Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Tervehdys!

Miten Ulpiksella meni tapaaminen miehen kanssa? Toivottavasti saatte asiat järjestymään parhain päin! Voimia! :hug:

Entäs miten Annuli jaksaa? On hirveää olla kipeä kun ei tiedä mistä kivut johtuu. Ja vaikka kuinka vakuutettais että vauvalla on kaikki hyvin, silti pelkää koko ajan pikkuisen puolesta.

Voi Raitiksen sokereita! Ikävää jos joutuu insuliinikuurille! Onko korkeat sokerit aiheuttanut sulle jotain oireita?

Minusta on tullut tämän raskauden myötä entistäkin huono muistisempi enkä taaskaan muista mitä muuta piti kommentoida. :headwall:

Ootteko jo ostanut vaunut? Mihin vaunuihin päädyitte? Käytiin tänään katsomassa vaunuja miehen kanssa ja vaihtoehtoja tuntuu olevan niin paljon etten yhtään tiedä mitä tahtoisin. Meni pää ihan pyörälle kun kahdessa liikkeessä käytiin.

(.) Rankka kahden viikon työpätkä takana ja nyt ollaan onnellisesti lomalla :) Supistelua on ollut jonkin verran lähes päivittäin. Supistukset ei oo kipeitä mutta silti vähän pelottaa et mistähän ne johtuu. :|

Huomenna olis suunnitelmissa lähteä kesälomareissulle eteläsuomeen. Pakataan aamulla kamat kassiin ja lähdetään ajelemaan kohti etelää. Sitten kaivataan matkailuvinkkejä eli helsinkiläisiltä ja tamperelaisilta kuulisin mielelläni vinkkejä hyvistä äitiys- ja vauvantarvike kaupoista! Helsingissä on kuulemma jossain käytettyjen lastenvaatteiden kauppakin? Tampere on mulle ihan outo kaupunki, mielenkiintoista käydä tutustumassa siihenkin. Taitaa kesäloman shoppailut keskittyä aikalailla vauvaan liittyviin juttuihin :)

Aurinkoista viikkoa kaikille!

Tiiti 22+2
 
Heippa!
Kuunkulta, hieno homma että kohdunsuun tilanne edelleen samoissa. Milloin sulla olikaan seuraava kontrolli? Syömisten kanssa olen vähän samanlainen kanssasi, ehkä siis vähän liiankin tarkka. Mansikat tulee aina pestyä ennen syömistä ja välttelen oikeastaan kaikenlaisia yrttejä ( ei ole hajuakaan mitkä niistä varsinaisesti pahaksi), vaikka tuskin mitkään niistä pieninä määrinä vaikuttaa negatiivisesti. Neuvolan välttettäviälistaa noudatan myöskin orjallisesti. Toisaaltaan nyt tämän kipuepisodin aikana minulta kysyi useampi lääkäri syömisistä, etten ole syönyt homejuustoa tms. Eli kyllä se riski ihan todellinen on. Itse ehdin tosissaan pelästyä, että josko listerian jostain olen saanut, mutta myöhemmin selvisi kyseisen testin olevan onneksi negatiivinen.

Kiitos kysymästä, mun vointi on ehkä hieman parempi. Veto on edelleen täysin pois, en jaksa tehdä juuri mitään, mutta kivut pikkaisen helpommat. Tiiti, sulla on myöskin kyllä "hyvät" kokemukset kivuista, onneksi sait niihin lopulta helpotuksen. Olet ilmeisesti ainakin voinut melko hyvin nyt niiden osalta? Helsingissä muuten kannattaa käydä ainakin tutustumassa Bebes-nimiseen äitiysvaateliikkeeseen, joka on Kampin ostoskeskuksessa muistaakseni toka vikassa kerroksessa. Siinä vieressä taitaa olla myös useampi lastentarvikeliike(tähän puoleen en ole tutustunut vielä itse yhtään). Kampissa, oliskos Lapinlahdenkadulla, on myös toinen pieni äitiysvaateliike Belua. Ja Stockmannillahan on lastentarvikeosasto, sielläkin on vähän äitiysvaatteita. Ostin sieltä Mamaliciousin farkut muistaakseni 25 eurolla. Muita ei tule nyt mieleen, vaikka kyllähän niitä varmasti löytyy vaikka kuinka. =) Hauskaa reissua teille!

