yhteiskunnan tuellako pitäisi elää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin.. mä olen kohta 26 ja tuilla mennään. kaksi ammattia opiskeltuna, mutta kun töitä ei ole niin työmarkkinatuen eteen teen töitä. kelalta tulee. samoin asumistukeni, lapsilisäni ja pian myös elatusmaksu joka siirtyy kaupungilta kelan maksuun. toivottavasti sitä pääsis joskus ihan oikeisiin palkkatöihin täälläkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Loppujenlopuksi 200 ihmisen palkka on kissanpskaa valtameressä verrattuna esim.valtion sos.kuluihin! Eihän näistä kahdesta menosta voi määrällisesti puhua samalla viikollakaan! :o Suhteellisuudentajua, ihmiset hyvät...

Ap kärjisti asian, mutta samoilla linjoilla olen tilhen kanssa.

Kansanedustajan palkka noin 6000 euroa, ministereitä on kymmenen joista yksi ei ole kansanedustaja. Ministerinpalkka noin 10 000 - 15 000 euroa.

190 x 6000 + 11 x 10 000 = 1 250 000

1 250 000 x 12 = 15 000 000

Sosiaali- yms työnantajakustannuksineen karkeasti arvioiden noin 30 000 000 euroa plus verottomat kulukorvaukset. joista arvioiden tulee kustannuksia noin 3 300 000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja js:
Loppujenlopuksi 200 ihmisen palkka on kissanpskaa valtameressä verrattuna esim.valtion sos.kuluihin! Eihän näistä kahdesta menosta voi määrällisesti puhua samalla viikollakaan! :o Suhteellisuudentajua, ihmiset hyvät...

Kansanedustajan palkka noin 6000 euroa, ministereitä on kymmenen joista yksi ei ole kansanedustaja. Ministerinpalkka noin 10 000 - 15 000 euroa.

Sosiaali- yms työnantajakustannuksineen karkeasti arvioiden noin 30 000 000 euroa plus verottomat kulukorvaukset. joista arvioiden tulee kustannuksia noin 3 300 000 euroa.

Epäilemättä luvut lienee lähellä totuutta, mutta SILTI ei paljon hetkauta kokonaismenoissa...

Alkuperäinen kirjoittaja js:

Epäilemättä luvut lienee lähellä totuutta, mutta SILTI ei paljon hetkauta kokonaismenoissa...

No on lähellä totuutta. mutta totta kai sosiaalikulujen osuus on isompi, koska ne koskevat isompaa joukkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Ja kuinkahan moni ihminen todellisuudessa koskaan tuottaa yhteiskunnalle sitä rahaa takaisin jonka kuluttaa? Tolla ajattelutyylillähän esim.syöpäsairaat, sydänsairaat ja muut kärsivät ihmiset pitäs myös hävittää, koska ei todella kalliit hoidot läpikäynyt ihminen pysty ikinä rahassa korvaamaan yhteiskunnalle sairautensa aiheuttamia kuluja. Ei suomalainen yhteiskunta vielä tällä hetkellä ole rakentunut siten, että vain tuottavat ja tulokselliset tyypit saavat osakseen hyvinvointia, koulutusta yms., mutta kyllähän sinne suuntaa ollaan menossa ja näyttää joillakin olla sellaiseen myös kova hinku.

No syöpä tai muu sairaus tuskin on hirveästi omasta yrittämisestä kiinni? (Tai no jotkut, kuten keuhkosyöpä tai sairaalloinen lihavuus ja sen liitännäissairaudet saattavat olla tällaisia).

Asia nyt vaan on niin, että yksilötasolla jos ruvetaan mittamaan, niin aika vaikea sanoa, että kumpi on tuhlannut enemmän yhteiskunnan varoja kotiäiti vai työssäkäyvä. Jos nyt lapsi esimerkiksi on päivähoidossa, niin sillä yksilöllä on kovempi homma tuottaa yhteiskunnalle tuhlaamansa varat, jos lähdetään tarkastelemaan vaikka päivähoitomaksuja. Jos menee 1-vuotiaana hoitoon, niin 6 vuoden ikään mennessä on kuluttanut jo yhteiskunnan pussista päivähoitomaksuja reippaasti yli 50 000 euroa. Vastaavasti kotihoidettu korkeintaan 16 560 euroa, jos ajatellaan että eletään yksilapsisessa perheessä.

Tarkastellaan vaan päivähoitomaksuja. Ihmetyttää, kun aina puhutaan siitä, miten muka kotihoidon tuki on yhteiskunnalle edullisempaa kuin päivähoito.

Minä käyn töissä ja lapseni on päivähoidossa. Tästä koituu yhteiskunnalle kustannuksena yksityisen hoidon tuki, joka meillä on 160 euroa kuukaudessa eli 1920 euroa vuodessa. Loput hoitomaksusta maksan itse.
Lisäksi yhteiskunta saa minulta verotuloina n. 680 euroa/kk eli 8160 euroa vuodessa.

Jos olisin kotona, saisin kotihoidon tukea nettona 240 euroa/kk, mikä maksaisi siis yhteiskunnalle 2880 euroa vuodessa. Verotuloa minulta ei sitten enää tulekaan.

