Yhteinen tili

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ampiainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ampiainen

Vieras
Meillä mies haluaa avata yhteisen tilin. Ollaan siis naimisissa, jos se nyt mitenkään edes asiaan liittyy, meillä on lapsi ja toinen tulossa. Mä en vaan jostain syystä haluais sitä yhteistä tiliä avata. Miehelle ei siis käy mikään kompromissi ratkaisu mitä olen yrittäny ehdottaa eli esim yks yhteinen tili ja molempien omat ja yhteiselle menis tietty summa kuussa yhteisiin menoihin ja sit omiin jäis mitä jää jne. Mut ei. Mä en halua yhteistä tiliä siks että olen säästäväinen, ehkä jopa pihi ja miehellä taas on aina kuun lopussa rahat loppu ja sitä kiroaa. Hänellä on paljon rahaa vievä harrastus, mulla ei. Hän polttaa tupakkaa, siihen menee kuukaudessa aika sievoinen summa. Mua lähinnä tässä mietityttää se, että jos mä joskus haluan tai tarvitsen jotain vaatetta tms kampaajalla käyntiä ja sit ei ookkaa rahaa tilillä ni kiva. Ku ite laskeskeskelen menoja niin ettei rahat pääse koskaan finaaliin asti. Miehellä on pienempi palkka ja se ei mua sinänsä haittaa, tottakai yhteisiin menoihin käytetään molempien tienaamia rahoja mut se aiheuttaa päänvaivaa et jos hänen tilinsä on käytetty joku kuukausi ja rahaa on vielä jonkun verran jäljellä ja hän haluaa lähteä vaikka harrastamaan ja ne rahat meneeki sitte siinä enkä mä saa/ehdi ostaa itelleni mitään jos tarvisinkin tai vaikka lapselle tarvis jotain. Mies ei siis ole mikään tuhlailija muttei säästäväinenkään ja sanoi kyllä kysyvänsä aina multa isompiin ostoksiin sitte kun mä ne raha.asiat yleensä hoidan.

Hankala selitää mutta vinkkejä? Onko muilla yhteisiä tilejä ja miten toimii? Olenko vain itsekäs?

En mäkään haluais yhteistä tiliä, en oikeein tiiä miks... Mutta älä suostu jos susta tuntuu ettei toimisi. Tai sitte kokeilette pari kuukautta toimiiko, saahan ne sitte taas eriytettyäkin.

Meillä ei ole yhteisiä tilejä eikä tule. Kulut jaetaan sovussa niin, että se maksaa kummalla parempi rahatilanne, lainanlyhennykset ym. yhteiset kulut puoliksi. En ymmärrä ollenkaan miksi pitäisi olla yhteinen tili, itselläni todellakin omia menoja, joista en ole tilivelvollinen edes miehelleni (kampaaja, vaatteet jne). Ja tästä huolimatta koskaan emme ole rahasta riidelleet.

Musta on helpompaa et on omat tilit. Rahat käytetään kummiskin yhteisiin menoihin. Säästötili meillä on yhteinen.

Olin aika yllättynyt kun täältä luin, etä jos ukko menis kuolemaan, niin mulla ei oo oikeutta koskea koko säästötiliin vaikka oltas pojan kaa millasessa rahapulassa ennen kun asiat olis selvitetty (mikkä perunkirjotukset onkaan) kun tili on miehen nimellä ja mulla on pelkästään käyttöoikeus siihen.

Meillä on kaksikin yhteistä tiliä. Meille se toimii hyvin koska rahat ovat ihan täysin yhteisiä, ei meillä oo sellasta et nää on sun rahat ja nää mun. Tosin me keskustellaan kyl lähes kaikesta mitä ostetaan, mutta ei ainakaan vielä ole tuottanut minkäänlaista päänvaivaa.

Kaikillahan tämä ei toimi, mutta jos yhtään mietityttää niin voihan sitä kokeilla. Mikäs sitä estää sitten lopettamasta sitä yhetistä tiliä, jos tuntuu ettei se toimi.

Yhteinen avioliitto, yhteinen elämä, yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteiset lemmikit, yhteinen tulevaisuus, yhteiset rahat.

