Yes, Jesus loves You!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ps. Eikö Jumala käskenyt rakastamaan lähimmäistään kuin itseään. Miten tällä argumentilla silloin voi yksikään ihminen tuomita toista? Tyyliin "kun et usko näin, joudut helvettiin". Eikö se olekaan enää Jumalan käsissä? Mitäs jos Jumala ei tuomitsekaan ketään helvettiin, mitäs jos koko helvetti on vain pappien keksimä juttu, jonka avulla pelotellen saivat aikoinaan mahdollisimman monen ihmisen liittymään seurakuntaan ja maksamaan kirkolle veroja = ylläpitämään kirkollista instituuttia?

Alkuperäinen kirjoittaja sirian:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Juu, tule sellaisena kuin olet, mutta porukoissa pysyäksesi sinusta pitää tulla sellainen kuin me muut.

Ei. Jumala on luonut jokaisen omaksi kuvakseen, ja antanut jokaiselle omat lahjat, luonteen, persoonan. Ei meistä tule mitään robotteja, kun tulemme uskoon. Vaan ennemmin enemmän omia itsejämme, sellaisia, kuin Jumala on tarkoittanut.

Eiköhän ihminen ole ihan oma itsensä ilman Jumalaakin ?

On, mutta synti vääristää suhdetta itseemme ja muihin. Kun Jeesus saa puhdistaa sydämen ja antaa uuden Elämän, monesti mys suhteemme lähimmäsiin paranee jne. Jumala haluaa eheyttää sen, mikä on mennyt rikki. Ilman Jeesusta ihminen elää erossa Jmalasta. Jumala on meidät luonut. Hän tietää, mikä meille on parasta, millaisia me todella olemme ja Hänen rakkaustensa yhteydessä uskaltaa olla oma itsensä. Ei tarvitsepelätä enää hylkäämistä, ei mitään, sillä tietää, että Hän ei hylkää, eikä jätä.

Ei millään pahalla,mutta onko yksikään näistä sanoista sinun omasta suustasi vai suoraan teidän kirjoistanne luettua/ulkoa opeteltua?
Minä kaipaisin uskoviltakin sitä oman järjen käyttöä ja asioiden esittämistä omalla ja persoonallisella tavalla.Ja tuputtaa ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin Varmaan:
Ps. Eikö Jumala käskenyt rakastamaan lähimmäistään kuin itseään. Miten tällä argumentilla silloin voi yksikään ihminen tuomita toista? Tyyliin "kun et usko näin, joudut helvettiin". Eikö se olekaan enää Jumalan käsissä? Mitäs jos Jumala ei tuomitsekaan ketään helvettiin, mitäs jos koko helvetti on vain pappien keksimä juttu, jonka avulla pelotellen saivat aikoinaan mahdollisimman monen ihmisen liittymään seurakuntaan ja maksamaan kirkolle veroja = ylläpitämään kirkollista instituuttia?

En vastaa koko kysymykseen, koska en täysin edusta samoja näkökantoja kuin henkilö, jolta kysyt. Mutta en usko, että helvetti olisi keksitty ylläpitämään kirkollista instituuttia, koska kirkon institutionalisoituminen on myöhäisempää perua kuin ajatus helvetistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

En vastaa koko kysymykseen, koska en täysin edusta samoja näkökantoja kuin henkilö, jolta kysyt. Mutta en usko, että helvetti olisi keksitty ylläpitämään kirkollista instituuttia, koska kirkon institutionalisoituminen on myöhäisempää perua kuin ajatus helvetistä.

