yhteiskunnan tuellako pitäisi elää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Mulle ei yksinkertaisesti mene jakeluun tällaiset ihmiset, jotka jaksaa valittaa siitä, että joku nostaa pikkuruista kotihoidon tukea pari vuotta. Kyllähän se nyt järkikin sanoo, että se ei ole ongelma vaan päinvastoin. Se takia se tuki on olemassa, ettei kaikki äidit vie lapsia päiväkotiin. Ei yhteiskunnalla ole varaa ja resursseja hoitaa kaikkia lapsia lähes ilmaiseksi, että vanhemmat voi käydä töissä. Johan päivähoitoryhmät on nyt ihan tupaten täynnä ja lapset kärsii isoissa ryhmissä. Niitä pitäisi sitten vielä kasvattaa lisää jonkun mielestä.

ei tässä ollut kyse pelkästä kotona hoidetuista lapsista ja kotiäiti vuosista.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
tuota.. lukaisehan uudestaan ne ap:n tekstit, joita olet kovasti peesaillut: "kotiäitiys on ok, kunhan se tapahtuu itse tienatuilla rahoilla."

mihin sinä muuten olet kotihoidontuen käyttänyt, jos et elannoksi?

melko ristiriitaisia nuo kirjoituksesi :whistle:

No olenko minä jossain välissä vaatinut, että koko kotihoidontuki olisi lakkautettava?

Alkuperäinen kirjoittaja hoxhox:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattelet sitten ihmisarvoa rahassa ja tuottavuudessa? Tuo on juuri tämän päivän ongelma.

ap:n jutussa on kyllä pointtia. Jonkuhan on sitä työtä tehtävä että tulee niitä verorahoja, jotta saadaan palveluja kuten neuvolat. Ei se raha niihin itsestään ilmaannu!! Eli KAIKKI EIVÄT VOI OLLA KOTIÄITEJÄ/ISIÄ, niin tämä yhteiskunta ei vaan toimi.
kaikki naiset voivat olla äitejä jos haluavat ja niin sen pitääkin olla. mutta myös heidän on tehtävä työtä. millä sitä pitäisi elää jos hoitaa kotona lapsia???Tottakai jokainen on tukensa ansainnut!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:
oiskohan tää myös pikkusen arvokysymys.. mulle se lapsen kotihoito on ainakin tärkeämpi valinta, kuin mun tuottavuus. mutta ilmeisesti sun mielestä tällasessa tilanteessa tuet esimerkiksi ei ole tarpeellisia, vaan mun pitäis mennä töihin tienaamaan.

arvokysymys... en usko.. kyse ei ole siitä paljonko silloin tuottaisit, vaan siitä että iten itsesi elätät... kotihoidon tuki on sen 300? jos sillä pystyt elämään niin hyvät sulle, mutta mun mielestä mitään ylimääräistä ei pidä maksaa siksi että sä haluat olla kotona...

joten miksi yhteiskunnan pitää tukea sun lapsien päivähoidossa oloa? tai teidän sairaanhoitokustannuksia, tai mitään muutakaan?? sinäkö sen määrittelet, mitä yhteiskunnan tulisi tukea, mikä on "ylimääräistä"?

ja huom! MÄ en halua olla kotona itseni takia, mutta lapselleni haluan tarjota mahdollisuuden kotihoitoon, koska on vielä pieni. palaan kyllä ihan riemusta kiljuen omaan työhöni, kun sen aika on, niin ei tarvitse joka penniä laskea :)

