Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Päätin kuitenkin lähteä hoitoihin ja ensimmäinen inseminaatiokin oli viime viikolla. Nyt jännän äärellä, kun odottelen milloin voin tehdä ekan raskaustestin...
Jännittävää, tsemppiä odotukseen ja toivotaan että tulee plussa! :) Minulla oli kuun alussa ensimmäinen PAS ja siitä tuli valitettavasti nega, nuo piinapäivät tuntuivat kyllä pitkiltä! Tein ensimmäisen testin ehkä viikon päästä siirrosta.

Nyt odottelen seuraavan kierron alkua ja uutta siirtoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis ja maisali
Päätin kuitenkin lähteä hoitoihin ja ensimmäinen inseminaatiokin oli viime viikolla. Nyt jännän äärellä, kun odottelen milloin voin tehdä ekan raskaustestin...
Hienoa maisali että uskaltauduit lähtemään hoitoihin, toivotaan että on tärpännyt!

Olen itse elänyt hiljaiseloa täällä palstalla, on ollut melko rankka vuosi. Tulin helmikuussa raskaaksi toisesta inseminaatiosta, mutta pääsiäisen aikoihin todettiin keskeytynyt keskenmeno ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Sen jälkeen on tehty vielä kolme tuloksetonta inseminaatiota. Nyt olen käynyt IVF-suunnittelukäynnillä ja seuraavasta kierrosta alkaa sitten IVF-hoidot. Toivottavasti korona ei tule enää sotkemaan hoitoja!
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis ja maisali
Hienoa maisali että uskaltauduit lähtemään hoitoihin, toivotaan että on tärpännyt!

Olen itse elänyt hiljaiseloa täällä palstalla, on ollut melko rankka vuosi. Tulin helmikuussa raskaaksi toisesta inseminaatiosta, mutta pääsiäisen aikoihin todettiin keskeytynyt keskenmeno ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Sen jälkeen on tehty vielä kolme tuloksetonta inseminaatiota. Nyt olen käynyt IVF-suunnittelukäynnillä ja seuraavasta kierrosta alkaa sitten IVF-hoidot. Toivottavasti korona ei tule enää sotkemaan hoitoja!
Kiitos! Sun kokemukset kuulostaa kyllä tosi rankoilta :( Oon itsekin tässä pohdiskellu, että jos ei inseminaatiolla tärppää niin haluanko lähteä IVF:ään ollenkaan. Se pitää kattoa sitte, jos siihen tilanteeseen päädyn. Paljon onnea IVF:ään, toivottavasti siellä tärppää! :)
 
Jännittävää, tsemppiä odotukseen ja toivotaan että tulee plussa! Minulla oli kuun alussa ensimmäinen PAS ja siitä tuli valitettavasti nega, nuo piinapäivät tuntuivat kyllä pitkiltä! Tein ensimmäisen testin ehkä viikon päästä siirrosta.

Nyt odottelen seuraavan kierron alkua ja uutta siirtoa
En osannut aatella, että tää testauspäivän odottelu olis näin jännää, hah :D Oon kyllä asennoitunut siihen, että todennäköisyys raskauteen on pieni, mutta silti sitä toivoo, että jo ekalla onnistuis. Kokeilitko inseminaatiota ensin vai tehtiinkö sulle suoraan PAS? Tsemppiä ja plussatuulia uuteen yritykseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Helmi_76
En osannut aatella, että tää testauspäivän odottelu olis näin jännää, hah Oon kyllä asennoitunut siihen, että todennäköisyys raskauteen on pieni, mutta silti sitä toivoo, että jo ekalla onnistuis. Kokeilitko inseminaatiota ensin vai tehtiinkö sulle suoraan PAS? Tsemppiä ja plussatuulia uuteen yritykseen
Mulle tehtiin suoraan PAS, käytiin lääkärin kanssa ekalla kerralla vaihtoehdot läpi ja koska oon jo 44-vuotias niin tutkimusten jälkeen päädyttiin käyttämään suoraan lahjoittajan soluja. Olisin voinut kokeilla myös kerran inseminaatiota mut minun tilanteessa todennäköisyydet oli jotain 5%:n luokkaa niin päätin etten lähde siihen :) Tänään kp1, joten parin viikon päästä toivottavasti seuraava siirto.