Muinaishistoriassa ei tunneta käsitettä "helvetistä" tulimerenä tai ikuisena kadotuksena, kuten nykyään tunnetaan. Tuo käsite tuli kai joskus keskiajalla tai ehkä jo aiemmin, mutta varhaisten kulttuurien aikaan sitä ei tunnettu. Silloin uskottiin ikuiseen kiertokulkuun ja siihen, että jokainen saa aina uuden mahdollisuuden. Uskottiin uudelleen syntymään ja ihmisen täydelliseen olemukseen rakkautena, siihen että jokainen meistä on yhtä arvokas ja tärkeä huolimatta siitä, millaisen maailmankuvan omaa. Tosin tuohon aikaan kai suurin osa uskoi jälleensyntymään ja yhteen "luojaan" joka oli saanut kaiken aikaan ja joka eli yhä edelleen ihmisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Juu, tule sellaisena kuin olet, mutta porukoissa pysyäksesi sinusta pitää tulla sellainen kuin me muut.

Ei. Jumala on luonut jokaisen omaksi kuvakseen, ja antanut jokaiselle omat lahjat, luonteen, persoonan. Ei meistä tule mitään robotteja, kun tulemme uskoon. Vaan ennemmin enemmän omia itsejämme, sellaisia, kuin Jumala on tarkoittanut.

Eiköhän ihminen ole ihan oma itsensä ilman Jumalaakin ?

On, mutta synti vääristää suhdetta itseemme ja muihin. Kun Jeesus saa puhdistaa sydämen ja antaa uuden Elämän, monesti mys suhteemme lähimmäsiin paranee jne. Jumala haluaa eheyttää sen, mikä on mennyt rikki. Ilman Jeesusta ihminen elää erossa Jumalasta. Jumala on meidät luonut. Hän tietää, mikä meille on parasta, millaisia me todella olemme ja Hänen rakkaustensa yhteydessä uskaltaa olla oma itsensä. Ei tarvitsepelätä enää hylkäämistä, ei mitään, sillä tietää, että Hän ei hylkää, eikä jätä.

Ei millään pahalla,mutta onko yksikään näistä sanoista sinun omasta suustasi vai suoraan teidän kirjoistanne luettua/ulkoa opeteltua?
Minä kaipaisin uskoviltakin sitä oman järjen käyttöä ja asioiden esittämistä omalla ja persoonallisella tavalla.Ja tuputtaa ei saa.

Ihan omaa ajattelua :). Anteeksi, etten osaa olla tämän persoonallisempi :/. Ja tuputtaa en halua. Mutta tämähän on vapaa keskustelufoorumi ja keskusteluja lienee jokaiseen makuun?

Muinaishistoriassa ei tunneta käsitettä "helvetistä" tulimerenä tai ikuisena kadotuksena, kuten nykyään tunnetaan. Tuo käsite tuli kai joskus keskiajalla tai ehkä jo aiemmin, mutta varhaisten kulttuurien aikaan sitä ei tunnettu. Silloin uskottiin ikuiseen kiertokulkuun ja siihen, että jokainen saa aina uuden mahdollisuuden. Uskottiin uudelleen syntymään ja ihmisen täydelliseen olemukseen rakkautena, siihen että jokainen meistä on yhtä arvokas ja tärkeä huolimatta siitä, millaisen maailmankuvan omaa. Tosin tuohon aikaan kai suurin osa uskoi jälleensyntymään ja yhteen "luojaan" joka oli saanut kaiken aikaan ja joka eli yhä edelleen ihmisessä.

Tuohon aikaan, mutta missä? Olen siinä hatarassa käsityksessä, että kreikkalaisilla olisi ollut jokin manalan kaltainen, skandeilla ja juutalaisilla ainakin jossakin vaiheessa. (Tosin en ole hirveän hyvin perehtynyt, mutta rohkenen väittää, että "tuohon aikaan" eli ilmeisesti ennen kristinuskoa käsitykset eivät olleet globaaleja ja yhteinäisiä)

Mistä tämä helvetti tähän nyt tuli? Kyllä Jumala antoi rakkauden kaksoiskäskyn: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tuota ekaa osaakaan ei kannata unohtaa tästä puhuttaessa.

