Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol. 3

Ihan asiaa puhut Lauralein (ainakin mun mielestä).

Mietin myös, että mitä jos tuo eilinen olisi sattunut lakon aikaan?
Hus:issakin oli kuulemma täysvalmius päällä ja varmaan muissakin lähisairaaloissa. Nyt sen pystyi vielä toteuttamaan..
Kumpaankaan asiaan ei löydy ymmärrystä. Tuosta ampumajutusta tulee mieleen jälleen kerran Suomesta kadonnut yhteisövastuu ("ollaan me tiedetty, että se tyyppi ei ole ihan terve ja sillä on ase, mutta ei kuulu meille" ) ja työtaisteluasiassa alkaa olla jo yhteisövastuu tosi kaukana. Tehyn mielestä kaikki riippuu VAIN rahasta, mutta jos se noin helppoa olisi, niin kai niitä palkkoja olisi nostettu jo ajat sitten. Ihan lapsellisilta kuulostaa mun korvaan noi Laitinen-Pesolan puheet.
Niin ja en ihan jaksa uskoa, että niin moni olis lopulta valmis hakemaan ulkomailta töitä, kuin nyt uhoavat.

Jep,
no tänä mamma taitaa sitten lähteä jälleen kerran moikkaamaan sitä neuvolan tätiä, vaikka ihan muuta olin suunnitellut..
Ai niin, sen verran on jotain uutta, että pari päivää on nyt lirahdellut housuihin jotain nestettä, enkä kyllä osaa sanoa mitä se on... Ehkä neuvola osaa ottaa siihen kantaa.

Kiitti Tiila vinkeistä... en kyllä enää ihmettele, miksi en ole itse osannut moista tehdä. Sulla on selvästi hallussa jotain salaista insinööritietoa :LOL: Kokeilen, kunhan kerkiän..

-Dana 40+3
 
Peesaan Lauralein ja Danan mietteitä tehyläisten työtaistelusta. Toivottavasti tänään saavat tehtytä järkevän esityksen. Tehyläisten rivit eivät kuulemma ole niin yhtenäiset, kuin mitä ulospäin näyttää.

Tänään neuvolassa oli kaikki hyvin - jälleen kerran. Verenpaine on edelleen matala, vaikka kuinka yritän herkutella salmiakilla ;). Painoa ei ollut tullut enää lisää, itseasiassa se oli aavistuksen laskenutkin, sf-mitta oli nyt jo kolmatta mittauskertaa peräkkäin 31 cm. Oikeastaan hempassa oli ainoa kunnon muutos, se on nyt 119 (aiemmin 114).

Olenkohan muuten aivan sekaisin, kun tänään neuvolaan vaappuessani minua kävi ärsyttämään, että liput oli nostettu suruliputukseen väärin. Meidän naapurustossa oli lähes kaikki liput liian matalalla, sanan mukaisesti puolitangossa, vaikka oikeasti pitäisi olle 3/4-tangossa. Ihan hullua hermostua tuollaisesta, tiedän :headwall: , mutta kerran partiolainen aina partiolainen...

Tiila hallitsee koodauksen :). Mä olen käyttänyt nettisivuja tehdessäni näitä värikoodeja http://www.w3schools.com/html/html_colornames.asp

Mulla on jo vähän eron tuskaa. Ei niinkään mahasta, siitä haluankin jo pikkuhiljaa eroon, mutta teistä. Tietysti yritän tähän pinoon tulla kertomaan kuulumiseni, mutta pelkään, että sitten kun meillä vauvat on kehissä, emme enää ehdikään rupattelemaan täällä ja porukka hajaantuu kuka minnekin pinoon. Mietin jo, että pitäisikö perustaa Äidit 30-40 v -otsikon alle oma pino yli 3-kymppisille, joilla on alle 1 vuotias esikoinen...

Äitini tuli eilen Suomeen ja toi mukanaan valtavat määrät 50-62 cm:n vaatteita. Ne pitäisi nyt pistää pesukoneeseen. Lähes kaikki meidän vaatteet ovat nyt sellaisia hempeitä, lukuunottamatta muutamaa ä-pakkauksen vaatetta ja jotain itse ostamaani. Mieleni tekisi ostaa värikkäämpiä vetimiä, mutta pelkään, että nyt vaatteita on jo niin paljon, etten kaikkia ehdi käyttämään (tai enhän minä niitä vaatteita käytä, vaan se tulokas :LOL: )

Pesin hetki sitten vessan ja se hohtaa valkoisena ja tuoksuu raikkaalta. Nyt pitäisi imuroida. Onneksi siivoamiseen löytyy nyt motivaatiota, onhan se yksi maagisista ässistä...

Nefer 37+5
 
Nefer, onpas sulla ollut samoja ajatuksia, kuin mulla :)
Samaa eroahdistusta olen minäkin kokenut ja miettinyt, että onko tämän pinon jälkeen enää elämää ;) Kannatan tuota sun ehdottamaa pinoa. Tietysti silloin ollaan varmaan vähän kiireisempiä, mutta kyllä sitä vartaistukeakin kaipaa varmasti vähintäänkin yhtä paljon.
Minä kävin myös äsken neuvolassa ja tein täsmälleen saman havainnon lipuista. Liian alhaalla roikkui suurin osa. Ja vanha partiolainen täälläkin :)

Neuvolassa oli kaikki ok. Paino hiipii vähän ikävästi ylöspäin, mitä en sinällään ihmettele, kun vaan täällä kotona lojuu ja herkuttelee :D
Edelleen veikkailtiin nopeahkoa synnytystä, joka olisi tietysti ihan mukava juttu.

Vaatteista mä olen ihastunut noihin Lindexin vauvanvaatteisiin, joista löytyy ihania kirkkaita värejä ja paljon unisex-vaatteita, joita on uskaltanut näin etukäteenkin ostaa. Sitten on noita nettikauppoja, jotka myy ihania tanskalaisia/ruotsalaisia vaatteita, mutta ne on aika kalliita, jotan ei niihin ehkä kannata lyhyen käyttöiän takia hirveästi sijoittaa.

 
Olettepas te tytöt olleet tänään ahkeria!

