Yhden tai kahden lapsen vanhemmilla on niin helppoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt kun on eletty kahden lapsen arkea reilu kk niin tajuaa kuinka hemmetin helppoa oli kun oli vaan se yksi, suht omatoiminen esikoinen! Ja toisaalta miten helppoa vauvan kanssa on, kun vertaa tohon uhmaikäiseen temppumaakariin!!!

Kaikilla on puolensa, mutta uskon että tilanne on ihan eri sitten kun tää lyhyttäkin lyhyempi vauva/pikkulapsivaihe on ohi, eli lapset 3 ja 5v (esim) on varmasti jo helpompi hallita kuin nyt 1kk ja 2v...

Mikäänhän ei ole yhtä viisasta kuin jälkiviisaus. Teininä sitä ajatteli että on todella vaikeaa olla nuori kun pitää käydä koulua jne ja nyt aikuisena (=yli 30-v) ajattelee, että nuorenahan oli tosi helppoa, ei tarvinnut töitä miettiä, kävi vain koulussa, kaikki oli niin hyvin ohjattua jne...
Mutta asiaan, helppohan se on muutaman lapsen vääntäneenä sitten vinkua että onpa noilla helppoa kun on vain yksi tai kaksi ipanaa. Kyllä mulle ainakin tuossa yhdessä on ihan tarpeeksi työmaata kun siinä sivussa hoitaa ok-taloa, käy töissä ja huolehtii 3 koirasta, toki näitä kaikkea miehen kanssa yhdessä. Mutta en silti valita, lapsi oli haluttu ja toivottu, mutta lisää ei tule.
Se on naurettavaa, että sitten suurperheelliset kitisee kun heillä on niin hankalaa; kuka käskee perustaa "oman lastentarhan" ts. jokainen tehköön sen verran lapsia kuin itse jaksaa hoitaa tai hoidattaa, piste

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Outi:
Meillä vasta yksi lapsi ja elämä hänen kanssaan on tosi helppoa. Mutta kaksi lasta lisää vielä halutaan! Kolme mahtuu hyvin autoon.

Mekin halusimme kolme lasta vielä siinä vaiheessa kun oli vain yksi lapsi.

Kummasti mieli muuttunut toisen lapsen jälkeen. Kaksi ei tosiaan mene siinä kuin yksi. Kaksi lasta on jo työtä.

Mieti sitä, että jos olet kotona lapsen kanssa, lapsi ns. roikkuu vanhemmissa kiinni. Kun on kaksi, on niistä seuraa toisilleen, kunhan ikäero ns. sopiva.

Meillä ei mene näin. Jos toinen on pois, tuntuu lomailulta. jos molemmat kotona, koko aika tappelua tai mustasukkaisuutta äidistä.

Ei mene meilläkään noin, kun lasten ikäero on 7 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja tutti:
Lapselle/lapsille löytyy helposti hoitaja, kuka hoitaja ottaisi kerralla vaikka kolme? On varaa ostella kaikkea lapsille ja antaa aikaa tasapuolisesti. Mahtuvat autoon hyvin ja lähteminen helppoa kahden tai yhden kanssa. Mitä mieltä olette?

No, ihan miten kukakin sen ottaa. Mulla ainakin nämä kaksoset meinaa viedän hengen tai ainakin mielenterveyden mukanaan. Olen kotihoidontuella kotona, eikä todellakaan ole varaa ostella lapsille kaikkea, kaikki täytyy ostaa samaan aikaan, mitään ei voi kierrättää toiselta toiselle, ovat tyttö ja poika joten harvat vaatteetkaan käyvät molemmille. Autoon kyllä mahtuvat, mutta en minä niiden kanssa minnekään jaksa lähteä, enkä tosin omista korttiakaan. Että näin!

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Lapselle/lapsille löytyy helposti hoitaja, kuka hoitaja ottaisi kerralla vaikka kolme? On varaa ostella kaikkea lapsille ja antaa aikaa tasapuolisesti. Mahtuvat autoon hyvin ja lähteminen helppoa kahden tai yhden kanssa. Mitä mieltä olette?

