Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
*muoks*
Siihen en osaa sanoa mitään, suostuuko klinikat nykyään tekemään hoitotoimenpiteitä "tutun tuntemattoman" siittiöillä. Eli siis silleen, että simpat luovuttaa joku tuttu henkilö, mutta häntä ei kuitenkaan merkitä lapsen isäksi. Asia kannattaa ehdottomasti varmistaa klinikalta ennen hoitojen aloittamista.
Niin.. en tiedä vaan uskaltaako tälläsiä alkaa kyseleen ettei ala epäileen mitään. Periaatteessa kai sillon katsottais yksinäiseks vaikka siittiöt löytys "omasta takaa"? Ja senhän tietää sitten taas mitä se merkitsee :( :ashamed:

Mutta onkohan siis julkinen sairaanhoito jotenkin kelaan kytköksissä, siten että ne antaa tiedot kelalle saadakseen toiminnalleen korvauksia, vai suoraa valtioltako niitä haetaan, ja ilman yksittäisten potilaiden tietoja..?

Tietysti voisin yrittää vedota siihen että emme halua isän nimeä papereihin koska isyydenvahvistus ja siitä mahdollisesti seuraava maksuvelvoite hankaloittaisi taloudellista tilannetta..ja yrittää sanoa että isä osallistuisi muulla tavoin lapsen elämään vaikka pakottavista syistä asutaankin erillään. Mikä kyllä varmasti osin pitääkin paikkansa :) tosin en tiedä pitääkö niiden kelan tms vaatimuksesta ja tuen saadakseen jokatapauksessa merkata se mies sinne virallisiin tietoihin :(

Alkuperäinen kirjoittaja risupesä:
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
*muoks*
Siihen en osaa sanoa mitään, suostuuko klinikat nykyään tekemään hoitotoimenpiteitä "tutun tuntemattoman" siittiöillä. Eli siis silleen, että simpat luovuttaa joku tuttu henkilö, mutta häntä ei kuitenkaan merkitä lapsen isäksi. Asia kannattaa ehdottomasti varmistaa klinikalta ennen hoitojen aloittamista.
Niin.. en tiedä vaan uskaltaako tälläsiä alkaa kyseleen ettei ala epäileen mitään. Periaatteessa kai sillon katsottais yksinäiseks vaikka siittiöt löytys "omasta takaa"? Ja senhän tietää sitten taas mitä se merkitsee :( :ashamed:
Ymmärrän.. Ja ehkä on ihan viisastakin, ettet ala kysellä tommosia siellä. Veikkaan nimittäin, että ne potkaisis sut pois julkiselta puolelta, jos alkaisivat epäillä sun olevan itseksesi liikenteessä. Meitä kun ei valitettavasti tuolla julkisella puolella hoideta. :(

Mutta onkohan siis julkinen sairaanhoito jotenkin kelaan kytköksissä, siten että ne antaa tiedot kelalle saadakseen toiminnalleen korvauksia, vai suoraa valtioltako niitä haetaan, ja ilman yksittäisten potilaiden tietoja..?
Julkinen terveydenhoito rahoitetaan verovaroin eli rahat tulee valtiolta ja kunnilta. Jokainen meistä maksaa osansa julkisesta terveydenhoidosta niin valtion tuloverotuksessa kuin kunnallisverotuksessakin. Kela tulee kuvioihin mukaan lähinnä sun kauttasi, eli sillon kun sä haet Kela-korvauksia hoitoihin käytettävistä lääkkeistä.

Toinen tapa, miten Kela voi tulla kuvioihin mukaan on se, että jos te meette pariskuntana yksityiselle hedelmöityshoitoklinikalle, saatte hakea Kela-korvauksia hoitotoimenpiteistä. Itselliset naiset ei sen sijaan Kela-korvauksia saa.

Tietysti voisin yrittää vedota siihen että emme halua isän nimeä papereihin koska isyydenvahvistus ja siitä mahdollisesti seuraava maksuvelvoite hankaloittaisi taloudellista tilannetta..ja yrittää sanoa että isä osallistuisi muulla tavoin lapsen elämään vaikka pakottavista syistä asutaankin erillään. Mikä kyllä varmasti osin pitääkin paikkansa :) tosin en tiedä pitääkö niiden kelan tms vaatimuksesta ja tuen saadakseen jokatapauksessa merkata se mies sinne virallisiin tietoihin :(
Tää on nyt ihan silkkaa mutua eli arvausta, mutta veikkaisin kyllä, että jos te ylipäätään menette pariskuntana hoitoihin, exäsi vahvistetaan lapsen isäksi, halusitte te sitä tai ette. Siihen ei vaikuta se, että te ette asu yhdessä -- julkisella puolella hoidetaan vain pariskuntia, ja tällöin on perusolettamuksena se, että mies on tulevan lapsen isä.