Otti menetetyt verotulot huomioon tai ei, tulisi yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi se, että minä jäisin kotiin.

Ja siltä varalta, että joku haluaa verrata myös kunnallisen kokopäivähoidon kustannusta, kun minun tyttäreni nyt siis sattuu olemaan yksityisellä puolipäivähoidossa, tässä luvut siihenkin. Otetaan oikein kalleimman kautta ja tyrkkäistään lapsi kuvitteellisesti päiväkotiin kokopäivähoitoon.

Hoitopaikan kustannut vuodelta on kunnassamme 9202 euroa (arvio vuodelle 2009). Itse maksan siitä tietysti maksimin eli 233 euroa/kk ja 2563 euroa/vuosi, olettaen, että yksi kuukausi on maksuton. Maksettavaa yhteiskunnalle jää siis 6639 euroa.

Kotona kulutaisin edelleen sen 2880 euroa.

Tässä laskelmassa tulen toki halvemmaksi yhteiskunnalle jäädessäni kotiin. Siis jos ei oteta huomioon sitä, että yhteiskunta menettää minun maksamani 8160 euron vuosittaiset verotulot.

Tämä herättää myös kysymyksen siitä, mikä kunnallisessa päivähoidossa maksaa niin hitosti. Jos hoidattaisin lapseni kokoaikaisena yksityisellä, olisi hoitomaksu 470 euroa kuukaudessa, josta itse maksaisin 233 euroa ja yhteiskunta loput. Vuodessa menoa yhteiskunnalle syntyisi 237*12=2844 euroa eli huomattavasti halvemmaksi tulisi kuin kunnallinen hoito (ja itseasiassa myös halvemmaksi kuin kotihoidon tuki...)

Käyttämässäni päiväkodissa hoitopaikan hinta vuodessa on siis 5640 euroa, kun kunnallisella se on 9202 euroa. Aikamoinen ero.

huh, monelta on mennyt aloituksen pointti ohi ja lujaa!!!
en vastusta kotihoidontukea, se on hyvä asia.. mie vastustan sitä asennetta että pitäisi saada enemmän, pitäisi olla enemmän tukea, pitäisi saada samoja asioita kuin työssäkäyvät, pitäisi sitä ja pitäisi tätä, että perustetaan elämä niiden tukien varaan, eikä ajatella että se on "ylimääräinen" hyvä mitä saadaan.. se että OSA ihmisistä tuntuu ajattelevan että se on YHTEISKUNNAN VELVOLLISUUS elättää heidät.. kannatta lukea pikkasen tarkemmin tämä ketju jotta ymmärtää sen että mä en vastusta enkä inhoa enkä vihaa tyttöjä, kotiäitiyttä tai naisia..
vaan sitä että kun puhutaan kotiäitiydestä ja siitä että onko siihen kaikilla mahdollisuus, niin jos joku sanoo ettei ole rahallisesti mahdollista, ensimmäinen kommentti on kotiäitiydenkannattajilta: ONHAN NOITA TUKIA; KANNATTAA HAKEA SITÄ TUKEA, asumistuki ym.
ja se on tasan väärä asenne..

mun meilestä on hyvä että suomessa on kattava tukijärjestelmä, yllättävissä tilanteissa saa apua... oli se sitten työttömyys,sairaus ym. mutta tukijärjestelmää ei ole rakennettu niin että sillä olisi tarkoitus elää pitkiä aikoja, tai että se olisi jotenkin automaattinen vaihtoehto jotta ihminen voi tehdä miten haluaa.. tuo aloituksen esimerkki oli KÄRJISTETTY, olisin toki voinut ottaa esimerkiksi elämäntapa työttömän tai muun vastaavan.. mutta koska kyseessä on mamma palsta niin kotiäitiys on täällä paljon puheenaiheena, ja niissä ketjuissa nimenomaan on aina otettu esille tukien pienuus ja riittämättömyys, pitäisi saada enemmän..

Mun mies käy töissä. Ja ehkä menen töihin, kun lapset isoja.

Ihminen nyt on tällainen lisääntyväinen ja lapset tarvitsevat hoitajaa. Ja kotihoito tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin päivähoito.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
oiskohan tää myös pikkusen arvokysymys.. mulle se lapsen kotihoito on ainakin tärkeämpi valinta, kuin mun tuottavuus. mutta ilmeisesti sun mielestä tällasessa tilanteessa tuet esimerkiksi ei ole tarpeellisia, vaan mun pitäis mennä töihin tienaamaan.

arvokysymys... en usko.. kyse ei ole siitä paljonko silloin tuottaisit, vaan siitä että iten itsesi elätät... kotihoidon tuki on sen 300? jos sillä pystyt elämään niin hyvät sulle, mutta mun mielestä mitään ylimääräistä ei pidä maksaa siksi että sä haluat olla kotona...

joten miksi yhteiskunnan pitää tukea sun lapsien päivähoidossa oloa? tai teidän sairaanhoitokustannuksia, tai mitään muutakaan?? sinäkö sen määrittelet, mitä yhteiskunnan tulisi tukea, mikä on "ylimääräistä"?

