Vuorotyötä tekevät, minkäikäisen lapsen olette jättäneet hyvällä omallatunnolla yksin töiden ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras vaan"

Vieras
Olen pikkukoululaisen yh-äiti. Tällä hetkellä teen pelkkää arkiaamu, mutta todennäköisesti jossain vaiheessa joudun taas tekemään vuorotyötä. Minkäikäisen lapsen olette voineet hyvällä omallatunnolla jättää yksin ilta- ja viikonloppuvuorojen ajaksi?

Mä en osaa tohon vastata, mutta itse mietin vuorotyötä (lähinnä vain aamuja) tekevänä yh-äitinä sitä kuinka teen lapsen koulun aloituksen kanssa, pärjääkö yksin koulumatkat? Meillä täällä ei ole aamuhoitoa, eikä ole sukulaisia lähellä. Mietinkin sitä että onko mun pakko lopettaa työt jotta pieni koululainen pääsee kouluun turvallisesti, pärjääkö yksin kotona reilun parin tunnin ajan aamusta?? Varmasti jo toisella luokalla sitten onnistuu koulumatkat ja kotona aamuisin yksin oleminenkin, mutta se eka vuosi..

Meillä aamut sujuu ihan mukavasti :). Mä lähden kotoa jo kuuden jälkeen. Lapsukainen on ekasta lähtien lähtenyt kouluun aamuisin yksin. Kello herättää kun pitää herätä ja kun pitää lähteä kouluun. Aamupala, vaatteet ja kaikki muu on katsottu illalla yhdessä valmiiksi. Koulumatka on onneksi lyhyt ja turvallinen.

Ja minä täällä pähkäilen että voisko tuo ekapottu tulla yksin kotiin koulusta, itse kuitenkin jo heti kolmen jälkeen kotona..ja ysiksi mennään aamulla yhdessä. Mutta sanoisin että riippuu lapsesta, miten omatoiminen on jne. Yhdessä kun käy huolella läpi kodin turva-asiat, mitä saa/ei saa tehdä, hätänumerot ja miten toimitaan, kenelle soitetaan, naapuriapu, ruoan lämmitys mikrossa ym. Kyllähän tuota ennen vanhaankin on toimittu vaikka ja missä olosuhteissa tuohon ikään :)

Yhteistyössä