Jos sitten käykin ilmi, että te ette olekaan pariskunta ettekä halua, että exäsi vahvistetaan lapsen isäksi, teiltä voidaan pahimmassa tapauksessa periä todelliset hoitokustannukset takaisin. En tiedä, onko näin tapahtunut koskaan, mutta itse en ottaisi niin suurta riskiä. Tällöinkin exäsi luultavasti vahvistettaisi lapsen isäksi.

Juu,.. tietysti voisin kysellä noita jotenkin kauttarantain niin että 'yks tuttuni haluaisi tietää..', mutta taitas olla toikin liian riskialtista.. ;)

Niin, tottakai yksityisen hoidoissa miehenkin nimi varmaan tulee ilmi kelalle, koska sieltä korvauksia haetaan. Mutta koskeekohan se lääkkeitäkin, nehän on pelkästään mulle (mun nimellä ), mitä ne miehen tiedoilla tekis?
Jos sekä kela että julkisen puolen terveydenhuolto saa rahoitusta valtiolta/ovat sen "alaisia" laitoksia, niin ymmärtäsin että kela ei siis sais tietoja automaattisesti ja suoraan julkisen puolen hoidoista? Ja jos julkinen puoli saa rahoitusta ilman hakemista ja yksittäisten potilaiden tietoja ilmottamatta niin sittenhän ne ei mee edes valtiolle :p eri asia taas onkin saako valtio (viranomaset, kuten lapsivalvoja tai sossu..) kuitenkin sairaalalta halutessaan noita tietoja :(
Monestihan ennen sairaalahoitoja pyydetään täyttämään kaavake jossa kysytään salliiko tietojen antamisen ulkopuolisille..jos siihen laittaa että ei, niin onkohan jokkut viranomaset sit poikkeus?
Sitten yks kans mitä mietin, että missä (kelan) kaavakkeissa isän nimeä kysytään? Äitiyslomanhan pidän mä ja lapsilisän suhteen oon jokatapauksessa oikeutettu yh-lisälliseen tukeen, niin alkasko ne tonkia tietoja jollen itse ilmoita ketään isäksi, jos alkais vaikka epäileen lääkkeiden käytön perusteella että hoidoissa on oltu? Ja voiko ne mahdollisten tietojensa perusteella laittaa sen nimen esim. päätöksiinsä vaikken ole itse ilmottanut ketään?

Ääritilantessa on kai tehtävä sit niin että jos exältä maksuja ulosmitataan, niin makselen ne sitten pimeesti sille takasin, vaikka kurjaa ja hankalaahan sekin sitten on. Tai mitäs se kellekään sit enää kuuluu annanko jollekin rahaa, vaikka ois sama summa mikä siltä on peritty..

(m)
Oon nyt koittanu etsiskellä kaikkia tietoja byrokratian koukeroista.. mutta edelleen on epäselvää mm. mihin rekisteriin sairaala ilmoittaa isän nimen (jos ilmoittaa?) ja näkyykö (tai vahvistuuko) se sitä kautta automaattisesti kaikille viranomaisille? Ainakaan sairaalalla ei ole vissiinkään salassapitovelvollisuutta viranomaisten suhteen :( jos ne nyt älyää alkaa selvitteleen jotain..tuskin kuitenkaan se automaattisesti ilmi tulee että on oltu hoidoissa (tai sitten tietysti jos näkyy lakipykälänä, minkä mukaan isyys vahvistettu?).

Kuitenkaan elatussopimusta ei kai voida sossun puolesta pakottaa tekemään (ulosotoista puhumattakaan, ilman mun vaadetta), vaan se on kahdenvälinen sopimus :) Voi sanoa esim. että isä osallistuu muulla tavoin, erilaisilla hankinnoilla jne. Tosin silloin ei välttämättä ole oikeutettu elatustukeenkaan jollei maksukyvyttömyyttä ole toteennäytetty. Mutta onhan niitä monia joiden ex-mies ei maksa mitään tai alle minimin, eikä sossu sitä vaadi, jollei nainenkaan...

Hei vaan pitkästä aikaa!

kesä ja syksy menivät vauhdilla ja tarkoituksella olen siirtänyt tätä asiaa eteenpäin...Nyt edessä olisi toinen IVF - ja se viimeinen. Sain postia ("erotettu kerhosta"), olisiko mahdollista taas palata vaihtamaan ajatuksia aktiivisemmin?
pohtii Kristiina vm-68

Hei kaikille! Olen uusi palstailija, asia on vasta tulossa ajankohtaiseksi. Koko ilta meni viestejänne lukiessa, suurkiitos niistä! Olisi mukava päästä myös tuonne suljetulle puolelle, jos sieltä saa ajan tasaista tietoa klinikoista ym.

