Historia toistaa itseään, olen taas yksin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti kolmelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti kolmelle"

Vieras
Olin siinä uskossa, että mies oikeasti haluaa perheen meidän kanssa. Hän siis tuli elämäämme, jossa minä elin kahden lapsen sekä koiran kanssa tasapainoista yh-arkea. Heti suhteen alussa mies alkoi puhumaan miten hänellä on suuri halu saada oma lapsi. Hänen esikoisensa menehtyi vauvana, eikä koskaan päässyt sairaalasta kotiin. Hänellä oli takana myös monta yritystä usean naisen kanssa saada lapsi, mutta ne olivat aina päättyneet keskenmenoihin. Hän tuli hyvin toimeen minun lasteni kanssa, vaikka jouduimme alkuun käymään ison taistelun perheen arvoista, kun hän sinkkuna oli tottunut tapaamaan ystäviään aina kaljatuopposen äärellä ja emme voineet tehdä suunnitelmia ilman huomioimatta lapsia. Mies näytti sopeutuvan elämään lasten ehdoilla ja oppi suunnittelemaan elämäämme. Teimme aikuisten juttuja silloin, kun saimme lapseni heidän isälleen tai isovanhemmille hoitoon. Juokseminen yksin baareissa väheni ja pitkäksi aikaa loppui ihan kokonaan, koska siihen oli omat syyt ja paljastan vain sen verran, että luottamus miehen "oman ajan" vietosta ei ollut täydellistä, vaan salassa oli tehty tapaamisia naisien kanssa ja kotona näistä ei kuitenkaan kerrottu ja mies jäi tyhmyydellään kiinni näistä. Mies ei kuitenkaan ollut pettänyt, joten en pitänyt asiaa ylitsepääsemättömänä, vaikka tapahtumat söivätkin luottamusta.
Aloin odottamaan yhteistä lastamme ja aluksi olimme hyvin onnellisia asiasta yhdessä. Tietysti minullekin iski valtava pelko siitä, pysyykö pieni matkassa ja syntyykö hän terveenä. Ajatukset ovat jokaiselle normaaleja, mutta itselläni tuota pelkoa varjosti lisää miehen monet pettymykset. Halu toteuttaa hänen haaveensa oli niin suuri, minä rakastin sitä ihmistä niin valtavasti.
Vaikeudet alkoivat raskauden myötä, mies todennäköisesti pelkäsi niin paljon menetystä ja hänen käytöksensä johti siihen, että jo ennen raskautta osittain menetetty luottamus alkoi rakoilla lisää. Jouduin miettimään, että haluaako mies oikeasti olla meidän kaikkien kanssa vai esittikö hän vain ennen raskautta haluavansa ehjän ja rakastavan perheen meidän kanssa. Kysyin monesti sitä mieheltä raskauden aikana. Miehen kohtelu minua kohtaan sulki minut oman kuoreni sisään. En kyennyt osoittamaan lukuisten pettymysten jälkeen tunteitani hänelle. Hän purki kihlauksemme kaksi kertaa raskauden aikana ja ilmoitti ettei tule olemaan lapsemme elämässä mukana. Murruin siis täysin kahdesti. Mies kuitenkin aina katui syvästi tekoaan ja sanoi haluavansa elää perheenä meidän kanssa ja kerran yksin perhettä pyörittäneenä annoin mahdollisuudet uudestaan. Monesti kyllä mietin, että mitä vikaa minussa on, kun aina minut hylätään, mutta jatkoimme silti aina uudestaan ilman riitojen kunnollista selvittelyä, koska kahdestaan emme siihen pystyneet. Tiesin, että olimme umpikujassa. Raskauden aikana hormoonitkin tekevät tepposia, mutta petyin mieheen suuresti, kun huomasin miten hän vaati minun suoriutuvan kaikista