Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Hei kaikki

Olen pian 42 ja näyttää siltä, että minäkin joudun liittymään tähän "äidiksi ilman miestä"-kerhoon. Emmelie76 esitti paljon samoja kysymyksiä kuin mitä itsekin mietin. Olen lukenut ketjuanne jo pitemmän aikaa ja vaikka täällä on paljon asiaa, moni asia on varmaan siellä yskityiskerhon puolella, jonne minäkin haluaisin liittyä.

Minä olen miettinyt Emmelien kysymysten lisäksi mm. sitä, onko psykologin käynti "pakollinen" ennen hoioon pääsyä. Asia pelottaa ja arveluttaa, sillä olen masentunut ja ahdistunut - syystä että olen totaalisen yksin ja uhkaan jäädä lapsettomaksi. Pelkään psykologin sanovan, etten ole tällaisessa henkisessä tilassa sopiva äidiksi tms. Se taas olisi viimeinen naula tähän arkkuun ja oravanpyörä olisi valmis, jos lapsettomuudesta johtuvasta masennnuksesta jäisi lapsettomaksi.

Mitkä yksityiset klinikat pääkaupunkiseudulla hoitavat yksinäisiä naisia? Jokin aika sitten soitin yhdelle lapsettomuusklinikalle (jonka nimeä en nyt muista) päästäkseni tutkimuksiin. Puhelimessa vastaanottovirkailija kuitenkin kysyi miehen nimeä ja kun minulla ei ollut sellaista antaa, hän totesi valitellen, etteivät hoida yksinäisiä naisia ja ohjasi muualle. Kun kerroin haluavani nyt alkuun vain tutkimuksiin, hän sanoi että kannattaa mennä ihan vaan lääkärikeskuksen gynegologille, ovat halvempiakin.. Niinpä sitten menin ja tutkitutin hormoniarvot, papan ja sisätutkimuksen. Sain "puhtaat" paperit eli lausunnon, että ikäni huomioiden mahdollisuuteni raskautumiseen olisivat hyvät.

Riittääkö klinikalle, että tutkimustulokset on olemassa vai vaativatko tehdä tutkimukset "itse"? Mitä muita tutkimuksia / tuloksia vaativat ennen kuin pääsee inssiin?

Tietääkö joku, onko Väestöliitolla joku ikäraja? Muistelisin lukeneeni joskus jostain, että olisi.

Tarjoavatko klinikat aina heti alusta asti hormonihoitoja inssin tueksi vai onko tavallista yrittää esim. pari kertaa ihan vain ovistestin perusteella?

Entä kuinka nopeasti inseminaation lahjasoluilla voi saada? Jos siis varaisin (ja sattumalta saisin) ajan esim. viikon päähän ja kahden viikon päästä olisi ovulaatio, niin onnistuuko niin nopeasti? Ymmärrän toki, ettei tässä nyt NIIN jäniksen selassä olla, mutta yritän hahmottaa, kuinka nopeasta tai hitaasta prosessista tässä on kyse. Meillä naisilla kun nuo mahdollisuudet rajoittuvat vain maksimissaan yhteen kertaan kuukaudessa eli 12krt/vuosi. Ja ikää tulee joka päivä lisää!

Mitä luovuttajasta saa tietää ja toivoa? Voiko esimerkiksi toivoa aasialaistaustaista luovuttajaa? Millä perusteella tiettyjä ominaisuuksia voi toivoa, vai perustuuko valinta vain siihen, mikä itseä miellyttää? Entä kuinka monesta luovuttajasta on mahdollisuus valita? Onko kyse "voit valita näistä viidestä", vai "voit valita näistä 500:sta"?

Olen ollut ymmärtävinäni, että kotimaisesta spermasta on pulaa, mutta että tanskalaista olisi? ONko muista maista? (Minulle sillä ei ole väliä, mutta kaikki tieto kiinnostaa).