Kylläpäs muuten olisi kiva tuo Kuunkullan syömistilanne, olen ihan kade. :D Oliskohan sun aineenvaihdunta jotenkin kiihtynyt huomattavasti raskauden aikana? Kaikillahan se vähän kiihtyy, mutta sulla erityisemmin. Itsellä paino on noussut ihan ok raskauden aikana(n.2kg), mutta kun sitä tuli tosiaan hoitojen aikana kerättyä useampi kilo. No ne kilot ehtii joskus tiputella, enkä ihan kamalasti asiasta stressaa. Joskus iskee lievä ulkonäkökriisi, mutta menee melko nopeasti ohi.

Mukavaa päivää kaikille!
 
hei taas, B)

No niin olen nyt sitten läpäissyt tutkinnon näyttö tutkinnon ja paperit plakkarissa. Paripäivää metsässä eräilemässä ja ihana päästä nukkumaan omaan sänkyyn, oikein patjalle. Viime yö tuli nukuttua metsässä liian ohkaisella makuupussilla ja oli vähän vilpoinen yö. Näköjään näin raskaana paleltaa helpommin niin kun hikoiluttaakin. Viuhti tais tykätä metsässä olosta, tai vihasi sitä koska oli todella aktiivinen koko reissun ajan. Masua sai raapia koko ajan ja tunsi kun pikkunen pöyri ja viuhtoi menemään masussa.

Mä olen yrittänyt noudattaa ei kiellettyjen listaa mut joskus on pakko sitä vuohenjuustoa saada :p
Kiloja mulla on tullut 4 mut tais lähtee tuolla reissulla varmaan pari poiskin jo. 25kg:n rinkka selässää kuluttaa hyvin.

jaa mitäs muuta piti..... hitto tää mun muisti on järkky. Ei enään oikeesti mene mikään jakeluun eikä muista mitään.
Vaunuista olen päässyt jo kolmeen vaihtoehtoon, cassena, hartana tai brio

toivotaan että annulin kivut katoaa, kuunkullan kohdunsuun tilanne paranee, raitiksen sokerit talttuu, ulpis saa asiat selvitettyä miehensä kanssa ja muut keillä oli joitain harmeja selviää niistä pikaisesti. Itse nyt painun mahani viereen päikkäreille.

tiltalitti ja viuhti 19+1
niin ja 8 pvä on 4d...diu diu
 
Minä kans yrittänyt noudattaa listaa parhaani mukaan. Vadelmia ja viinimarjoja olen kyllä napsinut puskista pesemättäkin. Väilillä taidan panikoida vähän turhaankin :ashamed: niin ja suklaa uppoo nykyisin täälläkin :D
Tiiti: kyselit Tampereen ostospaikkoja niin lielahdessa on ainakin muksutalli ja kalevassa on myös joku vauvatalo ja sitten löytyy Lempäälän Ideaparkista muutamia liikkeitä.
Hienoa, että Kuunkulta sai hyviä uutisia!

Tänään oli neuvola ja pääsin mukaan Nelli-tutkimukseen (diapetes tutkimus). Ihan mukava neuvolan täti oli ja paljon sai materiaalia mukaan.

ja nyt nauttimaan luumu pilttiä C.S.I:n kera

Ronttuli ja pikkunen 10
 
Ihana että Kuunkullan tilanne on pysynyt entisellään! Tsemppiä lepäilyyn! Makaaminen voi pidemmän päälle käydä rankaksi, mutta kyllä sitä jaksaa maata kun tietää minkä vuoksi makaa. =) Minunkin pitäis varmaan hommata tuota magnesiumia jos ne helpottaa supistuksia.

Kiva että Annulinkin kivut helpottaa! Toivottavasti katoavat kokonaan! Mulla jäi kivut leikkauspöydälle ja vihdoinkin olen lähes niinkuin normaali raskaana oleva :) Kunto vain ehti liki neljän kuukauden makoilun aikana laskea ihan pohja lukemiin joten mitään kovin rankkaa ei jaksa tehdä. Mutta kyllä sitä nyt taas osaa arvostaa sitä että saa olla terve ja pääsee liikkeelle!

Mieki olen pyrkinyt välttämään kiellettyjä ruokia. Muutaman kerran on käyny vahinko ja oon syöny jotain kiellettyäkin esim. söin mansikoita pesemättä ja ruohosipulin suoraan maasta.