kotitöistä ja koiran ulkoilutuksesta siitä huolimatta, vaikka lääkäri määräsi minut kotiin sairaslomalle todella kipeän selän takia ja kehoitti kuuntelemaan kehoa. Laskettuunaikaan oli tuolloin vielä useita kuukausia aikaa. Selkä on ollut ongelmana jokaisessa raskaudessa ja itse tuota osasinkin odottaa, että raskasta fyysistä työtäni en pysty tekemään loppuun asti. Itkin välillä, kun liikkuminen oli niin vaikeaa ja mieheltä kuulin vain: " ei raskaus ole sairaus, enkä minä jaksa kaikkea tehdä, kun käyn töissä. Sinä vaan muuten makaat kaiket päivät ja nautit olostasi" ja toisinaan hyvin harvoin hän saattoi sanoa: "nyt lepäät ja nautit olostasi, minä voin tehdä sitten kun tulen töistä" jos päivän mittaan kyseli vointiani. Petyin mieheen entistä enemmän, oletin hänen arvostavan sitä, että kannoin yhteistä lastamme sisälläni. Olin täyttämässä hänen suurinta toivettaan. Tuo kaikki laittoi minut miettimaan, että halusiko mies minulta vain lapsen? Mutta mies vakuutti haluavansa meidät kaikki.
Lapsi syntyi ja mies oli kaikesta yli hysteerinen, minkä toisaalta ymmärtää menetyksien takia. Miehen meno kenkä alkoi jälleen vipattamaan ja petyin jälleen lisää. Lapsi vei meitä yhä kauemmaksi toisistamme. Tiesin, että solmut olisi pakko saada aukeamaan ja muutaman kerran olin stempannut itseni nostamaan kissan pöydälle, mutta miehellä oli aina jotain muuta menoa ja petyin jälleen.
Lapsemme oli päivää vaille kuukauden ikäinen, kun kodissa tapahtui jotain mitä en koskaan uskonut tapahtuvan, vaikka miehellä oli ajoittain tapana heitellä riitojen yheydessä tavaroita. Jäin siis samannaisena päivänä jälleen yksin lasten kanssa. Kaikki oli yhtä suurta shokkia, vaikka sainkin pidettyä itseni rauhallisena. Olin jälleen jäänyt yksin pienen vauvan kanssa. Historia toisti itseään. Osittain syytin itseäni, vaikka tiedän epäonnistumiseen tarvittavan myös sitä toista. Tiedän pärjääväni, koska olen kokenut saman aikaisemmin, mutta pelkään romahtavani jossain vaiheessa juuri sen takia, että olen taas yksin. Muutama viikko tässä ollaan nyt menty ja mies on satunnaisesti käynyt täällä. Omat tunteet miestä kohtaan ovat ristiriitaiset. Välillä tässä välit tulehtuivat niin pahaksi, että satutimme toisimme vain lisää. Isommat lapset kaipaavat häntä ja lohdutan heitä parhaani mukaan. Tukea olen saanut ystäviltä ja olen puhunut onneksi suhteemme vaikeuksista heille jo aikaisemminkin. Sain viime viikolla vihdoin soitettua neuvolaan ja terveydenhoitaja oli myös aika järkyttynyt, koska en juurikaan siellä vaikeuksista ole puhunut mitä kohtasin raskausaikana ja hän tiesi mitä olin kokenut aikaisemmin. Hän kehoitti soittamaan perheneuvolaan, jonne menen keskustelemaan ensi viikolla. Voimme mennä sinne myös yhdessä keskustelemaan, josko solmumme aukeaisivat ja joskus voisimme elää vielä yhdessä. Tie tulee olemaan kivinen ja töitä joudumme tekemään joka tapauksessa oli ratkaisu sitten mikä tahansa. Sosiaaliviranomaiset ovat myös kuvioissa, koska perheneuvola joutui tekemään miehestä lastensuojeluilmoituksen.
Nyt toivonkin suuresti saada vastauksen kysymykseeni: Halusi mies vain lapsen?