Saako lapsi halutessaan tietää luovuttajan henkilöllisyyden täytettyään 18? Mitä jos luovuttaja olisi esimerkiksi tanskassa asuva korealaissntyinen mies, joka on muuttanut takaisin kotimaahansa?


Arvaan, että kysymykseni kuulostavat varmasti aivan naurettavilta, mutta en ole löytänyt mitään tietoa tai keskustelua tällaisista asioista.

Olisin tosi kiitollinen jos joku kokenut ehtisi vastata mieltäni askarruttaviin tyhmiinkin kysymyksiini. Ja muutenkin kertoilla miten asia käytännössä lähtee käyntiin.

Emmelie76:n tavoin minäkin olen iloinen tästä palstasta ja ketjusta. Tärkeä juttu, jota ilman olisi vain oman onnensa nojassa ja kaikki se tieto, joka kullakin on, jäisi vain kunkin omaksi ja sillä lailla hukkaan. Tällaisen palstan avulla voi jakaa kokemuksia ja arvokkaita tietoja.


Alkuperäinen kirjoittaja emmelie76:
Olen 33-vuotias, yksin, ja halunnut lasta viimeiset seitsemän vuotta. Viimeisimmän eron myötä olen alkanut ymmärtää yhä kirkkaammin, että minun on ehkä itse toimittava, jotta aika ei loppuisi kesken. En ole koskaan ollut parisuhdetilanteessa, jossa yrittäisin tulla raskaaksi, enkä myöskään ole koskaan ollut raskaana.

Haluaisin tietää enemmän hedelmöityshoidoista, ja olisin iloinen vastauksista pariin kysymykseen:

- Miten yksinäiseen naiseen suhtaudutaan yksityisillä klinikoilla?
- Päättääkö henkilökunta hoidon myöntämisestä, vai onko hoidon saaminen kiinni vain rahasta?
- Olen freelancer, onko se ongelma? Minulla ei siis ole minkäänlaista työsuhdetta, vain työkeikkoja. Saan tällä hetkellä soviteltua ansiosidonnaista työkeikkojen ohessa.
- Minulla ei tietääkseni ole hedelmällisyyteen vaikuttavia terveysongelmia. Paljonko suunnilleen joutuisin maksamaan, JOS hedelmöitys onnistuisi yhdellä hoitokerralla?

Kiitos jo etukäteen. Olen niin ilahtunut, että tällainen palsta on olemassa!



 
Hoitoja saa ainakin näistä klinikoista Ovumia,Tampere. Fertinova,Helsinki. Väestöliitto,Helsinki. Netistä klinikoiden nimien perusteella näkee hoitojen hinnat. Semmonen laki on voimassa että kaikki luovuttajat pitää rekisteröidä ja lapsi saa 18v niin halutessaan tiedot. Monet klinikat käyttävät Tanskalaisia luovuttajia, suomalaisista on pulaa. Kuinka nopea prosessi on? tietoni mukaan väestöliitolla on pitkä jono mutta muilla klinikoilla pääsee hoitoon aika nopeestikkin. Kaikki klinikat vaativat tiettyjä verikokeiden tuloksia jos ne sulla on jo valmiina otat ne mukaan tai sanot puhelimessa että ne sinulla on. Ikäsi huomioon ottaen luulen että klinikat haluavat ottaa jonkin lääkityksen hoidon tueksi. Lääkkeet kasvattavat kohdun limakalvoa johon munasolun on parempi kiinittyä.

Yksinäisiin naisiin suhtaudutaan hyvin klinikoilla. Raha ratkaisee, kukkaron nyörit auki vaan. Vaatikaa hyvää palvelua koska olette maksavia asiakkaita. Totuushan on että klinikat tekee bisnestä. Työpaikalla ei ole väliä kunhan maksat klinikan maksun.

ONNEA matkaan vauvan haku reissuun. Katsokaa netistä hintoja, vertailkaa ja soittakaa. Valitkaa jokin teitä mielyttävä klinikka mutta muistakaa että klikkaa voi vaihtaa jos tulee katumapäälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nillanilla:
Hoitoja saa ainakin näistä klinikoista Ovumia,Tampere. Fertinova,Helsinki. Väestöliitto,Helsinki.