ja huom! MÄ en halua olla kotona itseni takia, mutta lapselleni haluan tarjota mahdollisuuden kotihoitoon, koska on vielä pieni. palaan kyllä ihan riemusta kiljuen omaan työhöni, kun sen aika on, niin ei tarvitse joka penniä laskea :)

tämä systeemi on rakennettu niin että kaikilla on yhtäläinen oikeus ilmaiseen koulutukseen ja terveydenhuoltoon, jokaisesta lapsesta saa lapsilisän, ne on kaikille annettavia etuuksia, eli mä en niitä määrittele.. muut tuet on suunniteltu niin että JOS tulee sellainen tilanne ettei muten pärjää, niin yhteiskunta auttaa...
mä maksan lapsen hoidosta, samaan aikaan käyn töissä ja maksan palkastani veroja, sellaisista rahoista jotka tulevat suoraan firmalta, suoraan asiakkailta, eli se on tuottavaa rahaa... (otin asian esille siksi että kohta joku keksii sanoa että maksetaanhan kotihoidontuestakin ja muista tuista veroja, joskaan se ei ole sama asia kun ne rahat tulevat suoraan niiltä tahoilta johon ne niistä maksettavat verot menevät takaisin)
sanot että haluat tarjota lapsellesi mahdollisuuden kotihoitoon, hienoa, kunhan teet sen omilla rahoillasi.. se on se pointti tässä...

Nyt selvisi, sä et voi saada lapsia ja sen takia täällä kinaat ja esität todella lapsellisia ja hyvinkin kylmiä tunteettomia mielipiteisiä, jolloin ei ihmisarvolla ole väliä. Ehkä onkin ihan oikein ettet voi saada lapsia, kun tunne-elämäsi on pahasti viallinen!!!![/quote]

jahas, no ikävä romahduttaa tämä teoria, kyllä voin saada lapsia, onhan niitä tuossa jo yksi.. ei nuo ole kylmiä ja tunteettomia mielipiteitä.. lueppa tarkemmin.. vai on mun tunne-elämä pahasti viallinen... saisko perusteita... :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mies käy töissä. Ja ehkä menen töihin, kun lapset isoja.

Ihminen nyt on tällainen lisääntyväinen ja lapset tarvitsevat hoitajaa. Ja kotihoito tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin päivähoito.

just, että ihan ehkä menet töihin kun lapset on isoja... ;) hienoa :)

huh, monelta on mennyt aloituksen pointti ohi ja lujaa!!!
en vastusta kotihoidontukea, se on hyvä asia.. mie vastustan sitä asennetta että pitäisi saada enemmän, pitäisi olla enemmän tukea, pitäisi saada samoja asioita kuin työssäkäyvät, pitäisi sitä ja pitäisi tätä, että perustetaan elämä niiden tukien varaan, eikä ajatella että se on "ylimääräinen" hyvä mitä saadaan.. se että OSA ihmisistä tuntuu ajattelevan että se on YHTEISKUNNAN VELVOLLISUUS elättää heidät.. kannatta lukea pikkasen tarkemmin tämä ketju ..

no, ehkä sulla ei toi alotuksen pointti ollut ihan itselläkään selvillä. missä kohtaa mä esimerkiksi valitin tuen pienuudesta, tai kirjoitin, että mun pitäis saada "samoja asioita kuin työssäkäyvien"? tai missä kohtaa kerroin perustavani ELÄMÄN niiden tukien varaan..?

taisin kirjoittaa, että olen vuosia tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja mielestäni nyt lapsillani on oikeus pieninä kotihoitoon, joten otan tietysti ilomielin vastaan lain minulle suoman tuen, jotta voin sen mahdollistaa.

tähän totesit:

sanot että haluat tarjota lapsellesi mahdollisuuden kotihoitoon, hienoa, kunhan teet sen omilla rahoillasi.. se on se pointti tässä...

eli sun mielestä olen tehnyt väärän ratkaisun, kun tällä tavalla loisin tukien varassa..? mitenkään muuten tuota ei voi tulkita.

mä en pidä mitenkään yhteiskunnan velvollisuutena elättää mua, mutta kuten jo totesin, hyvinvointivaltion kuuluu tarjota tasavertaisia mahdollisuuksia kaikille. mä OLEN kiitollinen siitä, että pystyn hoitamaan lapseni kotona vielä, että se yhteiskunnan osalta mahdollistetaan, mutta sitä mä en käsitä, että pitäiskö mun sun mielestä kumarrella perse pystyssä aina nähdessäni työssäkäyvän veronmaksajan, kun hänenhän pussistaan minä ne rahat otan.

mä luulen, että kasvattamalla lapsistani tasapainoisia kansalaisia, säästän jo monet yhteiskunnan varat. pääsee nekin rahat sitten joku raukka_päiväkodissa_lapsuutensa_viettänyt veronmaksaja aikanaan käyttämään vaikka omien traumojensa hoidattamiseen :)

ja huom! tämä esimerkkihän oli pelkkä kärjistys ;)

Yhteistyössä