Juu,.. tietysti voisin kysellä noita jotenkin kauttarantain niin että 'yks tuttuni haluaisi tietää..', mutta taitas olla toikin liian riskialtista..
Niin, tottakai yksityisen hoidoissa miehenkin nimi varmaan tulee ilmi kelalle, koska sieltä korvauksia haetaan. Mutta koskeekohan se lääkkeitäkin, nehän on pelkästään mulle (mun nimellä ), mitä ne miehen tiedoilla tekis?
Jos sekä kela että julkisen puolen terveydenhuolto saa rahoitusta valtiolta/ovat sen "alaisia" laitoksia, niin ymmärtäsin että kela ei siis sais tietoja automaattisesti ja suoraan julkisen puolen hoidoista? Ja jos julkinen puoli saa rahoitusta ilman hakemista ja yksittäisten potilaiden tietoja ilmottamatta niin sittenhän ne ei mee edes valtiolle
eri asia taas onkin saako valtio (viranomaset, kuten lapsivalvoja tai sossu..) kuitenkin sairaalalta halutessaan noita tietoja
Monestihan ennen sairaalahoitoja pyydetään täyttämään kaavake jossa kysytään salliiko tietojen antamisen ulkopuolisille..jos siihen laittaa että ei, niin onkohan jokkut viranomaset sit poikkeus?
Sitten yks kans mitä mietin, että missä (kelan) kaavakkeissa isän nimeä kysytään? Äitiyslomanhan pidän mä ja lapsilisän suhteen oon jokatapauksessa oikeutettu yh-lisälliseen tukeen, niin alkasko ne tonkia tietoja jollen itse ilmoita ketään isäksi, jos alkais vaikka epäileen lääkkeiden käytön perusteella että hoidoissa on oltu? Ja voiko ne mahdollisten tietojensa perusteella laittaa sen nimen esim. päätöksiinsä vaikken ole itse ilmottanut ketään?
Ääritilantessa on kai tehtävä sit niin että jos exältä maksuja ulosmitataan, niin makselen ne sitten pimeesti sille takasin, vaikka kurjaa ja hankalaahan sekin sitten on. Tai mitäs se kellekään sit enää kuuluu annanko jollekin rahaa, vaikka ois sama summa mikä siltä on peritty..
(m)
Oon nyt koittanu etsiskellä kaikkia tietoja byrokratian koukeroista.. mutta edelleen on epäselvää mm. mihin rekisteriin sairaala ilmoittaa isän nimen (jos ilmoittaa?) ja näkyykö (tai vahvistuuko) se sitä kautta automaattisesti kaikille viranomaisille? Ainakaan sairaalalla ei ole vissiinkään salassapitovelvollisuutta viranomaisten suhteen
jos ne nyt älyää alkaa selvitteleen jotain..tuskin kuitenkaan se automaattisesti ilmi tulee että on oltu hoidoissa (tai sitten tietysti jos näkyy lakipykälänä, minkä mukaan isyys vahvistettu?).
Kuitenkaan elatussopimusta ei kai voida sossun puolesta pakottaa tekemään (ulosotoista puhumattakaan, ilman mun vaadetta), vaan se on kahdenvälinen sopimus
Voi sanoa esim. että isä osallistuu muulla tavoin, erilaisilla hankinnoilla jne. Tosin silloin ei välttämättä ole oikeutettu elatustukeenkaan jollei maksukyvyttömyyttä ole toteennäytetty. Mutta onhan niitä monia joiden ex-mies ei maksa mitään tai alle minimin, eikä sossu sitä vaadi, jollei nainenkaan...