Heippa Mimmami76, tervetuloa palstailemaan! =)

Jennuli ottanee sinuun yhteyttä yksärillä kerhon tiimoilta. Mikäli et ole jo lukenut tätä ketjua läpi, suosittelen tekemään sen odotellessasi Jennulin yhteydenottoa. Ketjussa on nimittäin paljon tietoa ja erilaisia keskustelunavauksia, joihin kannattaa tutustua.

Kiitoksia Evenstar. Sain juuri luettua koko ketjun läpi ja voin sanoa olevani paljon viisaampi kuin aloittassani. Ja olen entistä varmempi siitä, että kaipaan juuri teidän kerhonne antamaa vertaistukea.

Täytän keväällä 33, olen viimeiset viisi vuotta ollut sinkkuna, ja kuten monet sen tällä palstalla niin viisaasti ovat jo sanoneet - tiedän, että haluan äidiksi, ja minusta tuntuu, etten voi odottaa enää kauemmin. Tein päätökseni viime vuoden viimeisenä päivänä ja lupasin itselleni että tänä vuonna rupean toimimaan haaveeni eteen.
Hidasteeni tässä projektissa on ylipaino. Ymmärtääkseni hoitoja ei edes välttämättä aloiteta, jos ylipainoa on jonkin tietyn rajan yli? Oma tavoitteeni on pudottaa nyt ensin jonkin verran painoa, ja varata aika ensi käynnille myöhemmin keväällä. Olen ollut yhtedessä kolmeen eri klinikkaan ja kaikista on ainakin periaatteessa näytetty vihreää valoa.

Tällaisilla taustoilla siis kaipailen pääsyä kerhoonne kun vain jennuli tsekkaa "sopivuuteni".

mimmami sinulle on postia eli yksityisviestiä laitettu..

painosta mun painoindeksi hoitoihin mennessä oli 30.. ja jossain olen kuullut että 34-35 olisi se raja, mutta varmaan tosi klinikka kohtaista, painonpudotus nyt tuskin kuitenkaan huono asia oli rajaa olemassa tai ei, rohkeasti vaan yhteyttä kuitenkin klinikoihin, joillekin on jonoa jopa ensikäynnille joten kannattaa varata se ja alkaa siinä sivussa painon pudotukseen, koska tosiaan hoitojen alkuun voi mennä jo muutenkin aikaa esim. jos luovuttajista on pulaa, niin siinähän sitä sitten voi odotellessa myös laihduttaa halutessaan. vaikeaa kuvitella että yksityiset kieltäytyisivät hoitamasta, oli sun paino mikä vain. mutta tiedä sitten. jatketaan lisää kerhonpuolella.. jennuli

Nostoa nostoa.

Mimmami76, mie olen ollut sinkku jo yli kahdeksan vuotta.. :| :ashamed: Ei vaan ole osunut kohdalle sopivaa miestä, vaikkei mun kriteerit mitkään huipputiukat olekaan. Ja niillä muutamalla kerralla, kun joku kiinnostava tapaus onkin osunut kohdalle, tunne ei ole ollut molemminpuolinen, vaan hepulla onkin jo ollut joku toinen kiikarissa. :| On tullut vähän semmonen olo, että taidan olla ikuinen kakkonen.

Hei,
Olen parisen kuukautta seurannut keskusteluanne täällä netissä, ja täytyy sanoa, että arvostan suuresti kaikkia teitä rohkeita naisia, jotka rohkeasti olette toteuttamassa omaa elämäänne. Ikää minulla on jo reilusti ja haave vauvasta kovimmillaan, jotakin hoitoja jo takana, vaikkei vielä olekaan tärpännyt. Aina välillä iskee epävarmuus siitä teenkö oikein vai en, varsinkin kun tämän asian tiimoilta menetin jo yhden ystävän, joka ei suunnitelmiani hyväksynyt lainkaan. Ehkä olisi hyvä päästä keskustelemaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa, joten pääsisinkö kerhoonne mukaan?

hei kaikki ketjulaiset,etenkin työ aktiivit, ollaan siirrytty jutustelemaan suljetellu kerhosivulle, sinne pääsee mukaan kaikki jotka ovat oikealla asialla, pyytämällä minulta salasanaa ja täyttämällä kaavakkeen, uudet vasta palstan löytäneet; ketään ei rajata ulkopuolelle, mutta kannattaa selata tämä pitkä ketju läpi ensin niin sen perusteella varmasti tiedät ollaanko myö etsimääsi vertaistukea, varmasti myös tässä ketjussa saa vastauksia kun niitä esittää

Yhteistyössä