Neferiä minäkin peesaan, oma pino meille tonne äitsyjen puolelle! Mä olen pohtinut ihan samaa, että kun tässä on samojen ihmisten kanssa höpötellyt jo vaikka miten pitkään niin olisi kyllä kiva jatkaa myös sen jälkeen kun bambinot ovat ulkoistaneet itsensä kohduista!

Dana ihan totta puhut tuosta yhteisövastuusta. Kukaan ei uskalla ottaa oikein kantaa ja jos joku uskaltaa niin asia tulkitaan "toisen tontille tunkeutumiseksi".

Tehyn lakosta olen minäkin samoilla linjoilla, liian järeät aseet otetaan käyttöön kun halutaan "vain kuu ja tähdet taivaalta". Ymmärrän kyllä että lisää palkkaa tarvitaan (vaikka hoitoalalla tarvitaan kipeästi muutakin kuin lisää rahaa), mutta keinoja en hyväksy.
Tänään kysyin Hyvinkään sairaalassa että mitäs sitten? No, Hyvinkäällä ainakin vahvistetaan rivejä mahdollisen lakon aikana ja siellä homman pitäisi pelata. Olin niin helpottunut, että itku pääsi ja kätilöt olivat aidosti ymmällään. Huoli on ollut tosi kova siitä, että mitäs jos jotain sattuu tai synnytys käynnistyy huisisti etuajassa, mutta nyt ainakin on hyvä tietää että hoitoa on saatavilla.

No niin nyt sitten sinne ultraan eli omaan napaan. Tänäänhän oli tarkoitus tarkastaa istukan tilanne, onko vielä kohdun suulla vai jossain muualla ja onneksi oli siirtynyt pois kohdun suulta. Jotenkin olen pelännyt sektiota paljon enemmän kuin itse synnytystä. Pikkukaverikin oli kasvanut huimasti ja oli jälleen suuri viikkoihin nähden. Lähes kaksikiloinen kuviokelluja siellä polski menemään. Sukupuoli jäi edelleen arvoitukseksi, mutta tässä vaiheessa sillä ei juuri ole mitään väliä. Nyt on jokseenkin hyvä mieli, kun taas tietää että kaikki on hyvin!

Jokelan koulun tilanne näkyi täällä Tuusulassa eilen aika hyvin, ihmiset olivat aidosti järkyttyneitä, vaikka emme siis asu jokelassa, ja kynttilöitä sytyteltiin lähes joka tuvassa. Merkillisintä oli se että ambulanssi,poliisi piipaa rumba jatkuin pitkälle iltaan, lähes puoleen yöhön asti.
Vaan kyllähän se oli järkyttävä tapahtuma, jonka ei toivoisi uusiutuvan koskaan missään. Itselläkin meni eilinen päivä kyyneleitä pidätellessä (raskaushormoonit todellakin herkistävät) ja pala kurkussa tuppasi nousemaan aina kun jostain kuului pillien ujellusta.

Voikaa taas hyvin
pötkylä ja pikkuElvis 30
 
Moi! Kiva että muillakin on käynyt mielessä jutustelun jatkaminen äippä-puolella. Itse oon miettinyt ihan samaa, mutta en oo jotenkin uskaltautunut pinoa avaamaan... Täytyypäs tässä makustella ideaa ja ties vaikka jonain päivänä täräytän sinne sellaisen! Tai tietenkin joku muukin jo "oikeaksi äidiksi" tullut saa sen mieluusti tehdä! (ihana oli tuo oikea äiti- "titteli" jonka joku teistä mulle lanseerasi kun kommentoin vaippakeskustelua)

Vaatteista: meidän ukolla alkaa käydä jo 56-senttiset pieneksi :eek: Mallista riippuen jotkut vielä menee, mutta esim. juuri nuo Lindexin vermeet (minustakin ne on tosi kivoja!) ei enää oikein mahdu. Ja mittaahan pojalla oli viimeksi mitatessa 57cm. Nyt sitten ollaan ihme välivaiheessa johon ei tunnu löytyvän mitään. 62-senttisiä ja siitä yli on vaikka mitä, mutta 60-senttisistä varsinkin "hienommista" vaatteista on pulaa... Mä en oo oikein perehtynyt vauvanvaatevalikoimiin muualla kuin Lindexissä, onko kellään tietoa olisko jossain liikkeessä 60-senttisiä? Ainakaan tuossa meidän Lindexissä ei näyttänyt olevan.

Mulle tuli kanssa ihan hirveä olo eilisestä Tuusulan hässäkästä. Nyt kun oma lapsi tuhisee autuaan tietämättömänä maailman vaaroista, niin tulee vahvasti sellainen olo että haluaisi häntä kaikelta pahalta varjella... Ja kun ketään ei voi pullossakaan pitää, niin on vaan jotenkin hyväksyttävä se että hänellekin voi mitä tahansa tapahtua vaikka kuinka itse tässä parhaansa yrittäisi. Tuo tunne oli eilen kyllä tosi ahdistava, ei mulle ennen tällaisista tragedioista ole noin vahvaa tunnetta tullut vaikka onhan hirveitä juttuja tapahtunut ennenkin... No, toisaalta tulevaa ei kannata surra etukäteen vaan mennään päivä kerrallaan ja muistetaan olla onnellisia elämän pienistäkin iloista!

Hyviä vointeja teille kaikille ja Auringonkukalle tietysti suuren suuret onnittelut! Siitä se alkaa... ;)
 
Kiva kuulla, että juttuseuraa löytyy jatkossakin. Jos kukaan muu ei ole ehtinyt perustaamaan uutta pinoa äiti-puolelle, niin lupaan tehdä sen sitten kun meidän poitsu on putkahtanut maailmaan. Mutta kuka tahansa, joka ehtii ja jolla on innostusta (Emma?), voi sen kyllä minun puolestani jo perustaa. Linkkiä sitten vaan tännepäin, niin tiedämme tulla kurkkimaan kuulumisianne siihen pinoon.

Mäkin olen hipelöinyt Lindexin vaatteita, ne on tosi kivoja, mutta kun tiesin, että äitini on shoppaillut vaatteita visa vinkuen, en uskaltaunut itse ostamaan juurikaan mitään. Mutta ehtiihän tässä vielä... ;). Olikos ä-pakkauksessa muutamia 60 cm:n vaatteita? Minäkään en muista nähneeni niitä juuri missään.

