Yksityiset päiväkodit ja vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja hanne9
  • Ensimmäinen viesti
"hanna"
Liian yksityiskohtaisiin kokemuksiin en voisi mennä, mutta luulenpa, että nämä ovat tiedossa olevia epäkohtia lähes kaikille.

Pienten ryhmässä ei kaikille lapsille pinnasänkyä, vaikka lapsi on vuoden vanha. Ruoka yksipuolista, sillä hoitohenkilöstö vastaa hoitotyössä lisäksi välipalojen hoitamisesta ja siivouksesta, koska apulaista ja siivoojia ei ole (tämä on valtakunnallisesti kaikissa firman yksiköissä). Leluja vähän ja virikkeitä muutenkin. Liikuntasalia ei ole ja rattaita ei hankita lapsiryhmille riittävästi jotta retket lähipuistoihin onnistuisi.

Hoitohenkilöstö luonnollisesti ei motivoitunutta vaan he tietävät ja puhuvat kuinka eettisesti väärin tuo bisnes lapsille on. Joka päivä he ovat niitä jotka selittelevät vanhemmille miksi jotakin sattui tilanteessa, jossa hoitaja ei pystynyt repeämään kahteen paikkaan, koska työmäärä on liian suuri. Johtajia ei ole jokaisessa yksikössä. Tässä nyt nopsaa ne mitä tuli mieleen, mutta niitä on vaikka kuinka paljon :/
Tajuathan sä että ne touhula-päiväkodit ei ole ainoita yksityisiä päiväkoteja suomessa? Kyllä meidän lapsen päiväkodissa on siivooja, ja aina sijainen jos joku on kipeä. Hoitajat ovat aivan ihania, joka päivä saa yksityiskohtaista tietoa siitä miten päivä on mennyt, ja muutaman tädin kanssa olen tullut niin tutuiksi että juttelemme joka päivä myös toistemme kuulumisista, toistemme lapsista ja työpäiviemme kulusta, välillä pitkät pätkätkin päiväkodin pihamaalla. Leluja lapsilla on paljon, ja ne ovat oikeasti paljon uudenaikaisempia ja ehjempiä kuin kunnallisessa (meillä toimii avoin päiväkoti tuossa kunnallisen yhteydessä, eli olen nähnyt heidänkin tilat silloin kun lapsemme eivät vielä olleet päiväkodissa). Liikuntasali löytyy, pallomeri löytyy, retkipaikkoja (myös pienten ryhmäläisille) löytyy niin läheltä että jokainen jaksaa kävellä. Koskaan ei ole ainakaan mun korviini kuulunut että kellekään olisi mitään hirveän suurta haaveria käynyt, varsinkaan siksi että hoitajia ei muka olisi tarpeeksi, ja kun oma poikani liukastui pihalla niin että hammas alkoi heilumaan, käski henkilökunta itse menemään heti hammaslääkäriin jotta tapaturma voidaan kirjata
heidän vakuutukseensa jälkiseuraamusten varalta. Kaveri taas kertoo harvasen päivä mitä hänen lapselleen on käynyt kunnan päiväkodissa, samaa lasta on tikattu kaks kertaa, on tippunut naama edellä kerrossängyn yläpedistä, saanut toiselta lapselta köniin ja kerran jopa karannut päiväkodin pihalta, ja joka kerta on kuulemma saanut tapella että tapaturmaa ei ohiteta vaan olankohautuksella. Mun mielestä on törkeää että sä ihan keksityillä jutuilla ja huhupuheilla mustamaalaat kaikkia yksityisiä päiväkoteja ja syyttelet vanhempia jotka lapsensa sellaiseen laittavat. Mä en nimittäin usko hetkeäkään ettäkö sä olisit kovin monessa yksityisessä päiväkodissa edes käynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30521098:
Sinä sanot yhtä ja minä toista, voi voi, kumpaakohan tässä nyt sitten pitäisi uskoa?
Voi voi? No minä olen iloinen jos todella noin on pk:ssa ollut jossa olet ilmeisesti töissä ollut(?), vaikka ei siltä vaikuta et pystyisit objektiivisesti vertailemaan kokemustasi kunnalliseen. Minä perustelin ja kerroin missä säästöt näkyvät, mutta sinä et tainnut silti ymmärtää ettei kyse hoitajan omista ruokamieltymistä yms., vaan todellisista puutteista joista asiakkaat tekivät kanteluita ja joiden takia henkilökuntaa lähti. Ei voi enempää rautalangasta vääntää :D En jaksa näin yksinkertaista keskustelua, yöt kaikille!

ei jaksa
Sä oot ihan seko HP. Yleistyksen mesterin tittelin voisit saada.