Kiitos annuli ja ronttuli vinkeistä! Ihanaa päästä lomalle ja katselemaan uusia paikkoja.
 
"Huomenta" kaikille... nää viimeiset lomapäivät pitää tietysti käyttää siihen että voi nukkua aamulla piiiiiitkäään ;)

Ruoista... Aika pitkälle olen yrittänyt noudattaa niitä suosituksia. Ei ole kyllä ollut kovin hankalaa, kun oon normaalistikin niin nirso etten syö suurinta osaa listan "herkuista" :D. Fetajuustoa ja mozzarellaa on mennyt pastoroituna, ja pastoroimatta sellaisten ruokien mukana joissa se on ollut hyvin kypsennettynä. Näitä viestejä lukiessä tajusin, että mansikat tuli kyllä syötyä ihan pesemättä. Eipä käynyt mielessäkään että olisihan nekin ollut syytä pesaista :x

Ruoan terveellisyyden kanssa onkin sitten ollut niin ja näin... Roskaruoka maistuu vähän liiankin hyvin, ja mitä tulisempi sen parempi. Tuoreita vihanneksia ja hedelmiä on kyllä tehnyt mieli tavallista enemmän. Ehkäpä se tasapainottaa edes vähän... Paino on kyllä noussut myös ihan reilusti: ~61kg ennen, ja nyt viikoilla 25+1 näytti vaaka jo 67.7kg :whistle:

Hienoa että sait jo parempia uutisia, Kuunkulta :). Meillä on se 4D varattuna ens keskiviikolle eli rv 26+0. Kertoilen sitten tarkemmin minkälainen kokemus se oli. Oonkin odottanut sitä jo koko kesän, meillä kun ei tosiaan sitä rakenneultraa ollut ollenkaan.

Tiiti: Käväistiin itekin viime viikolla lomareissulla ohimennen Helsingissä. Siellä Forumin 3. kerroksessa on tosiaan 3 mamma/lastenvaateliikettä vierekkäin. Sen verran pysähdyttiin siellä, että sai taas ihailla niitä ylisöpöjä pieniä vaatteita. Oulussakin on muuten yksi ihan lastentarvikkeisiin keskittynyt kirppis (http://www.pikku-liinu.fi/), mutten osaa tarkemmin sanoa minkälainen paikka tuo on, kun ei ole vielä tullut käytyä. Mukavaa reissua teille! :)

Onnittelut Tiltalittille papereista! Taitaa Viuhtistakin tulla aikamoinen eränkävijä, kun jo noin nuorena aloittaa =). Huh, 25kg rinkka ois kyllä multa jäänyt ensimmäiseen mutkaan...!

Kiva että Annulillakin on alkanut vihdoin kivut helpottaa :). Toivottavasti loppuvat pian kokonaan, ja pysyvätkin sitten poissa koko loppuraskauden. Ei ihme että veto on poissa. Tuntuu ettei tarvitse kauan joutua lepäilemään kun kunto laskee kohinalla. Mullakin kunto on päässyt luvattoman heikoksi, kun alkuraskauden pahoinvoinnin takia tuli vain löhöiltyä TV:n ääressä ihan liikaa, ja sen kyllä huomasi kun lomalla olisi pitänyt kävellä taas tavallista enemmän... jäi Vaasan asuntomessuillakin useammasta talosta yläkerrat näkemättä, kun ei yksinkertaisesti jaksanut enää kavuta portaita ees taas.

 
heips taas,
täällä väsy on iskenyt isolla lekalla. Eilen tuli nukuttua 3h päikkärit ja ajoissa nukkumaan. Aamusta asti väsytti kunnolla. Nyt alkaa taas luomia painamaan mut pakko mennä vielä töihin näin ruuan jälkeen.

kokeilin taas pitkästä aikaa kuin lämmin ruoka maistuu, no eipä houkuta vieläkään.
Ja kuka mainosti turkkari jäätelöä....sitä kyllä menee ja monta päivässä :p

hyviä vointeja kaikille
tiltalitti ja viuhti 19+3
 
Heippa kaikille!

Kylläpä täällä on ollut tapahtumaa viimeisen parin viikon aikana, kun olen ollut lomareissuilla. Välillä olen puhelimella lueskellut kuulumisia, mutta kommentoimaan sillä ei oikein pysty, kun on niin hidasta!