No, ihan miten kukakin sen ottaa. Mulla ainakin nämä kaksoset meinaa viedän hengen tai ainakin mielenterveyden mukanaan. Olen kotihoidontuella kotona, eikä todellakaan ole varaa ostella lapsille kaikkea, kaikki täytyy ostaa samaan aikaan, mitään ei voi kierrättää toiselta toiselle, ovat tyttö ja poika joten harvat vaatteetkaan käyvät molemmille. Autoon kyllä mahtuvat, mutta en minä niiden kanssa minnekään jaksa lähteä, enkä tosin omista korttiakaan. Että näin!

itseppä olet valinnut kotona olon.mene töihin äläkä siinä natise..päivät kotona ja mitään ei jaksa tehä huhhuh mikä laiskimus

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:

itseppä olet valinnut kotona olon.mene töihin äläkä siinä natise..päivät kotona ja mitään ei jaksa tehä huhhuh mikä laiskimus

Heh heh! Töihinmeno on helppoa kuin heinänteko tähän verrattuna! Vaan kun ei ole paikkaa minne mennä, saati sitten lapsille hoitopaikkaa!

Niin ja kotona olohan on varsinaista lepäilyä pienten kaksosten kanssa, varsinkin kun öisin saa nukkua joskus jopa neljä tuntia :) Kyllä on niin kiva arvostella toiden olemisia ja tekemisiä tietämättä tilanteesta sen tarkemmin!!

Heh heh! Töihinmeno on helppoa kuin heinänteko tähän verrattuna! Vaan kun ei ole paikkaa minne mennä, saati sitten lapsille hoitopaikkaa!

Niin ja kotona olohan on varsinaista lepäilyä pienten kaksosten kanssa, varsinkin kun öisin saa nukkua joskus jopa neljä tuntia :) Kyllä on niin kiva arvostella toiden olemisia ja tekemisiä tietämättä tilanteesta sen tarkemmin!!

sääliäkö sä täällä koetat itelles hakea??? nuku päivällä jos et yöllä voi..

niin ja kunta/kaupunki on velvollinen järjestää hoitopaikan joten se siitä tekosyystä

Ja juuri tästä syystä en halua enempää lapsia kuin nämä kaksi :heart: mutta ihana on katsella perheitä joilla esimerkiksi neljäkin lasta! Arvostan sitä. Itselleni en kuitenkaan toivo enempää, kunhan saan taattua lapsilleni tulevaisuudessa kaiken mitä he kotoa tarvitsevat, ja sanompahan vain, että yksi niistä on raha. kaikki maksaa ja haluan turvata lasteni pärjäämisen maailmassa!

Itse nimittäin olen yksinhuoltajaäidin kasvatti. Köyhää on ollut en voi muuta sanoa. Toivon lapsilleni helpomman ja huolettovamman elämän..jotta voivat keskittyä siihen mitä oikeasti haluavat elämässään tehdä..

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Lapselle/lapsille löytyy helposti hoitaja, kuka hoitaja ottaisi kerralla vaikka kolme?Mun miehen vanhemmat ja mun vanhemmat! Ja kaikki neljä lasta! Ja on meillä ollut MLL:nkin hoitajia.
On varaa ostella kaikkea lapsille Kaikki tarvittava on pystytty tähän mennessä ostamaan.
ja antaa aikaa tasapuolisesti. Kyllä mä olen mielestäni tasapuolinen tässäkin suhteessa.
Mahtuvat autoon hyvin Meidän autossa on tilaakin vielä yhdelle! ja lähteminen helppoa kahden tai yhden kanssa. Mun mielestä lähtemiset ja tekemiset on tulleet vaan sitä helpommiksi, mitä enemmän lapsia, se on sitä rutiinia... Ekan kanssa ei saanut muka ruokaakaan laitettua, jos ei joku katsonut vauvaa sillä välin. :ashamed: Tätä mieltä minä olen.
Peesailen tätä, tosin meillä vain kolme

Jaa. Neljähän noita lapsukaisia on :heart: Ja samalla menee neljä kuin kolmekkin. Toki voin sanoa että jos nauttii hiljaisuudesta niin ei kannata kylään tulla ;) Meillä lapset näkyy ja kuuluu.

