Yläkerrasta lapsen huutoa "äiti älä!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HÄH!:
No hanki nyt jo elämä!

Siis mistä sinun kaltaisiasi jeesustelijoita oikein sikiää? Minun kullannuppu sai raivarin eilen, kun ei saanut kastella siskoaan, ja keräilin tylysti kaikki vesikipo ja kupit pois. Itki huusi, ÄITI ÄLÄ! ÄITI EI SAA!

No nyt tässä sitten odotellaan, onkohan naapurissa joku lastensuojeluilmoituksia tehtaileva jeesustelija, niin että onkohan meistäkin tehty ilmoitus. Lapsihan ihan selkeästi itki ja huusi.

Onneksi meistä ei oo tehty. Tuo vekara kun uhmakilareissaan todellakin kirkuu, hakkaa seiniä tai juoksee niitä päin yms kivaa. Äkkiä luulis että on hengenhätä toisella. Ja karjuu keuhkojen täydeltä äiti älä...Ei näit asioita oo aina helppo erottaa näkemättä, mut suinpäin ei sentään ilmotella kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu:
Mitäpä jos vaikka kävisit ihan kysymässä että onko kaikki hyvin. Ärsyttää tommoset kansalaispoliisit, jotka eivät uskalla ottaa vastuuta!

Äitihän varmaan kertookin suoraan tuntemattomalle naapurille, että joo, olin tässä just lastani hakkaamassa, siitähän tuo meteli kuului, että hyvää illanjatkoa vaan...

No ei tietenkään kerro mutta pistää vanhemman hieman ajattelemaan, että ne äänet VOI kuulua yllättävän hyvin kerrostalossa. HYvää iltaa sullekkin vaan. Aina voi käydä kysymässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ermes:
Alkuperäinen kirjoittaja HÄH!:
No hanki nyt jo elämä!

Siis mistä sinun kaltaisiasi jeesustelijoita oikein sikiää? Minun kullannuppu sai raivarin eilen, kun ei saanut kastella siskoaan, ja keräilin tylysti kaikki vesikipo ja kupit pois. Itki huusi, ÄITI ÄLÄ! ÄITI EI SAA!

No nyt tässä sitten odotellaan, onkohan naapurissa joku lastensuojeluilmoituksia tehtaileva jeesustelija, niin että onkohan meistäkin tehty ilmoitus. Lapsihan ihan selkeästi itki ja huusi.

Kannattaa kuitenkin ajatella sitäkin vaihtoehtoa, että kaikissa kodeissa ei vaan kastella siskoa.

Näinpä.. Mä elin elämäni äidin kanssa joka alisti ja pahoinpiteli. Koskaan ei kukaan tullut apuun. Itse en uskaltanut kertoa kellekään, toivoin vain että joku tulisi ja pelastaisi mut. Ja aivan varmasti koko talo kuuli mitä tapahtui.

Alkuperäinen kirjoittaja äläläl:
Mun tytär oli noin 5v kun ei halunnut pestä käsiä. Talutin sen pesulle ja se huusi koko ajan älä äiti ei saa. Kun kädet oli pesty, jatkoi huutamista ja yritti tulla mun päälle. Otin tukevasti syliin rauhoittumaan, jolloin huusi Älä koske sä tapat mut. En siis puristanut, retuuttanut, lyönyt enkä mitenkään vahingoittanut lasta. Hän sai vaan raivarin ja huusi tunnin. Heti jos irroitin otteen, hän aloin lyödä ja potkia mua. Ja myös pikkusisarrukset alkoi itkeä, kun he olisivat kans halunneet syliin. JOSKUS voi olla näinkin, jos lapsi huutaa. Odottelin silloin että joku tulis oven taakse..

Anteeksi! Ymmärrän, että tuo holding on sellainen melko yleinen lapsen kasvatustapa, mutta minusta se kuulostaa hyvin ahdistavalle. Olis ihan hirveää, jos riitatilanteessa mies ottais minut sellaiseen karhunsyleilyyn, missä en vois liikkua ollenkaan. Kaipaa siinä sitten miehen syliä, tuollaisen käsittelyn jälkeen.