Tuohon aikaan, mutta missä? Olen siinä hatarassa käsityksessä, että kreikkalaisilla olisi ollut jokin manalan kaltainen, skandeilla ja juutalaisilla ainakin jossakin vaiheessa. (Tosin en ole hirveän hyvin perehtynyt, mutta rohkenen väittää, että "tuohon aikaan" eli ilmeisesti ennen kristinuskoa käsitykset eivät olleet globaaleja ja yhteinäisiä)

:)
Mä puolestani olen siinä käsityksessä, että vaikka käsitykset eivät olleetkaan täysin yhtenäisiä, niissä on löydettävissä yhteinen linja. Kuten tavallaan nytkin. Uskonnot olivat erilaisia, silti niissä oli kaikissa sama punainen lanka: ihminen on myös henkinen olento, ja tuo henkisyys on meissä jokaisessa ja säilyy myös kuoleman jälkeen. Tuo sama oli myös varhaisessa kristinuskossa, mutta katosi siitä jossakin vaiheessa kun papisto päätti että ihminen elää vain yhden elämän ja jos ei sinä aikana kuulu kirkkoon ja maksa almuja, joutuu ikuiseen helvetin tuleen.

Mä haluaisin oikeasti joltain "tosiuskovalta" selityksen sille, miksi ainoastaan heihin liittyvät pelastuu ja kaikki muut miljardit ihmiset maapallolla joutuu helvettiin? Mikä se sellainen rakastava ja anteeksiantava isä on, joka sysää rakkaansa samantien kadotukseen, jos ei kuulu johonkin tiettyyn uskontokuntaan?

Mä puolestani olen siinä käsityksessä, että vaikka käsitykset eivät olleetkaan täysin yhtenäisiä, niissä on löydettävissä yhteinen linja. Kuten tavallaan nytkin. Uskonnot olivat erilaisia, silti niissä oli kaikissa sama punainen lanka: ihminen on myös henkinen olento, ja tuo henkisyys on meissä jokaisessa ja säilyy myös kuoleman jälkeen. Tuo sama oli myös varhaisessa kristinuskossa, mutta katosi siitä jossakin vaiheessa kun papisto päätti että ihminen elää vain yhden elämän ja jos ei sinä aikana kuulu kirkkoon ja maksa almuja, joutuu ikuiseen helvetin tuleen.

Mä haluaisin oikeasti joltain "tosiuskovalta" selityksen sille, miksi ainoastaan heihin liittyvät pelastuu ja kaikki muut miljardit ihmiset maapallolla joutuu helvettiin? Mikä se sellainen rakastava ja anteeksiantava isä on, joka sysää rakkaansa samantien kadotukseen, jos ei kuulu johonkin tiettyyn uskontokuntaan?

Ihminen on erossa Jumalasta pahan, synnin, takia. Jumala on laittanut jokaiseen ihmiseen kaipauksen olla Hänen yhteydessään, ja siitä syystä on olemassaniin monia eri uskontoja. Mutta kaikissa noissa uskonnoissa ihmisen tulee tehdä jotain päästäkseen taivaaseen, paratiisiin, sulautuakseen maailmanhenkeen tai whatever.
Jumala on Rakkaus ja Hänen rakkautensa näkyy juuri siinä, että Hän antoi ainoan Poikansa kuolemaan meidän edestämme. Ei Jeesus pakota ketään uskomaan itseensä, mutta Hän kutsuu, ettei meidän tarvitsisi itse maksaa omia pahoja tekojamme siellä kadotuksessa.

Mistä tämä helvetti tähän nyt tuli? Kyllä Jumala antoi rakkauden kaksoiskäskyn: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tuota ekaa osaakaan ei kannata unohtaa tästä puhuttaessa.

Se helvetti tuli siitä, että mitä itse olen joskus keskustellut kaltaistesi uskovien kanssa, juttu on aina päättynyt siihen että "joudut kadotukseen jos et usko kuten minä". Jos rakastat lähimmäistäsi kuten itseäsi, miten voi silloin koskaan tuomita ketään toisin ajattelevaa helvettiin tai kadotukseen. Eikö me jokainen olla samalla viivalla silloin, ja jokaisella on oikeus "taivaaseen" oli uskonto mikä hyvänsä? Jumalaa voi rakastaa, vaikka ei tunnustaisikaan mitään tiettyä uskontoa.

