Pakko sanoa että en halua verorahoillani maksaa jonkun "taiteiluja" ja opiskelua, kun hän on hoitovapaalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kappas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kappas

Vieras
Käsittämätön tämä Mörköäidin näkemys, että JONKUN on maksettava se, että ihmiset voivat samaan aikaan tehdä lapsia, opiskella, pitää osan lapsista hoidossa ja tehdä töitä. Ja tietysti nostaa kaikki mahdolliset tuet; opintoraha, vanhempainraha, ilmainen päivähoito ja kotihoidontuki.

Se JOKU, joka nämä Mörköäidin kuvailemien henkilöiden henkireiät ja rahakuppaamiset kustantaa, olemme me työssäkäyvät.

Minustakin olisi ihan kiva olla kotosalla, taiteilla, vähän opiskella ja laitella kotia ja saada erilaisia tukia. Minimivanhempainraha taitaa olla jotain ~500 eur kuussa, opintoraha siihen päälle 250-300 euroa, kotihoidon tuki 340 euroa ja hoitolisä ~180euroa eli erilaisia suoria tukia jo yli 1300 ja sitten se ilmainen päivähoito on siihen vielä saatava.

MINÄ en kuitenkaan halua, että verorahojani käytetään tuollaiseen. Jos on opiskeltava, tehtävä töitä ja taiteiltava, niin täytyy ymmärtää että sitten ei ehkä siihen saumaan kannata tehdä lapsia. Tai sitten täytyy miettiä, miten voi ITSE hoitaa asiansa niin, että kaikki on mahdollista. Yhteiskunnan tehtävä ei ole järjestää kaikille hauskinta ja mukavinta mahdollista elämää, vaikka tällainen harhaluulo taitaa olla aika yleinen.

Saako opintotukea ja minimivanhempainrahaa yhtä aikaa nykyään? Minä en nimittäin saanut.

Kelan sivulta: "Opiskelija: Opiskelijalle vanhempainpäiväraha voidaan laskea joko jatkuvien työtulojen tai opintorahan perusteella sen mukaan, kumpi niistä on suurempi. Opintorahahan perusteella päivärahasi on kuitenkin vähintään 23,92 e arkipäivältä. Laske päivärahasi määrä laskurilla."

Siis mitä eroa tuossa on siihen, että joku sitten vuoronperään eka opiskelee, nostelee opintotukia, sitten työelämässä tulee raskaaksi ja saa suurempaa äippärahaa, käyttää päivähoitoa ja niin edelleen. Tämähän tulee halvemmaksi kuin perusTiinan raskautumiset...

Mieluummin maksan ahkerille kuin niille jotka menee sieltä mistä "kaikki". Ei siinäkään pahaa ole, mutta myönnettäkööt, että kalliimmaksi tulee.

Kelan sivulta: "Opiskelija: Opiskelijalle vanhempainpäiväraha voidaan laskea joko jatkuvien työtulojen tai opintorahan perusteella sen mukaan, kumpi niistä on suurempi. Opintorahahan perusteella päivärahasi on kuitenkin vähintään 23,92 e arkipäivältä. Laske päivärahasi määrä laskurilla."

Eikö tuo tarkoita, että se vanhempainpäiväraha määräytyy opintotuen mukaan? Tuossa ei kerrota, voinko nostaa opintotukea ja vanhempainpäivärahaa yhtä aikaa.

Joka tapauksessa, jos nostaisikin yhtä aikaa opintotukea kuin vanhempainpäivärahaa, niin opintoja on kerryttävä, muuten on ne opintotuet maksettava takaisin.

Muutenkin tuli mieleen sinun esimerkistä, että miten ihmeessä voi saada yhtä aikaa kotihoidontukea ja tarhapaikan? Nehän sulkevat toisensa pois. Vai onko niin, että jo esikoinen on vaikkapa 4-vuotias ja tarhassa, niin voi saada 2-vuotiaasta lapsesta kotihoidontukea, sitten vauvasta vanhempainpäivärahaa ja jos samalla opiskelee, niin opintotukea?

Kyllä sanon, että jo tuollaisessa tilanteessa saa kasaan opintoja niin on rahansa ansainnut ;)

• Tykkää
Reactions: Nanemone
Me ei vaan ymmärretä, kun meillä ei ole elämässä mitään muuta älyllistä sisältöä kuin ne perhekerhot ja haalarivertailut. Tai no mulla on kyllä ansiotyökin, mutta silti.