Kaikki klinikat vaativat tiettyjä verikokeiden tuloksia jos ne sulla on jo valmiina otat ne mukaan tai sanot puhelimessa että ne sinulla on. Ikäsi huomioon ottaen luulen että klinikat haluavat ottaa jonkin lääkityksen hoidon tueksi. Lääkkeet kasvattavat kohdun limakalvoa johon munasolun on parempi kiinittyä.

ONNEA matkaan vauvan haku reissuun. Katsokaa netistä hintoja, vertailkaa ja soittakaa. Valitkaa jokin teitä mielyttävä klinikka mutta muistakaa että klikkaa voi vaihtaa jos tulee katumapäälle.

Kiitos nillanilla!

Noista klinikoista vaihtoehdoiksi jää vain tuo Fertinova (Väestöliiton jonon vuoksi). Niin että hirveästi ei voi vertailla tai valita, vaikka palvelu ei miellyttäisikään. - Ellei sitten ajele monta tuntia toiseen kaupunkiin simoja saamaan. Jotenkin noiden (Fertinova ja VL) klinikoiden nettisivujen perusteella Fertinova on lämminhenkisempi, kun taas Väestöliitto ei.. Nää on näitä mielikuvajuttuja. Onko muita klinikoita pk-seudulla, joista itsellinen nainen saa apua?

Väestöliiton sivuilla oli maininta pakollisista infektioverinäytteistä (HIV ja Hepatiitti B ja C). Fertinovan sivuilla ei puhuttu näiden näytteiden pakollisuudesta mitään. Ei sillä, että mua niiden tutkiminen haittaisi, mutta ihmettelen vaan miksi se on pakollista Väestöliitolla tai ylipäänsä? Tutkin huvikseni myös Felicitaksen sivut, vaikka eivät vissiin hoida kuin pariskuntia, eikä silelläkään puhuttu tästä mitään.

Luulen, että haluaisin koittaa aluksi ilman hormoneita, mutta se ei liene ongelma, koska minähän sen lystin maksan.

Suositteleeko ne heti myös munatorvien aukiolotutkimusta? Mulle ei oo tehty sitä, koska gyne sanoi ettei ole syytä olettaa että ne olis tukossa (koska ei oo ollu tulehduksia eikä klamydiaa).

Luin, että luovuttajasta saa tietää pituuden, hiusten ja silmien värin, mutta esim. ihonväristä ei puhuttu mitään. Olettaako klinikat ja/tai solujen vastaanottajat miehen olevan automaattisesti tietynvärinen - oletusväri on ilmeisesti vaalea? Musta sellainen osoittaa aikamoista kapeakatseisuutta, että oletetaan kaikkien suomalaisten ja tanskalaisten olevan samanvärisiä. Mitäs jos somalialaistaustainen suomen kansalainen menee luovuttamaan spermaa? Sanotaanko siitäkin sitten vaan silmien ja hiusten väri?

Mua ei haittais vaikka mun lapsen luovuttaja olis vaikka kuinka musta ja taustaltaan vaikka marsista, tää ihonvärijuttu mulle tuli mieleen siitä Saammeko vauvan-ohjelmasta, jossa se yks pariskunta haki lahjasiittiöitä ja he valitsivat muistaakseni latino-luovuttajan.


Olin tosiaan lukenut sen, että 18 täytettyään lapsi saa tietää luovuttajan tiedot, mutta erillisiellä suostumuksella myös äiti saa tiedot. Sitä jäin pohtimaan, että millainen "Kadonneiden jäjlillä"-rynnistys mahtaa alkaa n.16 vuoden päästä, kun kaikki (tai osa) luovutetuilla syntyneet lapset lähtevät etsimään alkuperäänsä. Sitten kaivetaan Herra Simo Simosen osoite esiin ja marssitaan ovelle että "hei vaan hei, mä oon sun tytär/poika". Ja entä jos Simo Simonen onkin muuttanut perheineen ulkomaille? tai asuu siellä Tanskassa tai Kiinassa tai jossain.