tämä systeemi on rakennettu niin että kaikilla on yhtäläinen oikeus ilmaiseen koulutukseen ja terveydenhuoltoon, jokaisesta lapsesta saa lapsilisän, ne on kaikille annettavia etuuksia, eli mä en niitä määrittele.. muut tuet on suunniteltu niin että JOS tulee sellainen tilanne ettei muten pärjää, niin yhteiskunta auttaa...
mä maksan lapsen hoidosta, samaan aikaan käyn töissä ja maksan palkastani veroja, sellaisista rahoista jotka tulevat suoraan firmalta, suoraan asiakkailta, eli se on tuottavaa rahaa... (otin asian esille siksi että kohta joku keksii sanoa että maksetaanhan kotihoidontuestakin ja muista tuista veroja, joskaan se ei ole sama asia kun ne rahat tulevat suoraan niiltä tahoilta johon ne niistä maksettavat verot menevät takaisin)
sanot että haluat tarjota lapsellesi mahdollisuuden kotihoitoon, hienoa, kunhan teet sen omilla rahoillasi.. se on se pointti tässä...[/quote]

Nyt selvisi, sä et voi saada lapsia ja sen takia täällä kinaat ja esität todella lapsellisia ja hyvinkin kylmiä tunteettomia mielipiteisiä, jolloin ei ihmisarvolla ole väliä. Ehkä onkin ihan oikein ettet voi saada lapsia, kun tunne-elämäsi on pahasti viallinen!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Joo, no jos mieheni kuolisi ollessani kotiäitinä, todennäköisesti veisin lapseni isovanhemmilleen hoitoon (tai sitten päiväkotiin) ja menisin töihin.

vaikka en saisi senttiäkään, se ei muuttaisi valintojani.

jep, tästähän sen näkee, että helppoa on jossitella ja muuttaa "periaatteitaan", kun ei ole oikeasti joutunut minkään vaikean valinnan eteen.

"hei lapset, iskä kuoli. huomisesta lähtien te meette päiväkotiin vieraiden tätien kanssa leikkimään kymmeneksi tunniksi, äiti hakee sit illalla!"

kaikillahan myös ne isovanhemmat asuvat ihan nurkan takana, ja ovat kykeneväisiä ottamaan lapset kokopäiväisesti hoitoon. näinhän se on :D

Munkin on nyt ihan pakko laitta lusikkani tähän soppaan. En koko ketjua jaksanut kuitenkaan ensin lukea.

Jos nyt ajatellaan, että syntyy tyttö, joka käy peruskoulun ja opiskelee, äiti saa ne lapsilisät ja neuvolapalvelut ym ja se tyttö opintotuet ym. Mitä kaikkea ap nyt luettelikaan. Opintojen jälkeen se tyttö sit tekaisee vaikkapa 3 lasta, hoitaa kotona 3 vuotiaaksi ja menee sitten itse kolmekymppisenä töihin, jää eläkkeelle kuusikymppisenä. Hänen kaikki lapsensa ovat tyttöjä, jotka tekevät samat ratkaisut kuin äitinsä. Yhteensä he (siis äiti ja tyttäret) tulevat tehneeksi tuottavaa työtä n. 120 vuotta.

Sitten on se toinen tyttölapsi. Samat lapsilisät, opintotuet ja asumistuet, terveydenhuollot ym. Hän menee heti valmistuttuaan töihin ja tekee jossakin välissä sen yhden lapsen, "tuottavan" pojan. Äitiyslomansa aikana hän saa huomattavasti suurempaa päivärahaa kuin suoraan koulunpenkiltä äidiksi tullut tuttavansa. Eläkeikään mennessä tämä nainen on tehnyt tuottavaa työtä noin 40 vuotta, siis kymmenisen vuotta enemmän kuin se toinen esimerkkihenkilö. Poika opiskelee ja menee parikymppisenä töihin, ehtii tehdä niitä töitä saman kuin äitinsä. Yhteensä he tekevät tuottavaa työtä n. 80 vuotta yhteiskunnan hyödyksi.

Jälkimmäinen perhemalli tekee siis sitä työtä vähemmän kuin ensimmäinen. Tälle äidille maksetaan sitä isompaa äitiysrahaa. Ensimmäinen äiti saa kotihoidontuen jälkimmäinen päivähoidon (eihän kukaan vaan luule, että kunnallinen päivähoitomaksu kattaa ne lapsen todelliset hoitokulut). Molemmille kuuluu julkinen terveydenhuolto neuvoloinen, lääkäreineen ja kouluterveydenhuoltoineen. Kaikki saavat niitä opinto- ja asumistukia ym.

