Yhden tai kahden lapsen vanhemmilla on niin helppoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tutti

Vieras
Lapselle/lapsille löytyy helposti hoitaja, kuka hoitaja ottaisi kerralla vaikka kolme? On varaa ostella kaikkea lapsille ja antaa aikaa tasapuolisesti. Mahtuvat autoon hyvin ja lähteminen helppoa kahden tai yhden kanssa. Mitä mieltä olette?

No itseasiassa samat aatokset ollu nyt vähän aikaa kun yksi meidän kolmesta lapsesta on mummolassa ja kotona vaan kaksi vahdittavaa niin tämä on tuntunut melkein lomalta :) nuo kaksi kyllä menee ihan helposti, kummasti sitä on jatkuvasti jokin tappelunpoikanen päällä kun kaikki kolme on kotona! kaupassa käyntikin oli tänään harvinaisen mukava ja rauhallinen

En osaa sanoa, koska mulla on vain 2 lasta, mutta luulisin sen olevan kutakuinkin noin. Aina ei ole varaa ostella kaikkea, mutta vähemmän rahaa toki menee, jos ostaa 1 tai 2 kuin jos ostaisi vaikkapa 5.

:whistle: Ei kyllä ole vielä kokemusta kun kahdesta.

Vaan olenpa miettinyt, että melko kahjo hoitaja pitää olla senkin joka noita kahta tulee hoitamaan meille.. :ashamed: :ashamed: :ashamed: Siinä kai se sivussa menis kolmas ja neljäskin. :whistle: :whistle: :whistle:

Jaa'a. Olen opiskeleva yh, joten se siitä osteluista. Autoa ei ole, mutta hyvin likka mahtuu pyörän istuimeen.

Sille mä en voi mitään, että tytöllä on rakastavia sukulaisia jotka haluavat häntä luokseen. Mun mielestä olisi kamalaa kieltää lasta tapaamasta sukulaisiaan.

Hyvin ne kolmekin autoon mahtuu. Kotiin saa kyllä hoitajia ja jokainen varmaan lapsia hankkiessaan tietää, mihin ryhtyy.

Ja mitä rahaan tulee, kolmannestakin lapsesta saa lapsilisää. Ja pikemminkin ne kustannukset on pienemmät, kun isommilta sisaruksilta voi kierrättää vaatetta yms.

No meidän neljästä lapsesta kolme on ollut yhtäaikaa mummulassa yökylässä, joten hoitaja löytyy kyllä useammallekin. Tuota pienintä en vielä luovuta hoitoon muuta kuin kauppareissun ajaksi.

Ei meillä lastenhoito-ongelmia kyllä ole mutta elukat sit onkin eri juttu. eli mä väitän et niillä on helpompaa joilla ei ole kuin marsu ja kaks lasta.. :snotty:

Mä tahdon löytää sellasen Maija Poppasen joka pärjäis lasten,koirien ja kissojen kanssa.. :D
Kasvaakohan niitä jossain :D

Alkuperäinen kirjoittaja tutti:
Lapselle/lapsille löytyy helposti hoitaja, kuka hoitaja ottaisi kerralla vaikka kolme? On varaa ostella kaikkea lapsille ja antaa aikaa tasapuolisesti. Mahtuvat autoon hyvin ja lähteminen helppoa kahden tai yhden kanssa. Mitä mieltä olette?

Hoitopaikoista: Meillä on kaksi lasta. Ei yhtään ainoaa hoitopaikkaa, paitsi maksullinen MLL. Kaikki sukulaiset asuvat kaukana.

rahasta: Meillä on iso asuntolaina, koska asumme kaupungissa. Lapsillle on varaa ostaa leluja jouluna ja syntymäpäivänä. Vaatteet ostamme kirpputorilta.

ajasta lapsille: mies on päivät töissä. Olen yksin lasten kanssa lähes aina. Lapsilla on ikäeroa, minkä vuoksi haluavat tehdä eri asioita useimmiten. Eli lähes aina on toinen yksin.

Autosta: Autoon mahtuvat hyvin.

Lähteminen: todella todella raskasta, kun pitkään aina raahaa joka paikkaan molemmat mukaan. Yhden kanssa oli kyllä helppoa ja mukavaa liikkua. Mukavampaa kuin yksin. Kahden kanssa on jo työtä.

Eli mielestäni kaikenkaikkiaan typerä yleistys. Eiköhän suurin osa ihmisistä mieti ennen lapsia, moneenko on varaa, ja rikkaammat tekevät enemmän lapsia, me köyhät vain 2.

Onhan se selvä. Itse haluan tehdä lapsia sen verran että voin turvata heille mahdollisuuden opiskella niin paljon kuin haluavat ja muut perusasiat. En ymmärrä vanhempia jotka tekevät holtittomasti lapsia eikä sitten ole resursseja tarjota kunnollista taloudellista turvaa siinä vaiheessa kun tarvitaan ajokortteja, asuntoja ja koulutusta ja muuta kallista. Ja mietin myös useamman kerran ennen kuin kutsun meille yli kahden lapsen kolonioita, on liian levotonta ja joku aina räkätaudissa ja muuta.. ei kiitti.