Edelleen pohdituttaa kysymys siitä, kuinka monesta luovuttajasta voi valita? Kun itsellä ei ole mitään käsitystä :eek: .


Kaikenlaista tällaista täällä yksikseni pohdin, ja koko ajan tulee lisää kysymyksiä ja ajatuksia, ihan hullujakin välillä. Tämä ketju näyttäisi olevan ainoa tästä aiheesta - mutta vaikuttaa vähän suljetulta... :|

Mutta kiitos nillanilla ja roosanäiti kun vastasitte :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja nillanilla:
Ikäsi huomioon ottaen luulen että klinikat haluavat ottaa jonkin lääkityksen hoidon tueksi. Lääkkeet kasvattavat kohdun limakalvoa johon munasolun on parempi kiinittyä.
Mittautin limikseni tässä kierrossa kp 18/dpo3 ja se oli jotain 8,4. Gynen mukaan kuulemma ihan ok päiviin nähden. Sanoi, että ehtisi hyvin kasvaa vielä.

Kysyin kuitenkin varmuudeksi häneltä, että onko olemassa jotain lääkettä, joka auttaa limakslvon paksuntamisessa ja siinä, että limiksestä tulee vastaanottavainen, gyne sanoi että ennen määrättiin keltarauhashormonia (muistaakseni), mutta ei kuulemma enää, muuta kuin harvoin.

Ja jos tosiaan on olemassa joku lääke kiinnittymisen parantamiseksi, niin oon tosi vihainen, miks mun gyne ei sitä mulle antanut, kun vielä oli simoja saatavilla ja olis täti saattanu olla tulematta!

 
Hei,
Täällä olisi myös yksi kiinnostunut lukemaan toisten kokemuksista. Olen siis 31-vuotias sinkku pk-seudulta ja viimeiset 5 vuotta on jo pientä vauvakuumetta ollut. Nyt olisin aikeissa varata ajan ja ryhtyä toimeen! Olen välillä käynyt lukemassa viestejä täällä, mutta mielelläni haluaisin ryhmään mukaan lukemaan toisten kokemuksista sekä keskustelemaan. Aivan mahtavaa että löytyy tällainen palsta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hysteria:
Kysyin kuitenkin varmuudeksi häneltä, että onko olemassa jotain lääkettä, joka auttaa limakslvon paksuntamisessa ja siinä, että limiksestä tulee vastaanottavainen, gyne sanoi että ennen määrättiin keltarauhashormonia (muistaakseni), mutta ei kuulemma enää, muuta kuin harvoin.
Myös fsh paksuntaa limakalvoa, kuten menopur tai puregon. Samalla tehostaa ovulaatiota. Jollei ovulaatioon ole tarvetta (pas-siirrot) niin niissä voidaan käyttää estrogeenia.
Progesteroni ainoastaan ylläpitää limakalvoa, ja voi olla avuksi jos alkaa vuotaa ennen aikojaan.

 
Periaatteessa tukoksia ei voida poistaa mutta jos tukos on lievä, usein juurikin tuo aukiolotutkimus aukaisee ne.

Luovuttajia oli useita joista valita ennen lain voimaantuloa ja sen jälkeen mullakin oli kaksi jotka täyttivät toiveeni. Tosin sanoin kyllä ettei niillä ominaisuuksilla oikeastaan ole muuta väliä kuin että olisi valkoihoinen ja ihminen :LOL: . No heillä oli sit kuitenkin kaks joista valita. Ja hyvä niin, sainhan mä pikku poikaseni ja nyt on toinen tuloillaan saman luovuttajan siittiöillä :heart: .
 
[quote="risupesä]Myös fsh paksuntaa limakalvoa, kuten menopur tai puregon. Samalla tehostaa ovulaatiota. Jollei ovulaatioon ole tarvetta (pas-siirrot) niin niissä voidaan käyttää estrogeenia.
Progesteroni ainoastaan ylläpitää limakalvoa, ja voi olla avuksi jos alkaa vuotaa ennen aikojaan.

