Heipä hei pitkästä aikaa! Ja ihan ensimmäiseksi hurjan riemukkaat onnittelut ainakin Jennulille, jolla näkyy olevan ihania uutisia! Lämpimästi tervetuloa kaikille uusille ja tsemppiä vanhoille tutuille! Syksy tulee, ja uudet mahdollisuudet!
Olen tässä pitänyt pientä palstapaastoa, sillä odottavan aika on niin pitkä. Kun alunperinkin olin päättänyt, että hoitoni alkavat vasta syksyllä, tuntui vähän raskaalta käydä joka päivä palstalla. Muutenkin asian suhteen on ollut miettimistä, ei ole mennyt päivääkään ettei tämä projekti käy mielessä. Välillä pelottaa ja hirvittää, välillä ei millään malttaisi odottaa ja tuntuu, että kuukaudet valuvat hukkaan.
Huhtikuun lopussa kävin ensikäynnillä Virossa. Reissu toi sekä hyviä, että huonoja uutisia. Hyviä uutisia (ehkä?) olivat ne, että (kuten oletinkin) en tarvitse aukiolotutkimusta eikä ensimmäisellä kerralla käytetä edes hormonilääkitystä vaan koetetaan ihan luomukiertoon. Tuohon asti kiertoni olivat olleet hyvin säännöllisiä. Sen jälkeen ne ovatkin sitten heitelleet, ensimmäisen kerran, juuri nyt kun asialla alkaa olla väliä. Mikä ihme siinä on, että kroppa aistii tuommoiset jutut niin tarkkaan ja kieltäytyy yhteistyöstä juuri nyt? No, onneksi kierto ei toistaiseksi ole heitellyt kuin muutamia päiviä ja jonkinmoisia viivoja olen ovistesteihinkin saanut bongattua. "Sitä oikeaa" bongausta varten ostan sitten sen digimittarin, ettei tarvitse ihmetellä.
Reissun huonot uutiset olivat siinä, että Virossa (tai ainakaan Vita Novalla) ei enää biotuotteiden maahantuomista koskevan lainsäädännön muututtua käytetä tanskalaisspermaa kuin lääketieteellisistä syistä. Tarjolla minulle on siis vain virolaisia luovuttajia, joista sain listan.
Seuraavissa kappaleissa on ikävää, ahdistavaa ja ehkä jotakuta loukkaavaakin pohdintaa, joten kannattaa ehkä jättää lukematta. Joka tapauksessa se on monen mielestä sisällöltään lapsellista, typerää ja epäeettistäkin, mutta tämmöistä alkukesästä mielessäni pyörittelin ja nyt oksennan sen tänne.
Onko kukaan muu saanut päänsärkyä näistä luovuttajaa koskevista asioista? Jotenkin sen jälkeen kun oli saanut käteeni listan, jossa oli toistakymmentä ihmistä, mutta joista ehkä kaksi olisi minulle sopivia, iski paniikki. Yhtäkkiä aloin ajatella, että puolet lapsen perimästä on jonkun minulle täysin tuntemattoman ihmisen perimää, enkä minä tiedä siitä mitään. Seuraavassa tosi typerä ja lapsellinen kommentti, mutta totta: Elävässä elämässähän en missään tapauksessa rupeaisi petipuuhiin saati lapsentekoon tyhmän tai muuten "epäkurantin" miehen kanssa. Enkä tosiaankaan tarkoita sitä, että olisin kuulustellut poikaystäviltäni suvun sairauksia vaan. No, ehkä te tajuatte mitä tarkoitan? Ehkä sitä, että enhän livenä tosiaankaan ole kenen kanssa tahansa, mutta kuka tahansa voi luovuttaa spermaa.
Samaan aikaan tuntui, että ihan päivittäisissä jutteluissa tuli tosi usein esille kaikenlaisia tätä pähkäilyä ruokkivia kommentteja "mulla on tää närästys ihan niin kuin ukollakin", "Pyry-Petterillä on ihan isänsä ääni", "tää mun laihuus on ihan perinnöllistä", "Mä oon huono kielissä ja hyvä matikassa ihan niin kuin mun veljetkin" jne. Kaiken huippu oli munasolun luovutusta koskeva norjalaisdokumentti, jossa isättömät, aikuiset ihmiset pohtivat tilannettaan ja tosi moni oli sitä mieltä, että isättömyys ja sitäkautta juurettomuus oli pahapahapaha. Joo, ja mä olin ihan sekaisin.
Nyt olen taas saanut pääni järjestykseen tämänkin asian suhteen ja olen edelleen menossa hoitoon. Näillä näkymin eka inssi voisi olla syyskuun alussa, eli reilun kuukauden päässä. Silti, ennen kuin kerron miten minä nämä jutut omassa päässäni pähkäilin, olisi kiinnostavaa kuula mitä te muut olette näistä jutuista ajatelleet tai oletteko?