Yksityiset päiväkodit ja vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja hanne9
  • Ensimmäinen viesti
hanne9
Meillä lapsi aloitti aika vasta yksityisessä (kunnalliseen ei sopinut) ja itselle on tullut sellainen kuva että siellä käy vähän varakkaammat perheet. Vanhemmat ei yleensä juttele eteisessä koskaan päinvastoin vähän kyräilevät vähän meitä. Lapsi on vielä vähän sellainen että tekee pikko kepposia lapsille eteisessä kun lähdetään ja siitäpä pahat katseet saan "pidempään talossa olleilta perheiltä". Ei lapsi ketään siis kiusaa tai satuta ja päiväkodissa on kuulemma aina kiltisti. Jotenkin lapsi villiintyy kun menen hakemaan. Käyttäytyykö teillä lapset jotenkin huonosti esim. pukemistilanteessa koiin lähtiessä? Tänäänkin yksi äiti katsoi niin pahasti eteisessä minua ja lasta että tuntui kuin olisin "huonompi osaisena" tullut ilman lupaa "parempien lasten" päiväkotiin. Olemme ehkä ainoa yhden vanhemman perhe tässä paikassa.

muutapa en tiiä
Voi eii. Inhottavaa, jos on noin kyräilevää porukkaa ympärillä. Älä nyt ala häpeileen mitään, varsinkaan lastasi! Iloisesti tervehdit heitä ja annat niitten supatella keskenään. Jos lapsella on siellä hyvä, niin se on tärkeintä.

"Liisi"
Luultavasti ei johdu edes sinusta tai lapsestasi, vaan ovat väsyneitä pitkän ja stessaavan työpäivän jälkeen. Kokeile hymyä ja tervehtimistä, se tepsii useimmiten.

Meillä lapsi aloitti aika vasta yksityisessä (kunnalliseen ei sopinut) ja itselle on tullut sellainen kuva että siellä käy vähän varakkaammat perheet. Vanhemmat ei yleensä juttele eteisessä koskaan päinvastoin vähän kyräilevät vähän meitä. Lapsi on vielä vähän sellainen että tekee pikko kepposia lapsille eteisessä kun lähdetään ja siitäpä pahat katseet saan "pidempään talossa olleilta perheiltä". Ei lapsi ketään siis kiusaa tai satuta ja päiväkodissa on kuulemma aina kiltisti. Jotenkin lapsi villiintyy kun menen hakemaan. Käyttäytyykö teillä lapset jotenkin huonosti esim. pukemistilanteessa koiin lähtiessä? Tänäänkin yksi äiti katsoi niin pahasti eteisessä minua ja lasta että tuntui kuin olisin "huonompi osaisena" tullut ilman lupaa "parempien lasten" päiväkotiin. Olemme ehkä ainoa yhden vanhemman perhe tässä paikassa.
Luulenpa, että heijastat omaa epävarmuuttasi ja huonommuuden kokemustasi tuntemattomiin ihmisiin: Sinulle on "tullut kuva", että muut ovat parempia kuin sinä; sinusta tuntuu, että sinua katsotaan pitkään ja paheksuen; luulet, että olette ainoa yhden vanhemman perhe. Tosiasia on, että kaikki hekin ovat perheitä ja ihmisiä ominen onnistumisineen ja vastoinkäymisineen. Et ole ainutlaatuinen hyvässä tahi pahassa.

En usko, että kukaan päiväkodin muista asiakkaista on pysähtynyt arpomaan sinua tai lastasi sen enempää, kuin että ehkä katsoo villiä lasta siten, kuin nyt mikä tahansa samassa tilassa olevaa, huomiota herättävää lasta katsotaan: ohimennen ja samalla vanhempaa vilkaisten (varoen tuijottamasta ja jättäen tilaa vanhemmalle hoitaa villiintyneen lapsen kanssa tilanteen rauhassa).

"Pahasti katsominen" on niin tulkinnanvarainen asia, että se riippuu täysin katseen kohteen tulkinnasta, mielialasta ja oletuksista. Neutraali, rento naama voi näyttää tylyltä, iloinen hymy pilkalliselta irvistykseltä, väsynyt katse vittuuntuneelta tuijotukselta. Jos olisin huippuväsynyt työpäivän jälkeen, "pikku kepposia" eteisessä tekevä, riekkuva lapsi saattaisi ihan oikeasti ärsyttääkin riippumatta hänen vanhempansa aviosäädystä tai tuloluokasta.

hanne9
En ole maininnut kellekkään että meidän perheeseen kuuluu vaan minä ja lapsi mutta ehkä ovat päätelleet sen itse. Lapsi jos sattuu olemaan sitten vähän eläväisempää sorttia on helppo syyttää ainoata vanhempaa. Huomasin kyllä että tämä äiti tuijotti jo silloin kun juttelin hoitajan kanssa ennnenkuin mentiin pukeen. Oletteko käyneet muuten vanhempainillassa päiväkodilla? Minä en ole vielä käynyt kertaakaan. Jutteleeko siellä vanhemmat ja hoitajat toisista lapsista (niiden vanhempien lapsista jotka ei paikalla)?

Tuosta ei ole pelkoa, että yksityisissä päiväkodeissa olisi "paremmat perheet". Jokainen fiksu ihminen ymmärtää, että kunnalliset ovat parempia hoitopaikkoja ja minä en laittaisi kirjaimellisesti mistään hinnasta lastani yksityiseen.

En ole huomannut ap:n ongelmaa omassa päiväkodissa. Tosin mä liikun siellä sellaisiin aikoihin etten edes törmää muihin vanhempiin. Vanhempainillassa en jutellut kenelekkään.
Mua ei oikein kiinnosta muut vanhemmat tai heidän lapsensa joten en kiinnitä muihin huomiota. Kunhan lapsi viihtyy niin ei muulla väliä.