Onko tuossa nyt oikeasti niin järin suurta eroa siinä kuka tuottaa/saa yhteiskunnalta eniten... Jostain syystä tää "tuottavuus"keskustelu vaan keskittyy aina niihin noin 10 vuoteen, jolloin ollaan lastentekoiässä ja "pummeiksi" leimataan ne, jotka saavat useamman kuin yhden lapsen ja hoitavat heidät kotona siihen 3v ikään.

On ihan naurettavaa ruveta lama-aikana vielä arvostelemaan tukea nostavia ihmisiä. Nyt on aika paljon ihmisiä irtisanottuna ja lomautettuna ja varmaan mielummin olisivat töissä. Kyllä jokainen ihminen valitsee tyttömyysturvan siinä vaiheessa, kun jääkaappi on tyhjä ja lapset pitää ruokkia. On se varmaan ihanaa, kun elämä on joillekin näyttäytynyt niin helppona, että kaikki on omasta itsestä kiinni. Menkää pitämään joukolla mielenosoitus vaikka jonkun lakkautetun tehtaan pihaan tai rakennusliiton toimiston eteen. Laittakaa vielä kyltti "Ei tukea työttömille". Ihmiset varmaan rakastaa teitä vallan mahdottomasti. Älkää itse myöskään koskaan ottako yhteiskunnalta vastaan mitään ilmaista hoitoa, koulutusta tai muutakaan. Maksakaa kaikki itse. Maksakaa myös tienkäytöstä tullimaksu, koska olette niin hyviä ihmisiä, että ette halua ajaa ilmaiseksi yhteiskunnan rahoittamilla teillä. Ja muistakaa lopettaa itsenne ennenkuin vanhuus saa teidät siihen kuntoon, että joudutte ottamaan vastaan yhteiskunnan tarjoamaa hoiva-apua. Olettehan niin hyviä ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vatuttaa tommoset:
On ihan naurettavaa ruveta lama-aikana vielä arvostelemaan tukea nostavia ihmisiä. Nyt on aika paljon ihmisiä irtisanottuna ja lomautettuna ja varmaan mielummin olisivat töissä. Kyllä jokainen ihminen valitsee tyttömyysturvan siinä vaiheessa, kun jääkaappi on tyhjä ja lapset pitää ruokkia. On se varmaan ihanaa, kun elämä on joillekin näyttäytynyt niin helppona, että kaikki on omasta itsestä kiinni. Menkää pitämään joukolla mielenosoitus vaikka jonkun lakkautetun tehtaan pihaan tai rakennusliiton toimiston eteen. Laittakaa vielä kyltti "Ei tukea työttömille". Ihmiset varmaan rakastaa teitä vallan mahdottomasti. Älkää itse myöskään koskaan ottako yhteiskunnalta vastaan mitään ilmaista hoitoa, koulutusta tai muutakaan. Maksakaa kaikki itse. Maksakaa myös tienkäytöstä tullimaksu, koska olette niin hyviä ihmisiä, että ette halua ajaa ilmaiseksi yhteiskunnan rahoittamilla teillä. Ja muistakaa lopettaa itsenne ennenkuin vanhuus saa teidät siihen kuntoon, että joudutte ottamaan vastaan yhteiskunnan tarjoamaa hoiva-apua. Olettehan niin hyviä ihmisiä.

PEESI JA VAHVASTI!!!!

Joo, no jos mieheni kuolisi ollessani kotiäitinä, todennäköisesti veisin lapseni isovanhemmilleen hoitoon (tai sitten päiväkotiin) ja menisin töihin.

vaikka en saisi senttiäkään, se ei muuttaisi valintojani.

jep, tästähän sen näkee, että helppoa on jossitella ja muuttaa "periaatteitaan", kun ei ole oikeasti joutunut minkään vaikean valinnan eteen.