Tsemppiä piinailuun! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis
Kiitos @maisali, toivon tosiaan että IVF:ssä tärppäisi. Mulla puolestaan on pohdinnassa haluanko lähteä yrittämään lahjasoluilla, jos IVF omilla soluilla ei tuota tulosta. Hiukan murehdin myös taloudellista tilannetta, ei ole ihan halpoja varsinkaan nämä IVF-hoidot, joten katsotaan montako kertaa on varaa yrittää. Tsemppiä piinailuun, testipäivän odottaminen on kyllä aina jännää!

Onnea ja tsemppiä myös @Helmi_76 seuraavaan siirtoon!
 
  • Tykkää
Reactions: Helmi_76
Mitäs sinulle sanottiin tuosta bmistä? Mulla sama tilanne ja ensikäynti kuukauden päästä. Ikää mulla kohta 33 ja miestä, jonka kanssa tehdä lapsi ei ole löytynyt. Tämä polku äidiksi tuntuu muutenkin omimmalta missä vaiheessa sinulla hoidot?
Tämä vastaus tulee myöhässä eikä varmaan ole kysyjälle enää ajankohtainen, mutta vastaan silti jos tästä vaikka on jollekin muulle hyötyä.

Kävin siis klinikalla viime marraskuussa, BMI pitkälti yli 40, ja tiesin että mitään ei tule tapahtumaan ennen isoa painonpudotusta, mutta halusin silti käydä juttelemassa tilanteesta.

Käynti oli kokemuksena ihan ok, mutta faktahan se on, että eivät pysty minua auttamaan ennen kuin saisin painoa reilusti pudotettua. Sinänsä nuo yksityisten klinikoiden vaatimukset eivät ole kovinkaan monelle mahdottomia saavuttaa, käytännössä jollain 35-40 BMI:lla jo pääsee hoitoihin, vaikka varmasti silloinkin suosittelevat painonpudotusta. Itsellä vain on tuohon BMI 40:kin alitukseen matkaa, ja se tekee tästä omasta tilanteesta poikkeuksellisen haastavan. Minulla on syömishäiriöpiirteitä, ja sen vuoksi homma ei ole ihan niin yksioikoinen, että ottaisin vain jonkun ravitsemusterapeutin suunnitteleman ruokavalion ja alkaisin suoraviivaisesti noudattaa sitä.

Minua kyllä rauhoiteltiin, että en ole vielä niin "kamalan vanha" (olen siis nyt 36, klinikalla käydessäni vielä 35 puolella) ettenkä ehtisi rauhassa pudottaa painoa, mutta itse olen kyllä laskeskellut, että vaikka tässä prosessissa onnistuisinkin, niin hoitojen alkaessa olisin sitten viimeistään ihan ikäloppu... Ja joka tapauksessa suosittelevat pitkäjänteistä ja rauhallista, elämäntapojen pysyvään muutokseen tähtäävää painonpudotusta, joka saisi jatkua vielä hoitojenkin aikana.

Käytännössä minulla on siis prosessi edelleen yhtä vaiheessa kuin oli viime syksynäkin, mutta en silti pysty luopumaan toivosta vielä muutamaan vuoteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis
vierailija
Paljonko olette säöstäneet ennen ivf hoitoon lähtöä?
Itseä alkoi sivustoa lukiessa pelottaa ettei haaveesta tulekaan totta, kun rahat loppuu kesken ivf hoitojen kalleuden myötä jo ennen kuin ehditty yrittää monta kertaa.

Onko Suomessa klinikoita, joissa suostutaan laittamaan edes 2 alkiota? Se nostaisi todennäköisyyttä raskautua.
 
Moikka.
Täällä uusi foorumilainen. Ihanaa että on tällainen ketju meille lasta yksin hankkiville.

Oma hoito käynnistynyt pikkuhiljaa tämän kevään aikana yksityisellä klinikalla. Lähiaikoina pitäisi päästä ensimmäiseen yritykseen, hurjan jännittävää!

Rahaa uppoaa oletettavasti aika paljon, jollei sitten nappaa heti ensimmäisestä hoitokierrosta (mikä ei ole todennäköistä toiveesta huolimatta). Itsellä joitain tuhansia säästössä, ja jatkuvasti säästäminen käynnissä tätä vauvaprojektia varten. Omilla munasoluilla lähdetään liikkeelle ja inseminaatiolla kokeillaan muutaman kerran josko tärppäisi.

