Nyky nuoret on laiskoja

ne ei esim. jaksa kävellä autonparkkkipaikalta pariakymmentä metriä asunnolle, vaan autot sekä omat että sulhsten ajetaan komeesti oven eteen,jossa ne estävät esim. vaikka jos tarviis palokuntaa tai ambulanssia. oetetaan samalla lapsille, että pitää päästä autolla ihan oven viereen. nätisti huomautin asiasta, mutta mitään ei tapahtunut.lisäksi siitä ei sovi lumenauraaja, eikä hiekanlevittäjä ohi. piti laittaa vuokraisäntä asialle ennen kuin mitään tapahtui. no pitää sen verran vääntää rautalankaa, koska joku tähän tarttuu kuitenkin,että poikkeuksiakin löytynee

vierailija
”Nykynuoret” ovat olleet laiskoja ja lakia kunniottamattomia kautta aikojen.

Ei se ole nykynuorten yksinoikeus.

Monet meistä, jo varttuneista, olimme mitääntekemättömiä nuoruudessamme.

Sehän on mainiota, mutta tietynlainen kuva jää sellaisesta, joka ei hallitse edes äidinkielensä alkeita.
Millanen kuva sit jää? moni älykäs ihminen ei oo kieliopillisesti vältsii hyvä mut muuten ovat hyvin pärjänneet elämässä? Mulle ei kyl jää mitään kuvaa ihmisestä jos on kieliopillisia virheitä mun näkö jotenkin automaattisesti korjaa virheet siis jos kirjaimet jotenki sekas. Koulu äidinkieli on yksi osa suomea ja sit on monia muitakin tapoi ja sanoi jotka on suomenkieltä . Mä en edes yleensä huomaa et joku laittanut pisteen tai pilkun. Miks sun aivot on oppineet huomaamaan kirjoitus virheet? Et mikset jatka suoraan vaan lukemista vaan jäät jumittamaan pikku virheisiin kirjoituksissa? Et siis ärsyynnytkö sä jopa niistä? Eiks sun pitäisi sit kirjoittaa niinkuin mikael agricola ku eiks se ollu se alkuperäinen suomenkieli? Maailma muuttuu eskoseni ja nyt suomenkirjoitus kielitapoi on monenlaista?

vierailija
Millanen kuva sit jää? moni älykäs ihminen ei oo kieliopillisesti vältsii hyvä mut muuten ovat hyvin pärjänneet elämässä? Mulle ei kyl jää mitään kuvaa ihmisestä jos on kieliopillisia virheitä mun näkö jotenkin automaattisesti korjaa virheet siis jos kirjaimet jotenki sekas. Koulu äidinkieli on yksi osa suomea ja sit on monia muitakin tapoi ja sanoi jotka on suomenkieltä . Mä en edes yleensä huomaa et joku laittanut pisteen tai pilkun. Miks sun aivot on oppineet huomaamaan kirjoitus virheet? Et mikset jatka suoraan vaan lukemista vaan jäät jumittamaan pikku virheisiin kirjoituksissa? Et siis ärsyynnytkö sä jopa niistä? Eiks sun pitäisi sit kirjoittaa niinkuin mikael agricola ku eiks se ollu se alkuperäinen suomenkieli? Maailma muuttuu eskoseni ja nyt suomenkirjoitus kielitapoi on monenlaista?
Sinun äidinkielen opettajasi varmasti huomasi virheesi aikanaan? Kirjoitetussa kielessä kielioppi ei ole juurikaan muuttunut, puhekieli on erikseen. Minusta on laiskuutta se, ettei vaivaudu kirjoittamaan oikein. Jaksaisitko lukea kirjaa, jossa kaikki on kirjoitettu miten sattuu?