En ymmärrä miksi pitäis olla eri rahat, jos on yhteinen elämä. Tulee vain mieleen, että eikö silloin luota toiseen ja haluaa pitää omat rahat, jotta on jotain massii SITTEN KUN se ero tulee.

no meillä on yhteinen tili, eikä mitään ongelmaa. mutta sun tapauksessa kuulostaa vähän omituiselta, että vaatimalla vaatii, eikä kompromissi kelpaa. olisiko syy vain se että haluaa ne sun rahat käyttöön jos ei omat kerta meinaa riittää.

Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen, johon laitetaan molemmat joka kuukausi rahaa. On toiminut ihan hyvin ja isommat ostokset, lainan lyhennykset ym. menee yhteiseltä tililtä. En suostuisi kokonaan yhteiseen tiliin, sillä meillä myös miehellä ennen palkkapäivää tili melko tyhjänä. Pysy kovana vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Musta on helpompaa et on omat tilit. Rahat käytetään kummiskin yhteisiin menoihin. Säästötili meillä on yhteinen.

Olin aika yllättynyt kun täältä luin, etä jos ukko menis kuolemaan, niin mulla ei oo oikeutta koskea koko säästötiliin vaikka oltas pojan kaa millasessa rahapulassa ennen kun asiat olis selvitetty (mikkä perunkirjotukset onkaan) kun tili on miehen nimellä ja mulla on pelkästään käyttöoikeus siihen.

Käyttöoikeudet raukeaa kuolintapauksessa.

meillä on molemmilla omat tilit, johon tulee mm palkka. Sitten on yhteinen tili, joka on ns säästötili. Sinne molemmat laittaa aina kun pystyy ja sieltä otetaan rahaa vain isompiin menoihin ja niistäkin sovitaan erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ampiainen:
Mä en halua yhteistä tiliä siks että olen säästäväinen, ehkä jopa pihi ja miehellä taas on aina kuun lopussa rahat loppu ja sitä kiroaa. Hänellä on paljon rahaa vievä harrastus, mulla ei. Hän polttaa tupakkaa, siihen menee kuukaudessa aika sievoinen summa. Mua lähinnä tässä mietityttää se, että jos mä joskus haluan tai tarvitsen jotain vaatetta tms kampaajalla käyntiä ja sit ei ookkaa rahaa tilillä ni kiva. Ku ite laskeskeskelen menoja niin ettei rahat pääse koskaan finaaliin asti. Miehellä on pienempi palkka ja se ei mua sinänsä haittaa, tottakai yhteisiin menoihin käytetään molempien tienaamia rahoja mut se aiheuttaa päänvaivaa et jos hänen tilinsä on käytetty joku kuukausi ja rahaa on vielä jonkun verran jäljellä ja hän haluaa lähteä vaikka harrastamaan ja ne rahat meneeki sitte siinä enkä mä saa/ehdi ostaa itelleni mitään jos tarvisinkin tai vaikka lapselle tarvis jotain. Mies ei siis ole mikään tuhlailija muttei säästäväinenkään ja sanoi kyllä kysyvänsä aina multa isompiin ostoksiin sitte kun mä ne raha.asiat yleensä hoidan.

En halua masentaa mutta lue tämä ketju:

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_forum_WAR_perhe_action=viewThread&_forum_WAR_perhe_forumThreadId=21513&_forum_WAR_perhe_d-5873117-p=1

Jos olette kovin erilaisia rahankäytössä niin kannattaa lukea vaikka "herra100" kokemuksia... Eli viesti numero 100 ketjussa...

Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
Yhteinen avioliitto, yhteinen elämä, yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteiset lemmikit, yhteinen tulevaisuus, yhteiset rahat.

En ymmärrä miksi pitäis olla eri rahat, jos on yhteinen elämä. Tulee vain mieleen, että eikö silloin luota toiseen ja haluaa pitää omat rahat, jotta on jotain massii SITTEN KUN se ero tulee.

