kiitos muuten taannoisista vaunuvinkeistä. Kovakoppaiset vaunut on sitten ilmeisesti paremmat niin kesäkuumalla kuin talvipakkasellakin? Meidän lahjavaunut on jo sen verran iäkkäät, ettei niissä varmasti ole kovin ihmeellisiä ominaisuuksia. Kaipa mä voisin vain käydä kellarissa tutustumassa niihin - ja yrittää sitten olla hinkumatta uusia hienoja tilalle.

Kaverini sai viikko sitten tytön, ja kertoi että vauvasta otetaan synnärillä uskomaton määrä erilaisia kokeita. Pienissä kantapäissä oli lähtiessä peräti 6 eri neulanjälkeä. Täytyypä kysyä, kerrottiinko äidille, mitä ne kaikki olivat. Ehkä vauvoja sitten testataan äitienkin edestä...

Netissä toistuu monissa lähteissä se tieto, ettei sytomegalovirus olisi kertaalleen sairastettuna enää vaarallinen vauvalle. Todetaan mm. että "jos äiti saa infektion vähintään kuusi kuukautta ennen raskauden alkua, sikiövaurion riski on olematon. Vaikka CMV on jäänyt elimistöön, ei siitä ole haittaa sikiölle. Jos äiti saisi raskauden aikana ensimmäisen CMV:n, sikiön riski saada infektio on pieni, kolmesta viiteen prosenttiin."

Niin että taas sitä ollaan lääkäriäkin viisaampia :LOL:
 
Olen jo muutaman päivän ihmetellyt että Sara ei oikein liiku ja eilenkin join sokerimehua ja yrtin laskea liikkeitä tunnin, mielestäni ei tullut kymmentä. Kyllä muutaman kerran päivässä pää tai käsi heiluu tuossa pallealla ja jalka vippaa oikealla ala vatsalla. Mutta on tosi vähäistä.

Soitin sitten aamulla Nkl päivystykseen ja he pyysivät sinne käymään. Ottivat sitten tänään iltapäivällä reilun tunnin käyrää Saran sydämestä ja liikkeistä. Kyllähän se siellä liikkuu mutta ne liikkeet ovat sellaisin pehmeitä ja hiljaisia etten minä niitä tunne, onneksi piirturi ne tunnistaa. Eipä taida olla enää tilaa liikuskella. Kylläpäs helpotti kun ei ole mitään hätää. Menen kuitenkin vielä huomenna aamulla uudestaan niin äitiyspolilla ottavat sitä käyrää. Kuulemma haluavat perätilan takia nyt sitten tarkkailla.
Voisihan se tyttö jo syntyä ettei kasva mahdottomiin mittoihin ja sit joudun sektioon jota en halua. omien laskelmien mukaan jos lapsi kasvaa 30g/pv ja rv 37 oli arvio 3100g, Sara on nyt lähemmäs 3500g.

anjamarita ja Sara 38+5
 
Duudlari, kiitos tuosta syto-tiedosta. Siis todellakin pitää itse ottaa tosi monista asioista selvää, koska mielipiteitä on niin monia kuin on lääkäreitäkin! =)

Itse pelkään nykyisin sitten parvovirusta :LOL: Sitä ei testata edes Italiassa, kun sitäkään ei kuulemma voi hoitaa... No miksi sitten tuota sytoa testataan? :eek: Joo, on nää ihmeellisiä nää itskut.