Sain muuten äsken imuroitua, nyt voin syödä hyvällä omalla tunnolla muutaman palan suklaata - nami :p .
 
Vihdoinkin pääsin kirjottamaan. Lukemaankin pääsen aina silloin tällöin, mutta kirjoittelu on jäänyt. Olisipa kiva tosiaan perustaa tuonne vauvapuolelle oma pino.. Kyllä sitä pikkuhiljaa aikaa jää myös tälle kirjoittelulle. Aluksi on kyllä aika todella kortilla.
Onnittelen kaikkia vauvautuneita ja tsemppiä kaikille vielä odottaville. Muutamalla onkin jännät paikat :)

Ihanaa pikkujoulujen aikaa kaikille toivottaa

Tuuli ja "pikkupoika" 3kk 5 pvä ja 8,4kg :eek: =) =) =) =) =) =) =)
 
jee joo, pino ensimmäistä kertaa vauvaantuneille vanhoille akoille, siihen tähdätään!

Tehyn jutuista vielä, musta korotukset ei ole liikaa pyydetty, niin suuri on työn määrä ja merkitys, mutta toi irtisanoutumisjuttu on outo, en voi ymmärtää miten se on millään tavalla laillinen tai miten Tehy voi kellekään luvata että pääsee enää takaisin töihinsä. Enkä tietty hyväksy sitä että saatetaan ihmisiä tieten tahtoen hengen vaaraan, itselläkin se oma lehmä ojassa jos ennenaikaisena on vaavi tullakseen. Vaikeita juttuja, ei voi kuin toivoa että jostain saavat jotain tolkkua!

Kysymys: onko kellään muulla tullut missään vaiheessa mahaan kutisevaa pientä näppyä? Sellaista vaivaa täällä muutama pv, mahasta tulee ihan ruma...

Meillä koiruus sairastaa, taitaa olla Addisonin tauti eli tiedossa elinikäinen lääkitys ja mahdollisesti silti edelleen näitä oksuepisodeja, kiva kun koira ei viitsi nousta ylös nojatuolista vaan heittää laatat laajalti tuolille, lattialle, ja itsensä päälle, sitten tepastelee oksutassuinensa pitkin poikin. Riittää siivoamista ja pesemistä. Tuli vain taas mieleen miten sitä sitten vauvan kera hoituu yrjöjen nopea (...) poisto parketilta tai tuolista tai koiran saaminen pihalle (kerrostalossa) ennenkuin ripaskatkin siivottavissa. Oma valinta...

Mutta nyt nukkumaan, lähtökuopissakin olevat yrittäkee levätä!
33+3
 
Jaahas, se on sitten perjantai taas..
Viime perjantaina jo olin suunnitellut lähteväni vauvaa hakemaan..

Voi Mimimi, kuulostaa ikävältä tuo koirasi tilanne :hug:
Siinä riittää varmasti hommaa.. Toivottavasti joku hoito auttaisi ainakin pahimpaan.
Niin, ja sen verran vielä tehy-asiaa, että minä myös kannatan hoitajien palkkojen nostoa (toisin, kuin aiemmasta viestistä voisi ymmärtää ), mutta mielestäni nyt on menty sekä keinojen, että vaatimusten kanssa överiksi. Mutta se siitä tällä erää :)
Tuommoisia näppyjä mulle ei ole tullut, mutta mun masun nahka oli jossain kohti tosi herkkä joillekin materiaaleille ja varmaan myös pesuaineille ja silloin oli kutinaa. Esim. äippäfarkkujen resori kutitti mua jostain syystä kauheasti. Perusvoiteella rasvaus auttoi ja tietty noiden kutittavien juttujen välttäminen. Enää ei kutita yhtä paljon.

Josko sitä tänään koittais taas siivousta, kun tuo toinen s, joka muuten ei ollut sauna, ei näköjään tuottanut mitään tulosta, vaikka olin ladannut siihen kaiken toivoni :LOL:

-Dana 40+4
 
Perjantaita! Niin minäkin jo viikko sitten kuvittelin, että kyllä sitä jo viikonlopun aikana päästään synnyttämään ja taas on kulunut kokonainen viikko siitä ja yhä ollaan kotona.

Kotiuduin juuri kaupungilta. Kävin neuvolassa, jossa kaikki ok ja vihdoin vauva oli kuulemma siirtynyt alemmas. Eli se kävelyn vaikeutuminen johtui siis tuosta. Edellispäivänä ja eilen kun sai kävellä vähän kuin ois löysät housuissa, mutta tänään taas ei kyllä ole ollut mitään ongelmia. Mistäköhän nämäkin erot sitten johtuvat. Olin nyt aamulla myöskin toisen kerran vyöhyketerapiassa ja tällä kertaa käsitteli nyt myöskin niitä kohdun pisteitä eli nyt jännätään josko tuolla on jotain vaikutusta. Seksiä, saunaa ja siivousta sairaalasta suosittelivat, kun varasin tänään yliaikaiskontrolliin ajan. En ois muuten näin aikaisin sitä tehnyt, mutta yksi tuttu täällä, jolla oli sama laskettu aika kun mulla, niin hän oli ajan varannut jo eilen ja minä siitä sitten heräsin, että pitääkö se nyt jo varata. Tänään sitten soittelin ja sanoivat, että ihan hyvä, että varaan jo nyt ja antoivat ajan heti torstaiaamuksi. Toivon todella, että tuo varattu aika osoittautuu turhaksi.

En tiedä onko joku toinen teistä käynyt lueskelemassa tuota muiden marraskuisten pinoa. Eilinen ilta meni aika järkyttyneessä tilassa ja surullisena, kun luin Helmentyttöä kohdanneen surun. Hänellä laskettu aika oli vain muutamia päiviä ennen minua, mutta nyt keskiviikkona vauvan sydän oli yhtäkkiä lakannut sykkimästä, vaikka kaikki oli ollut vielä vähän ennen ultran mukaan hyvin ja joutui nyt sitten synnyttämään kuolleen vauvan. Onhan tuo pelko aina välillä muutenkin pyörinyt päässä, mutta eilen tuon viestin lukeminen toi tuon pelon taas niin pintaan, että tuollaista tosiaan voi vielä tässäkin vaiheessa tapahtua eikä tämä vauvan elävänä syliin saaminen ole vieläkään täysin varmaa. :( Niin surullista.