Jokaisen on odotettava vuoroaan, esim. ruokapöydässä ja puheen vuorossa. Asioille lähtemiseen tarvii hiukan enemmän aikaa, koska aina on jollakin pissahätä tai sukka hukassa :whistle:

Mutta koskaan ei tarvi yksin leikkiä. Toki saa yksinkin olla omassa huoneessaan jos niin haluaa.
Autoon mahtuu, kun on tila- auto. Ja kyläänkin ollaan vielä ainakin oltu tervetulleita.
Silloin harvoin kun miehen kanssa kahden johonkin lähdetään, lapset menee mummolle ja papalle. Joskus jaetaan, että kaksi menee miehen vanhemmille ja kaksi mun vanhemmille (tosi harvoin kylläkin) yleensä ovat mun vanhemmilla kaikki.

Mutta jokainen tietää mihin omat resurssit riittää. Veljeni on sanonut että kaksi lasta riittää heille. Itsekkin aikoinani ajattelin, mutta toisin kävi.
Toki joskus tuntuu että voisin myydä eurolla kulkukauppiaalle koko sakin ( jos on känkkäränkkä, se v.itun noita kylässä :kieh: ) tai pakata laatikkoon ja lähettää timpuktuun. Mutta onneksi vain joskus...kerran viikossa...tai päivässä...hmm :/

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Jaa. Neljähän noita lapsukaisia on :heart: Ja samalla menee neljä kuin kolmekkin. Toki voin sanoa että jos nauttii hiljaisuudesta niin ei kannata kylään tulla ;) Meillä lapset näkyy ja kuuluu.

Jokaisen on odotettava vuoroaan, esim. ruokapöydässä ja puheen vuorossa. Asioille lähtemiseen tarvii hiukan enemmän aikaa, koska aina on jollakin pissahätä tai sukka hukassa :whistle:

Mutta koskaan ei tarvi yksin leikkiä. Toki saa yksinkin olla omassa huoneessaan jos niin haluaa.
Autoon mahtuu, kun on tila- auto. Ja kyläänkin ollaan vielä ainakin oltu tervetulleita.
Silloin harvoin kun miehen kanssa kahden johonkin lähdetään, lapset menee mummolle ja papalle. Joskus jaetaan, että kaksi menee miehen vanhemmille ja kaksi mun vanhemmille (tosi harvoin kylläkin) yleensä ovat mun vanhemmilla kaikki.

Mutta jokainen tietää mihin omat resurssit riittää. Veljeni on sanonut että kaksi lasta riittää heille. Itsekkin aikoinani ajattelin, mutta toisin kävi.
Toki joskus tuntuu että voisin myydä eurolla kulkukauppiaalle koko sakin ( jos on känkkäränkkä, se v.itun noita kylässä :kieh: ) tai pakata laatikkoon ja lähettää timpuktuun. Mutta onneksi vain joskus...kerran viikossa...tai päivässä...hmm :/

Voin vain kuvitella tuon puheenvuorojen jaon. Meilläkin perheessä 4 henkeä, ja usein kaikki huudetaan yhteen ääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja hellurei:
Mikäänhän ei ole yhtä viisasta kuin jälkiviisaus. Teininä sitä ajatteli että on todella vaikeaa olla nuori kun pitää käydä koulua jne ja nyt aikuisena (=yli 30-v) ajattelee, että nuorenahan oli tosi helppoa, ei tarvinnut töitä miettiä, kävi vain koulussa, kaikki oli niin hyvin ohjattua jne...
Mutta asiaan, helppohan se on muutaman lapsen vääntäneenä sitten vinkua että onpa noilla helppoa kun on vain yksi tai kaksi ipanaa. Kyllä mulle ainakin tuossa yhdessä on ihan tarpeeksi työmaata kun siinä sivussa hoitaa ok-taloa, käy töissä ja huolehtii 3 koirasta, toki näitä kaikkea miehen kanssa yhdessä. Mutta en silti valita, lapsi oli haluttu ja toivottu, mutta lisää ei tule.
Se on naurettavaa, että sitten suurperheelliset kitisee kun heillä on niin hankalaa; kuka käskee perustaa "oman lastentarhan" ts. jokainen tehköön sen verran lapsia kuin itse jaksaa hoitaa tai hoidattaa, piste