Ihminen on erossa Jumalasta pahan, synnin, takia. Jumala on laittanut jokaiseen ihmiseen kaipauksen olla Hänen yhteydessään, ja siitä syystä on olemassaniin monia eri uskontoja. Mutta kaikissa noissa uskonnoissa ihmisen tulee tehdä jotain päästäkseen taivaaseen, paratiisiin, sulautuakseen maailmanhenkeen tai whatever.
Jumala on Rakkaus ja Hänen rakkautensa näkyy juuri siinä, että Hän antoi ainoan Poikansa kuolemaan meidän edestämme. Ei Jeesus pakota ketään uskomaan itseensä, mutta Hän kutsuu, ettei meidän tarvitsisi itse maksaa omia pahoja tekojamme siellä kadotuksessa.

Jos ihminen on kerrran Jumalan kuva, miten silloin ihminen voi olla paha tai syntinen tai lähellä kadotusta? Eikö Jumala olekaan täydellinen ja sitä myötä myös ihminen jonka hän loi omaksi kuvakseen?
Eikä Jumalan rakkaus näykään siinä, että hän rakastaa joka ainoaa ihmistä huolimatta tämän puutteista tai ymmärryksestään? Jos Jumala rakastaa joka ainoaa ihmistä, miten hän silloin voi tuomita ketään kadotukseen?
Tuomitsisitko sinä oman lapsesi ikuiseen kadotukseen ja helvettiin, jollei hän täytäkään sinun odotuksiasi?

Jos ihminen on kerrran Jumalan kuva, miten silloin ihminen voi olla paha tai syntinen tai lähellä kadotusta? Eikö Jumala olekaan täydellinen ja sitä myötä myös ihminen jonka hän loi omaksi kuvakseen?
Eikä Jumalan rakkaus näykään siinä, että hän rakastaa joka ainoaa ihmistä huolimatta tämän puutteista tai ymmärryksestään? Jos Jumala rakastaa joka ainoaa ihmistä, miten hän silloin voi tuomita ketään kadotukseen?
Tuomitsisitko sinä oman lapsesi ikuiseen kadotukseen ja helvettiin, jollei hän täytäkään sinun odotuksiasi?

Luulen kyllä, että Jumala voi tuomita kadotukseen. Lapsianalogialla pikkulasta yleensä rangaistaan vain hetkellisesti, mutta jos ihminen sotkee teininä oman elämänsä liian totaalisesti, usein vanhemmat ottavat avaimet pois. :( Mutta en tapaa ajatella, että se olisi automaattinen oletusarvo, jollei toisin todisteta. Jumala tietää.

Luulen kyllä, että Jumala voi tuomita kadotukseen. Lapsianalogialla pikkulasta yleensä rangaistaan vain hetkellisesti, mutta jos ihminen sotkee teininä oman elämänsä liian totaalisesti, usein vanhemmat ottavat avaimet pois. :( Mutta en tapaa ajatella, että se olisi automaattinen oletusarvo, jollei toisin todisteta. Jumala tietää.

Hmm.. voisitko sinä hylätä oman lapsesi ihan tyystin, kokonaan, lopuksi elämääsi? Jos Jumala on täydellinen rakkaus, miten yksikään täydellisyys voisi silloin hylätä ja lakata rakastamasta? Eikö täydellinen rakkaus seuraisikaan rakastaen vierestä, kun toinen etsii omaa polkuaan ja tekee ne virheet, joiden kautta oppii?

Ensinnäkin, mä en tuomitse ketään. Jumala on se joka tuomitsee. Jokaisen on tehtävä tili itsestään Hänelle. Ei ole kyse minun mielipiteistä vaan Jumalan Sanasta. En minä ole Raamattua kirjoittanut. ;) Se on kuin "oppikirja". Koko ajan saan uutta kun luen sitä. Siitä näen miten JUMALA haluaa minun elävän. Eikä niin että näin se kuin MINÄ haluan. Ei todellakaan! Usein Jumala haluaa juuri sitä mitä ihminen ei luonnostaan halua, kuten tekemään kaikenlaista hyvää sille jokaa vihaa minua.