Eipä kuulosta Minimin koirankaan tilanne kivalta. Meillä kun koiralla oli vatsa jokin aika sitten myöskin kuralla useamman päivän niin samaa mietin, että miten ihmeessä pärjäisin täällä vauvan sekä koiran kanssa, vaikka me asutaan kuitenkin rivitalossa eli koiran kyllä saa helposti ovesta ulos. Ei kuitenkaan suostu eikä tietysti ois kivakaan ihan oven pieleen päästellä, joten mäkin pohdin, että voiko sitä vauvan jättää tänne muutamaksi minuutiksi yksin vai miten sitten oikein toimin, jos tuo vaiva toistuu. Toivon niin ettei ihan heti tartte tollaisia pohtia. Meilläkin koira käyttäytynyt vähän poikkeuksellisesti viime aikoina ja kiitos koiran saan tällä hetkellä herätä tunnin välein suunnilleen koko yön, kun kaveri vinkuu sängyn vieressä ja haluaisi sänkyyn tai ulos. Koira on tosi pitkään kyllä nukkunut omassa korissa, joten en nyt tiedä mikä nyt yhtäkkiä saanut hänet jatkuvasti yrittämään sänkyyn ja musta kun se ei ole koiran paikka. Toivottavasti rauhoittuu tästä taas pian tai ainakin ajoittaa nuo vinkumiskohtauksensa samaan tahtiin vauvan heräämisten kanssa.

Niin ankea ilma tänäänkin! Eipä synkempää ilmaa voisi olla! Oi kun näkyisi vaihteeksi taas aurinko.

Lauralein rv 40+4
 
Joo, ihan järkyttävä tilanne Helmentytöllä :'(
Onhan tuo itseäkin mietityttänyt välillä, kun olen muistakin tapauksista kuullut. Viimeaikoina onkin tullut kuuneltua miehen siskon stetareilla sydänääniä aika tiuhaan, koska vauva ei enää liiku päivän aikana kovin paljon. Eilen neuvolassa terveydenhoitaja vakuutti, että vauvalla on kaikki hyvin, vaikka vielä masussa kölliikin. Mutta niin äkkiä tilanne voi muuttua, joten senkin takia olisi niin ihanaa saada tuo vauveli tänne toiselle puolelle. Ei tietenkään sittenkään mikään ole varmaa, mutta ainakin yksi etappi olisi taas menty eteenpäin.
Kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että meidän vauvoilla kaikki sujuisi onnelisesti :heart:
 
Surullisia asioita näyttää nyt tapahtuvan, eikä tämä veden lotkotus auta oloa yhtään. Mutta kaipa näitäkin päiviä pitää mahtua vuoteen, että jaksaa iloita niistä hyvistä hetkistä. Kuten jonkun äiti Jokelan koulusta sanoi, 'nolona myönnän, että olen iloinen, että ei käynyt omalle kohdalle (kuolema)'. Ehkä se on niin, että ihminen on aika inhimillinen olento ja meille on niin helppoa (muiden) arvostelu ja neuvominen. Ja vasta hädän hetkellä asiat saavat oikeat mittasuhteet.
Edellä mainittuun vedoten taidan siis jättää kommentoimatta Tehy ym. ajankohtaiset asiat.
Jotta tämä ei menisi liian synkeäksi, eikä oma napa unohdu - heh,he -olisin kysellyt viisaammilta, että kuinka "tiukkoja" olette olleet ruokarajoitteiden kanssa ja missä raskauden vaiheessa rupesitte niitä ylipäätään noudattamaan? Itse en ole vielä neuvolassa käynyt ja kaivoin esille jo ammoin tallentamani listan. Nyt muistui asia mieleen, ja huomasin, että kalaa ja maksaa oli tullut syötyä :headwall:
Miten sitä tekikin mieli maksalaatiokkoa, vaikken sitä normaalisti kovin usein syö (??). Nolona siis myönnän 'unohtaneeni' ne muut ruokarajoitukset, kuin viinin ja homejuuston (just ne mun "herkut").

Ei vaivuta liian synkeisiin aatoksiin, vaan ollaan onnellisia tästä mitä meillä nyt on. Jos jotain tosiaan haluamme oppia, niin ehkä se olisi tietynlainen herääminen yhteiskuntavastuuseen ja lähimmäisestä välittämiseen.
:heart: : Frida
 
Ginnifer
Hei,

kannatan lämpimästi omaa vauva-pinoa meille ja ilmaisen helpotukseni, että te muutkin olette sitä mieltä! Kävin juuri turinoimassa tuolla Lokavauvoissa, mutta vähän on olo orpo ilman tätä pinoa - itse asiassa aina tulen ihan tavan vuoksi ensin tänne lukemaan kuulumiset! Täällä on niin mukavasti ihmiset ilmaisutaitoisia, ja antaahan tämä ikä ja ensikertalaisuus tietyn yhteisen pohjan kokemuksille.

Mun täytyy tunnustaa tuosta Jokelan tapauksesta, että vaikka se on hirveä ja olen tietysti järkyttynyt, niin jotenkin tuntuu, että oma vauva suojaa mua siltä kauheudelta. Tai siis jotenkin oma oleminen on nyt niin sisäänpäinkääntynyttä, että kertakaikkiaan mikään ei vaan tunnu niin kovin suurelta ja tärkeältä sen rinnalla, että mulla on tässä tämä oma vauva. Oon kyllä jo aikaisemmin tullut siihen tulokseen, että yritän suojata itseäni maailman pahuudelta. Olin nuorempana kiivas maailmanparantaja ja aktiivi monissakin asioissa, mutta siinä polttaa helposti itsensä loppuun. Yksi ihminen ei voi kuitenkaan hirveästi tehdä, varsinkaan jos hajottaa voimansa liian moneen suuntaan ja ottaa stressiä ja tuskaa kaikesta maailman pahuudesta. Nykyisin yritän keskittyä siihen miten itse elän: tehdä mahdollisimman vastuullisia valintoja, ja elää jokapäiväistä elämää lähimmäisenrakkauden hengessä. Ja nyt tietysti rakastaa lapselleni vankan perusturvallisuuden ja näyttää hyvää esimerkkiä. :) Sillä kyllähän oma vanhemmuus on varmasti se kaikkein suurin mahdollisuus vaikuttaa mitä meille annetaan.

