Yläkerrasta lapsen huutoa "äiti älä!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja äläläl:
Mun tytär oli noin 5v kun ei halunnut pestä käsiä. Talutin sen pesulle ja se huusi koko ajan älä äiti ei saa. Kun kädet oli pesty, jatkoi huutamista ja yritti tulla mun päälle. Otin tukevasti syliin rauhoittumaan, jolloin huusi Älä koske sä tapat mut. En siis puristanut, retuuttanut, lyönyt enkä mitenkään vahingoittanut lasta. Hän sai vaan raivarin ja huusi tunnin. Heti jos irroitin otteen, hän aloin lyödä ja potkia mua. Ja myös pikkusisarrukset alkoi itkeä, kun he olisivat kans halunneet syliin. JOSKUS voi olla näinkin, jos lapsi huutaa. Odottelin silloin että joku tulis oven taakse..

Anteeksi! Ymmärrän, että tuo holding on sellainen melko yleinen lapsen kasvatustapa, mutta minusta se kuulostaa hyvin ahdistavalle. Olis ihan hirveää, jos riitatilanteessa mies ottais minut sellaiseen karhunsyleilyyn, missä en vois liikkua ollenkaan. Kaipaa siinä sitten miehen syliä, tuollaisen käsittelyn jälkeen.

Joo tuo oli kyllä ieen vierestä, mutta äänten perusteella meille ja teillekin, vois lastensuojelusta tulla joku käymään, vaikka päivittäin, mutta tarvetta tuskin on kummassakaan kodissa.

Vielä aiheen vierestä: tuo holding-menetelmä on nimenomaan pienille lapsille tarkoitettu rauhoittelu-metodi, ei se aikuisella toimikaan samalla tavalla. Sen tarkoitus on auttaa lasta rauhoittumaan ja estää häntä satuttamasta itseään ja muita. Pienellä lapsella ei vielä ole välineitä aggression käsittelyyn ja siksi tuo holding on hyvä tapa, siinä lapsi ymmärtää, että hänelle ei satu mitään, ja myös ettei häntä hylätä eikä kukaan suutu tai hermostu, vaikka hän saakin raivarin.

Hyi että, muistan tuon holdingin lapsuudestani. Ahdistaa ajatus vieläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja älä nyt:
vai leikkaa hiuksia kynsiä lääkitsee ..haloo hommaa elämä...lapset joskus protestoi vanhempia vastaan ja ei heilä mitään hätää ole...huh huh mä en voi uskoa millaisia ihmisiä....

Joo, meidän hitusen aistiyliherkkä piti ihan kamalaa huutoa mm. juuri näissä tilanteissa. Yläkerran vanha pariskunta muuttikin sitten pois jonkin ajan kuluttua..tuli sellanen olo, että epäilivät meidän hakanneen lasta tms. kun luumuilivat aina rapussa ohi...

Meillä sama juttu. Pojalla on aistiyliherkkyys ja huuto sen mukaista, kun puhuukin hiusten tai kynsien leikkuusta. Lääkkeet pitää antaa ja rajoja on pakko asettaa. Aika ajoin alakerran naapuri ei tervehdi meitä ollenkaan...

APlle, seuraa ilman muuta. Ja mene vaikka oikeasti kysymään, kun huuto kuuluu. Jos ei usein kuulu huutoa, kysyisin, en heti tekisi ilmoitusta. Eriasia jos on muutakin syytä epäillä, ettei kaikki ole hyvin, mm tuo pihalla myöhään vähissä pukeissa oleminen.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Mun tytär oli noin 5v kun ei halunnut pestä käsiä. Talutin sen pesulle ja se huusi koko ajan älä äiti ei saa. Kun kädet oli pesty, jatkoi huutamista ja yritti tulla mun päälle. Otin tukevasti syliin rauhoittumaan, jolloin huusi Älä koske sä tapat mut. En siis puristanut, retuuttanut, lyönyt enkä mitenkään vahingoittanut lasta. Hän sai vaan raivarin ja huusi tunnin. Heti jos irroitin otteen, hän aloin lyödä ja potkia mua. Ja myös pikkusisarrukset alkoi itkeä, kun he olisivat kans halunneet syliin. JOSKUS voi olla näinkin, jos lapsi huutaa. Odottelin silloin että joku tulis oven taakse..