[/quote]

Risupesä, kiitos. Ymmärsinkö oikein, että Menopur ja Purenon-nimiset lääkkeet sisältävät fsh:ta, jotka paksuntavat limakalvoa?

Sitä mä ihmettelen, että jos kerran kiinnittymiseen on lääkeapua saatavilla, niin miksi sitä ei sitten määrätä luomuyrittäjille heti tai melkein heti? Tai ainakin sellaisen käsityksen olen saanut, kun niin moni painii juuri sen kiinnittymisen kanssa. Ja tuntuu, että lähinnä inssiläiset puhuu näistä lääkkeistä.

Kyllä mua harmittaa ihan hurjana, ettei gyne puhunut mitään noista lääkkeistä, vaikka ilmaisin huoleni! Se vaan sanoi, että kaikki näyttäis olevan ihan kunnossa:

Munasarjan toimintaa säätelevät hormoniarvotoli normaaleja (FSH 4,8, THS 0,49, LH 3,4, Prolaktiini 88 ja Keltarauhashormoni ok ja osoitti että munis oli irronnu siinä kierrossa normisti). Ja limiksen paksuus oli 8,4 mm kp/dpo3. Nyt alan kyllä epäillä tota limakalvon paksuuttakin, että mittautinko sen liian aikaisin? Pitäiskö se mittauttaa dpo 6 tai jotain.. Ja pitäiskö mennä aukiolotutkimukseen. Voi, miksen menny jo aiemmin :( !!!

Kiitos myös Corona77 ja roosanäiti vastauksista. Siis vain yksi tai kaksi ehdokasta? "Tässä olis tarjolla tämmöinen lyhyt vaalea vihreäsilmäinen ja tää toinen on myös lyhyt, mutta keskiruskea harmaasilmäinen. Toinen Tanskasta, toinen Norjasta".

Onko siellä siis about vain kahden luovuttajan simoja tallessa käytettävissä kerrallaan? Eikös niitä kahta sitten ole hinkuamassa muutkin tarvitsijat? Vai miten se oikein menee? Mä jotenkin kuvittelin, että siellä on sellainen pankki, jossa on luovuttajia (siis luovuttajien siemeniä ) varastossa paljonkin. On tosi vaikea hahmottaa tällaistakaan asiaa, kun ei tiedä tätä systeemiä käytännössä (vielä ). Siksi on tosi ihanaa, kun viitsitte ja jaksatte vastailla ilan älyvapaisiinkin kysymyksiin.

Kuinka tuoreet niiden infektionäytteiden pitää olla? Aika tyyristä on klinikalla (n.80e), voishan ne otattaa sukupuolitautien klinikalta? Terveyskeskuksen kautta saa varmaan jonottaa itsensä 100-vuotiaaksi ja ei siellä välttämättä edes ota, vai mitä kokemuksia teillä on?

Taas monta kysymystä, mutta näinhän tää prosessi etenee, tässä sitä kysymällä prosessoi ja punnitsee asioita mielessään.



(Muokkasin väärät silmäniskut pois, sellaiset, jotka tulee kun ä ja ) vierekkäin. Nyt pitäis olla pois)
 
Niin, eihän sitä kiinnittymistä oikein paljoa muuten voida auttaa kun tekemällä limakalvosta mahdollisimman hyvän. Noiden kahden lisäksi tulee mieleen vielä Gonal-F (lähes samaa kuin Puregon), Pergoveris (uudehko) ja Luveris. Normaalistihan naisen kroppa tekee muutenkin joka kuukausi ne "ihanneolosuhteet", jollei mitään vikaa ole.

Infektiotestin tulokset on voimassa vuoden. Voishan sitä yksityisenkin gynen kautta yrittää lähetteellä julkisen labraan? En tiedä onnistuuko, mutta kuulema endotähystykseen voi päästä noinkin, yksityiseltä julkiselle. Vaikka onhan se toki sairaus (sen tutkimista) ja leikkaus aika paljo tyyriimpää yksityisellä..