"hmmm"
Tuosta ei ole pelkoa, että yksityisissä päiväkodeissa olisi "paremmat perheet". Jokainen fiksu ihminen ymmärtää, että kunnalliset ovat parempia hoitopaikkoja ja minä en laittaisi kirjaimellisesti mistään hinnasta lastani yksityiseen.
Mistä olet saanut tuollaista päähäsi? Päiväkodeissa on toki eroja mutta en usko että liittyy siihen onko kunnallinen vai yksityinen. Meillä on lapset pienessä yksityisessä päiväkodissa ja ollaan tosi tyytyväisiä :) Ei vaihdu henkilökunta jatkuvasti ja tunnelma on kotoinen. Palvelusetelillä hinnat ovat samat kuin kunnallisella. Lähellä on paljon isoja kunnallisia päiväkoteja, niissä paljon suuremmat ryhmäkoot. Meidän päiväkodissa on aamuisin ja iltapäivisin vain muutama lapsi, ilmeisesti monet pystyvät pitää hoitopäivät kohtuullisina.

Välillä kyllä todella huomaa että sulla ei ole lapsia!

Olen erimieltä. Nähneenä niin kunnallisia kun yksityisiäkin. Molempiin mahtuu niitä joihin lapseni antaisin ja en antaisi. Se ei oo faktaa että kunnallinen on aina parempi.
Olet ollut eri mieltä toisessa ketjussa, jossa oli puhe yksityisestä pk konsernista nimeltä Touhula.

Yksityisten logiikka on tehdä maksimaalista voittoa. Kunnallisilla ei ole tätä samaa tarkoitusta. Yksityisissä pk:ssa on tyypillistä (eli poikkeuksia mahtuu) että henkilökuntaa on vähemmän, leluja on vähemmän, tiloja on vähemmän ja ihan perushoidollisia tarvikkeita vähemmän. Voin antaa lukemattomia esimerkkejä tästä, mutta Leijona76 ainakin nuo tiedät.

Jokainen päättää itse mihin lapsensa laittaa ja millaista toimintaa tukee. Mua ei kiinnosta mitä kukin perhe tekee, ainoastaan säälittää lapset.

"hanna"
Se on totuus valitettavasti.
Oisko sulla tähän totuuteen jotain perusteluita? Oma lapsemme on hyvin arka, ja on siksi laitettu yksityiseen päiväkotiin, että se on paljon pienempi. Koko päiväkodissa on yhteensä n. 30 lasta, ja hoitajia on silti 12. Kunnallisessa vaihtoehdossa lapsia olisi ollut n. 150-200, ja hoitajamäärä minimissään. Ikinä ei oo ollut mitään valittamista tuossa meidän päiväkodissa.

Olet ollut eri mieltä toisessa ketjussa, jossa oli puhe yksityisestä pk konsernista nimeltä Touhula.

Yksityisten logiikka on tehdä maksimaalista voittoa. Kunnallisilla ei ole tätä samaa tarkoitusta. Yksityisissä pk:ssa on tyypillistä (eli poikkeuksia mahtuu) että henkilökuntaa on vähemmän, leluja on vähemmän, tiloja on vähemmän ja ihan perushoidollisia tarvikkeita vähemmän. Voin antaa lukemattomia esimerkkejä tästä, mutta Leijona76 ainakin nuo tiedät.

Jokainen päättää itse mihin lapsensa laittaa ja millaista toimintaa tukee. Mua ei kiinnosta mitä kukin perhe tekee, ainoastaan säälittää lapset.
"Säälittää lapset", mitä vittua. Miten sä voit olla noin daiju, ihan oikeesti mikä aivovamma sulla on?

"Liisi"
En ole maininnut kellekkään että meidän perheeseen kuuluu vaan minä ja lapsi mutta ehkä ovat päätelleet sen itse. Lapsi jos sattuu olemaan sitten vähän eläväisempää sorttia on helppo syyttää ainoata vanhempaa. Huomasin kyllä että tämä äiti tuijotti jo silloin kun juttelin hoitajan kanssa ennnenkuin mentiin pukeen. Oletteko käyneet muuten vanhempainillassa päiväkodilla? Minä en ole vielä käynyt kertaakaan. Jutteleeko siellä vanhemmat ja hoitajat toisista lapsista (niiden vanhempien lapsista jotka ei paikalla)?

Sinull selkeästi itsetunto-ongelma? Miksi luulet että tietävät tai olisivat kiinnostuneita siviilisäädystäsi tai miessuhteistasi? Taitavat vain katsoa ihmetellen kuka tuo on, kun eivät ole nähneet vanhempainilloissa.
Yleensä ottaen lasten vanhemmat eivät keskustele päiväkodin aikuisten kanssa toisten lapsista, koska se on osittain aika kiellettyäkin. Voi mainita, että Maija ja Liisa leikkivät tänään nukeilla Liisan äidille, mutta ei sellaista että tuo Maija on huono leikkimään ja vetäytyy seurasta jne.

[QUOTE="hanna";30520412]Oisko sulla tähän totuuteen jotain perusteluita? Oma lapsemme on hyvin arka, ja on siksi laitettu yksityiseen päiväkotiin, että se on paljon pienempi. Koko päiväkodissa on yhteensä n. 30 lasta, ja hoitajia on silti 12. Kunnallisessa vaihtoehdossa lapsia olisi ollut n. 150-200, ja hoitajamäärä minimissään. Ikinä ei oo ollut mitään valittamista tuossa meidän päiväkodissa.[/QUOTE]

Juu, yllä niitä. Voit lukea mm. Touhuloista joka on valtakunnallinen yksityinen firma esimerkiksi tältä palstalta.

Yhteistyössä