Joo tuo oli kyllä ieen vierestä, mutta äänten perusteella meille ja teillekin, vois lastensuojelusta tulla joku käymään, vaikka päivittäin, mutta tarvetta tuskin on kummassakaan kodissa.

meillä poika 2v "tykkää" kovasti kaupassa käymisestä. ei suostunut sit kerran istuu kärrys niin käveli, jouduin sit välillä ottaa vähän pojasta kiinni kun juoksenteli karkuun niin poika huutaa ja kiljuu "ei saa repiä, ei saa lyödä, ei saa töniä, äiti tuhma"....

Luojan kiitos asutaan omakotitalossa, niin ei sitten siivouspäivinä toisinaan tai muuten kun on kiukkupäiviä niin tarvi olla naapureiden sossutätejä vaivaamassa. Lapset huutaa joskus kuin henkeä vietäs, kun lopulta kyllästyn huoneiden siivoon ja otan mustan jäteskin....

Niin ja ennenkuin joku soittaa tästä sossuun, niin voin sanoa ettei siihen säkkiin sullota lapsia vaan leluja...
Satutaan nyt vaan olemaan ehkä keskimääräsesti kovaäänisempiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Pikan:
Mun poika huusi kerran yläkerran ikkunasta ulos "apua poliisiiiii". Syynä tähän oli kun käskin hänet siivoamaan huoneensa ;)

:laugh:

Mä olen ollut piakalla, kun tutun poika avasi ikkunasta ja huusi "apua, äiti hakkaa"...syy tähän huutoon taisi olla niinikään siivous.

Mun tytär oli noin 5v kun ei halunnut pestä käsiä. Talutin sen pesulle ja se huusi koko ajan älä äiti ei saa. Kun kädet oli pesty, jatkoi huutamista ja yritti tulla mun päälle. Otin tukevasti syliin rauhoittumaan, jolloin huusi Älä koske sä tapat mut. En siis puristanut, retuuttanut, lyönyt enkä mitenkään vahingoittanut lasta. Hän sai vaan raivarin ja huusi tunnin. Heti jos irroitin otteen, hän aloin lyödä ja potkia mua. Ja myös pikkusisarrukset alkoi itkeä, kun he olisivat kans halunneet syliin. JOSKUS voi olla näinkin, jos lapsi huutaa. Odottelin silloin että joku tulis oven taakse..

ton asian 5-6 veet osaa. Valitettavasti. Yritä siinä sitten olla normaalisti kun naapurin kohtaa...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
meillä poika 2v "tykkää" kovasti kaupassa käymisestä. ei suostunut sit kerran istuu kärrys niin käveli, jouduin sit välillä ottaa vähän pojasta kiinni kun juoksenteli karkuun niin poika huutaa ja kiljuu "ei saa repiä, ei saa lyödä, ei saa töniä, äiti tuhma"....

=)

Mutta te jotka nyt sanotte anna asian olla..ajatelkaa sitä jos lapsi odottaa apua ja sitä ei tule=/
Parempi se ilmoitus jos tuota vielä kuuluu kuin se että miettii "joo marja nyt ei vaan halua pestä käsiään"
Haloo!

Ei meillä lapset koskaan huudä äiti älä jos houksia pertään tai jotain siis normaali asiaa. Itse asiassa eivät ole koskaan huutaneet mitään tuollaista.
Kyllä siellä tapahtuu jotain muuta ja pahempaa. Ei välttämättä sille lapselle joka huutaa vaan vaikka toiselle tai isälle tai itselleen tekee jotakin. Huolestuisin ehdottomasti ja soittaisin ovikelloa ja kysyisin et onko kaikki hyvin

No mun 4½v huutaa aina komennettaessa ja jäähylle joutuessaan "äiti älä, äiti sä et saa tehdä mulle näin". Samoin kun ollaan kaupoilla ja pelleilyn seurauksena käsken pitään mua kädestä kiinni niin lapsi pistää liinat kiinni ja alkaa ulisemaan "äitiiiiii, auuuuuu, äiti äläääääää". Siinäpä onkin sitten kiva kulkea autolle.