Mullahan on ollut aika lievää kuvotusta, kun ei ole tarvinnut kertaakaan vielä oksentaa. Lentsikassakin kaikki hyvin, ja lyhyillä automatkoilla myös. Mutta kun tänään matkustin junalla useamman tunnin, niin johan muuttui kuvotuskin kunnon pahoinvoinniksi :x Oli tosi miellyttävä junamatka, varsinkin kun kaikki vieressä tuntuivat käyvän tupakalla. En voi sietää tupakan lemua raskaana, siis meinaa aina yrjö lentää. Eikä se junan jarrutuslemukaan pahoinvointia helpottanut. Että tällaista täällä. Nyt voisikin jo mennä nukkumaan =)
 
Mäkin sitten uteliaisuuttani menin lukemaan lisää siitä sytomegaloviruksesta, ja itse asiassa mun gyne on oikeassa, koska noin yhdellä prosentilla myös sekondaari-infektio voi tarttua sikiöön. Onneksi kuitenkin tosi vähäinen määrä, ja noin puolet fertiili-ikäisistä naisista on siis jo vastustuskykyisiä tätä virusta kohtaan. Ettei nyt kannata aivan yöuniaan menettää, varsinkin kun se nyt ei ole kauhean todennäköistä, että sen just raskauaikana saisi. ;)
 
Iida-Liina: Joo, kuulun Kelan piiriin ja lahden suomeen jo yli 2kk ennen laskettua aikaa niin ei jaa liian myohaiseksi. Taalla paistaa aurinko joka paiva ja lampotilakin melkein neljaakymmenta varjossa, ei kuitenkaan ehka niin kuuma kuin Dubaissa. Onneksi on meri ihan lahella joten voi
kayda uimassa vilvoittelemassa.
En tunne vielakaan vauvan liikkeita...rv 19+ 4 nyt, rupeaa jo huolestuttamaan...

T: Denina
 
Täällä taas vakoilija paikalla... Erityisesti seurailen nyt Anjamaritan tilannetta, kun mullahan oli myös tuo perätila. Itse sitten päädyin kuitenkin pitkällisten pähkäilyjen jälkeen sektioon, vaikka lantiokuvien perusteella olisi alateitsekin ollut tilaa synnyttää. Sanottiinko sulle Anjamarita mitään siitä "painorajasta" milloin ei enää perätilassa alateitse synnytetä vaan mennään automaattisesti sektioon? Täällä se raja oli 4000g, eli jos painoarvio olisi ollut yli tuon niin alatiesynnytystä ei olisi edes esitetty vaihtoehtona. Meillä ukkelin painoarvio oli viikolla 36 muistaakseni 3200g, mutta kun syntyi viikolla 37+2 niin painoi kuitenkin jo yli 3800g.

Hurjasti tsemppiä sulle Anjamarita, mun mielestä oot tehnyt hatunnoston arvoisen ratkaisun alatiesynnytyksen suhteen! Toivotaan että Sara alkaa pian syntymään, niin sitä todennäköisempää lienee ettet leikkauspöydälle joudu ollenkaan :)
 
Lentoemo, tosiaan terveysportin artikkelissa sanottiin, että uusintainfektiossa sikiön riski sairastua on 1%. Onko yhden suhde sataan sitten "lähes olematon", lienee lekurista kiinni. No, ainahan näihin nettijuttuihin kannattaa suhtautua varauksella. Terve aikuinen on vissiin aika hyvässä turvassa kyseiseltä pöpöltä joka tapauksessa. Onneks olet sairastanut taudin, joten vaikuttaa epätodennäköiseltä että edes saisit sen toistamiseen, puhumattakaan siitä että vauva sairastuisi. Parvoviruksesta todettiin, että sikiö ei voi sairastua, jos äidin veressä on vasta-aineita aikaisemmin sairastetun rokon jäljiltä.

Denina, jos sikiö liikkui ultrassa, niin kaikki on varmasti okei. Lääkäri on varmasti skannaillut sikiön liikkeitä joka kerralla, joten kysy häneltä, miltä siellä on näyttänyt. Varmasti hän olisi kuitenkin sanonut, jos olisi ollut jotain huomautettavaa. Koska pääset tsekkaamaan seuraavan kerran? Kävitkö muuten Suomessa neuvolassa? Saatko äitiyspakkauksenkin?

 
Emma75: toivottavasti sua ei kauheasti syyllistetty tuosta sektiosynnytyksestä, kun olen ollut huomaavinani, että Suomessa ollaan kauhean tiukkiksia tuon alatiesynnytyksen suhteen.

