yksityin kotihoidintuki mummolle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näitä mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näitä mietin

Vieras
jos äiti menee töihin ja mummo hoitaa alle 3v lasta kotona, niin onko se toi yksityinen kotihoidontuki mitä voi hakea ? ja se raha maksettas mummolle ? ja jos mummo on eläkkeellä niin vaikuttaako se siihen rahaan miten ?

eiks se mene jotenki niin että jos joku sukulainen hoitaa niin silloin saa kotihoidontukea ja se tulee sille kenen lapsi on kyseessä. sitä ei sitten kukaan vahdi jos annat ko. rahan mummolle tia kuka ikinä lasta hoitaakin. yksityisen hoidon tukea voi saada silloin kun hoitaja on ammatinharjoittaja eli yksityinen perhepäivähoitaja tai yksityinen päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja näitä mietin:
aivan mut eikös sitten sinne kelalle ilmoiteta kuka lasta hoitaa kotona ? koska jos itse on töissä.

Ei kai ne sitä kysele. Voihan vanhemmat järjestää työnsä niin että jompi kumpi on aina kotona ja hoitovuoroa vaihdetaan lennossa.

Mun kaverin tyttö oli päiväkodissa tyylin 6pv kuukaudessa kun muuten pysty vanhemmat vuorotelee hoidon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
aivan mut eikös sitten sinne kelalle ilmoiteta kuka lasta hoitaa kotona ? koska jos itse on töissä.

Ei kai ne sitä kysele. Voihan vanhemmat järjestää työnsä niin että jompi kumpi on aina kotona ja hoitovuoroa vaihdetaan lennossa.

Mun kaverin tyttö oli päiväkodissa tyylin 6pv kuukaudessa kun muuten pysty vanhemmat vuorotelee hoidon kanssa.

muistelin et niis lapuissa oli et nimi kuka hoitaa ja sen tilinumero jos eri kuin hakijan ?
niin ja onks sulla tietoo vaikuttaako se mummon eläkkeeseen ?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

muistelin et niis lapuissa oli et nimi kuka hoitaa ja sen tilinumero jos eri kuin hakijan ?

Jos sä haet sitä yksityisen hoidontukea niin se maksetaan hoidontuottajalle, mut kotihoidontuki maksetaan sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja iemel:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Hae ihan kotihoidontukea vaan. Saat enemmän. Ei ne siellä kelalla kysele , kuka sitä lasta hoitaa. Näin me ainakin tehtiin. :)
Näin meilläkin, mummo hoiti ne ajat kun meillä meni työt ristiin.Ei kysellyt kukaan mitään, kotonahan lapsi hoidettiin.

no eiks ne sit siellä ihmetelly et olet töissä mut hoidat kotona ? vai tajusinko nyt oikein eli ihan sama oletko töissä jos vain lapsi pysyy kotona saat tuen ?

Alkuperäinen kirjoittaja iemel:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Hae ihan kotihoidontukea vaan. Saat enemmän. Ei ne siellä kelalla kysele , kuka sitä lasta hoitaa. Näin me ainakin tehtiin. :)
Näin meilläkin, mummo hoiti ne ajat kun meillä meni työt ristiin.Ei kysellyt kukaan mitään, kotonahan lapsi hoidettiin.

no eiks ne sit siellä ihmetelly et olet töissä mut hoidat kotona ? vai tajusinko nyt oikein eli ihan sama oletko töissä jos vain lapsi pysyy kotona saat tuen ?

Jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa niin saa kotihoidontukea.

Siitä en ole varma miten se vaikuttaa eläkkeeseen, mutta kela laskee sen varmasti tuloksi ja verot siitä joutuu maksamaan ja kelahan ei maksa päällekäisiä maksuja.
Varmaan helpointa että kierrätät ne rahat mummolle oman tilin kautta.
Jos saatte sitä lisä osaa mihin vaikuttaa tuet niin sehän jää kokonaan pois .

Yhteistyössä