Yhden tai kahden lapsen vanhemmilla on niin helppoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt neljän kanssa on helppo ajatella että miksi sitä muka piti rankkana kun oli 1-2... Mutta enpä usko että sitä rankkuutta ja väsymystä omasta päästäkään keksittiin. Ihan varmasti joku 10 lapsen äiti miettii nyt jossain että "hitto miten helppoa oli kun oli vain 4". :D

Alkuperäinen kirjoittaja Outi:
Meillä vasta yksi lapsi ja elämä hänen kanssaan on tosi helppoa. Mutta kaksi lasta lisää vielä halutaan! Kolme mahtuu hyvin autoon.

Mekin halusimme kolme lasta vielä siinä vaiheessa kun oli vain yksi lapsi.

Kummasti mieli muuttunut toisen lapsen jälkeen. Kaksi ei tosiaan mene siinä kuin yksi. Kaksi lasta on jo työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä vasta yksi lapsi ja elämä hänen kanssaan on tosi helppoa. Mutta kaksi lasta lisää vielä halutaan! Kolme mahtuu hyvin autoon.

Kummasti mieli muuttunut toisen lapsen jälkeen. Kaksi ei tosiaan mene siinä kuin yksi. Kaksi lasta on jo työtä.

Mieti sitä, että jos olet kotona lapsen kanssa, lapsi ns. roikkuu vanhemmissa kiinni. Kun on kaksi, on niistä seuraa toisilleen, kunhan ikäero ns. sopiva.

meillä 3 alle kouluikästä, vanhin 5 vuotias...
vanhinta lasta vois sanoo et on yht kova vahtiminen kun vähintäänkin nuissa kahdessa pienessä... et en nyt menis sanoo et 1-2 lapsen kaa heleppoa-
jos lapsi vastaakin useampaa lasta vaikka...

Mun mielestä on helppoa näiden kahden kanssa. Mutta tietty silloin oli raskaampaa kun olivat pienempiä. Nyt ovat 4v9kk ja 3v.Kolmatta ei tehdä koska halutaan antaa aikaa näille kullanmuruille niin paljon kuin mahdollista ja meillä ei ole varaa elättää kolmea.

Sen huomaa nyt kun lapsia on kolme,että kyllä se on paljon paljon rankempaa kuin esim.kaksi.Kulkeminen,kyläilyt ym.

Meille ei pitänyt tulla kuin kaksi,mutta joku tuolla päätti toisin.Kolmannen kohdalla hetken mietittiin keskeytystä,mutta sisäinen ääni voitti..

Tää on nyt meidän porukka,kolmen tytön kera.Ja muuta en voisi kuvitella:)Ja huoli nyt pidetään,ettei enempiä yllätyksiä tule,koska enempää ei kyllä enää jaksaisi,täytyy myöntää..

Kyllähän se taloudellinenkin puoli vähän huolettaa sitten tulevaisuudessa,mutta miehellä ainakin on sellainen työ,jossa saa olla eläkkeelle asti,ja enköhän minäkin jotain keksi:)Mutta sitten,jos kaikki kolme naimisiin menevät niin parempi olisi valita mies rikkaista vanhemmista;)

Eiköhän tämäkin ole yksilöllistä. Toiselle riittää tekemistä jo yhdenkin kanssa ja saattaa olla hankalaa saada edes tälle yhdelle hoitajaa, kun taas toisen mielestä tilaa on vielä kuudennekin tulla ilman että edes tuntuisi missään.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mistähän se hoitaja-automaatti löytyy meille kaksilapsisille? Kerro toki, niin saan miehen mukaani ensi viikonloppuna hyvän ystäväni häihin. :flower:

Niin tai rahattomalle yhden lapsen yh-äidille. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:

Mieti sitä, että jos olet kotona lapsen kanssa, lapsi ns. roikkuu vanhemmissa kiinni. Kun on kaksi, on niistä seuraa toisilleen, kunhan ikäero ns. sopiva.