Onhan se vähän näinkin. Suomalaiset äidit kulkevat kokopäivätöissä paljon enemmän kuin muut äidit, joten kyllä siinä voimat menevät ja ei tarvitse ihmetellä kateutta ja katkeruutta ja pahansuopuutta kun elämä on aika raskasta.
Jos tukiverkkoja ei ole ollenkaan, ja on henkisesti vaativa työ ja omakotitalo ja ehkä vielä lemmikkejä, on kyllä usein viisasta jättää lapsiluku yhteen. Jos ei halua henkitoreissaan olla...

Varmaan se on ihan ihmisestä itsestään kiinni miten asian kokee. Yleensä kyllä joilla on useampia lapsia ovat sen verran "rentoja" tyyppejä etteivät turhia stressaa. Itsellä kaksi, tiedä sitten miten paljon rankempaa olisi jos olisi vaikka kolme tai neljä.

meillä on 4 lasta ja vastaan kysymyksiisi seuraavasti;

hoitopaikka; käytämme yleensä palkattua lastenhoitajaa.tuttu,turvallinen ja lapset tykkää. silloin tällöin myös mummi tulee hoitamaan.

auto: molempiin autoihimme mahdutaan hyvin. pitää ostaa auto johon sovitaan-ei sen ihmeempiä.

lähteminen; lähteminen on ihan helppoa,kun lapsille tekee asian selväksi ajoissa. ainoastaan hotellihuoneen löytäminen joskus tuottaa hankaluuksia....ja isommat auttaa pienempiä.

menot; kaikki saavat harratsaa mitä haluavat, 2 harrastetta per lapsi.menee paljon rahaa (n. 350e/v/lapsi-tässä ei ole uintia, laskettelua yms sesonki aikaista mukana)

kaikki saavat uusia vaatteita ja ne kierrätetään toisilla mitkä sopii ja kelpaa.

ruokamenoja on aikalailla,mutta meillä ei syödä einestä.

itse olemme lapsemme tehneet ja hyvin on kaikki menneet. osalti vaikuttane se että olemme hyvin perhekeskeisiä ja ihan hyvätuloisia.

lapset 1,5v, 4v,6v ja 9v. äiti 32v ja isä 35v.

Varmaan riippuu myös tukiverkoista aika paljon.

Itse ajattelin toisen lapsen jälkeen, että nyt on vain jaksettava, ja tämän raskaammaksi ei voi mennä. Jos joskus kolmas lapsi tulisi, olisi kahdesta vanhemmasta seuraa toisilleen, kun taas vauvan ja leikki-ikäisen kanssa kaikki oli minun selkänahasta pois ja koko ajan piti revetä moneen.

Alkuperäinen kirjoittaja kirpsu:
meillä on 4 lasta ja vastaan kysymyksiisi seuraavasti;

hoitopaikka; käytämme yleensä palkattua lastenhoitajaa.tuttu,turvallinen ja lapset tykkää. silloin tällöin myös mummi tulee hoitamaan.

auto: molempiin autoihimme mahdutaan hyvin. pitää ostaa auto johon sovitaan-ei sen ihmeempiä.

lähteminen; lähteminen on ihan helppoa,kun lapsille tekee asian selväksi ajoissa. ainoastaan hotellihuoneen löytäminen joskus tuottaa hankaluuksia....ja isommat auttaa pienempiä.

menot; kaikki saavat harratsaa mitä haluavat, 2 harrastetta per lapsi.menee paljon rahaa (n. 350e/v/lapsi-tässä ei ole uintia, laskettelua yms sesonki aikaista mukana)

kaikki saavat uusia vaatteita ja ne kierrätetään toisilla mitkä sopii ja kelpaa.

ruokamenoja on aikalailla,mutta meillä ei syödä einestä.

itse olemme lapsemme tehneet ja hyvin on kaikki menneet. osalti vaikuttane se että olemme hyvin perhekeskeisiä ja ihan hyvätuloisia.

lapset 1,5v, 4v,6v ja 9v. äiti 32v ja isä 35v.