Siis tuo "vaikka en saisi senttiäkään..." liittyy nykyiseen tilanteeseemme, jossa elämme miehen palkalla. Emme leveästi, mutta emme kituuttaenkaan. Kyllä ne yhdenkin ihmisen tulot perheelle riittävät, kunhan menot mitoittaa oikein.

Ja minä OLEN kyllä elänyt tiukallakakin budjetilla, aikoinani kun opiskelin. Sain opintotukea ja siihen asumislisää. Ei sillä elänyt, joten kävin opiskelujen ohessa osaaikatyössä. Ja JOS olisin yhteiskunnan tuilla halunnut jatkaa elämääni, sekin olisi onnistunut, hyvin helpostikin. Opiskeluaika oli taloudellisesti tosi tiukkaa aikaa, mutta niin kai sen kuuluu ollakin, enhän tehnyt sitä elannokseni? Samoin ajattelen työttömyydestä ja kotiäitiydestä; ei sinä aikana kuulukaan "tienata" hyvin vaan vain sen minimin, että pärjää. Jos valitsee "urakseen" kotiäitiyden, on sen taloudelliset seurauksetkin kestettävä (kuten olen mielestäni tehnyt).

Siis tuo "vaikka en saisi senttiäkään..." liittyy nykyiseen tilanteeseemme, jossa elämme miehen palkalla. Emme leveästi, mutta emme kituuttaenkaan. Kyllä ne yhdenkin ihmisen tulot perheelle riittävät, kunhan menot mitoittaa oikein.

Ja minä OLEN kyllä elänyt tiukallakakin budjetilla, aikoinani kun opiskelin. Sain opintotukea ja siihen asumislisää. Ei sillä elänyt, joten kävin opiskelujen ohessa osaaikatyössä. Ja JOS olisin yhteiskunnan tuilla halunnut jatkaa elämääni, sekin olisi onnistunut, hyvin helpostikin. Opiskeluaika oli taloudellisesti tosi tiukkaa aikaa, mutta niin kai sen kuuluu ollakin, enhän tehnyt sitä elannokseni? Samoin ajattelen työttömyydestä ja kotiäitiydestä; ei sinä aikana kuulukaan "tienata" hyvin vaan vain sen minimin, että pärjää. Jos valitsee "urakseen" kotiäitiyden, on sen taloudelliset seurauksetkin kestettävä (kuten olen mielestäni tehnyt).

edelleenkään, tässä ketjussa EI ole ollut kyse mistään tuilla tienaamisesta, vaan ylipäänsä niiden käytöstä. kuten ap kirjoitti, on ok olla kotiäitinä, jos pärjää sillä 300eurolla, muuten ei. moniko elättäisi itsensä ja lapsen 300?/kuukausi?

tai moniko työtön pärjäisi sillä summalla yksinäänkään kuukautta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

PEESI JA VAHVASTI!!!!
Lukekaapa tuolta yksinkertaista matematiikkaa tuloista ja menoista
http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200903159246832_k1.shtml

edelleenkään, tässä ketjussa EI ole ollut kyse mistään tuilla tienaamisesta, vaan ylipäänsä niiden käytöstä. kuten ap kirjoitti, on ok olla kotiäitinä, jos pärjää sillä 300eurolla, muuten ei. moniko elättäisi itsensä ja lapsen 300?/kuukausi?

Useimmille työttömyys kai alkaa yllätyksenä? Silloin yhteiskunnan tarvitsee tukea työnhaun ajaksi, mutta jos tuki on liian hyvä, se helposti houkuttelee käyttämään tukea hieman kauemmin... Ja ehkä vielä hetken. Varsinkin jos ihminen ei ole työmarkkinoille muutenkaan erityisen sovelias (=laiska). Mutta äitiys kai harvemmalle tulee yllätyksenä? Kotiäitiys kai on jokaisen oma valinta? Se, onko siihen varaa vai ei, kannattaa miettiä jo ennen kuin sitä lasta hankkii, eikä sitten taapero kainalossa itkeä yhteiskunnan tukien perään, "kun täytyyhän jokaisella äidillä ja lapsella olla oikeus tähän ja tähän ja tähän...".