Ginnifer ja "E" 2 vkoa 3 pvää
 
Ginnifer
... Vielä noista ruokarajoituksista; mä olin melko tiukka mutta kyllä lipsuinkin. Muutaman suullisen kuohuviiniä join 3-4 kertaa raskauden aikana kun oli jotain skoolaustilanteita, ja ehkä yhtä usein join puolisen lasia viiniä. Tuorejuustoakin taisi tulla syötyä muutaman kerran. Kaloissa onnistuin pysymään tiukkana, lähinnä siksi että ei niitä juurikaan tehnyt mieli... Kyllä oli taivasta tässä eräänä päivänä kun mun isä tuli mua hemmottelemaan: toi kylmäsavustettua lohta ja teki mulle sentin gin&tonicin - uskaltauduin sen juomaan kun vauva oli juuri sammunut unille, ja nukkuu yleensä 4-5 tuntia putkeen. Täytyy sanoa, että joitain asioita tosiaan raskaana ollessa kaipasin... :ashamed:

Gin -nifer, huono äiti
 
Näinhän se on Frida...
Ruuista,
Taisin silloin alussa haeskella netistä jonkun listan, jota noudatin kyllä ihan alusta asti. Sitten neuvolasta tuli uusi lista(johon on taas tullut muutoksia ainakin maksan suhteen) ja olin alkuun tarkka niistä, mutta myöhemmin on tullut sorruttua satunnaisesti erilaisiin juustoihin, meriloheen, salmiakkiin ja lakuun(aika montakin kertaa), tuoreeseen tonnikalaan, medium-pihviin... onhan näitä :ashamed:
Muutaman lasillisen viiniäkin olen juonut...eri kerroilla siis.
En voi kehoittaa seuraamaan esimerkkiä, mutta toistaiseksi kaikki hyvin.

Lauralein, mulla on tuo kävely myöskin hyvin vaihtelevaa. Kuukausi takaperin oli yhtä tuskaa (mahassa) useimmiten, mutta nyt kun vauva on tosi alhaalla se onkin yllättäen helpottunut, eikä paina edes virtsarakkoa erityisesti. Nyt kävelyyn vaikuttaa liitoskivut, jotka on välillä tosi kovia ja välillä niitä ei tunnu ollenkaan. Aamulla ja yöllä sängystä nouseminen ja kävely on tosi kivuliasta, mutta päivän mittaan sitä jotenkin vetreytyy.

Jokohan riittäisi tältä päivältä nämä mun viestit..alkaa olla jo noloa.

-Dana edelleen 40+4
 
Frida: itseäni hiukan huvitti tuolla joulukuisten palstalla kun ihmiset oli etenkin alkuun NIIN tarkkoja ja pelkäsi kaikkea. Musta maalaisjärjellä pitäisi selvitä ja toki listeriaa välttää, koska siinä keskenmenoriski todellinen. Mutta kun jossain listassa esim lukee vain "tuorejuustot", ei se tarkoita ettei mitään voi syödä. Kaikki mikä on tehty pastöroidusta maidosta, on ok. Myös feta. Homejuustoista en edes tykkää, ollut siis helppo välttää!
Kalaa, myös savu- ja graavikalaa voi syödä jos on tuoretta (ehkä mieluusti itse tehtyä että on siitä takuu), ne tyhjiöpakatut on se riski. Niistä ympäristömyrkkykertymistä kai tulee ongelma jos on esim "kalavege" tai muuten tottunut lähes päivittäin syömään.
Maksaa munkin teki alkuun mieli ja ihan omin luvin vähän maksanmakkaraa söin; eihän makkarassa ole kuin n. 20% sitä maksaa, etenkin jos valitsee jonkun kevytjutun, voi ola vähemmänkin. Sittemmin Hesarissa olikin uusi tutkimustulos maksasta, että kohtuudella voi syödä. Näkisin että maksalaatikossakaan sitä ei niin kovin paljoa ole, että jos ei pääasiallisena ruokavaliona pidä, varmasti voi syödä. Ehkäpä elimistö kertoo mitä tarvitsee...
Salmiakki ja laku taas on pannassa verenpaineen takia, itse en ole niitä vähentänyt, mutta ei ole ollut koskaan paineissa ongelmaakaan; jos on taipumus korkeaan verenpaineeseen, ei varmaan kannata koittaa.
Mitäs vielä...
Itse olen alkoholissa pitänyt nollatoleranssin, ei ole mulle vaikeaa, en ole tissuttelijatyyppiä ("sitten kun otetaan, otetaan kunnolla", tosi terveellistä...). Ekaa kertaa teki mieli punkkua meidän vihki-illallisella tattikeiton ja pihvin ohessa, mutta päädyin siihen että en mä sitä oikeasti tarvitse/ tykkää niin paljoa kuitenkaan sen mausta. Joskus alussa joo kun oli kesä, siideri olis ollut mieleen tietyissä tilanteissa.

Niin joo, itse mietin kesän aikana jokusen kerran kun söin ulkomaisia jäätelöitä (etenkin irtojäätelö) että näinköhän on pastöroidusta maidosta tai muuten kuumenettu (niin hei, listeria kuolee kuumennettaessa, eli jos jossain piirakassa tms kunnolla uunissa olleessa ruuassa on vähän homejuustoa, ei nähdäkseni ole vaaraa), mutta jäätelönhimo meni joka kerta ohi huolen. Tsaijaijai.

Semmoista mieltä täällä. Eilen illalla koiran tilanne alkoi kummittelemaan omassa mielessä, muuten kun vältän kovin kaikkea hysterisointia asioissa, alkoi väkisin miettimään pahimpia vaihtoehtoja ja kovasti huolemattamaan ja surettamaan. Ihan kieroutunut mieli, vauvaan liittyvät pelot pystyn työntämään mielestä, mutta koiran kohdalla tuli paniikki ja ahdistus. Ehkä siksi että vauva on vielä jotain tuntematonta. Öö, konkreettisesti ei kyllä ole, nytkin vetelee taas pitkin mahaa ja kylkiä, mitä lie puuhastelee. No joo, tajunnan virtaa lähinnä, yrittäkää sietää.