Uskon että helvetti on olemassa, koska Raamattu sanoo niin. Ei ole niin haluaisin helvetion olevan ja toivoisin niiden jotka "eivät usko niinkuin minä" joutuvan sinne. En halua kenenkään joutuvan sinne. Siksi puhun Jumalasta, että toiset pelastuisivat. Jumala EI halua ketään helvettiin. Siksi Jeesus kuoli meidän puolesta, Hänen kauttaan me voimme pelastua. Se että jotkut eivät usko ei ole Jumalan syytä. Hän antoi meille vapaan tahdon. Me voimme tehdä hyvää tai pahaa. Me voimme uskoa tai olla uskomatta. Meidän uskomattomuutemme ei muuta tosiasiaa. Vaikka mä lakkaisin uskomasta, Jumala pysyy. Ei ole minusta kiinni.

Me ihmiset ollaan pahoja. Siitä asti kun meillä ymmärrystä on. Pienet lapset on viattomia ja pelastuu. :) Jeesus maksoi meidän syntivelan. Ilman uskoa ei kukaan (ymmärtävässä iässä oleva) voisi mennä Pyhän Jumalan luokse koska me kaikki ihmiset ollaan tehty syntiä. Kuka mitäkin.

Kuolisitko sinä muurahaisten puolesta? ;) Tuskin. :D Jeesus kuoli ihmisten puolesta. Jokaisen, niidenkin jotka tappoivat Hänet. Se on ihmeellistä! Ihmeellisempää kuin se että ihminen kuolisi muurahaisten puolesta. Ei Jumalalla ole mitään syytä rakastaa meitä. Silti Hän rakastaa. Ja ajattele, haluaa meidät luokseen taivaaseeen. Jokaisen.

Ajattele, että mä näkisin rotkon jota toinen et näe. Ja varoittaisin häntä siitä. Olisin surullinen ja kauhuissani hänen puolestaan ja haluaisin säästää hänet putoamasta. En välitäisi kuka hän on ja mitä hän tekee, ainoastaan nrakkaudesta haluaisin hänet turvaan. Hän voisi uskoa mua ja pysähtyä tai jatkaa matkaa ja kuolla. Se että hän ei usko, ei muuta sitä että rotko on. No joo, huvittava vertaus. Mutta ehkä selvensi minun ajatuksia sulle? :)

Jumala varmasti yrittää jokaisen pelastaa. Koska Hän ON rakkaus. En osaa sanoa niistä jotka eivät ikinä kuule Jeesuksesta muuta kuin että luotan Jumalan oikeudenmukaisuuteen. Me emme tiedä kaikkea. Me tiedämme että Jeesus on ainut tie taivaaseen ja siksi me puhumme Hänestä -että iohmiset pelastuisivat. Se on se minkä me tiedämme. Ja meidän uskovien velvollisuus on viedä tätä sanomaa jokaiselle. Ei tuputtan, vaan raakkaudella. Ei tuomitaksemme ja lyödäksemme vaan ainoastaan siksi että ihmiset pelastuisivat. Ne jotka eivät kuule, ehkä Jumala itse tekee jotain? Kun me emme tiedä kaikkea mitä Jumala tekee! Jumala tahtoo pelastaa jokaisen, se on totuus. Joten varmasti Hän tekee jotain jokaisen SYDÄMESSÄ. Vaikkei me sitä nähtäisi/tiedettäisi. Ja mä ainakin rukoilen niidenkin ihmisten puolesta mihin sanoma Jeesuksesta ei ole vielä levinnyt. Ja lähetystyöntekijöiden puolesta, ja että ilosanoma leviäisi joka paikkaan. Toivon pääseväni lähetystyöhön vielä itse joskus...