Anteeksi! Ymmärrän, että tuo holding on sellainen melko yleinen lapsen kasvatustapa, mutta minusta se kuulostaa hyvin ahdistavalle. Olis ihan hirveää, jos riitatilanteessa mies ottais minut sellaiseen karhunsyleilyyn, missä en vois liikkua ollenkaan. Kaipaa siinä sitten miehen syliä, tuollaisen käsittelyn jälkeen.

Joo tuo oli kyllä ieen vierestä, mutta äänten perusteella meille ja teillekin, vois lastensuojelusta tulla joku käymään, vaikka päivittäin, mutta tarvetta tuskin on kummassakaan kodissa.

Vielä aiheen vierestä: tuo holding-menetelmä on nimenomaan pienille lapsille tarkoitettu rauhoittelu-metodi, ei se aikuisella toimikaan samalla tavalla. Sen tarkoitus on auttaa lasta rauhoittumaan ja estää häntä satuttamasta itseään ja muita. Pienellä lapsella ei vielä ole välineitä aggression käsittelyyn ja siksi tuo holding on hyvä tapa, siinä lapsi ymmärtää, että hänelle ei satu mitään, ja myös ettei häntä hylätä eikä kukaan suutu tai hermostu, vaikka hän saakin raivarin.

Juu ei tuossa tilanteessa ollut paljon muuta tehtävissä kuin koittaa rauhoitella pitämällä sylissä, ei puristaen. Muuten lapsi kävi minun ( ja pikkusisarrusten) päälle kuin raivohärkä. Jotein siinäkin on tehtä, sillä hetkellä ei puhe auta. Toki sitten sen jälkeen, muttei siihen hätään.

Jep, ei pienen lapsen kanssa ns. järkipuheesta ole raivarin keskellä hyötyä. Jälkimainingeissa voi sitten rauhallisesti käydä sanallisesti läpi niitä raivariin johtaneita tunteita, silleen lapsi oppii tunnistamaan niitä ja pikkuhiljaa kanavoimaan oikein. Suosittelen muuten kaikille väestöliiton julkaisemaa Raisa Cacciatoren Kiukkukirjaa, se antaa hyviä neuvoja aggressiokasvatukseen ja auttaa omienkin tuntemusten ymmärrtämisessä!

Tollasen yhden huudon perusteella olisin kyllä puuttumatta toisten asioihin, mut jos tosiaan jatkuvaa ja muita merkkejä tai kuuluu äidin huutoa ni sitten yhteys lastensuojeluun tietty. Kyllä muokin välillä mietityttää et mitäköhän naapurit meinaa jos huuto kuuluu seinien läpi ku yks ilta yritin hoitaa 4v:n molluskaa ja huus niin sydäntäsärkevästi et "kilttiii, äiti älää" .. siis ei edes häntä sattunu mut jännitti niin vaan sitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Alkuperäinen kirjoittaja ermes:
Alkuperäinen kirjoittaja HÄH!:
No hanki nyt jo elämä!

Siis mistä sinun kaltaisiasi jeesustelijoita oikein sikiää? Minun kullannuppu sai raivarin eilen, kun ei saanut kastella siskoaan, ja keräilin tylysti kaikki vesikipo ja kupit pois. Itki huusi, ÄITI ÄLÄ! ÄITI EI SAA!

No nyt tässä sitten odotellaan, onkohan naapurissa joku lastensuojeluilmoituksia tehtaileva jeesustelija, niin että onkohan meistäkin tehty ilmoitus. Lapsihan ihan selkeästi itki ja huusi.

Kannattaa kuitenkin ajatella sitäkin vaihtoehtoa, että kaikissa kodeissa ei vaan kastella siskoa.