Mun muistaakseni siinä oli joku raja monelleko/montako kertaa käytetään yhden luovuttajan tavaraa..
 
Jos ei ole kauhean tiukat toiveet luovuttajalle niin lista jolta valita on jonkun verran isompi.

Klinikoista Väestöliitto on ainut Suomessa jolla on oma spermapankki, muut tilaa tavaransa Tanskasta. Säilytystilaa ei liiemmälti klinikoilla ole joten siittiöt tilataan tarpeen mukaan.
Yhden luovuttajan siittiöitä saa käyttä Suomessa viiden parin/itsellisen naisen/ lesboparin tarpeisiin. Näihin viiteen perheeseen saa tehdä biologisia sisaruksia niin kauan kun tavaraa on tarjolla( :LOL: ). Mun luovuttaja oli ilmeisen hyvä ja hänen kiintiönsä tuli nopeasti täyteen mutta mä saisin siis tehdä vaikka 10 lasta jos tavaraa olis jäljellä. Mutta kyllä nämä kaksi saa nyt riittää, ainakin tällä haavaa...

Infektioverikokeet voi teettää missä haluaa, riittää kun on tulokset paperilla. Se papru täytyy sit tietenkin toimittaa hoitavalla klinikalle jotta ne kirjaa ne ylös.
Mä teetin ne työterveydessä joten sain ne ilmaiseksi.

Joku kyseli myös aikataulusta. Mun käsittääkseni ei ole mahdollista päästä inssiin alle kuukauden päästä ensisoitosta. Yleensä sen ensiajankin saa vasta noin kuukauden päähän, sitten on psykologin käynti ja sen jälkeen jos kaikki on kohdillaan niin sit voi päästä nopeallakin aikataululla hoitoihin.
 
moikka!
mä olen hankkinut kaksi nuorempaa lastani itsellisen naisena. ja hyvin on sujunut. yritän tässä vastata muutamaan kysymykseen mitä tästä ketjun loppuosasta on jäänyt mieleeni.

prosessi alkoi 2006. hoitoon pääsin suht nopeasti helsinkiläiselle klinikalle. soitin ja kyselin asioista, ja sain suunnitteluajankin heti. suunnitteluajalla juteltiin niitänäitä ja lääkäri kyseli miksi hoitoon haluaisin yms. oikeen rento ja kiva lääkärikäynti oli, ei mitään tenttailun makua. sain myös psykologin puhelinnumeron, silloin odottivat että vanhemmaksi haluava käy juttelemassa toiveistaa ja odotuksistaan ja siitä miten mahdollinen isättömyys otetaan lapsen kanssa myöhemmin esille.

mulla tuo vanhempi lapsi lähti tulemaa tokainssistä jo. ja hienosti meni.

kun rupesin toista harkitsemaan, kävin siellä psykologilla sitten kun "oli aikaa". keskustelu myös siellä oli erittäin kannustavaa ja mielenkiintoista. ei mitään analyysimeininkiä.

kakkosta mun perheeseen tehtiin sitten yli vuosi, ja nyt on pulla uunissa :) plussaan johti 8 yrityksen ja kahden alkuraskauden keskenmenon jälkeen femar-kuuri ja ultralla ja pistoksella ajoitettu inseminaatio.

mulle on käytetty tanskalaista anonyymin luovuttajan spermaa, jonka käyttöhän nykyään on kielletty. luudessa hed,hoito.laissa oli pykälä, että samaa anonyymiäkin spermaa saa käytää 8/10 asti jos on olemassa jo biologisia sisaruksia. mulla ehto täyttyi, ja molemmat lapset on nyt saman luovuttajan. itse en mistään listalta mitään valinnut. toivoin silmien ja hiusten väriä, anatomiasta saivat päättää klinikan biologit. ja valinta on ollut ainakin tuon jo syntyneen osalta mitä mainioin. erittäin kaunis ja älykäs on tuo lapsi. :D

nykyään suomessa saa käytää ainoastaan tunnetun luovuttajan spermaa. eli vaikka se olisi tanskalaista, pitää nimi olla rekisterissä. munkin hoitojen alussa olisi saanut kalifornialaista tunnetun luovuttajan tavaraa kuulemma, mutta hintakin olisi ollut sitten tähtitieteellinen.