Sohva ja ukkelin kainalo kutsuu, huomenna onkin miehellä saunailta eli täytyy varata herkkuja ja toivoa että tösöstä tulisi jotain katsottavaa. Tai voihan täällä koneellakin roikkua.
Taas lähti käsistä, että heikunkeikun!

pulinaminimi 33+4
 
Mä olin totta puhuen raskausaikana ihan yllättynyt siitä miten vähän niitä todellisia "kieltoja" on, olin kuvitellut että paaljon enemmän ruoka-aineita on pannassa... Kuten minimi, minäkin menin ihan terveellä järjellä ja lähinnä tuon listeriajutun kanssa tosiaan koitin olla tarkkana, vaikka sekin riski on todella pieni. Maksamakkaraa söin joskus, ja pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja, mm. Auraa. (oon muuten ymmärtänyt että kaikki Valion ja Arlan juustot on pastöroidusta maidosta joten ne pitäisi siis olla OK raskautetuille) Kalaa mä syön niin vähän muutenkin ettei tarvinnut edes miettiä niitä isoja haukia tai Itämeren silakoita vai mitä ne nyt olikaan mitä piti välttää. Muuten kai kalaa suositellaan raskaana olevallekin samalla lailla kuin normaalisti.

Viiniä join silloin tällöin vajaan lasillisen ruuan kanssa, saunaoluet ja -siiderit vaihdoin kuitenkin alkoholittomiin, lähinnä siksi että esim. kolmosolut ei vaan yksinkertaisesti maistunut. Naurattikin tässä sitten joskus pojan syntymän jälkeen, kun automaattisesti taas ostin itselleni alkoholittomia siidereitä kunnes vasta saunan jälkeen tajusin että voisihan sitä taas alkoholillisenkin juoda... Mutta eipä sitä toisaalta kaipaa edelleenkään.

Nyt onneksi näyttää ainakin toistaiseksi siltä että pojan maha kestää mun rintamaitoa ihan hyvin, eli ilmeisesti ei nyt sitten imetyksen aikanakaan tartte ruveta millekään suurille ruokavalioremonteille. Se olisikin melkoinen show, jos pitäisi ruveta jotain lapselle allergiaa aiheuttavaa ruoka-ainetta metsästämään kokeilemalla.
 
Mun odotushermot alkaa mennä. Olen niin malttamaton, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Tai no eilisiltana sain ilmeisesti ekan kunnon kovan supistuksen, mutta siinä ihan kaikki. Yö taas nukuttu niin loistavasti tähän asti. Ja nyt sitten ei taas enää nukuta yhtään. Tylsää odotella, että toinen heräisi ja päivä kunnolla alkaisi.

Odottamista ei yhtään helpota se, että eilisessä lehdessä oli, että täällä synnäri meneekin kiinni jo aika tasan viikon päästä eli lauantaina kello 8. Kuvittelin, että se sulkeutuisi sitten vasta kun lakko alkaisi eli tiistaiaamuna tai korkeintaan maanantaina, mutta että jo lauantaina. Torstaina mulla sitten on yliaikaiskontrolli, joten siellä varmaan sitten pitää vaikka keksiä syitä, että laittaisivat käynnitykseen kun niin paljon mielummin synnyttäisin täällä, kun yliopistollisessa sairaalassa on tuossa kohtaa sitten varmasti aikamoinen hälinä. :( Voi ei! Mikset vauva voi jo tulla! Oikeasti alkaa jo vähän harmittamaan ne uutiset kun kuulee, että tuttuja on jo kotiutunut vauvan kanssa sairaalasta, vaikka laskettuaika on ollut useampikin viikko meitä myöhemmin.

Kielletyistä ruuista sen verran, että tietyt ruoka-aineet olen välttänyt ihan koko raskausajan, mutta toisten kohdalla taas alun tarkkuuden jälkeen olen lipsunut. Nämäkin just menneet niin, että terveellä maalaisjärjellä olen ajatellut eli sellaiset tuotteet, joissa selvä riski, olen unohtanut kokonaan eikä niissä kyllä juuri sellaisia ole ollutkaan mitä ois ehdottomasti tehnyt mieli. Tosin kalaa olen kyllä aika huolettomasti syönyt, mutta jättänyt kyllä tyhjiöpakatut sekä valmiissa pöydissä kylmäsavulohet ja graavit koskematta. Kalaa ei kuitenkaan tule mitään ylimäärin syötyä. Sulatejuustoja tosiaan ois varmasti näitä suomalaisia saanut syödä ihan huoletta sekä myöskin esim. Auran sinihomejuustoa, mutta ne olen kyllä unohtanut ihan muutamaa poikkeuskertaa lukuunottamatta. Salmiakki- ja lakritsisyöppönä niitä olen kyllä koko raskausajan syönyt, koska verenpaineet kuitenkin olleet koko matkan jopa paremmat kuin ennen raskausaikaa. Varmaan, jos niissä ois ollut jotain häikkää niin olisin noitakin rajoittanut. Viiniä on tullut aina joskus muutama sentti juotua ja kaljaa miehen lasista hörpittyä. Noita alkoholittomia siidereitä ja kaljoja olen sitten nauttinut, mutta niissäkin tahtonut olla se, että aina etukäteen niitä ostan, mutta sitten niitä ei kuitenkaan tule juuri juotua. Jo melkein kielen kastamisella viinilasiin on saanut nuo alkoholinmakuhalut täytettyä, joten tosi vähiin on alkoholipuoli ja sen korvikkeet jääneet. Ne mitä odotan, että saa taas synnytyksen jälkeen syödä, ovat kunnon pihvi mediumina, sini- ja valkohomejuustoa huoletta piparien kanssa, simpukoita sekä sitten jouluaikana mätiä. Nam! Tietty muutama alkoholillinen drinksukin varmasti jossain sopivassa kohtaa sitten tulee maistumaan...

Lauralein jo rv 40+5 -> Ei taidan meidän pieni haluta kuulua massaan, kun tuskin enää ehtii siihen 80 tai 85 prosenttiin, joka syntyy +/- 5 päivää lasketusta ajasta...
 