Näinpä.. Mä elin elämäni äidin kanssa joka alisti ja pahoinpiteli. Koskaan ei kukaan tullut apuun. Itse en uskaltanut kertoa kellekään, toivoin vain että joku tulisi ja pelastaisi mut. Ja aivan varmasti koko talo kuuli mitä tapahtui.

Niinpä, yksikin tällainen tapaus on liikaa. Kuulostaa ihan kauhealle, ja nimenomaan se, että kukaan ulkopuolinen ei puutu vaikka asiasta tietävät, on todella karmivaa lapsen näkökulmasta.

Toivottavasti ap:n tapauksessa kyse oli jostakin yksittäisestä raivarista, jos tuollaisia tulee enemmän, niin minä varmasti jotenkin yrittäisin puuttua asiaan.

Kyllä mullaki sydäntä särkis kuunnella.. ja ihmettelen heitä jolla ei! :( Koska nykyään voi tapahtua mitä vain.. ja jos se sivuutetaan nuilla "hiustenpesu,kynsienleikkyy" yms jutuilla ni lapsi jää äitinsä armoille.. siis jos kyseessä olisikin lastenpahoinpitely tapaus.

mä en puuttuis asiaan yhden huudon takia.. seuraile tilannetta..
meillä kerran reilu 2v sai uhmaraivarit ulkona.. lähdettiin sit sitälle ja oven edessä kopistelin lumet puvusta johon sitten huuti monen monta kertaa kovalla äänellä että "äiti, älä lyö minua"
että totuus ei tule aina lapset suusta =)

Alkuperäinen kirjoittaja hoohhoija:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Äiti varmaan sammutti telkkarin ja patisti nukkumaan.

pyh ja pah, jos tuossa perheessä lapset saavat ulkoilla iltakymmeneltä niin miksi ihmeessä seitsemältä patistettaisiin nukkumaan

Koska huomenna on arkipäivä? Ja jos iltatoimet alkavat seitsemältä niin nukkumaan mennään kahdeksalta...

Alkuperäinen kirjoittaja Mutta jos jotain oikeasti on tekeillä?? :
Kyllä mullaki sydäntä särkis kuunnella.. ja ihmettelen heitä jolla ei! :( Koska nykyään voi tapahtua mitä vain.. ja jos se sivuutetaan nuilla "hiustenpesu,kynsienleikkyy" yms jutuilla ni lapsi jää äitinsä armoille.. siis jos kyseessä olisikin lastenpahoinpitely tapaus.

Juu,mut en yhen kerran perusteella menis soittelemaan. Koska voi olla kyse mielenosotuksesta eikä pahemmasta. Toki soittasin jos tuntus että on aihetta. Johan meilläkin sais käydä jokaviikko kattomassa sossusta miksi muksu kirkuu, huutaa jne...

Ei voi olla totta!
Miettikääs nyt jos tässä maassa jokainen tekisi heti lastensuojelu ilmoituksen kun naapurista kuuluu äiti älä, ni hohheijaa....

Joo tiedän että niitä vakavia ja oikeita tapauksiakin on surullisen paljon :(

Tiedän jopa lapsia jotka aina herran enkeleitä, eivät kiukkuu, ovat iloisia ja ystävällisiä...

Tiedän myös näitä tapauksia jotka huutaa aivan hysteerisinä kun esim joutuvat jäähylle tai ei saa pelata, kynnet leikataan tms...Ja ne joita joutuu sitten istuttaa sylissä jotteivät satuta muita tai itseään ni arvatkaa mikä huuto siitä syntyy... Entäs sitte kun tullut haava joka täytyy putsata, lapsi kirkuu hysteerisenä äitiiii, äläääääää, vaikkei äiti ees viel oo lähelläkään haavaa putsaamassa.... listaahan voisi jatkaa ihan loputtomiin.