Yksi tai kaksi lapsisuus ei ole aina oma valinta.
Kyllä mä enemmän kuin mieluusti ottaisin vielä toisen lapsen oli hoitajia yms. tai ei.
En mä usko et yksilapsisena on välttämättä sen helpompaa kuin perheessä jossa lapsia enemmän. Yhdelle lapselle juuri täytyy antaa itsensä koko ajan aivan täysin. Sisaruksesta olisi ehkä seuraa ja touhuisivat yhdessä yms.
Välillä tuo tosiaan ärsyttää että yksilapsisessa perheessä kaikki olisi paljon helpompaa. Ei vaan satu olemaan sellaiset "lastentekoröörit" että enempää tästä enää ehkä lisäännyttäisi.
:D

Lisään vielä, tuntuu että yksi lapsi se vasta kalliiksi tuleekin. Kaikki tavarat, lelut, vaatteet hommattu häntä varten ja jos niille ei enää tulee seuraavaa käyttäjää.....
Tulee myös tosiaan osteltua turhuuksiakin, vaatteita esim. on kasapäin. Jos ois enemmän lapsia niin varmasti pysyis paremmin järki päässä noissa hankinnoissa.
Ruuissakin on aina ruokaa vähintään 4hengelle. Ei ole pienen perheen pakkauksia. Perhealennukset koskee vähintään 4 henkeä...... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Jaa'a. Olen opiskeleva yh, joten se siitä osteluista. Autoa ei ole, mutta hyvin likka mahtuu pyörän istuimeen.

Sille mä en voi mitään, että tytöllä on rakastavia sukulaisia jotka haluavat häntä luokseen. Mun mielestä olisi kamalaa kieltää lasta tapaamasta sukulaisiaan.

Peesaan diskosiskoa. Sama vika rahikaisella. B)

Mun mielipide noista lasten lukumäärästä on tää:
(koskee kaikkia asioita, niin helppouksia, kuin vaikeuksiakin)

2 on PALJON enemmän kun 1 (1 lapsen kanssa on/oli NIIIN helppoa, mut sitä ei vaan tajunnut siinä vaiheessa kun oli vaan 1 lapsi...)
3 on aika paljon enemmän kun 2
4 menee jo siinä kun 3:kin
5 on vaan pieni lisä perheeseen
6 lasta on hatun noston paikka ja siitä enemmän lapsia, niin kumarran jaksaville äideille :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Peesaan diskosiskoa. Sama vika rahikaisella. B)

minä en enää opiskele ja autokin löytyy, mut ei tätä helpoksi voi sanoa.

noin ajateltunahan se meneekin. Luonnollisesti yhdelle tai kahdelle lapselle on helpompi löytää hoitaja, heille on paremmin varaa ostella akikkea kuin useammalle (siis jos taloustilanne vakio), liikkumiset helpompia jne.

Mutta kannattaa silti olla tyytyväinen jos lapset sattuvat olemaan niin terveitä että heidät voi jättää vieraalle hoitajalle, ottaa mukaan reissuun ja tehdä jotain kivaa. Vaikka se sitten useamman lapsen kanssa vaatisikin ponnisteluja. Olen seurannut läheltä useamman vuoden ajan ihmistä jolla on vaikeasti vammainen lapsi. Hänen on lähes mahdotonta saada hoitajaa tälle ainokaiselleen, lasta ei voi ottaa mukaan matkoille ja huvitustenkin kanssa on niin ja näin.

varmaan ihmiset siis miettivät, moneenko voimat ja rahat riittävät.
Ainakin minusta näyttää, että 3 lasta on niillä joilla tukiverkot kunnossa ja rahatilanne myös.

ne taas, joilla ei ole hoitopaikkoja eikä rahaa, tekevät vähemmän lapsia.

Sitten on tietysti poikkeuksia, eli näitä ihmisiä, jotka tekevät todella suuren perheen (yli 4 lasta) vaikka aika kuluu juopotellessa tai sosiaaliavustuksia hakiessa.

Mutta usein 3-4 lapsen perheillä on myös hoitopaikat lähellä ja paljon tukea ja rahatilanne ok.

En ole huomannut ongelmia neljän lapsen kanssa...
Hoitajia olisi tyrkyllä, jos tarvitsisimme, vaan aikast harvoin tulee käytettyä...
Enkä kyllä keksi, kuka/ketkä noista olisi ylimääräinen... :heart: :heart: :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielipide noista lasten lukumäärästä on tää:
(koskee kaikkia asioita, niin helppouksia, kuin vaikeuksiakin)

2 on PALJON enemmän kun 1 (1 lapsen kanssa on/oli NIIIN helppoa, mut sitä ei vaan tajunnut siinä vaiheessa kun oli vaan 1 lapsi...)
3 on aika paljon enemmän kun 2
4 menee jo siinä kun 3:kin
5 on vaan pieni lisä perheeseen
6 lasta on hatun noston paikka ja siitä enemmän lapsia, niin kumarran jaksaville äideille :)

"yksi lapsi on harrastus, kaksi työtä, 3 hulluutta"

Yhteistyössä