Suurkiitos kaikille näistä ruoka-aine jutuista. Juuri se olikin tärkeä tieto, että miksi tietyt aineet ovat niin varaallisia/riskialttiita. Tuo keskenmenon vaara on tietenkin yksi oleellinen asia. Alkoholi ei kyllä ole ongelma, eikä nyt enää edes tee mieli, mutta kuten perisuomalaiseen tapaan, niin ärsyttää ruveta miettimään esim.tämän illan pikkujouluihin tekosyytä juomattomuudesta. Täällä kun näyttää olevan perustellumpaa juoda kuin olla juomatta. Nyt ymmärrän absolutistien ärsyyntymisen uteluihin.
Itsekin kannatan maalaisjärki-periaatetta, tosin tämä raskausasia on vielä niin uusi itselle, että jotenkin haluan tukeutua tässä viisaampien kokemuksiin.
Lauralein: Nyt en tiedä kehtaaanko tätä edes sanoa, mutta tuon lakko-uhan takia nolaan nyt sitten vaikka itseni. Minulle kertoi ent.työkaveri jo 10v. sitten, että hän lähtee synnyttämään aina "heti kun on ollut sillai miehensä kanssa". Hänen mukaansa sperma sai aikaan synnytysreaktion ja toimi joka kerralla. Mulle toi juttu jäi jostain syystä mieleen, vaikka ei ollut mitenkään ajankohtainen silloin... tiedä sitten. Sori, jos tää juttu oli alta kaiken arvostelun. :ashamed:
ehkä tuossa tilassa sitä jo miettii kaikkia vaihtoehtoja...
Jaksuja!
ja
Mukavaa viikonloppua!
 
auringonkukka-75
Heipsistä kaikille!

Selkä alkaa olla jo parempi kotona nukuttujen öiden ansiosta ja vaavikin on untenmailla, joten ajattelin kirjoitella muutaman rivin.

Meillä laskettu aika oli viime viikon perjantaina eli 2.11. Kun se päivä tuli ja meni, olin ihan varma, että yliajalle mennään ja synnyts käynnistetään sitten 2 vk kuluttua.

Ehdottelin sitten miehelle silloin lasketun päivän iltana, että mitä jos yritettäisiin häätään pikkuinen luonnon omin keinoin ulos yksiöstään :whistle: Ihan hirveästi ei innostanut se puuhastelu, mutta ajattelin neuvolantädin puheita sperman suosiollisesta vaikutuksesta kohdunsuulla... Jäin "toimituksen" jälkeen makoilemaan sänkyyn tyyny pyllyn alla ja makailin siinä ahkä tunnin verran. Kun menin vessaan, huomasin vuotavani jotain vaalenpunaista. Sitä vaaleanpunaista llirahteli housuihini, vaikka kuinka yritin pidätellä. Ajattelin, että en voi pissata koko ajan...

Soitin synnytyssairaalaan ja kyselin, että mitä teen. Kätilö puhelimessa kysyi, että onko eka lapsi tulossa ja kun kuuli, että on, niin käski mennä miehen kainaloon nukkumaan :eek: Tunsin itseni tyhmäksi. Menin sitten sänkyyn, mutta supistukset oli hirveän kivuliaita ja nukkumisesta ei tullut mitään. Mies sanoi kahden tunnin kuluttua, että hän ei aio toimia kätilönä ja kehotti minua soittamaan uudestaan sairaalaan. Sanoin supistusten tulevan 15 min välein ja edelleen vuodan jotain haalean vaaleanpunaista. Kätilö sanoi, että voidaanhan me tulla näytille, mutta kotiin meidät laitetaan sieltä.

Lähdettiin kuitenkin sairaalaan ja ensin minut laitettiin käyrille. Kätilö sanoi, että päästään sitten käyrän jälkeen lähtemään kotiin ja lääkärin tarkastusta ei varmaankaan tarvita. Siinä vaiheessa minua alkoi ärsyttämään. Sanoin, että eikö sitä voisi tutkia, mitä minusta valuu. Meiltä on kuitenkin melkein tunnin matka sairaalaan ja supistuksetkin tuli jo 10 min välein. Kätilö tutki sitten ja sanoi, että "tämähän on lapsivettä :eek: " Sisätutkimus osoitti, että olin auki 2 sormelle. Omat vaatteet kaappiin ja sairaalan vaatteet niskaan. Sain kipupiikin ja kehoituksen levätä mahdollisimman paljon, koska "ette te nyt pääsekään kotiin".

Synnytys katsottiin käynnistyneen klo 6 aamulla ja poika syntyi 13.55. Onneksi meille tuli synnytkseen aivan ihana kätilö. Sellainen vähän vanhempi kokenut ja tosi sydämellinen, mutta napakka täti. Aamulla pääsin ammeeseen, mutta en erityisemmin pitänyt siitä. Suihku oli paljon permpi, koska veden painetta sai siinä käytettyä tosi hyvin apuna supistuksen tullessa.

Jossain vaiheessa sain epiduraalin ja se toi kyllä helpotusta helvetillisiin supistuskipuihin. Ainoa miinuspuoli siinä epiduraalissa oli se, että oikeasta jalasta katosi tunto melkein kokonaan. Tuntui, kuin oma kropani olisi pettänyt minut :( Vaikka itsehän sen puudutuksen halusin. En siis päässyt liikkumaan avautumisvaiheessa niinkuin olin suunnitellut tekeväni. Samaten synnytysasento oli se perinteinen puoli-istuva. Täytyy kyllä sanoa, että supistukset oli niin rajuja, etten olisi varmaan muutenkaan pystynyt edes ajattelemaan jakkaraa tms. jossa ei olisi saanut supistusten välissä levätä samalla lailla, kuin sängyllä.

Ponnistusvaihe kesti 25 min. Mun piti jarrutella ponnistamista, vaikka ponnistutti ihan mielettömästi. Sanoin kätilölle, että ihan äärimmäisessä tapauksessa vaan haluan episiotomian, mieluummin vaikka pieni repeämä. Epparia ei tarvinut tehdä ja repeämäkin oli ihan pinnassa. Kätilö sanoi sen olevan kuin kissankynnen raapaisu, mutta reunat ovat levällään toisistaan, joten hän katsoi parhaaksi ommella haavan kasaan. Haava ei ole ollut koko aikana yhtään kipeä ja olen sen puolesta pystynyt istumaan ja käymään vessassa ihan normaalisti. Selkäkipu on hankaloittanut elämää ja siitä kivusta saan kiittää todella kehnoa sairaalasänkyä...