Meillä ei mene näin. Jos toinen on pois, tuntuu lomailulta. jos molemmat kotona, koko aika tappelua tai mustasukkaisuutta äidistä.

eikös se niin mene että kun tulee se 1 lapsi niin onpas rankaa. kun tulee toinen niin 1 lapsi oliskin niin helppo mutta kahden kanssa rankaa. Kun 3 lasta niin voi kun 2 kanssa helppoa mutta kyllä on raskasta 3 kanssa

en edes uskalla ajatella meille 3 sitten ei varmaan satais mihinkään hoitoon lapsia samaan aikaan,kahdenkin kanssa jo vaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Ei meillä lastenhoito-ongelmia kyllä ole mutta elukat sit onkin eri juttu. eli mä väitän et niillä on helpompaa joilla ei ole kuin marsu ja kaks lasta.. :snotty:

Mä tahdon löytää sellasen Maija Poppasen joka pärjäis lasten,koirien ja kissojen kanssa.. :D
Kasvaakohan niitä jossain :D

Lisää tuohon vielä kani ja akvaario... :whistle:

Koko otsikko haluaa varmaan vaan ärsyttää. Jokainen tietää että jo yhdenkin kanssa on tekemistä, varsinkin kun on yh.
Tää on taas tätä kisailua kuka on kovin muori. B)

Tilastojen mukaan eniten avioeroja tulee toisen lapsen jälkeen.
Ja tilastojen mukaan eniten aikaa lastenhoitoon käyttävät ne, joilla 2 lasta.
Joten eiköhän tuo pidä paikkaansa, että yksi lapsi on vain harrastus, kaksi työtä ja kolme täyttä hulluutta... (ei enää voi yrittääkään yksilöllistä aikaa, jos kolme?)

Mistähän se hoitaja-automaatti löytyy meille kaksilapsisille? Kerro toki, niin saan miehen mukaani ensi viikonloppuna hyvän ystäväni häihin. :flower:
Mä ajattelin tämän avauksen niin, että kahdelle on helpompaa löytää hoitopaikka kuin suuremmalle lapsimäärälle. Ja ainakin mun kohdallani se pitää paikkansa, yhdelläkään ystävälläni ei olisi ollut mahdollisuutta majoittaa esim neljää vierasta lasta. ... ei yksinkertaisesti ole tilaa, sänkyjä, tyynyjä ja peittoja niin suurelle porukalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
No mä sanoisin että vähän riippuu millaisilla ikäeroilla lapset on saanu :) toki pienemmällä ikäerolla on paljon enemmän hommaakin lapsissa, vaikka olisi "vaan" 2 lasta.

Ei tämäkään ihan yksioikoisesti näin mene. Pieni lapsi, pienet murheet, iso lapsi isot murheet.
Jos pieni ikäero, rankkaa ehkä vain vuosi tai kaksi ja sitten usein leikkivät yhdessä. Kun taas isommalla ikäerolla eivät ehkä koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ajattelin tämän avauksen niin, että kahdelle on helpompaa löytää hoitopaikka kuin suuremmalle lapsimäärälle. Ja ainakin mun kohdallani se pitää paikkansa, yhdelläkään ystävälläni ei olisi ollut mahdollisuutta majoittaa esim neljää vierasta lasta. ... ei yksinkertaisesti ole tilaa, sänkyjä, tyynyjä ja peittoja niin suurelle porukalle.

Niin, mutta ei voi yleistää, että 2 lapselle löytyy hoitopaikka. Eivät kaikki asu synnyinpaikkakunnallaan koko ikää, ja vanhempana on vaikea tutustua ja jos tutustuu, tutustuu samassa elämäntilanteessa oleviin, joilla usein kädet täynnä työtä omissa lapsissa.

Juu tottahan se on. Tuskin neljää lasta mihinkään saa hoitoon.
Mutta eivät kaikki saa sitä yhtäkään jos ei ole turvaverkkoa.
:|

Jaa-a. Pointtinsa varmasti, vaikka itsellä ei kokemusta kuin kahdesta lapsesta. Meillä sukulaisia ei ole lähellä, mutta kaveripiiristä on muodostunut tuollainen "hoitorinki" johon olemme voineet luottaa kun ollaan apua tarvittu.