Useimmille työttömyys kai alkaa yllätyksenä? Silloin yhteiskunnan tarvitsee tukea työnhaun ajaksi, mutta jos tuki on liian hyvä, se helposti houkuttelee käyttämään tukea hieman kauemmin... Ja ehkä vielä hetken. Varsinkin jos ihminen ei ole työmarkkinoille muutenkaan erityisen sovelias (=laiska). Mutta äitiys kai harvemmalle tulee yllätyksenä? Kotiäitiys kai on jokaisen oma valinta? Se, onko siihen varaa vai ei, kannattaa miettiä jo ennen kuin sitä lasta hankkii, eikä sitten taapero kainalossa itkeä yhteiskunnan tukien perään, "kun täytyyhän jokaisella äidillä ja lapsella olla oikeus tähän ja tähän ja tähän...".

sä näköjään et pysty enää argumentoimaan kuin asian vierestä, joten lopetetaan. en jaksa samaa asiaa kirjoittaa kovin montaa kertaa :)

sä näköjään et pysty enää argumentoimaan kuin asian vierestä, joten lopetetaan. en jaksa samaa asiaa kirjoittaa kovin montaa kertaa :)

Itsekin meinasin jo aiemmin luovuttaa, mutta ei antanut sisu periksi. :) Mutta nyt kättä päälle ja ollaan kamuja, eikö? Hymyillään kun tavataan.

Tietääkseni maksan veroja, vaikka kuinka nostan kotihoidontukea enkä käy töissä. Kotihoidontuen määrä on 625?/kk, mutta kummasti tilille napsahtaa "vaan" 500?/kk. Joten MAKSAN PRKL VEROJA!! Vieläpä 20%, mikä on enemmän kuin mieheni veroprosentti oli kun hän oli töissä..
Ja sitten on vielä tämä juttu: aloitin keskiviikkona työt, mutta nostan siitäkin huolimatta sen saman 500?/kk kht:tä koskapa lapseni ei ole päivähoidossa siltikään.. Ja aina vaan maksan verojakin.

ompa harvinaisen hyvin sanottu !

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Se henkilö on tuottanut yhteiskunnalle lisää veronmaksajia ja ehtii tuottaa veronmaksua eläkeikään mennessä vielä sen reilut 30 vuotta. Työelämään kyllä pääsee kotiäitivuosien jälkeenkin. Laiskuus ja yhteiskunnan elätettävänä oleminen elämäntapatyöttömänä on ihan eri juttu kuin lasten hoitaminen kotona ja jos et sattunut tietämään, päivähoito on paljon kalliimpaa yhteiskunnalle kuin kh-tuen maksaminen - siksikin sitä maksetaan.

näin juuri =)

Miten kun muissa euroopan maissa ihmisten palkat, varsinkin korkeakoulutettujen, on 2 kertaa suuremmat kuin suomessa ja näin yhden palkalla voi elää, kun verotuskin on pienempi ja lapsista saa verovähennykset. lisäksi on varaa tarjota paremmat terveyspalvelut (oma lääkäri, joka tulee kotiinkin lapsiperheeseen) ja lapset pääsevät ilmaiseen leikkikouluun 3-vuotiaana.
molempien vanhempien on mahdollista tehdä osapäviätyötä tai toisen olla kotiäiti koko elämä.

Kyllä ap puhut paskaa. Koskaan aiemmin suomen historiassa lapsiperheet eivät ole olleet nettomaksajia. tällä hetkellä ovat, kun yhtäkkiä eläkkeelllä ollaan 30 vuotta ja suuremmilla eläkkeillä kuin aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Miten kun muissa euroopan maissa ihmisten palkat, varsinkin korkeakoulutettujen, on 2 kertaa suuremmat kuin suomessa ja näin yhden palkalla voi elää, kun verotuskin on pienempi ja lapsista saa verovähennykset. lisäksi on varaa tarjota paremmat terveyspalvelut (oma lääkäri, joka tulee kotiinkin lapsiperheeseen) ja lapset pääsevät ilmaiseen leikkikouluun 3-vuotiaana.
molempien vanhempien on mahdollista tehdä osapäviätyötä tai toisen olla kotiäiti koko elämä.