Tutustu naapureihisi ennen kuin teet kärpäsestä härkäsen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoohhoija:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Äiti varmaan sammutti telkkarin ja patisti nukkumaan.

pyh ja pah, jos tuossa perheessä lapset saavat ulkoilla iltakymmeneltä niin miksi ihmeessä seitsemältä patistettaisiin nukkumaan

Koska huomenna on arkipäivä? Ja jos iltatoimet alkavat seitsemältä niin nukkumaan mennään kahdeksalta...

eli vklpsin nukkumaan mennään kahdeltatoista, jos vaikka 23 lapset tulevat sisään ja sitten iltatoimet.. miten vaan :)

Meilläkin huudetaan "äiti älä" ja itketään kun kakkosen tukkaa pestään. Varmaan pukiessakin on noita tilanteita tullut jne.
Ja esikoinen joskus huutaa noin kun oon suuttunu kakkoselle ja kakkonen raivoo täydellä uhmaikäisen raivollaan ja mä vien sitä jäähylle tms.

No hanki nyt jo elämä!

Siis mistä sinun kaltaisiasi jeesustelijoita oikein sikiää? Minun kullannuppu sai raivarin eilen, kun ei saanut kastella siskoaan, ja keräilin tylysti kaikki vesikipo ja kupit pois. Itki huusi, ÄITI ÄLÄ! ÄITI EI SAA!

No nyt tässä sitten odotellaan, onkohan naapurissa joku lastensuojeluilmoituksia tehtaileva jeesustelija, niin että onkohan meistäkin tehty ilmoitus. Lapsihan ihan selkeästi itki ja huusi.

Kannattaa kuitenkin ajatella sitäkin vaihtoehtoa, että kaikissa kodeissa ei vaan kastella siskoa.

Näinpä.. Mä elin elämäni äidin kanssa joka alisti ja pahoinpiteli. Koskaan ei kukaan tullut apuun. Itse en uskaltanut kertoa kellekään, toivoin vain että joku tulisi ja pelastaisi mut. Ja aivan varmasti koko talo kuuli mitä tapahtui.

Näinpä. Olen typertynyt, että näin moni painaa vain asian villaisella.
En usko, että aloittaja olisi edes aloittanut ketjua, jos olisi ollut normaalia protestihuutoa/itkua. Kyllä sen nyt erottaa, jos lapsi kirkuu ja itkee kymmenen minuuttia paniikissa, tai peloissaan.

Mietin sitäkin, olisiko vastaukset ollut erilaisia, jos lapsi olisi kirkunut "isi älä!" kymmenen minuutin ajan. Mitä olisitte silloin ajatelleet, ihan rehellisesti?
Halutaanko täällä uskoa, että äidit ei lapsiaan satuta?

Turha ls-ilmoitus ei ketään satuta. Se satuttaa, jos ilmoitukselle olisi syytä, ja sitä ei kukaan tee!

Esikoisen kohdalla jouduin Holdingia käyttämään kun saattoi lyödä päätään seinään/lattiaan raivokohtauksen aikan joka kesti ja kesti, samalla huusi tietysti (mitkään muut rauhoittelukeinot ei auttaneet kun ei ottanut mitään tietoa vastaan lainkaan)

Nyt taas on kuopus sellainen että huutaa hyvin selvästi "Äiti älä! Ei saa!!" sydäntä särkevästi vielä (+ päälle vielä kauhea huuto ja seinän potkiminen/tavaroiden heittely tms.) ja kyse saattaa olla lelusta, lautasten korjaamisesta pois pöydästä, tai esim. jonkun sotkun siivoamisesta pois (esim. kerran kun ehti levittää koko shampoopullon vessanlattialle) ja haluaisi vielä jatkaa touhujaan.

Seuraa tilannetta. Jos lapset on ihan hunginnolla ja tuota kuuluu jatkuvaan niin soita.

Mutta meillä jätkällä oli 2v uhma viimesen päälle uhmaa. Poika veti kilarit pienimmästäkin. Ja silloin ryntäsi ulkoovelle ja alkoi karjumaan kurkkusuorana. Äiti ei, ei saa, auttakaa.