Että ei siellä yläkerrassa välttämättä tapahdu yhtään mitään kummallista. Lapsi vaan on tajunnut, miten saa äidiltä sopivan reaktion. Meillä ainakin lapsi on huomannut minun säpsähtävän ja alkavan hyssyttämään, kun tuolla tavalla huutaa. Tietää saavansa huomiota...

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Anteeksi! Ymmärrän, että tuo holding on sellainen melko yleinen lapsen kasvatustapa, mutta minusta se kuulostaa hyvin ahdistavalle. Olis ihan hirveää, jos riitatilanteessa mies ottais minut sellaiseen karhunsyleilyyn, missä en vois liikkua ollenkaan. Kaipaa siinä sitten miehen syliä, tuollaisen käsittelyn jälkeen.

Joo tuo oli kyllä ieen vierestä, mutta äänten perusteella meille ja teillekin, vois lastensuojelusta tulla joku käymään, vaikka päivittäin, mutta tarvetta tuskin on kummassakaan kodissa.

Vielä aiheen vierestä: tuo holding-menetelmä on nimenomaan pienille lapsille tarkoitettu rauhoittelu-metodi, ei se aikuisella toimikaan samalla tavalla. Sen tarkoitus on auttaa lasta rauhoittumaan ja estää häntä satuttamasta itseään ja muita. Pienellä lapsella ei vielä ole välineitä aggression käsittelyyn ja siksi tuo holding on hyvä tapa, siinä lapsi ymmärtää, että hänelle ei satu mitään, ja myös ettei häntä hylätä eikä kukaan suutu tai hermostu, vaikka hän saakin raivarin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja älä nyt:
vai leikkaa hiuksia kynsiä lääkitsee ..haloo hommaa elämä...lapset joskus protestoi vanhempia vastaan ja ei heilä mitään hätää ole...huh huh mä en voi uskoa millaisia ihmisiä....

Siksi sanoinkin etten tiedä, mitä asunnossa on tapahtunut. On mullakin lapsia ja tiedän että protestoivat.

No onko lapsilla mustelmia tai onko ihan tasapainoisenoloisia lapsia? Kyllä sinun pitäs vähän laajemmin osata asioita ajatella, ihan äitinäkin.

Mustelmia en ole lapsissa havainnut. Ja valitettavasti eivät ole _minun mielestäni_ ihan tasapainoisenoloisia, aina kun tulevat lapsiani hakemaan ulos leikkimään niin potkivat ja jyskyttävät ovea nyrkeillä. Jos en päästä lapsiani juuri silloin ulos niin haukkuvat minua tyhmäksi. En arvostele vanhempien kasvatustyyliä, mutta tuntuu ettei siinä ole kaikki ihan kohdallaan. Eilenkin illalla katselin ikkunasta kuinka klo 22 jälkeen heidän lapsensa hilluivat piha-alueella t-paidoissa ja sortseissa. Pahaa tekee, mutta ok, olen puuttumatta.

Anteeksi jos jotakuta aloitukseni ärsytti, kai mä sit vaan oon liian herkkä tuollaisille asioille...

Ja vielä itse aiheeseen: ap:n huoli on ihan hyvästä, mutta tosiaan suosittelen seuraamaan tilannetta, ja kirjaamaan vaikka ylös jos kuuluu säännöllisesti huolestuttavia kirkumisia tms. naapurista. Mun poika huuteli jossain vaiheessa jatkuvasti apua, koska muumeissa Nipsukin huutaa, ja asiasta keskusteltiin moneen otteeseen ja painotettiin, ettei turhaan saa semmosta huutaa. Nyt se on jo jäänyt pois, sen sijaan säännöllisesti eteisessä pukiessa kiukkuaa että "äiti älä koske", joten sellaisestakin voi joku saada väärän käsityksen. Mutta jos joku tulisi tuollaisen jälkeen ovelle kyselemään, voisi varmaan mun naamasta nähdä, oonko oikeesti satuttanut lastani vai en, joten se siitä =)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
voi kun joku olisi ilmoittanut lastensuojeluun silloin, kun minä lapsena huutelin...molemmat vanhemmat väkivaltaisia.älä hätäile mutta seuraa..