Onko tämä ketju aktiivinen? Kiva olisi ajatuksia ja kokemuksia vaihtaa, vaikka itse vielä aika alkutaipaleella tässä asiassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis ja Makie
Paljonko olette säöstäneet ennen ivf hoitoon lähtöä?
Itseä alkoi sivustoa lukiessa pelottaa ettei haaveesta tulekaan totta, kun rahat loppuu kesken ivf hoitojen kalleuden myötä jo ennen kuin ehditty yrittää monta kertaa.

Onko Suomessa klinikoita, joissa suostutaan laittamaan edes 2 alkiota? Se nostaisi todennäköisyyttä raskautua.
Mulla oli säästössä 13000e ennen hoitoihin lähtöä, nyt IVF-hoitoihin siirryttäessä jäljellä on 10000e. Palkasta olen toki maksellut hoitoja matkan varrella mahdollisimman paljon. Laskeskelin että kahteen IVF-hoitokierrokseen on varaa ennenkuin täytyy pitää säästötaukoa. Tuosta kahden alkion siirrosta en osaa sanoa.


Tervetuloa mukaan @Kutrilla! Tsemppiä ja onnea ekaan yritykseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis ja Kutrilla
Moikka.
Täällä uusi foorumilainen. Ihanaa että on tällainen ketju meille lasta yksin hankkiville.

Oma hoito käynnistynyt pikkuhiljaa tämän kevään aikana yksityisellä klinikalla. Lähiaikoina pitäisi päästä ensimmäiseen yritykseen, hurjan jännittävää!

Rahaa uppoaa oletettavasti aika paljon, jollei sitten nappaa heti ensimmäisestä hoitokierrosta (mikä ei ole todennäköistä toiveesta huolimatta). Itsellä joitain tuhansia säästössä, ja jatkuvasti säästäminen käynnissä tätä vauvaprojektia varten. Omilla munasoluilla lähdetään liikkeelle ja inseminaatiolla kokeillaan muutaman kerran josko tärppäisi.

Onko tämä ketju aktiivinen? Kiva olisi ajatuksia ja kokemuksia vaihtaa, vaikka itse vielä aika alkutaipaleella tässä asiassa.
Tervetuloa!

Mulla oli tänään toinen inseminaatio, kaikki oli muuten hyvin, mutta ovis-plussasta huolimatta munasolu ei vielä ollut irronnut, joten sain Pregnyl-piikin inseminaation yhteydessä. Taas pitää jännätä se 10 päivää ennen kuin voi testata miten kävi... :)

Mulla on säästössä noin 10k ja en enää uskalla edes laskea paljonko rahaa on tähän mennessä mennyt. Mutta inseminaatioon näyttää menevän vähän alle 1k/kerta eli ei todellakaan mitään halpaa lystiä... IVF:ää en oo vielä edes ajatellut, todennäköisesti pitää pitää taukoa sitten ennen sitä ja säästää lisää, jos sinne joudun lähtemään.
 
On jännää lukea toisten jo pidemmällä hoidoissa olevien kokemuksia. Tsemppiä @maisali , toivottavasti tärppää!

Omalta kohdaltani olen jo valmiiksi asennoitunut siihen, että jollei inseminaatiolla onnistu, niin sitten jatkan IVF-hoitoihin. Kaikki mitä tutkittu nyt hoitoihin lähtiessä, on ollut kunnossa, joten perusteiden pitäisi olla ok raskautumista ajatellen, mitä nyt ikää on jo lähemmäs 40v. Tukena DHEA, ja lisäksi rautakuuri huonon ferritiinitason nostamiseksi, ja toki perusvitamiinit jne. arjessa käytössä.

Onko muilla inseminaatiohoidoissa olevilla hoito luomukierrossa vai lääkkeellisessä? Itselle suunniteltu luomukiertoon, koska säännöllinen kuukautiskierto ja ovuloin ok ja luteaalivaihe myös ok. Tarkoituksena saada inseminaation jälkeen Luget tueksi. Itse odotan kovasti jo ekaa yritystä, jotta pääsisi kunnolla vauhtiin hoidot.

Paljon olen netistä etsinyt tietoa, mutta itsellisten naisten hoidoista ei tunnu löytyvän niin hyvin tutkittua tietoa. Blogeja jne. onneksi löytyy mukavasti.
 