Mie jo odottelin milloin naapurit soittaa poliisit, mutta ei heitä kuulunut. Ja meillä ei todellakaan ollut mitään hätänä. Kunhan poika veteli uhmakilareita. Vieläkin liki 4vuotiaana kun suuttuu, on väsy, uhmaa niin sen kuulee naapurit ja kestää. Mutta turhautuminen purkautuu onneksi jo vähän erilailla.

Mutta jos oikeasti huolestuttaa ap:ta niin tee ilmoitusta. Ei siitä haittaakaan ole ja jos jotain on oikeasti vialla niin saa lapsi/lapset apua

Meillä kakkosella oli siinä 2v-ikäisenä ihana tapa huutaa "äiti lyö" kun häntä vietiin jäähylle tai sanallisesti komennettiin niin että häneltä meni hermot. Muutenkin jos hän jollekin suuttui, oli se sitten lapsi tai aikuinen niin tuli aina kertomaan, että "X löi", vaikka siitä ei todellakaan ollut yleensä lastenkaan kohdalla kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja tee ilmoitus:
No hanki nyt jo elämä!

Näinpä. Olen typertynyt, että näin moni painaa vain asian villaisella.
En usko, että aloittaja olisi edes aloittanut ketjua, jos olisi ollut normaalia protestihuutoa/itkua. Kyllä sen nyt erottaa, jos lapsi kirkuu ja itkee kymmenen minuuttia paniikissa, tai peloissaan.

Mietin sitäkin, olisiko vastaukset ollut erilaisia, jos lapsi olisi kirkunut "isi älä!" kymmenen minuutin ajan. Mitä olisitte silloin ajatelleet, ihan rehellisesti?
Halutaanko täällä uskoa, että äidit ei lapsiaan satuta?

Turha ls-ilmoitus ei ketään satuta. Se satuttaa, jos ilmoitukselle olisi syytä, ja sitä ei kukaan tee!

Kukaan tässä nyt villaisella mitään paina. Lähes kaikki ovat sitä mieltä että 1. ap:n kannattaa seurata tilanteen kehittymistä
2. jos jatkuvaa kirkunaa yms kuuluu, yhteys viranomaisiin
3. jos ap on huomannut muutakin huolestuttavaa perheen lapsissa, ehdottomasti pitää puuttua tilanteeseen jollain tavalla

Ja ihan oikeesti, meilläkin lapsi joskus itkenyt todella kovasti ja nyyhkyttänyt ja kaikkea, ja aika monta esimerkkiä täällä on esitetty siitä, miten pienet lapset pitää mekkalaa ilman pahoinpitelyä. Että ei todellakaan voi aina itkusta päätellä, mitä missäkin tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Eli asun siis kerrostalossa ja yläkerran asunnossa asuu kuusihenkinen perhe (vanhemmat + 4 lasta). Äsken n. 10 minuutin ajan kuului lapsen itkua ja kirkumista, välillä hän huusi "äiti älä!". En tiedä mitä asunnossa on tapahtunut, mutta kurjalta se kuulosti. =( Onko jotain mitä voin asialle tehdä? Lastensuojeluilmoitus?

Juu itse olen käynyt kysymässä naapurin jatkuvaa lasten itkua. nyt on vähentynyt kun tilanne siellä parempi. Mutta tosiaan itse en koskaan kiusaisi lasta, mutta olemme joutuneet räkää imemään nenästä sellaisella letkulla ja se on ollut hirveää. Lapsi huutaa, että ei älä ja säälittää vaikka tietää,e ttä tämän jälkeen lapsi voi nukkua koska pystyy hengitämään. olen myös ajatellut, että miltä mahtaa kuullostaa naapureita.
Kyllähän asiaa voi kysyä, mutta syy voi olla ok. mutta voi se olla ei ok myös.

heh, jos meijän muksujen huudon takia tehtäis lastensuojelu ilmoitus niin se tehtäis vähintää kerran viikossa :D huutavat ja kiljuvat jos ei saa mitä haluu :) tai joutuu kenties siivoo jälkiään :)

Yhteistyössä