Jokaisella on mahdollisuus pelastua, ei ole hyviä ja huonoja ihmisiä. On vain pelastettuja ja kadotettuja! Jokainen on kadotettu ilman Jeesusta. Sitten kun tulee uskoon niin ihminen uudestisyntyy ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Kaikki muuttuu, koko elämä. Ei sitä voi ymmärtää ennen kuin on uskossa! :)

Ei ole kyse kirkkoon kuulumisesta. Itse en kuulu kirkkoon, enkä edes mihinkään seurakuntaan vaan olen väestörekkarissa. Käyn eräässä seurakunnassa joka ei ole virallinen (johon tarvitsisi liittyä) ja välillä "virallisissa" seurakunnissa (esim vapaakirkossa). Mutta mä kuulun vain Jeesuksen seurakuntaan ja mun nimi on taivaan kirjoissa, se riittää. Muuta ei tarvita. En kuitenkaan ajattele että ei saisi kuulua mihinkään seurakuntaan tai kirkkoon. :)

Mä ajattelin että jos mä tulen uskoon niin en puhu Jeesuksesta muille enkä "hössötä" enkä luovu siitä ja siitä asiasta... Ja sitten halusinkin luovuttaa koko elämäni Jumalalle. En enää välittänyt niistä asioista jotka sitoi minua (esim viina). Otin Jeesuksen elämäni Herraksi. Ja tämä ei todellakaan ole sokeaa tottelemista, Jumala ei halua robotteja vaan ihmisiä jotka RAKASTAA häntä! Mä olen niin hidas oppimaan, tottelemaan... Jumalalla on hommaa minussa. :D Onneksi Hän on kärsivällinen Isä. :) Hän näkee mun sydämeen ja sen että mun tahto on seurata ja totella Häntä. Vaikka välillä epäonnistun... Kun tulin uskoon niin sain sellasen ilon johon en osannut varautua, josta en ollut tiennyt. Joten jo kohta kerroin innoissani näkemilleni vieraille ihmisille että mä olen tullut uskoon! :D Ja mä olin ujo ihminen (tai hiljaiseksi lyöty). Nyt olen rohkea kun tiedän Jumalan rakastavan mua (ja muita). :)

No, en tiedä vastasiko tämä sinun pohdintoihin. :) Mä kun olen vain ihminen, erehtyväinen sellanen. Mutta Raamattu ei erehdy, siihen uskon. Ja siksi suosittelen sulle ja kaikille jumalasta kiinnostuneille sen lukemista. :) Kaikea hyvää sulle. :)

Ps. Ymmärrän täysin sun mietteet, olen itse miettinyt samoja asioita. Ja tälläseen tulokseen olen päätynyt. :D

Pss. Meidän seurakunnan nettisivut on soihtury. Sori en osaa laittaa linkkiä... Jos kiinnostaa. :)

Sä osasit sanoa saman asian paljon lyhemmin kuin mä (=lörppö). :D :)

Se helvetti tuli siitä, että mitä itse olen joskus keskustellut kaltaistesi uskovien kanssa, juttu on aina päättynyt siihen että "joudut kadotukseen jos et usko kuten minä". Jos rakastat lähimmäistäsi kuten itseäsi, miten voi silloin koskaan tuomita ketään toisin ajattelevaa helvettiin tai kadotukseen. Eikö me jokainen olla samalla viivalla silloin, ja jokaisella on oikeus "taivaaseen" oli uskonto mikä hyvänsä? Jumalaa voi rakastaa, vaikka ei tunnustaisikaan mitään tiettyä uskontoa.

"kaltaiseni uskovan kanssa"... En ole ketään tuominnut mihinkään. Ja kiitos, älä yleistä :).