No älä maksa. Itse ajattelin opiskella äitiyslomalla ja hoitovapaalla pienemmän kanssa sen mitä pystyn (en saa opintotukia) 5-6 v:n ollessa hoidossa. Edullista kunnalle: Kunnalle tulee isomman lapsen hoito (myöhemmin vain siltä osalta mitä jää yli eskarista), äitiysloman aikana maksaisimme vielä täydet hoitomaksut, minulle ei tarvitse maksaa muita tukia ja valmistun suoraan työelämään samalla kun pienempi hoidetaan kotona. (Kulut kunnalle n. 700-1000 €/kk (kunnan osuus hoitomaksusta + kotihoidontuki, pienempi osuus eskarivuonna.) Jos tämä mahdollisuus poistuu, en jätä täysin opiskelematta vaan teen seuraavasti.):

- Ilmoittaudun työttömäksi
- Haen ja erittäin todennäköisesti saan opiskella ansiosidonnaisella tutkintoni loppuun
- Laitan molemmat lapset päiväkotiin.

Näin saan tukia muutaman satasen sijasta nettona n. 1400 € (600 € kiertää takaisin kunnalle/valtiolle veroina.) Isomman hoitopaikasta kuluja tulee kunnalle n. 300-800 €/kk ja alle kolmivuotiaasta n. 1300 €/kk. Valmistumisaika tulee olemaan suunnilleen sama tai max. puoli vuotta nopeammin kuin ekassa vaihtoehdossa. Tässä vaihtoehdossa pääsen paljon helpommalla, vaikkakaan se ei ole niin joustava ja sinulle rakas veronmaksaja tämä vaihtoehto maksaa n. 3200 €/kk.

Eli haluat ilomielin maksaa n. 2000-2500 €/kk vain siitä ilosta, että en tee kahta asiaa yhtä aikaa? No ihan kuinka vaan.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
Edelliseen vielä lisäyksenä: Kolmas vaihtoehto olisi, että otan rennosti pari vuotta kotona molempien lasten kanssa yrittämättä opiskella ja laitan vasta sitten lapsen hoitoon. Lopputuloksena saisin molemmat tuet, mutta peräkkäin ja siirtyisin veronmaksajaksi vasta pari vuotta myöhemmin (jolloin työllistyminenkin olisi epävarmempaa, kun on pidempi tauko työelämästä), joka taitaisi tulla kaikkein kalleimmaksi yhteiskunnalle. Jos esikoinen olisi vuoden pari nuorempi silloin ainakin varmasti olisi reippaasti kallein vaihtoehto muille veronmaksajille.

Minä taas mielelläni maksan veroja, jos yhä useampi vanhempi tekisi/kykenisi tekemään kotihoidotuella ollessaan jotakin yhteiskuntaa myöhemmin hyödyttävää, kuten opiskelisi opintojaan eteenpäin. Sehän hyödyttää paitsi sitä vanhempaa ja perhettä, niin lopulta koko yhteiskuntaa. Vaikka sitten opiskelisi hitaampaakin tahtia. Itselläni ei kumpikan lapsista ollut hoidossa ennen kolmea ikävuottaan, mutta sitä ennen suoritin kotiäitivuosinani maisterintutkinnon alusta loppuun suositusta ripeämmässä tahdisssa ja nuoremman täytettyä kolme siirryinkin sitten uuden koulutuksen myötä parempipalkkaiseen työhön maksamaan kovempia veroja. Olisikohan ollut parempi vaan maata sohvalla...? Sitä voi kukin tykönänsä miettiä.

Tee ihan kuin tahdot, osa-aikaopiskelija hyvä. Minä maksan kumminkin.

Hieman hymyilyttää, kuinka täällä kaikki ylistävät kotihoidon tärkeyttä ja hienoutta, mutta kun etuuksia uhataan huonontaa, samaiset ihmiset uhoavat vievänsä lapset niin pieninä päiväkotiin kun vain sinne huolitaan.

Tottakai saat olla tuota mieltä. Joku toinen voisi olla sitämieltä, että jokaisen tulee elinaikaaan kerätä sellaisen summa säästöön, jolla pärjää vanhuksena ilman yhteiskunnan apua. Joku toinen on sitämieltä, ettei opiskelua pitäisi ollenkaan maksaa vaan vanhempien tulisi maksaa se. Joku kolmas voi olla sitämieltä, ettei halua yhtään maahanmuuttajaa tänne eikä antaa mitään kehitys tai kriisiapua ulkomaille. Kolmannen mielestä autolla ei pitäisi kenenkään kulkea, vaan julkisilla vaan oli matka sitten mikä hyvänsä. Mielipiteitä kaikki, mutta kaikki ei toteudu. Eduskuntaan vaan, jos haluaa vaikuttaa. Tai ainakin sitten äänestää.

Tee ihan kuin tahdot, osa-aikaopiskelija hyvä. Minä maksan kumminkin.

Hieman hymyilyttää, kuinka täällä kaikki ylistävät kotihoidon tärkeyttä ja hienoutta, mutta kun etuuksia uhataan huonontaa, samaiset ihmiset uhoavat vievänsä lapset niin pieninä päiväkotiin kun vain sinne huolitaan.