Italiassa sektio on todella yleistä, ja mut on ainakin aivopesty ajattelemaan, että suunniteltu sektio on paljon vaarattomampi kuin hätäsektio ja että traumaattinen alatiesynnytys voi altistaa suunniteltua sektiota paljon pahemmin synnytyksen jälkeiselle masennukselle fyysisistä vammoista ja pahoista repeämistä (toipuminen voi kuulemma kestää kauemmin kuin sektiosta) puhumattakaan.

Mulla ainakin tutut ovat synnyttäneet perätilassa olleet lapset sektiolla ja olleet erittäin tyytyväisiä (jopa yksi, jolle tehtiin hätäsektio, kun lapselta alkoi kadota sydänäänet), kun taas äitini suunnilleen itkee vieläkin muistellessaan siskoni synnyttämistä perätilassa alatietä :/

Kadehdin hurjasti Anjamaritaa ja muita, joilla on alhainen kipukynnys ja jotka ovat noin sisukkaita, että haluavat joka tapauksessa alatiesynnytyksen, mutta aika syyllistäviä suomalaisia lehtijuttujakin luettuani olen tyytyväinen jos pääsen synnyttämään Italiassa, koska siellä sektio on synnytys siinä missä alatyiesynnytyskin, eikä äitejä sellaisesta ratkaisusta syyllistetä niin kuin täällä olen ollut huomaavinani, liekö sitten vain lehtijuttuja vai ihan oikeasti lääkäreiden/kätilöjen asenne?

Tottakai sitä toivoo, että lapsi sieltä tupsahtaisi maailmaan mahdollisimman luonnollisesti, mua vaan on ruvenneet ärsyttään nää suomalaiset jutut, joissa sektio vaikuttaa äidin oikulta ja syyllistetään kauheasti, jos sitten päätyykin siihen. Ikään kuin äitejä ei jo muutenkin syyllistettäisi kaikesta mahdollisesta ja mitä väliä sillä on, miten se lapsi sitten maailmaan tulee, kunhan tulee? Varsinkin kun tosiaan Italiassa toistetaan, että suunniteltu sektio on paljon parempi ratkaisu kuin hätäsektio, johon kuitenkin tosi usein päädytään.

Tosiaan nostan minäkin hattua Anjamaritalle, mutta en kyllä itse aio tuntea syyllisyyttä, jos sektioon lääkärin kanssa päädytään, koska siinäkin on etunsa.
 
Täytyy osallistua tähän sektio-keskusteluun kun se on niin mehukas. Minäkään en pidä asenteesta, jossa sektioon päätyneitä äitejä syyllistetään, mutta sen verran näin ulkosuomalaisena kuitenkin puolustan Suomen lääkärien asennetta, siinä, että Suomessa tuskin joutuu suunniteltuun sektioon ilman syytä. Täällähän sektioita tehdään (niinkuin monessa muussakin maassa) moninkertaisesti Suomeen verrattuna, mutta syy ei ikävä kyllä ole läheskään aina lääketieteellinen. Yksityissairaalatoiminta on kovaa bisnestä ja sektiosta sairaala saa tuplasti enemmän rahaa kuin alatiesynnytyksestä. Ainakaan täällä ei ole mikään harvinaisuus, että lääkäri "huijaa" odottavan äidin tekaistulla syyllä sektioon. Tästä syystä itse valitsin lääkärinkin osaksi sillä perusteella, että paikallisten expattien keskustelupalstalla hänen sanottiin kannattavan alatiesynnytystä. Tällä varmistelin sitä, että jos lääkäri suosittelee sektiota, sille löytyy oikeat perusteet, eikä ainoastaan potilastiedoissa näkyvä hyvin maksava vakuutusyhtiö. Varmasti sektioon menisin jos lääkäri sitä minulle suosittelisi ja perustelisi syyn. Jos vauva olisi perätilassa voi olla, että pupu tulisi pöksyyn ja valitsisin silloinkin helpomman tien ja päätyisin sektioon. Tosin paljonhan sektioihin päädytään myös omasta tahdosta. Täällähän syyksi riittää se, että kuun asento sattuu silloin olemaan suotuisa vauvan syntymälle.