tldr3.jpg

Mutta jaksuja ja toivotaan, että asiasi paranevat.

olemmekohan tapaileet samaa miestä..niin samalta tuo kaikki kuullostaa.itse pääsin onneksi irti ja elän nyt onnellisena.olisi varmaan henki mennyt jos en olisi tajunnut lähteä.

[QUOTE="Äiti kolmelle";22741387]Olin siinä uskossa, että mies oikeasti haluaa perheen meidän kanssa. P

etyin mieheen entistä enemmän, oletin hänen arvostavan sitä, että kannoin yhteistä lastamme sisälläni. Olin täyttämässä hänen suurinta toivettaan. [/QUOTE]

Olit siinä uskossa ja oletit. Ensi kerralla kannattaa ottaa kunnolla selvää eikä perustaa elämää olettamukselle ja luuloille.

Ja haloo, hänen toivettaan täyttämässä?! Sen pitäisi olla sinunkin toiveesi, yhteinen toive. Oikeasti, eikä vain oletettavasti.

Älä elä harhoissa ja kuvitelmissa. Puhu, selvitä asioita, keskustele, elä ja katso. Lakkaa kuvittelemasta.

tapaako mies lasta tai haluaako lapsen huoltajuuden itselleen? jos ois lapsen vaan halunnu ni eiköhän taistelis lapsesta. vai halusiko vaan todistaa itelleen et pystyy elävän jälkeläisen saamaan. vai onko kaikki vaan sairasta valhetta :| hyvin epäilyttävältä tapaukselta kyllä vaikuttaa et sinuna hankkiutuisin eroon.

[QUOTE="vieras";22741601]Olit siinä uskossa ja oletit. Ensi kerralla kannattaa ottaa kunnolla selvää eikä perustaa elämää olettamukselle ja luuloille.

Ja haloo, hänen toivettaan täyttämässä?! Sen pitäisi olla sinunkin toiveesi, yhteinen toive. Oikeasti, eikä vain oletettavasti.

Älä elä harhoissa ja kuvitelmissa. Puhu, selvitä asioita, keskustele, elä ja katso. Lakkaa kuvittelemasta.[/QUOTE]

Tietysti itsekin lapsen halusin ja taistelen lapsen puolesta verisesti mikäli tarvetta tulisi. Kyllä tässä kuvitelmat on aika kaukana ja puhuminen käynnissä.

tapaako mies lasta tai haluaako lapsen huoltajuuden itselleen? jos ois lapsen vaan halunnu ni eiköhän taistelis lapsesta. vai halusiko vaan todistaa itelleen et pystyy elävän jälkeläisen saamaan. vai onko kaikki vaan sairasta valhetta :| hyvin epäilyttävältä tapaukselta kyllä vaikuttaa et sinuna hankkiutuisin eroon.

kyllä hän ensimmäisenä päivä kotiin tullessamme sairaalasta ilmoitti, että en tule lasta itselleni saamaan ja hän vie sen minulta. Siinä ei kuitenkaan tule onnistumaan, vaikka hullua se ilmeisesti koitti minusta tehdäkin.

Voi kuinka surullinen tarina. Ex-miehelläsi on oma elämäntilanne todella sekaisin. Tietysti on harmillista, että hän sotki sinut siihen ja vieläpä saitte lapsen (mikä kyllä oikeastaan on aika ihana asia sinänsä). Tämä lähinnä sen takia, että vaikka teille nyt ero tulisikin, niin lapsi yhdistää teitä lopun ikäänne.

Tekstiisi perustuen, en usko että parisuhteesta tulee yhtään mitään, ennenkuin mies on selvittänyt elämänsä. Parisuhdeterapaankaan ei välttämättä kannata mennä, ennenkuin hän on käynyt oman terapiansa. Noin sekavan elämäntilanteen selvittelyyn yleensä menee vuosia ja siihen vaaditaan myös se, että itse tajuaa ja haluaa muuttaa elämäänsä. Yleensä lapsi viimeistään tekee tuon, mutta tuttavan lapsen isäkin oikeastaan paheni lapsen synnyttyä ja lapsi siitä enitsen sen jälkeen kärsii.

Itse kävin aikanaan 3-vuotisen terapian ja vasta sen jälkeen tuli semmoinen olo, että vois äidiksi ruveta. Elämä oli (lapsuuden traumoista johtuen) tosi sekavassa tilanteessa ja sähläsin myös usean vuoden vähän samankaltaisen miehen (kuin omasi) kanssa. Onneksi pääsin eroon hänestä (ja tein abortin mikä ei nyt tuntunut niin onnekkaalta).

Menneeseen ei nyt enää voi vaikuttaa, mutta nykyhetki ja tulevaisuus on sinun kädessäsi. Pidä huolta itsestäsi, lapsistasi ja tuoreesta tulokkaasta (häntä joudut todennäköisesti suojelemaan isältään paljonkin tulevaisuudessa). Neuvolasta saat apua, minulle voit laittaa privaa (käyn aika harvoin mutta voin yrittää vastata) jos kaipaat lisäkommentteja.

Oikein hyvää Joulun jatkoa ja tulevaa vuotta ihanan uuden pienokaisen kanssa:)

[QUOTE="Äiti kolmelle";22741730]Tietysti itsekin lapsen halusin ja taistelen lapsen puolesta verisesti mikäli tarvetta tulisi. Kyllä tässä kuvitelmat on aika kaukana ja puhuminen käynnissä.[/QUOTE]

Puhuminen käynnissä? Se pitäisi hoitaa jo ennen lapsen alullepanoa.

Ja jos mies on todellakin käyttäytynyt noin epäilyttävästi kuin kerroit, miten uskalsit hankkiutua hänen kanssaan raskaaksi?

Yhteistyössä