Mulla ei ole huonoa omatuntua että lapseni on yksityisessä päiväkodissa, myös nuorempi sisarus aloitti juuri samassa päiväkodissa ja on todennäköisesti koko päiväkotiuransa loppuun siellä. Viihtyvät hyvin enkä ole törmännyt yhtään mainitsemiisi ongelmiin.

Koeta ymmärtää tämä: MYÖS YKSITYISISSÄ PÄIVÄKODEISSA ON EROJA JA MYÖS KUNNALLISISSA ONGELMIA.

Avaan vähän. Omakohtainen, automaattisesti yleistämätön kokemus:

Lapset olleet sekä yksityisellä kunnan setelillä että julkisella. Yksityinen oli toki yhteislapsimäärän mukaan pienempi, mutta ryhmäjako oli siellä hyvin häilyvä (tai itseasiassa sitä ei ollut ollenkaan), eri-ikäiset lapset olivat sekaisin, joten käytännössä toteutunut ryhmäkoko tuskin mitenkään pienempi. Hoitajat olivat stressaantuneen oloisia, samaan aikaan kun vastaanottivat lapsia saattoivat laittaa ruokaa tai tehdä kirjallisia töitä. Iltapäivällä siivosivat. Kunnallisessa taas tunnelma on rauhallisempi, hoitajat eivät ole niin kireän oloisia kun keskittyvät vain hoitamiseen. Sijaiset ovat usein joko samasta talosta tai yksi tietty "varatäti" kiertää eri ryhmissä, hoitajat siis varsin tuttuja. Yksityisessä taas sijaiset olivat jotain randomtyyppejä lapsen näkökulmasta. Lapsi on ainakin viihtynyt silminnähden paremmin kunnallisessa, toki on nyt hieman vanhempikin. Kunnallisessa myös esim. joululomat maksuvapaita (jos lapsen poissaolon ilmoittaa etukäteen), yksityisellä maksullista.

Ja sitten vielä tuo HGn mainitsema pettämätön yleinen logiikka, eli yksityiset pyrkivät voittoon, kunnalliset vain "homman hoitamiseen."

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
viera.s
En nyt osallistu tuohon yksityinen versus kunnallinen vääntöön, mutta aloittajalta kiinnostaisi kuulla, mitä ne toisiin lapsiin kohdistuvat "pikku kepposet" ovat? Veikkaisin että ne, sekä aloituksesta kuvastuva välinpitämätön asenne on syynä pahoihin katseisiin.

Eiköhän ne pikku kepposet ole ihan vaan häiriökäyttäytymistä. Eikä siitäkään todennäköisesti tulisi pahoja katseita, jos puuttuisit asiaan riittävästi. Mutta jos vaan juttelet päikyntädin kanssa samalla kun lapsesi vaikka levittelee tai piilottelee toisten vaatteita, en ihmettele ettei suhtautuminen sinuun ole myönteistä.

Oma lapseni usein kiukuttelee kotiinlähtötilanteissa, mutta se ei kohdistu muihin kuin minuun ja lapsen omiin tavaroihin, joten en ole mitään pahoja katseita huomannut. Itse asiassa yksi ryhmän lto sanoi vasu-keskustelussa, että hänestä on ollut kiva huomata lapsesta sekin puoli, kun päiväkodissa lapsi on suorastaan ylikiltti. Tuntuu siis purkavan kaikki päivän harmit kotiin haettaessa, suhtaudun asiaan ihan rauhallisesti eikä se onneksi ihan jokapäiväistä ole.

Yhteistyössä