Mut jos sen yhteisen tilin laittaa vaan toisen omistukseen ja toisella on vaan käyttöoikeus (meille ton säästötilin kaa sanottiin ettei voi lattaa kummankin nimiin, toiselle tulee pelkästän käyttöoikeus) ja se tilin omistaja kuolee, niin käyttöoikeuden haltijalla ei oo mitään oikeutta koskea koko tiliin ennen sitä pahuksen perunkirjotuksia-vai-mikä-onkaan-mikä-tehdään-kuoleman-jälkeen.

Et ei pelkästään ero.
Ja vaikka meillä on yhteinen elämä, yhteinen lapsi jne. on omat tilit ja silti yhteiset rahat.

Me otettiin yhteinen tili miehukaisen kans, koska hää niin ehdotti, vaikka mulla oli sillo toooosi paljon pienemmät tulot ko hällä.
Mut miust helpompi hoitaa laskut ja ostokset, ko o yhteine tili.
Ny molemmill omat tilit ja lisäks yhteine, mut laskut ja ostokset maksaa kumpi haluu.
Miust hirveen hankalaa, ko joutuu aina kyselee, ett maksanks mie vai sie.
Eli yhteisen tilin kannalla olen ehottomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti-88:
Meillä on molemmilla omat tilit mutta rahat on kuitenkin yhteisiä. Miehen tili menee vuokraan ja laskuihin ja minun tulot ruokaan yms.. =)

Mä sanon aina et meillä mä maksan sen mikä menee suusta sisälle + vaatteet ja mies maksaa kaiken mitä tulee postilaatikosta (=laskut)

Meillä on molemmilla omat tilit, yhteiselle tilille pistämme 200e/nenä joka kuukausi, sieltä ostellaan sitten se pesukone joka hajosi tai maksetaan lomamatka tai muuta mukavaa

meillä on yhteinen tili, tulot ovat aina olleet hyvin erisuuruiset. minä hoidan raha-asiat, lainat maksut ym ja mies aina multa tiedustelee onko varaa johonkin. emme myöskään tee puolin eikä toisin mitään isompia ostoja neuvottelematta ensin toisen kanssa, mies tässä vielä tarkempi kuin minä... itse en taas osais ajatella ollenkaan että on omat tilit/omat rahat. yhdessä kun eletään niin yhteiset ovat meillä. kumpikaan ei ole koskaan sanonut että minä hankin enemmän, et saa kayttää niin paljon tms. tämä meillä paras ratkaisu, helppoa hoitaa raha-asiatkin kun kaikki varat näkyy yhdellä tilillä. mut en sano että meidän tapa on oikea, kukin tekee niinkuin parhaaks kokee, mut meillä ei siis onkelmaa yhteisestä tilistä

Yhteinen elämä, omat rahat, omat velat, omat tilit ja oma omaisuus. Kumpikin hoitaa osuutensa yhteisiin asioihin tasapuolisesti (prio1) ja omilla rahoilla saa tehdä ihan mitä haluaa (prio 2). Toiselta ei tarvitse kysyä lupaa. Kumpikin saa tehdä itsenäisesti päätökset sijoittamisesta ja pankeista, eläkevakuutuksista, jne. Ei ole tarvetta yhteiseen tiliin.

Meillä on yhteinen tili. Vain yksi tili ja siihen molemmilla samat käyttöoikeudet. Hyvin toimii. Molemmat käyttää rahaa sen minkä tarvii. Minä hoidan kaikki laskut ym..
Ikinä ei meillä ole tapeltu rahasta. Elämme periaatteella, että kaikki on yhteistä.

Mutta, jotta se voi toimia, niin molemmilla pitää olla sama käsitys siitä yhteisestä tilistä ja rahankäytöstä. Jos tuntuu siltä ettei se toimi teillä niin, sitten ei kannata ehkä avata vain yhtä yhteistä tiliä. Tai avatkaa yhteinen tili, johon menee kummaltakin saman verran, eli saat jotain omaankin säästöön.

No voithan pitää siltioman säästötilin itselläsi, johon menee tietty summa kuukaudessa. Meillä on tilejä moneen tarkoitukseen, mutta molemmilla käyttöoikeus kaikkiin, joten kaikki on aina tasapuolisen tyhjiä :saint:

Yhteistyössä