Raamattua voi lukea monella eri tavalla. Voi lukea niin että sen ymmärtää, tai voi lukea niin että "ymmärtää" sen sanasta sanaan eikä näe niitä vivahde eroja tai kuvainnollisia merkityksiä. Lähinnä nämä mun kysymykset on osoitettu niille, jotka on opetelleet raamatun ulkoa ja jotka vastaavat jokaiseen kysymykseen raamatun säkeellä eikä omilla pohdinnoillaan. Siinä vaiheessa kun eikä ytä omia aivojaan ja mieti asioita, vaan uskoo ihan mitä tahansa vain siksi että joku sanoo niin, ollaan metsässä. Jos on miettinyt ja pohtinut asioita, ja sen jälkeen päätyy omaan lopputulokseen, se on hienoa. Ja siinä vaiheessa voi oikeasti sanoa uskovansa. Mihin tahansa sitten uskookin. Pääasia että se usko on tullut todeksi omien pohdintojen kautta, ei sen mukaan mitä joku jossain on joskus sanonut.

Mun puolesta ihan jokainen saa uskoa mihin haluaa. Mutta siinä vaiheessa kun se usko on sitä, että nähdään oma totuus ainoana oikeana ilman että vaivaudutaan edes miettimään toisen näkökantaa, ollaan jokseenkin hukassa. Ja siitä jos mistä on lähimmäisen rakkaus kaukana.

Mä uskon siihen, että oma käyttäytymimen ja oma ajatusmaailma, oma olemus on parasta "uskoa", ei väkisin tuputtaminen ja ulkoaopeteltujen säkeiden lausuminen ilman ymmärrystä siitä mitä sanoo.

Mutta ihan miten vain B) Peace, kaikille B) ;)

Ja vielä, en yleistä. Mutta tällä ja eräällä toisella palstalla aina välillä tulee näitä samankaltaisia aloituksia kuin täällä. Ne aina päättyy samaan; "kun ette kerran usko mua ettekä tee kuten sanon, niin siitäs saatte, helvettiin päädytte."
Ehkä tämä aloitus oli poikkeus, eikä tarina pääty tähän.
Olen yrittänyt pitkän aikaa saada vastauksia aiemmin jo esittämiini kysymyksiin, mutta en ole niitä koskaan saanut. Ne on just ne kysymykset, jotka muunmuassa saa mut epäilemaan kristinuskoa tai jotain sen haaraa. Liikaa ristiriitaisuuksia, joita kukaan ei osaa minulle selittää muuten kuin lukemalla suoraan raamatusta jotain säkeitä. Ei yhtäkään oikeasti pohdittua vastausta.
Mutta hienoahan on se, että jokainen uskoo omalla tavallaan. Ainoa, mitä karsastan on se, että jos joku ei usko "minun tavallani" on automaattisesti huono ja tuomittu. Voiko yksikään ihminen oikeasti niin todeta? Ei voi.

Ja vielä, en yleistä. Mutta tällä ja eräällä toisella palstalla aina välillä tulee näitä samankaltaisia aloituksia kuin täällä. Ne aina päättyy samaan; "kun ette kerran usko mua ettekä tee kuten sanon, niin siitäs saatte, helvettiin päädytte."
Ehkä tämä aloitus oli poikkeus, eikä tarina pääty tähän.
Olen yrittänyt pitkän aikaa saada vastauksia aiemmin jo esittämiini kysymyksiin, mutta en ole niitä koskaan saanut. Ne on just ne kysymykset, jotka muunmuassa saa mut epäilemaan kristinuskoa tai jotain sen haaraa. Liikaa ristiriitaisuuksia, joita kukaan ei osaa minulle selittää muuten kuin lukemalla suoraan raamatusta jotain säkeitä. Ei yhtäkään oikeasti pohdittua vastausta.
Mutta hienoahan on se, että jokainen uskoo omalla tavallaan. Ainoa, mitä karsastan on se, että jos joku ei usko "minun tavallani" on automaattisesti huono ja tuomittu. Voiko yksikään ihminen oikeasti niin todeta? Ei voi.

Koitin vastata sinun kysymykseesi, auttoiko se lainkaan? Heidi, mielenkiintoiset sivut!

Yhteistyössä