Silloin kun esikoinen oli vielä ainokainen noita hoitajia oli kyllä tarjolla huomattavasti yli tarpeen. Lapsettomat kaverit tykkäsivät hoitaa "vauvaa" ja muiden lapsiperhetuttujen piirissä oli kiva kokeilla välillä millaista olisi kahden lapsen kanssa. Nyt kun näitä on kaksi, on jo tuokin vaikeutunut. Lapsettomille olisi jo kova paikka ottaa kaksi tällaista lasta hoitoonsa noin vain (2v3kk & 1v, kumpikaan ei kävele jne). Ja noihin lapsituttuperheisiinkin on tullut pikkusisarus liki jokaiseen eli 4kpl 2v ja alle ikäisiä lapsia olisi myös yhdelle hoitajalle homma. Ollaan kyllä saatu hoitaja järjestettyä sen kerran kun on tarvinnut, mutta tilanteen hakaluuden takia ei turhan usein viitsi. En uskalla edes ajatella millaista olisi kolmen lapsen kanssa. :o

Näille kahdelle saadaan ostettua se mitä tarpeelliseksi katsotaan ja vaikka vähän jotain päälle. Autoa ei ole, mutta tuplarattaisiin mahtuvat. Niillä liikkuminen onnistuu, vaikka joskus miettii että helpompi voisi olla tavallisilla yksikkörattailla. Lähtemisetkin vievät aikansa, mutta niistä selviää.

Kolmannesta (ja ehkä neljännestäkin) lapsesta haaveillaan, mutta nyt järki ja tilannetaju sanoo että odotellaan että saadaan nämä ensin opettettua vähän itsenäisemmiksi niin että pystyisi taas nauttimaan vauvasta. Eli ehkä joskus vielä... ;)

Voihan se olla noinkin, mutta tosiaan kun olen viimeiset 10 vuotta ollut aika kiinni lapsissani, kun ei kukaan huoli noita kahtakaan, niin en oikein osaa kuvitella, että oma tilanteeni olisi hoitajien suhteen yhtään hankalampi silloin, jos lapsia olisikin kolme. Toisaalta jollakulla useampilapsisella saattaa hyvinkin olla parempi turvaverkko ja hoitopaikkoja tarjolla enemmänkin.

Eli mun mielestäni hyvin perhekohtaista se, minkä verran on hoitopaikkoja tarjolla tai kuinka helppoa tai vaikeaa se yhden tai kahden lapsen kanssa oleminen on. Mulla on kahden lapsen kanssa varmasti helpompaa kuin yhden vaikeavammaisen lapsen yh-äidillä esim.

Niin, mutta ei voi yleistää, että 2 lapselle löytyy hoitopaikka. Eivät kaikki asu synnyinpaikkakunnallaan koko ikää, ja vanhempana on vaikea tutustua ja jos tutustuu, tutustuu samassa elämäntilanteessa oleviin, joilla usein kädet täynnä työtä omissa lapsissa.

Mutta idea kai oli että sille 2 lapsiselle perheelle jolla on jo vaikeaa löytää lapsilleen hoitajaa, tilanne vaan vaikeutuisi jos lapsia olisi enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja tutti:
Lapselle/lapsille löytyy helposti hoitaja, kuka hoitaja ottaisi kerralla vaikka kolme? On varaa ostella kaikkea lapsille ja antaa aikaa tasapuolisesti. Mahtuvat autoon hyvin ja lähteminen helppoa kahden tai yhden kanssa. Mitä mieltä olette?

Jokainenhan itse sen lapsilukunsa päättää, jos Luoja niin suo. Hankkikoon kukin lapsia sen mukaan, mihin rahkeet riittävät. Mikä oli, AP, kirjoituksesi tarkoitus? Oletko katkera vähälapsisille perheille, vai mikä nyt on hätänä? Kyllähän noita mainitsemiasi asioita pitää ETUKÄTEEN miettiä, jo, kun lapsen tekoa SUUNNITTELEE. Jos olet väsynyt monen lapsen äiti, hae apua, varmasti saat, aloita vaikka lähisuvusta ja ystävistä. Sitten on neuvola ja perheasiainkeskukset. Toivottavasti elämäsi järjestyy parhaon päin!

Yhteistyössä