Hmmh,
ja asiaa voisi määritellä monella muullakin tavoin-
On parisuhteessa olevia lapsia , joiden isä :
- ei vietä aikaa lasten kanssa, on työnarkomaani, huolehtii lähinnä rahallisesti pesueestaan
- on jopa alkoholisti tai väkivaltainen, ja istuttaa omia pelkojaan ja vihaansa lapsiin
- kohtelee lastensa äitiä siten, ettei siitä voi hyviä jälkiä keneenkään jäädä
Onkohan moisissa olosuhteissa eläminen oikeasti arvokkaampaa lapsille tai lasten äidille , kuin vaikkapa taspainoinen yksin lapsesta huolehtiminen ? Muiden ystävien, sukulaisten ja läheisten tarjoamassa rakkaudellisessa ja seesteisessä ilmapiirissä.
Onko sitkeys ja kaiken kärsiminen parempi vaihtoehto kuin rohkea vastuun yksinkantaminen?
Isyyteen liittyy paitsi kysymys siitä - onko isää ja kuka isä on ? Myös kysymys - millainen isä on tai olisi ?
Mun tapauksessa voisi sanoa, että valitsin olla yo ja yh - mutta edellä kuvatussa viitekehyksessä - aikalailla ilman aggressiota luulen, että toimin elämää ja lastani suojelevasti.
Toki olen unelmoinut rakastava isänrooliinkin sopivasta ihannemiehestä. Unelmat vaan joskus toteutuu erilaisina palapelin paloina.
Onnellisia ovat ne lapset ja vanhemmat , joilla asiat ovat oikeasti hyvin. Molemmat vanhemmat ovat hyviä vanhempia ja perhe on tasapainoinen. Se onni heille suotakoon.
Ulkopuolisen on hyvin vaikeaa jeesustella eronneen tai yksinodottajan tilanteesta yhtään mitään, tuntematta tilannetta, saati arvioida onko ko perhetilanne parempi kuin jumalaoitu 'ydinperhe'. Ydinperhekin voi olla säröinen ja jännitteinen , ei sen erinomaisuus ole itsestäänselvyys.
Mielestäni miettivä asia on myös - kuinka moni nainen on/olisi valmis ottamaan sen palavasti kaivatun lapsen vastaan , ellei alussa olisi miestä vastuunjakajana? (puhumattakaan miehistä...) Kyllä me, jotka tämän ratkaisun teemme ja lapsen haluamme - olemme tosissamme ja haluamme lapsen. Olemme valmiit aikamoiseen rohkeuteen ja vastuunkantoon - ja ihan varmasti tarjoamme kaiken turvan ja tulevaisuuden lapselle, minkä voimme.
Ihan onnellisena ja muidenkin onnen sallien,
yo