Minä tuolla jo paljastin omaa taustaani sen verran, että tosiaan äitini tekee julkisilla hoitoja (ja opiskelukaverini yksityisellä), joka oli yksi syy miksi venytin hoitoihin hakeutumista... piirit ovat pienet
Toisaalta loppupeleissä hakeuduin sinne, mistä olen kuullut hyvää sanottavaa (ja on täynnä tuttujen tuttuja), mutta kukaan ei tunne
Hoidoissa kyse on sen verran suurista summista, että itse ajattelin, että muutama satanen ei merkitse mitään.
Itse valikoin IVF:n suoraan sen takia, että onnistuminen inssillä on sitä 10% luokkaa. IVF:llä reilua 30% plus jo ensimmäisessä IVF:ssä nähdään jos munasoluissa on jotain häikkää. Lisäksi voidaan olla varma, että sinne kohtuun siirretään oikeasti jotain kasvamaan.
Itselläni on tähän mennessä mennyt ensikäynti/suunnittelu (sisälsi ultran) vajaa 200, psykologi 90 ja HIV plus hepatiititestit reilu 100. Luovuttajan varaus plus kaksi olkea oli reilu 1600, eli yhteensä on tainnut mennä noin 2000. Nyt tiedossa on lääkkeet, noin 1000 (riippuu miten munasolut reagoivat suunniteltuun pistokseen) plus itse IVF noin 2500 plus mahdollisesti alkioiden pakastus, eli hommaan tulee menemään vielä noin 4000. Yhteensä lysti maksaa siis noin 6000 euroa ja tämä siis jos kaikki menee nappiin, päästään alkionsiirtoon ja jotain jää pakkaseenkin. Useamman alkion siirto menee samalla hinnalla, mutta monikkoraskauden takia (aina riskitekijä) eivät käsittääkseni siirrä ensimmäisellä kerralla helposti useampaa alkiota.
Jos jotain jäi pakkaseen ja raskautta ei ala, voidaan tehdä sitten alkionsulatus ja siirtää niitä pakkasesta, joka maksaa noin 1000 euroa (jos luonnolliseen kiertoon). Kaikkien alkiot eivät kuitenkaan kestä sulatusta ja jos apuna käytetään lääkkeitä, hinta taas nousee. Muutoin homma alkaa alusta. Riippuen onko spermaa jälellä, voidaan joutua tilaamaan uutta (olki maksaa muutamia satasia), lääkkeet ja IVF ja mahdollinen alkioiden pakastus, eli uusi IVF ei kuitenkaan maksa ihan yhtä paljon kuin ensimmäinen.
Se kuinka paljon niitä munasoluja saadaan kerättyä on sitten yksilöllistä. Minulla follikkeleita ei ollut niin mielettömästi kuin joillakin, vain noin 15, ja minulle lääkäri sanoi, että tavoite on saada noin 5 hyvälaatuista. Kaikki eivät kuitenkaan kypsy ja osa on luultavasti tyhjiä. Se kuinka moni niistä kerätyistä lopulta hedelmöittyy vaihtelee kanssa, samoin kuinka moni lähtee jakautumaan. Vastaavasti osan munasolut eivät kestä sulatusta, eli kaikki on valitettavasti arpapeliä.
Ja minä muuten varasin ajan netistä
Täytin esitietolomakkeen, joten oli aika selvää, että yskin olin sinne menossa. Itselläni on aivan ihana lääkäri ja erittäin optimistinen
Ja aloitan positiivisella mielellä viiden viikon päästä ekan IVF kiertoni mentaliteetilla, sen on pakko onnnistua
Samalla kun näen lähes joka yö unia, ettei koko homma toimi ja velkavankeus uhkaa
Voi että kun tuntuu että tuo klinikan valinta on ihan hirmuisen vaikeaa :/
Osin kai hintapolitiikan takia.
Ja kauheasti mietityttää pitäisikö sitten kun johonkin päätyy, pyrkiä suoraan IVF-hoitoon kun itellä nuo vaivat on semmosia. Toisaalta Uusielämä2016:n hintaynnäilyjen perusteella jo pelkkä yksi IVF menisi lähemmäs viittä tonnia kaikkine kuluineen? Onko se sitten heti toisetviisi tonnia jos ei kerrasta tärppää, vai saako yhessä IVF:ssä yleensä aikaan useemman alkion ja onko niitten siirto sitten niin kallista jos niitä useampi tulee? Vai onko yksi IVF heti vain se yksi ja sitten taas uusi uusine yhtäsuurine kuluineen?
Että olisiko kuitenkin fiksumpaa yrittää inseminaatioilla - vaikka mun kohalla nekin taitaisi aika varmasti olla hukkaanheitettyä rahaa ne, vaikka niitä saisikiin useamman sillä jokusella tonnilla, mitä olen yrittänyt hintatietoja klinikoilta kyttäillä.
Vaikeeta miettiä noita hintoja, kun ei oikein hahmota mitä mikäkin hoito tarkalleen pitää sisällään. Etenki tuo IVF. Kun ihmiset aina puhuu kuin yksi IVF olisi yksi hoitokerta, mutta silti tuntuu että ei se ehkä ihan niin mene vaan niitä alkioita mitä syntyy saisi samalla sen verran useamman että ne ns. kuuluisi siihen "yhteen hoitokertaan" vaikka alkioita siirrettäisiin useampi? Toki oletan että jokanen siirto maksaa aina, mutta maksaako ne kaikki sen hintatietojen mukasen IVF-kohan verran vai tuleeko sen jälkeen kun on alkioita, vain siirto/ultra/etc. kulut?
Jos nyt kukaan tajuaa mitä yritän selittää, ääh.
Ehkä tämä kaikki vielä joskus hahmottuu, tuntuu vain niin hurjille ne summat että haluaa ensin vähän hahmottaa paremmin tuota kuviota.
Miten muuten olette tehneet kun aika on koittanut ja olette varanneet ajan? Oletteko varanneet netistä ja vasta paikanpäällä selvittäneet että olette yksin lasta hankkimassa, vai soittaneet ja selittäneet siinä tilannetta?