Ponnistusvaihe oli kyllä ihan erilainen, kuin mitä olin kuvitellut. Olin jotenkin kuvitellut mielessäni, että tuntisinsen, kuinka vauva liikkuu eteenpäin synnytyskanavassa. Mutta ei. En todellakaan tuntenut mitään etenemistä, pelkkää paineen tunnetta ja kipua vaan. Oli tosi vaikea uskoa, kun kätilö sanoi tukan näkyvän ja päälaen tulevan jne. Mutta kyllähän ne sieltä tuli ja tuli koko poika viimein :heart:

Siitäkin olin ajatellut, että kunhan puhutte, kun ihmiset sanoivat, että kipu loppuu samantien, kun vauvan saa rinnalle. Mutta niin siinä kävi. Vauva oli niin ihana ja ihmeellinen, ettei mitään kipua edes ajatellut siinä vaiheessa, kun pieni oli rinnalla.

Synnytyksen jälkeen palelin horkassa, enkä muista mitään siitä, kun minut kärrättiin osastolle. Mies sanoi vauvan olleen kainalossani koko matkan alakerrasta yläkertaan. Osastolli oltiin kolme päivää ja sitten halusin kotiin, vaikka siellä oltiinkin sitä mieltä, että päivän tai kaksi olisi vielä voinut olla sairaalassa.

Synnytyksestä jäi todella positiivinen kuva ja kokemus. Jos jonain päivänä saadaan vielä toinenkin lapsi, niin toivoisin synnytyksen olevan yhtä hyvä kokemus silloinkin.

Sairaalakassin sisällöstä... Olin varannut lukemista ja omia vaatteita mukaan, mutta ei niitä tarvinut. Ainoa mitä kehottaisin ottamaan mukaan, on muutamat omat alushousut. Niitä ilman en olisi pärjännyt. Sairaalan verkkokalsarit on ihan hirveitä :LOL:

Niin juu, ja rinnoista ja rintapumpusta... Minulla on suuret rinnat ja etukäteen muutama nainen sanoi, että niistä tulee valtavat sitten kun maito nousee. Väärin. Ne ei muuttaneet kokoaan juuri ollenkaan. Hieman täydemmän tuntuiset, mutta ei mitenkään silmiinpistävästi. Ja maitoa tulee ihan hyvin. Olen pumpannut välillä, koska poika syö todella paljon. Varsinkin yöllä tuntuu siltä, että hän on ihan pohjaton ja silloin on hyvä olla lisämaitoa tuttipullossa. Öisin pikkuiselle ei nimittäin riitä se, että syö molemmat rinnat tyhjiksi, vaan lisää on saatava vielä pullosta. Ja mieluummin annan omaa maitoa, kuin vastiketta, jota myös jouduimme antamaan ensimmäisinä öinä. Eli olen todella onnellinen, kun hankin Aventin rintapumpun jo etukäteen valmiiksi.

Terkuin auringonkukka ja viikon vanha pikkuinen poika
 
No niin,
nyt täällä ollaan ihan h-moilasena, kun pitkin päivää on lirahdellut housuihin jotain nestettä.
Jotenkin epäilisin eniten pissaa, kun en niitä lapsiveden tunnusmerkkejä (makeahkoa tuoksua jne. ) siitä löydä, mutta ihan varma en ole. Soitin synnärille ja käskivät seurailla ja tutkia koostumusta siteestä, jonka päälle laitetaan vessapaprua.
Epäsäännöllisesti supisteleekin, mutta seuraillaan nyt, mihin tilanne kehittyy..

- hämmentynyt Dana 40+5
 
Oli mukava lukea Auringonkukan tosi positiivisen kuuloisia synnytyskokemuksia. Vaikkakin kovin ärsyttävän kuuloista tuo miten alussa suhtautuivat. Ja Frida tuo ehdotuksesti ei tosiaan ollut mitenkään tyhmä. Tunnettu juttu, joka ei kuitenkaan ihan kaikilla naisilla toimi. Osalla kuitenkin tuo sperma tosiaan tehoaa, muttei läheskään kaikilla ja minä taidan olla niitä, joilla ei tehoa. Asiaa kun testattu jo useaan otteeseen. Mitään tuntia en kyllä peppu pystyssä jälkeenpäin makaillut, kuten Auringonkukka mainitsi ;), joten ehkä ensi kerralla pitää vielä sitä koittaa. :) Toivottavasti Danalla tuo lirahtelu ois nyt merkki siitä, että teillä vielä päästäisiin jo tänä vuonna isänpäivää viettämään. Mulla tollaista on kyllä tullut jo kauemminkin ja mielestäni jopa makean tuoksuista ja jossain kohtaa olen miettinytkin, että pitäiskö varmuuden vuoksi käydä testauttamassa, että mitä on, mutta jotenkin en kuitenkaan usko, että ois lapsivettä, joten vielä ei ole mihinkään tullut lähdettyä. Mä alan olla aika alhaalla jo näiden kaikkien kikkojen kokeilussa sillä tänään ostin jo vadelmateetäkin. Ja nännejä olen koittanut ahkerasti täällä hieroa. Ja ei MITÄÄN! :( Se tuttu, josta mainitsin jo aikaisemminkin eli jolla oli sama laskettu aika ja jonka esimerkistä soittelin sitten itsellenikin jo yliaikaiskontrolliin ajan niin hänelle on kuulemma tänään jo tullut lähtö. Mä täällä nyt vain odottelen, että seuraavaksi varmasti pari ystäväänikin ilmoittelevat vauvauutisia, vaikka heillä yli 2-3 myöhemmin lasketut ajat. Ja joo. Nyt on alkanut kyselyt, että miksi te nyt vielä kotona olette. Niinpä!!!
 
Danalle se sitten koitti jo lähtö ja toivottavasti eivät tosiaan enää laita paluupostina takaisin kotiin. Luulen, että seuraavaksi kyllä kuulemme häneltä jo vauvauutisia. :)

Vadelmatee on hyvää ja lenkkeily kivaa... :)

Lauralein rv 40+5
 

Yhteistyössä