olen käsittänyt että hoitoonpääsyä hidastaa nykyään juuri se että spermaa ei ole saatavilla niinkuin ennen...

kaikenkaikkiaan palvelu ja kohtelu on ollut asiallista ja kannustavaa. joskus liikaakin on päähäntaputtelua ja glorfioimista yleisesti kun olen tilanteesta kertonut jossain (esim.leikkipuistossa). tottakai sitä joutuu venymään ja paukkumaan eritavalla kun on yksin, mutta toisaalta helpompaakin on varmasti yksin kuin suhteessa jonkun hankalan luonteen kanssa ;)
 
Tuli muuten mieleen, että oletteko te "lapselliset" saaneet vaikuttaa lapsen sukupuoleen? Olin taannoin Jari Sinkkosen luennolla ja yhdestä sivulauseesta huomasin hänen kantansa lapsen saamiseen yksin.. Aloin pohtimaan asiaa syvemmältä, ja että ei se ole ainoastaan se miehen malli, mitä isätön lapsi tarvitsee. Ja tuli mieleen, että ehkä tyttölapsi voisi olla "parempi" vaihtoehto itselliselle naiselle kehityspsykologian näkökulmasta.. "Tyttöjen jutut" ym. Kun tulee se ikävaihe, että poika samaistuu isäänsä jne ja kun isää ei ole. Miten se vaikuttaa lapsen kehitykseen? Vai samaistuuko se sitten vaan samalla tavalla johonkin tuttuun mieshenkilöön? Älkää ymmärtäkö väärin, eihän sillä sukupuolella väliä ole, jos vain oman pienen joskus saisi! :heart: Onpas vaikeeta saada ajatuksia kirjoitettua selkeästi.. Nyt tuli kyllä niin sekavaa tekstiä! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onni79:
Tuli muuten mieleen, että oletteko te "lapselliset" saaneet vaikuttaa lapsen sukupuoleen?
Ei onneksi ole mahdollista vaikuttaa.

Netistä löytynyt teksti:
And why stop at gender selection? Why not start selecting future babies on the basis of predicted intelligence, athletic ability, musical talent, height or personality tendencies? The human genome project, coupled withGenetic engineeringg research is giving us huge powers to predict the future of human beings. We don't yet know which genes are good at predicting intelligence, but there is no doubt that we will. What then?

You can be sure that there will be huge pressures, if gender selection becomes normalised, to continue with selection for a host of other characteristics.

Do you really want to live in that kind of world? A world where gender selection routinely condemns to destruction healthy foetuses just because they don't fit the personal preferences of selfish parents?

Gender selection is a dangerous avenue to go down.

* Dr Patrick Dixon is author of The Rising Price of Love


http://www.globalchange.com/select.htm



 
Joo.. Pyydän anteeksi tökeröä kirjoitustani. :flower: Nyt kun luin sen uudelleen niin siitä saa ihan väärän kuvan ja teksti oli jotain aivan muuta kuin mitä yritin sanoa. Eli minä en siis suinkaan ole samaa mieltä Sinkkosen kanssa (vaikka tekstistä se käsitys ehkä tuleekin)! Olin nyt ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa yksi alan kovimpia ammattilaisia kritisoi (rivien välistä tulkittuna) edessäni sitä, mitä minä olen ajatellut tekeväni.. Kuitenkin aloin miettimään asiaa myös hieman syvemmältä, mikä on mielestäni vain hyvä asia. Se ei tarkoittanut edelleenkään, että olisin näkökantaani muuttanut. Olen täysin samaa mieltä roosanäidin kanssa. Itsellinen nainen pystyy tarjoamaan hyvän elämän lapselle ilman parisuhdettakin, kunhan muut perusasiat ovat itsellä kunnossa. Mielestäni isän puuttumisen merkitystä lapsen elämässä saa ja pitää pohtia, ennen ja jälkeen lapsen syntymän. Yhtä hyvin sitä pitää pohtia silloinkin, kun lapsella on isä, joka ei ole hänelle läsnä. Ja mitä sukupuoleen tulee, itse en valitsisi sitä, vaikka se olisi mahdollista. :)