Onko muilla inseminaatiohoidoissa olevilla hoito luomukierrossa vai lääkkeellisessä? Itselle suunniteltu luomukiertoon, koska säännöllinen kuukautiskierto ja ovuloin ok ja luteaalivaihe myös ok. Tarkoituksena saada inseminaation jälkeen Luget tueksi. Itse odotan kovasti jo ekaa yritystä, jotta pääsisi kunnolla vauhtiin hoidot.
Mulla on ihan luomusti, tällä kertaa tosin myös se yks pistos Pregnyliä munasolun irrotukseen. Lisäks on luget loppukiertoon. Mulla on niin säännöllinen kierto ja ovis et toistaseks ei oo ollu tarvetta muille lääkkeille. :)

Tsemppiä ekaan yritykseen!
 
vierailija
Heippa. Täältä taustalta keskustelua olen seuraillut, olisipa mukava jos aktivoituisi ketju taas hiljalleen. Oma tilanne itsellisenä hoitoihin lähtemisen suhteen on vielä ajatus-tasolla, käytännön asioita ja mm. taloudellisia juttuja olen selvitellyt. Olen 36 ja suurimpana haasteena etenemisen suhteen on reilu ylipaino. Ja haluaisin myös vähän kerätä säästöjä koska todennäköisesti yksityiselle hakeudun. OYS ei ole vielä aloittanut lahjasoluhoitoja, jonoon ilmeisesti ottavat ja homma käynnistymässä ensi vuoden puolella.
Kaikki vertaistuki kelpaa.
 
Heippa. Täältä taustalta keskustelua olen seuraillut, olisipa mukava jos aktivoituisi ketju taas hiljalleen. Oma tilanne itsellisenä hoitoihin lähtemisen suhteen on vielä ajatus-tasolla, käytännön asioita ja mm. taloudellisia juttuja olen selvitellyt. Olen 36 ja suurimpana haasteena etenemisen suhteen on reilu ylipaino. Ja haluaisin myös vähän kerätä säästöjä koska todennäköisesti yksityiselle hakeudun. OYS ei ole vielä aloittanut lahjasoluhoitoja, jonoon ilmeisesti ottavat ja homma käynnistymässä ensi vuoden puolella.
Kaikki vertaistuki kelpaa.
Kiva kun lisää porukkaa kirjoittelee.
Ymmärrän niin hyvin tuota selvittelyvaihetta, itselläkin kului pitkään tutkiessa asioita. Esim. Kelan sivut sen verran epämääräiset, että joutuu monesta kohdasta etsiä tietoa ja tarkennuksia. Ja välillä haastavaa saada summittaistakaan käsitystä hoitojen hinnoista kun ei alkuun hahmota mitä kaikkea pitää tutkia jne. Ja pitänyt myös säästää ennakkoon ja suunnitella säästämisen jatkoja hoitoja ajatellen.

Onko sun alueella yksityisillä klinikoilla ilmaista lapsettomuushoitajan käyntiä? Joissain paikoissa niitä tarjolla. Itse jälkikäteen mietin että olisin voinut käydä jo aiemmin perustutkimuksia teettämässä (mm. hormonitadot, ferritiinit, kilpirauhaset jne), että jos niissä jotain niin tietää etukäteen jos jotain pitäisi yrittää hoidella kuntoon ennen varsinaisten hoitojen aloitusta. Itsellä ferritiinien nostatus on viivästyttänyt hoitojen aloitusta, mikä näin jälkikäteen harmittanut.
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis
Mulla tehtiin kaikki inseminaatiot lääkkeelliseen kiertoon ja yhtä kertaa lukuunottamatta pistettiin myös irroituspiikki. Luget oli luteaalivaiheen tukena.

Mulle oli myös alusta alkaen selvää, että jatkan tarvittaessa IVF-hoitoihin. Toki toivoin, että olisi onnistunut kevyemmillä hoidoilla. Rahaa on kyllä mennyt enemmän kuin ennen hoitoja ajattelin, niin paljon kaikkia tutkimuksia oli jo ennenkuin hoitoihin päästiin. Jos ikää olisi reippaasti vähemmän, olisin varmaankin hakeutunut julkiselle, nyt aikaa ei siihen ollut kun neljääkymppiä lähestyn. Yksityisellä homma on kyllä edennyt nopeassa aikataulussa sen jälkeen kun varsinaiset hoidot alkoivat.
 