Sinun äidinkielen opettajasi varmasti huomasi virheesi aikanaan? Kirjoitetussa kielessä kielioppi ei ole juurikaan muuttunut, puhekieli on erikseen. Minusta on laiskuutta se, ettei vaivaudu kirjoittamaan oikein. Jaksaisitko lukea kirjaa, jossa kaikki on kirjoitettu miten sattuu?
Nooh mä luin lapselle yhen kirjan jossä r kirjain oli kirjoitettu d kirjaimel muistaakseni ja ei ollut siis täyttä oikeaa suomenkieltä ja ihan hyvin ymmärettiin. Juuh mun paras äidinkielen essee sai 7/5. Mut muuten olin kutosen oppilas äidinkielessä. Viekö se turhaa muistia jos pitää muistaa mitä on superlatiivit ja muut? Ja jotkut on hyviä äidinkielessä toiset on hyviä vaik liikunnassa. Mun mielestä suomessa on niin monia tapoi kirjoittaa omaa äidinkieltään ettei pidä jumittaa vaan siinä mitä koulussa oppi. Esim kadun miehillä ja naisilla on ihan eri kuin 10 oppilaal koulus ero kait sit on se et kadun mies ymmärtää omaa tapaansa ja ymmärtää myös sen kympin oppilaan suomen. Mut sit se kympin oppilas ei vai ymmärrä toisenlaista suomen kieltä ja on hukassa asian kanssa vai? Ja voihan isoäipäl olla esim lukihäiriö et teksti näyttää oikealta vaikka ei sitä olekkaan? Mullekkin sattuu näitä et kaikki näyttää olevan kunnossa kun itse kirjoitan vaik näin ei olekkaan. Mikäs oli sun äidinkielen arvosanasi? Mulle äidinkielen opettaja sanoi et älä heitä lasta pesuveden mukana vaan kirjoita niinkuin kirjoitat 🥲

Mistä se kertoi ja minkä ikäisille lapsille se oli suunnattu?
Siis mun nimi muisti aina temppuilee. Siinä kerrottiin ponista ja kälpäsestä r kirjain oli korjattu l kirjaimel oli vihree kantinen kirja siit 5vuot aikaa kun luin sen ihan lapsille oli en muista mikä siin oli ikäraja tähän se snotty hymiö. Ärsyttävää kun se nimi on kielenpäällä mut ei tuu mieleen. Käykö sulle koskaan niin et nimi on siinä huulilla ja mieli vimmatusti selvittää asiaa. Ärsyttääkö se sinua ja et saa tyyliin nukuttua ennenkun nimi tulee mieleen tai joku muukin asia mikä mietityttää ja on mielenpäällä? Noh laitanpa tytölle viestii et muistaisko se toisaalt jo koulua käynny mont vuotta siinä välissä kun luettiin se kirja sen muistan et tykkäs siit osast mikä ei ollu oikeeta suomee. Onko sulla lapsia jos on ni luetko paljon kirjoi tai luitko jos ovat jo isompii? Heei se kirja saattaakin olla ukilla. Huomen täytyy sinne reippailla muutenkin

vierailija
Siis mun nimi muisti aina temppuilee. Siinä kerrottiin ponista ja kälpäsestä r kirjain oli korjattu l kirjaimel oli vihree kantinen kirja siit 5vuot aikaa kun luin sen ihan lapsille oli en muista mikä siin oli ikäraja tähän se snotty hymiö. Ärsyttävää kun se nimi on kielenpäällä mut ei tuu mieleen. Käykö sulle koskaan niin et nimi on siinä huulilla ja mieli vimmatusti selvittää asiaa. Ärsyttääkö se sinua ja et saa tyyliin nukuttua ennenkun nimi tulee mieleen tai joku muukin asia mikä mietityttää ja on mielenpäällä? Noh laitanpa tytölle viestii et muistaisko se toisaalt jo koulua käynny mont vuotta siinä välissä kun luettiin se kirja sen muistan et tykkäs siit osast mikä ei ollu oikeeta suomee. Onko sulla lapsia jos on ni luetko paljon kirjoi tai luitko jos ovat jo isompii? Heei se kirja saattaakin olla ukilla. Huomen täytyy sinne reippailla muutenkin
Ok juu tuli vain mieleen, että jos kirjassa pureuduttiin juuri puhevikoihin ja tässä tapauksessa "ärrävikaan".

Kyllä ärsyttää joo 😂 Yritän kyllä myös sitten vähän jumpata aivoja ja kokeilla muistaa, ennen kuin haen sen tiedon, esim. jonkun nimen. Käyn aakkosia läpi ja "makustelen", tuntuuko se tutulta vaikkapa jonkun henkilön tai elokuvan nimen kohdalla.

Lapseni ovat jo isoja, mutta kyllä luin heille paljon ja nykyään he lukevat itse paljon, toinen vähän enemmän.

Yhteistyössä