Tärkeintä kuitenkin on loppujen lopuksi se, että vauva saadaan maailmaan turvallisesti. Tsemppiä anjamaritalle!
 
Iida-Liina, täällä Italiassa ei lääkäri saa sektiosta varsinaisesti enemmän palkkaa, mutta onhan se lääkärille paljon nopeampi ja vaivattomampi toimitus, niin että sen vuoksi täälläkin varmasti tutkitaan tuo kuun asento hyvinkin tarkkaan ennen synnytystä :LOL:

Italiassa kun lääkäri hoitaa koko synnytyksen, eikä tule sinne vain viime sekunneilla kurkkimaan, saapasmaassa ei kätilöllä ole juuri muuta virkaa kuin kuivata hikeä synnyttäjän otsalta :LOL: Mieheni serkku on gyne, niin että häneltä olen saanut hiukan "sisäpiirintietoa" asiasta ;)

Niin oma kriittisyyteni "hinnalla millä hyvänsä" alatiesynnytyksiä kohtaan johtuu tietenkin tästä sisareni erittäin traumaattisesta syntymästä, jossa sisareltani menivät siis lonkat sijoiltaan. Eli syntymä on ollut hänellekin harvinaisen kivulias tapahtuma, ja hän vietti elämänsä ensimmäiset kuukaudet jalat sidottuina joihinkin ihme jalkatukiin, jolla lonkat saatiin kasvamaan oikeaan asentoon. Oppi kyllä kävelemään suunnilleen oikeassa ajassa, niin että hoito oli kyllä hyvää, mutta ei tytöstä sitten tanssijaa tullut. Nykyisin siskoni lonkan lonksuminen lähinnä naurattaa (siis jos tekee jotain liikkeitä, niin oikeasti kuuluu ihan järkyttävä lonks ääni), mutta äitini on kyllä monet kerrat kironnut sitä lääkäriä, joka ei suostunut sektioon... :kieh:

Hm... ei varmaan pitäisi kuunnella vanhempien synnytyskertomuksia... :LOL:
 
Täällähän on ollut tänään mielenkiintoista keskustelua sektiosta. Olen kyllä kans sitä mieltä, ettei ketään voi syyllistää siitä, jos sektioon päätyy. Ainahan siihen ratkaisuun on omat syynsä. Olen itse myös sillä linjalla (ainakin tässä vaiheessa), että jos lapsi olisi perätilassa, niin silloin kyllä valitsisin synnytystavaksi sektion. Ehkä se on sitten mukavuuden tavoittelua jonkun mielestä. Onhan sektio kuitenkin aina leikkaus ja siitä toipuminen hitaampaa kuin normaalista alatiesynnytyksestä. Kaikella on varmasti hyvät ja huonot puolensa. Tuli mieleen vielä sekin, että käytetäänhän sektiota myös niillä, jotka ovat synnytyspelkoisia.

Anjamaritalle myös täältä kovat tsempitykset!

Mielenkiintoista myös lukea, miten maailmalla nämä synnytysasiat menevät. Kyllä kuulostaa todella epäeettiseltä toiminnalta se, että lääkäri suosittelisi sektiota pelkästään rahan takia. Onneksi Suomessa taitaa asiat ainakin vielä olla toisin.

Täällä meneillään rv 18 tasan, eikä liikkeistä ole vielä tietoakaan. Varmaan vasta joskus reilusti rv 20 alkaa tuntumaan jotakin, kun on tää edessä oleva istukka.