Toki teen, ehdottamassasi mallissa sinä vain maksat kolminkertaisen määrän verrattuna nykyiseen. Saatanhan minä hoitaa ne lapset kotonakin rauhassa opiskelematta, mutta sekään vaihtoehto ei säästä yhteiskunnan rahoja sen enempää kuin päiväkotiin vienti.

Sinun ehdottamassasi mallissa tein siis mitä vain, se maksaisi yhteiskunnalle noin kolminkertaisen summan siihen verrattuna mitä nykymallissa voin valita. Sitä vain en voi tajuta, miksi joku veronmaksaja haluaisi ehdoin tahdoin valita paljon kalliimman vaihtoehdon. Tai ehkä se lämmittää omaa mieltä niin paljon, ettei kukaan tee asioita eri tavalla kuin on itse päässään ajatellut. Ei vaikka se olisi yhteiskunnalle kuinka tehokasta ja edullista.

Toki teen, ehdottamassasi mallissa sinä vain maksat kolminkertaisen määrän verrattuna nykyiseen. Saatanhan minä hoitaa ne lapset kotonakin rauhassa opiskelematta, mutta sekään vaihtoehto ei säästä yhteiskunnan rahoja sen enempää kuin päiväkotiin vienti.

Sinun ehdottamassasi mallissa tein siis mitä vain, se maksaisi yhteiskunnalle noin kolminkertaisen summan siihen verrattuna mitä nykymallissa voin valita. Sitä vain en voi tajuta, miksi joku veronmaksaja haluaisi ehdoin tahdoin valita paljon kalliimman vaihtoehdon. Tai ehkä se lämmittää omaa mieltä niin paljon, ettei kukaan tee asioita eri tavalla kuin on itse päässään ajatellut. Ei vaikka se olisi yhteiskunnalle kuinka tehokasta ja edullista.

En ole vielä ehdottanut minkäänlaista mallia. Mutta joo, seuraavaksi voisin ehdottaa kaikille rajaamatonta subjektiivista oikeutta myös ilta- ja yöhoitoon. Tuskin maltan odottaa kuulla, kuinka se paljon se säästää veronmaksajien rahoja.

Aika harva lastaan kotona hoitavista äideistä on oikeasti opiskelijoita tai tekevät töitä niin että se hoitopaikan hankkimisen syy olisi opiskelu tai työnteko. Mutta varmasti jos sillä keinoin saa päivähoitopaikan niin jatkossa jokainen äiti jolla on vauva ja isompi lapsi on sitten vähintäänkin avoimessa yliopistossa opiskelijana.

Jotkut säännöt pitää olla ja harmittavasti se ilmaisen päivähoidon aika pian loppuu.

Käsittämätön tämä Mörköäidin näkemys, että JONKUN on maksettava se, että ihmiset voivat samaan aikaan tehdä lapsia, opiskella, pitää osan lapsista hoidossa ja tehdä töitä. Ja tietysti nostaa kaikki mahdolliset tuet; opintoraha, vanhempainraha, ilmainen päivähoito ja kotihoidontuki.

Se JOKU, joka nämä Mörköäidin kuvailemien henkilöiden henkireiät ja rahakuppaamiset kustantaa, olemme me työssäkäyvät.

Minustakin olisi ihan kiva olla kotosalla, taiteilla, vähän opiskella ja laitella kotia ja saada erilaisia tukia. Minimivanhempainraha taitaa olla jotain ~500 eur kuussa, opintoraha siihen päälle 250-300 euroa, kotihoidon tuki 340 euroa ja hoitolisä ~180euroa eli erilaisia suoria tukia jo yli 1300 ja sitten se ilmainen päivähoito on siihen vielä saatava.

MINÄ en kuitenkaan halua, että verorahojani käytetään tuollaiseen. Jos on opiskeltava, tehtävä töitä ja taiteiltava, niin täytyy ymmärtää että sitten ei ehkä siihen saumaan kannata tehdä lapsia. Tai sitten täytyy miettiä, miten voi ITSE hoitaa asiansa niin, että kaikki on mahdollista. Yhteiskunnan tehtävä ei ole järjestää kaikille hauskinta ja mukavinta mahdollista elämää, vaikka tällainen harhaluulo taitaa olla aika yleinen.

Tuo sun laskelma on kyllä todella epärealistinen.

Suomessa on vaikka miten paljon ihmisiä jotka ei pärjäisi ilman yhteiskunnan tukia kuten nyt vaikka osa-aikaosikelija. Mutta sehän se hyvinvointivaltion tarkoitus on auttaa yhteiskunnan jäseniä erilaisilla tuilla heidän erilaisissa elämänvaiheissaan. Eli voiko siitä syyttää yksilöä kun hän on oppinut kasvamaan siihen ajatukseen ettei omillaan tarvitse pärjätä vaan yhteiskunta tukee? Kyllä me kaikki olemme useimmiten joidenkin tukien muodossa hyötyneet.