Tätä mieltä mäkin oon.

Ja lisäyksenä: Me oltiin siskon kanssa uhmassa ja ties missä kun äiti aurinkoinen ja pirteä "aivan ihana ihminen" selitti ulkopuolisille "kun taas otettiin yhteen". Me lapset oltiin syypäitä, jättipä kertomatta miten tuli perässä pitkin asuntoa kun yritin karkuun, löi ja löi ja löi, "pysy paikallas, mä vittu hakkaan sut!". Pikkusisko osasi juuri kontata ja konttasi piiloon pöytien ja sänkyjen alle kun äiti raivostui. Äidin mielestä se oli hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Vielä aiheen vierestä: tuo holding-menetelmä on nimenomaan pienille lapsille tarkoitettu rauhoittelu-metodi, ei se aikuisella toimikaan samalla tavalla. Sen tarkoitus on auttaa lasta rauhoittumaan ja estää häntä satuttamasta itseään ja muita. Pienellä lapsella ei vielä ole välineitä aggression käsittelyyn ja siksi tuo holding on hyvä tapa, siinä lapsi ymmärtää, että hänelle ei satu mitään, ja myös ettei häntä hylätä eikä kukaan suutu tai hermostu, vaikka hän saakin raivarin.

Juu ei tuossa tilanteessa ollut paljon muuta tehtävissä kuin koittaa rauhoitella pitämällä sylissä, ei puristaen. Muuten lapsi kävi minun ( ja pikkusisarrusten) päälle kuin raivohärkä. Jotein siinäkin on tehtä, sillä hetkellä ei puhe auta. Toki sitten sen jälkeen, muttei siihen hätään.

vai leikkaa hiuksia kynsiä lääkitsee ..haloo hommaa elämä...lapset joskus protestoi vanhempia vastaan ja ei heilä mitään hätää ole...huh huh mä en voi uskoa millaisia ihmisiä....

Siksi sanoinkin etten tiedä, mitä asunnossa on tapahtunut. On mullakin lapsia ja tiedän että protestoivat.

No onko lapsilla mustelmia tai onko ihan tasapainoisenoloisia lapsia? Kyllä sinun pitäs vähän laajemmin osata asioita ajatella, ihan äitinäkin.

Mustelmia en ole lapsissa havainnut. Ja valitettavasti eivät ole _minun mielestäni_ ihan tasapainoisenoloisia, aina kun tulevat lapsiani hakemaan ulos leikkimään niin potkivat ja jyskyttävät ovea nyrkeillä. Jos en päästä lapsiani juuri silloin ulos niin haukkuvat minua tyhmäksi. En arvostele vanhempien kasvatustyyliä, mutta tuntuu ettei siinä ole kaikki ihan kohdallaan. Eilenkin illalla katselin ikkunasta kuinka klo 22 jälkeen heidän lapsensa hilluivat piha-alueella t-paidoissa ja sortseissa. Pahaa tekee, mutta ok, olen puuttumatta.

Anteeksi jos jotakuta aloitukseni ärsytti, kai mä sit vaan oon liian herkkä tuollaisille asioille...

oletko tosissasi?
mä edelleen sitä mieltä että soitat sinne,parempi turha ilmoitus kun ei ilmoitusta ollenkaan=/

No jos lapset vaikuttavat muutenkin olevan huonolla hoidolla, on ehkä syytä ottaa yhteyttä viranomaisiin. Ei pienten lasten kuulu pyöriä pihoilla vähissä vaatteissa lauantai-iltana.. Olisit nyt alkuun kertonut nää muutkin seikat, nyt tähän tuli enemmän näkökulmaa.

Jep, no nyt kun valaiset asiaa hieman laajemmin niin...mutta pelkkä huutaminen ei läheskään aina merkitse ihan sitä miltä se saattaa kuulostaa.

Yhteistyössä