Mulla ei muuten missään vaiheessa mitattu ferritiiniä eikä siitä klinikalla mainittu. Olen miettinyt pitäisikö käydä mittauttamassa. Vaikuttaako se suoraan raskautumisen mahdollisuuksiin?
Minulla heti hoidon suunnittelun alussa, kun sain lähetteen hormonitoiminnan ja kilpirauhasen tutkimuksiin, halusi lääkäri tsekata myös ferritiinin. Eka lääkäri ikinä joka sen on tajunnut tsekata!
Ilmeisesti matala ferritiini voi vaikuttaa raskautumiseen, ja tokihan raskausaikana kuluu myös rautaa varastoista. Mulle lääkäri määritteli, että ferritiinin pitäisi olla vähintään 50 kieppeillä ennen hoitojen aloitusta.
 
Moikka! Kiva kun tämäkin keskustelu herää henkiin, tervetuloa uusille! :)

Mulla on toisen PAS:n piinapäivät menossa, perjantaina on virallinen testipäivä. Mut aloittelin testaamisen malttamattomana jo eilen :D Eilinen testi näytti mielestäni negaa (tai viivanpaikkaa), mut tän aamun testissä saattoi näkyä aavistus väriviivasta. Tosin väri levisi testissä vähän oudon näköisesti joten epäilen että se ei välttämättä ole oikein. No, huomenna näkee sitten miltä näyttää :)

@Makie, mulle ainakin klinikalla (yksityisellä) sanoivat että heillä on ferritiinin alaraja hoidoissa 50, joten kyllä sillä varmasti joku merkitys on.

Rahaa tähän prosessiin kyllä uppoaa paljon, toki onhan lopputulos varmasti kaiken sen arvoinen. Mulla on vielä yksi reppana-alkio pakkasessa, jos ei silläkään tärppää niin jatkan hoitoja luultavasti ulkomailla. Enkä niinkään rahan takia vaan jonotusaikojen, mulla on hoitomuotona täysdonaatio ja luovutettuja munasoluja joutuu mun klinikalla odottelemaan vuoden verran.
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis
vierailija
Kauheasti uusia termejä vilisee teidän teksteissä. Mutta nekin varmaan tutuksi tulevat mullekin.

Täällä taitanee sopivan matkan päässä olla kaksi klinikkaa jotka hoitoja tarjoavat. Melko varmasti tuollainen ilmainen ensikäynti on tarjolla. Itse ajattelin jos laajemmat labrat ottaisin pakettina, näyttää ihan edullisia olevan tarjolla netin kautta aivan useammassa labrassa. Olen ammatiltani sairaanhoitaja eli arvoja osaan itsekin katsoa. Hyvä kuulla tuo ferritiini raja, juuri se kiinnostaa itseäkin tällä hetkellä.

Itse ajattelin jos ensi kevääseen keräisi rahaa ja yrittäisi kiloja karistaa ja sitten eteenpäin. Tuota julkiselle puolelle lähtemistä vielä mietin, sinne varmaan lähete olisi hyvä pyytää jo aiemmin koska jonoja varmasti on jo, kun OYS hoidot lopulta käynnistää.
 
Tulenpa tänne päivittämään kuulumisia. Ollut niin kiirettä, etten ole aiemmin ehtinyt kirjoittelemaan.

Eka inssi tehty, nyt jännäilen mikä lopputulema on. Lääkärin mukaan kaikki oli kunnossa, limakalvot hyvät, siittiöiden tilanne oli myös hyvä. Ovulaation löytäminen ei testeillä kotona sujunut, joten Ovitrellellä varmistettiin irtoaminen kotona piikittäen. Ovis oli sitten tapahtunut ennen inssiä.
Toimenpide itsessään sujui kivuttomasti ja nopeasti. Nyt tukena Lugesteronit alkuun. Eipä niistäkään ole mitään sivuoireita toistaiseksi tullut.

Ihmeen rauhallinen fiilis tällä hetkellä, ajattelen että menee miten menee. Peruspessimistinä en uskalla hirveästi toivoa, mutta on tässä lääkärin mukaan noin 20% mahdollisuus että voi onnistuakin :)
 

Yhteistyössä