[QUOTE="femin";29791218]Tuo sun laskelma on kyllä todella epärealistinen.[/QUOTE]

Se on hyvinkin tarkkaan minun oikeasta elämästäni, pahoittelen, jos minun elämäni on sinusta kovin epärealistinen.

Joku muu kommentoi, että opiskelevat perhevapailla olevat ovat marginaaliryhmä. Ehkä, mutta juuri siitä ryhmästä ap halusi syystä tai toisesta tehdä aloituksensa.

[QUOTE="vieras.";29791233]Suomessa on vaikka miten paljon ihmisiä jotka ei pärjäisi ilman yhteiskunnan tukia kuten nyt vaikka osa-aikaosikelija. Mutta sehän se hyvinvointivaltion tarkoitus on auttaa yhteiskunnan jäseniä erilaisilla tuilla heidän erilaisissa elämänvaiheissaan. Eli voiko siitä syyttää yksilöä kun hän on oppinut kasvamaan siihen ajatukseen ettei omillaan tarvitse pärjätä vaan yhteiskunta tukee? Kyllä me kaikki olemme useimmiten joidenkin tukien muodossa hyötyneet.[/QUOTE]

No nyt ei enää rahat riitä kaikkeen tähän, jostain pitää säästää. Onko se ihan mahdotonta ymmärtää jos säästetään siitä subjektiivisesta päivähoidosta?

Monesta muustakin asiasta joudutaan vielä säästämään, tämä on vasta alkua.

Ai, mielenkiintoista - tälle aiheelle on nyt ihan oma ketjukin.

Kyllä minäkin vähän ihmettelen, miksi se on sitten huonompi, että tukiaika on lyhyempi ja sinä aikana tehdään jotain muutakin hyödyllistä kuin lastenhoitoa. Laskelmastasi puuttuu se, että opiskelija valmistuu nopeammin ja työllistyessään alkaa maksaa veroja, tai sitten kun taideteos on valmis, myös siitä saadusta tulosta maksetaan veroja. Ja mahdollisesti se taideteos hyödyttää yhteiskuntaa jotenkin muutenkin.

En ymmärrä, miksi on jotenkin ratkaisevasti eri asia olla ensin pari vuotta kotihoidontuella ja sen jälkeen opintotuella useampi vuosi - sama määrä rahaa joka tapauksessa tulee yhteiskunnan tukina. Ja mitä tuohon päivähoitoon tulee, sinun pitäisi laskea myös se, että kotihoidontukikaudella yhdelle lapselle ei haeta ollenkaan päivähoitopaikkaa, vaikka tehdään töitä/opintoja, ja toisaalta sen kauden aikana sen esikoisenkin hoitoaika todennäköisesti olisi osa-aikainen.

Mua ei ne verorahat kiinnosta mutta toi Mörköäidin vänkääminen on rasittavaa.

Kai mun kotihoidossa oleville lapsillekin pitäis olla subjektiivinen oikeus vuoropäivähoitoon kun mies on kerta vuorotöissä ja mä alalla missä pystyn tekemään keikkaa vuorotyöläisenä. Kun se keikkatyö voi olla mun henkireikä ja jos se mulle tarjottu työvuoro sattuu just samalle yölle kun mun mies on töissä niin pakkohan mun olis 3v jonnekin hoitoon saada. Mummo voisi ottaa vauvan luokseen mutta ei mielellään kahta lasta kerralla. Ilman sitä vuorohoitopaikkaa mä voin sitten masentua kun en pääsekään töihin just silloin kun haluan ja joudun pitkille sairaslomille ja lapset täyspäivähoitoon ja yhteiskunnalle se tulee tosi kalliiksi.

kappas, millainen koulutus sulla on? Jos sulla on jokin muukin suoritettuna kuin peruskoulu ja sen lisäksi mahdollisesti ammattikoulu (joka nykyisellään maksetaan kutakuinkin kokonaan verovaroista), oletko kustantanut opintos omillasi /vanhempiesi rahoilla, vai oletko nostanut opintotukia? Entä onko sinulla lapsia?

Minä taas en haluaisi käyttää verorahoja niihin, jotka juhliessaan kännissä loukkaantuvat ja joutuvat kuukausien hoitoon. Sillä sairaalahoitomaksulla moni saisi viettää taiteilijaelämää.

Joku toinen ei taas halua verorahojaan tuhlattavaksi maahanmuuttajiin/lapsiin/äiteihin(!)/vanhuksiin/opettajiin/syrjäkylien teihin jne. Sitten vaan itse eduskuntaan pyrkimään ja muuttamaan maailmaa.

Yhteistyössä