Kati & Pablo rv 18+0

 
Neuvolassa käyty tänään
paino noussut viikossa tosi paljon nyt 16 kg ekaneuvolaan lisää!!!
Johtuu turvotuksesta, ei auta pakko juonnit ym.
HB 141, en ole syönyt koko aikana lisä rautaa.
pissa ok
RR nousussa ja sen vuoksi ke taas neuvola

Perjantaina aika sinne äitiyspolille kontrolliin
Jos Sara ei ole vielä syntynyt, Silloin varmaan antavat sektioon ajan kun ensi tiistaina on la ja sen jälkeen ei perätila synnytystä alakautta kait enää yritetäkään.
Sais tyty jo tulla niin ei joutuis leikkauspöydälle.
Mutta eipä ole supparin supparia (siis kipeitä sellaisia) tullut, eikä minkään maailman lima vuotoja tms.

Alkaa yläpiä kypsyä kummasti täällä kun mitään ei tapahdu :kieh:

Tänään olin koko päivän shoppailemassa. Ostin maskusta puutarhakalusteet takapihalle ja Saralle itkuhälyttimen, vähän vaatteitakin tarttu mukaan. Sitten ruokavarastot täydennetty lidlistä 3 kassillista ja prismasta pari + kissoille 3 viikon ruoat ja hiekat. Pakastin nyt täynnä valmista ruokaa ettei tarvi heti alkuaikoina kun tulee tytön haku reissulta alkaa kokkailemaan.

Minulle lääkäri sanoi rv 37, kun sitä käännöstä yritettiin tuloksetta, myöskin niistä mahdollisista lonkka ongelmista. Ymmärsin kyllä että ne ongelmat ovat tai eivät riippumatta synnyttääkö sektiolla tai perätilana alakautta. Sara kun on istunut jalkojensa päällä ainakin neuvolakortin mukaan viikosta 24 asti ja varmaan jo ennenkin, niin lonkka ongelmat johtuvat tästä istuma-asennosta. Eli vaikka hän sattuisi syntymään sektiolla lonkissa voi ilmetä ongelmia, nämä ongelmat kyllä kuulemma paranevat aika nopeasti kuitenkin. Mutta senhän näkee sitten kun aika koittaa.

Tässäpä tärkeimmät.

anjamarita ja Sara 38+6
 
anjamarita: joo, se voi ihan hyvin olla niin, että niitä lonkkavammoja tulee just tuon sikiöajan asennonkin vuoksi, eikä välttämättä liity mitenkään siihen synnytystapaan. Mutta hyvä, että asiaan varaudutaan jo nyt, niin vaavi saa sitten tarvittaessa asianmukaista hoitoa. Ja tärkeintä on mielestäni, että äidille annetaan mahdollisuus valita tuo synnytystapa tällaisessa tilanteessa, oma äitini olisi toisessa sairaalassa saanut sektion, mutta sairaalassa, jossa synnytti, ei sektio tullut kysymykseenkään. Mutta kaikkein katkerin äitini on siitä, ettei hän saanut minkäänlaista kipulääkitystä :LOL: Olisi kuulemma epiduraalipiikkikelvannut :LOL: Mutta minun syntymäni olikin sitten sellainen ulos ennen kuin huomattiinkaan -juttu, niin että kai se vähän on kompensoinut :D

Huh kun rupesin ajattelemaan tässä ilkeitä: Italiassa sektio on gynelle helpompi, kas kummaa kun suositaan sektiota varmaan sitten liikaakin. Suomessa sektiosta on lääkärille paljon enemmän haittaa (kun eihän ne siellä alatiesynnytystä varsinaisesti hoida, vaan kätilö) ja kas kummaa, kun ovat niin kovasti sektiota vastaan... Poikkeukset vahvistavat säännöt, mutta menin mihin maailman kolkkaan tahansa, niin vielä en ole lääkärin kuulleen päivittelevän sitä, että työtä on liian vähän ja että käytetäänpä nyt hiukan enemmän aikaa tähän yksittäiseen potilaaseen, kun on tätä luppoaikaa :LOL:

Ilkeissä ja epäilevissä mietteissä ;)

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 8+1 :heart:
 

Yhteistyössä