Olinkohan vieläkään yhtään sen selkeämpi.. :ashamed:
 
Hei palstalaiset!

Kävin luovuttamassa spermaa. Nyt sitten odotellaan reipas 18-vuotta jos joku sattuu ovelle ilmestymään;) Nooh, minusta se kyllä olisi varsin kiva jos joku joskus ilmeistyisikin ja toivoisin että ilmestyisi. Käytännössä voi olla tietysti todennäköisempää ettei kukaan ikinä ilmesty.

Toimenpide on kuitenkin miehelle helppo ja kun ei ole suvussa perinnöllisiä sairauksia ja itsekin olen ollut varsin terve, saattoi hyvillä mielin lähteä luovuttamaan. Kun luonteeltanikin olen vielä rauhallista tyyppiä joka ei nyrkitpystyssä kulje, ajattelin että jospa se toivotavasti periytyisi. Kun tunnen vielä ihmisiä joilla lapsen hankkiminen ei ole järkevää juuri noiden suvun taustojen takia, ajattelin että kenties voisi auttaa jotakuta.

Kun itse olen vielä yksinhuoltajaperheessä kasvanut, tuntuu että yksinäinenkin äiti voi kyllä lapsen hyvinkin hoitaa. Minulla ei ainakaan ole ollut valittamista.

Keskustelin tästä asiasta vielä tyttöystäväni kanssa ja hän suhtautui positiivisesti, vaikka ensin kyllä mainitsi että jos joku tulee kolkuttelemaan... Yhdessä kyllä tuumattiin että tervetuloa.

Itselläni ei vielä ole lasta (toivottavasti joskus) ja siksi olikin hyvä testauttaa sperma samalla vielä ilmaiseksi, niin tietää että tavara on ainakin kunnossa.

Se että lapsen pitää saada halutessaan luovuttajan nimi tietoonsa on minusta erittäin tärkeää. Olisipa vähän vaikea tilanne jos kaksi luovutetulla spermalla aikaansaatua lasta tapaisi ja alkaisi seurustella. Sitten olisikin jo tutkimusten paikka kun tulisi mieleen että ollaanko sisarpuolia.

Tuntuu että luovuttajaksi ei pitäisi lähteä jos omaa henkilöllisyyttään ei voi kertoa, kun kysehän ei ole minkäänlaisesta mahdollisuudesta joutua elatusvelvolliseksi.

Tällaista vaan luovuttajan näkökulmasta;) Kiinnostavaa oli lueskella juttuja täältä kun asiaa harkitsin. Kenties nyt minun sukusoluistani on hyötyä jollekin vauvaa haluavalle, vaikkapa palstalaiselle. Toivottavasti tulisi järkevä kaveri.
 
Minulle on varattu aika 27.1, Fertinovaan.

Meillä on Icsi tyttö joka täyttää 1.5 vuotta tässä kuussa. Avioero hakemus vireillä, asuttu jo puoli vuotta eri osoitteessa ja toista lasta haluaisin. Joten otin yhteyttä tuonne Fertinovaan. Ikääkin minulla jo 41v. Olisi kiva kirjoitella asiasta.
 
ica
Hei!

Löisin teidän palstanne ja haluaisin mukaan kerhoon. En ole vielä hoidoissa mutta harkitsen vakavasti. Olen tänä iltana lukenut melkein kaikki viestit. Aikamoinen urakka. Ajattelin, että ei löydy muita, jotka miettivät samaa.
 

Yhteistyössä