Kuka kuljettaa harrastuksissa ja miten aikataulut? Jo kahden lapsen harrastuksiin kuskaus voi viedä viikon kaikki illat, jos molemmilla 1-2 harrastusta. --- Ei ymmärrä....

kukin saa lapsia sen verran kuin ansaitsee ja jaksaa elämänsä iloksi ottaa!yhdelle yksikin voi olla liikaa,meille neljäkin liian vähän...lisääkin elämämme iloksi ottaisin.

Kuka kuljettaa harrastuksissa ja miten aikataulut? Jo kahden lapsen harrastuksiin kuskaus voi viedä viikon kaikki illat, jos molemmilla 1-2 harrastusta. --- Ei ymmärrä....[/quote]

meillä on sellnen "rinki" jolla pyöritetään kuljetuksia eli yhen äiti/isä ottaa auton täyteen lapsia ja vie ja toisen tuo....mitäs järkeä olisi aina körötellä yksi lapsi autossa....hyvin toiminut.

ja tarvittaessa mies lähtee niinä päivinä töistä aikaisemmin kun tarvitaan "kuskailuissa",myös mummia ja palkattua lastenhoitajaa voi tarvittaessa käyttää kuljetuksiin.nyt kun olen kotiäitinä,olen aika hyvin pärjännyt kuljetuksissa "ringin" avulla-ei ole paljon mummia/lastenhoitajaa tarvittu...isä tosin turnausten/kisojen ajaksi järjestää itselleen vapaata töistä.

ja täällä välimatkat ovat esim. ratsastukseen 18km/suunta, yennikseen 11km/suunta...ja bussiliikennettä ei ole olemassakaan.mutta maalla on mukavaa!

Ai sääliä :) Täältä nyt ei saisi sääliä mihinkään, kateellisia akkoja täynnä koko palsta! On se kumma ettei saa mielipidettään laittaa mihinkään. Ehkäpä minä olisin ollut sopiva äiti yhdelle lapselle, mutta sitähän en saanut itse päättää.

Ei se näin yksinkertaista ole.
Jokainen tekee omat valintansa. Isossa perheessä on enemmän työtä, ei välttämättä lasten kanssa, koska lapset oppivat leikkimään keskenään ja keksimään tekemmistä, mutta kotitöitä (pyykkiä, siivousta..) on enemmän. Jos lapset harrastaa, aikataulujen yhteensovittaminen on melkoista palapeliä. Isossa perheessä on enemmän huolehdittavaa ja organisoitavaa, mutta toisaalta isot ilot. Ison porukan kanssa ilo moninkertaistuu ja kokemuksia voi jakaa monen kanssa. Pienimmän uudet taidot saa monta ihastelijaa ja esimerkiksi onkiretki eväineen tai perheen hiihtokisat makkaroineen on hauskoja. Onni voi tulla eri ihmisille eri asioista, toisille se tulee vaikka tuosta tavaroiden ostelusta ja toiselle jostain muusta.

Just jotain tällaisia ajatuksia mullekin tuli mieleen. Mulle kyllä kolme saa nyt riittää, mutta iso rikkaushan jokainen lapsi on, myös toisilleen. Mulle myös tärkeää, että pystyn tukemaan ja kouluttamaan, kunnes omat siivet kantaa heillä.

niin ja kunta/kaupunki on velvollinen järjestää hoitopaikan joten se siitä tekosyystä

Niin, ja lapset on olleet päivähoitojonossa tammikuun alusta asti, mitään muuta kuin eioota ei ole tarjolla! Velvollisuus on, mutta jos ei ole paikkoja niin ei ole, se ei sinun sanomisilla parane.

Yhteistyössä