Kyllä ap puhut paskaa. Koskaan aiemmin suomen historiassa lapsiperheet eivät ole olleet nettomaksajia. tällä hetkellä ovat, kun yhtäkkiä eläkkeelllä ollaan 30 vuotta ja suuremmilla eläkkeillä kuin aiemmin.

ja keskituloinen maksaa 3000 euron palkasta yli 1000 euroa veroa ja veroluonteisa maksuja. kotihoidontuki on 200 euroa. siinä ollaan koko ajan nettomaksajia. vaikka kotihoidontukea saa. Muissa maissa tuetaan paljon enemmän, veroja ei tarvitse paljon maksaa, jos on elätettäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Eiköhän noista huonoista tuista valiteta lähinnä siksi että yhteiskunnassa on jotain mätää.
Kotiäideille jaetaan almuja, mutta mm kansanedustajat nostaa kovaa palkkaa käymättä edes töissä. Kahden edustuskauden jälkeen pääsevät työstään halutessaan eläkkeelle, ja se eläke on ihan toista kun valtion muut tuet.

Kuin joku jo mainitsikin, että sopii mennä itse kokeilemaan rahkeitaan tuonne... Ja palkastakin vielä sen verran, että sen on oltava tarpeeksi houkutteleva ja motivoiva jotta eduskunnasta löytyisi vielä edes muutama koulunsa käynyt ja asiansa osaava edustaja. Loppujenlopuksi 200 ihmisen palkka on kissanpskaa valtameressä verrattuna esim.valtion sos.kuluihin! Eihän näistä kahdesta menosta voi määrällisesti puhua samalla viikollakaan! :o Suhteellisuudentajua, ihmiset hyvät...

Ap kärjisti asian, mutta samoilla linjoilla olen tilhen kanssa.

Minusta koko kotihoidontuki pitäisi lakkautta. Siksi että on niin naurettavaa ja typerää ja lammasmaista kun ihmiset sanovat, että "kotihoidontuella suomalainen mamma voi olla kotona".
helkkari, kukaan ei elä 200-300 eurolla. ei lapsi eikä aikuinen. jos toinen puoliso maksaa euroopan pienimmistä palkoista suurinta veroa, niin suomalainen lapsiperhe on nettomaksaja. ei näin ole muualla. Muualla on VARAA ILMAISEEN LEIKKIKOULUUN KAIKILLE LAPSILLE 3-VUOTIAASTA ALKAEN. MUUALLA ON VARAA ALENTAA LAPSIPERHEIDEN VEROTUSTA. Tuo veronalennus tekee monta kertaa enemmän kuin suomalainen kotihoidontuki.

Mutta muualla jaksetaan olla töissä paljon pitempään kuin suomessa, suomeessa jäädään reilusti alle 60v eläkkeelle. Muualla ei tuhlata noin paljon kaikenlaisiin lihavuudesta johtuviin vaivoihin kuten kolesteroli ym. kuin suomessa. kohta joka toisella on kallista hoitoa vaativat aikuisiän diabetes. se on 100 kertaa kalliimpi kuin joku naurettava kotihoidontuki. Joka ei mahdollista kenellekään mitään. palkka /muut tuet (kuten asumistuki) voi mahdollistaa sen että töihin ei tarvitse mennä.

jos suomessa lapsi saa 2 vuotta kotihoidontukea 200 euroa, niin muualla lapsista saa verovähennykset, kunnes ovat kunnolla aikuisia, reilusti yli 20v. ja nuo verovähennykset ovat valtavasti suuremmat kuin joku naurettava 200 euroa kk 2 vuoden ajan.

Yhteistyössä