Kuunkulta, hienoa että tilanne ei ole ainakaan pahenemaan päin ja on hyvin hallinnassa. Ruskettumisesta ei täällä ole havaintoja, sillä en oikein jaksa maata auringossa vaan pysyttelen varjon alla. Tosin eilen alkoi rinta ja naama vähän punoittaa, kun aurinkorasva oli unohtunut :ashamed: .

Toivottavasti Annuli vihdoin tervehtyisi lopullisesti ja voisit koko loppuraskauden nauttia. Ei ihme että stressaa tuollainen tulehdus. Itse olen ihan stresseissä, vaikka mitään vastoinkäymisiä ei ole ollutkaan. Tosin ei ole ollut kontrolliakaan sitten np-ultran, mikä tässä aiheuttaakin huolta!

Ulpikselle toivon kovasti voimia miehen kanssa. Sitä helposti ajattelee, että pettämistä ei ikinä antaisi anteeksi, mutta tilanteet ovat kovin erilaisia, ja etenkin tässä tilanteessa kun on pieniä vauvoja tuloillaa, niin ei se ratkaisun teko ole eikä mielestäni pidäkään olla ihan niin mustavalkoista. Tärkeää on kuitenkin, että pystytte miehen kanssa avoimesti keskustelemaan ja että hänkin ymmärtää, että pienokaiset ovat nyt etusijalla.

Syömisistä; olimme Etelä-Euroopassa lomailemassa ja siellä rajoitteet vähän ahdisti, kun olimme hotelli- ja ravintolaruoan varassa. Tuoreita vihanneksia koitin kovasti vältellä toksoplasmoosin pelossa, mutta pari kertaa sorruin niihin, kun olivat lautasella vaikkapa lasagnen seurana. Nyt vähän kaduttaa ja taidan käydä otattamassa sen toksoplasmoosi-kokeen vielä ihan vain varmuuden ja mielen rauhan vuoksi, vaikka sitten yksityisellä. Reissussa tuli myös syötyä ihan liikaa ja varmaan tosi suolaista. Vatsa ainakin oli siellä puolet isompi kuin nyt, kun olen yrittänyt taas välttää liika-tankkaamista. Täällä myös jäätelö, suklaa ja roskaruoka, erityisesti pitsat maistuisivat koko ajan. Toisaalta nyt olen syönyt paljon myös kalaa ja tuoreita vihanneksia ja marjoja. Marjoja en ole kylläkään muistanut pestä, ovat olleet niin puhtaan näköisiä ja ei kai ne pahimmat bakteerit edes vedellä huuhtoudu..

Oma napaa sen verran, että rakenneultraan on vielä kolme viikkoa ja neuvolakäyntejäkin takana tasan yksi. Ja mitään kontrollia ei siis nyt ole ollut, mikä alkaa vähän ahdistamaan, kun liikkeitäkään en ainakaan varmasti vielä tunnista. Vatsa tuntuu myös kovin pieneltä, tuntuu ettei ole viimeiseen pariin viikkoon kasvanut yhtään ja siellä kun pitäisi kaksi kuitenkin olla :eek: . Soittelenkin jo neuvolaan sekä sairaalaan, että eikös näitä kaksosraskauksia tosiaan seurata tämän useammin, niin vastaus oli aika tylyhkö ei. Neuvolasta sanoi, että ota ens viikolla uudelleen yhteyttä, jos vielä kovasti mietityttää. Jos tämä mielen tilan ei kohta rauhotu, niin pakko kyllä päästä edes sydänääniä kuuntelemaan, tai sitten menen yksityiselle ja voisin samalla pyytää toksoplasmoosi-näytteen.

Ai niin, mistäs tuota turkkari-jäätelöä saa?

Tulen paremmalla ajalla kommentoimaan vielä lisää.
Voikaapa hyvin!

Enni ja nappulat 16+5.
 
Raitikselle tervehdys ja iiisot kiitokset, kun olit meidän pikkumiesten synnytyksessä mukana ja kerroit kuulimisia pikkusista :flower: :heart:
Pitkä matka vielä ennen kuin päästään kotiin, mutta pikkuhiljaa eteenpäin. Ja pikkumiehet voivat hyvin :heart:

jossuhh ja pikkumiehet, jotka synytivät rv 25+5
 
Oih!!! Mahtavaa kuulla, että pojat voivat hyvin! Uskomattoman mahtavaa, että niin pienet ovat niin sitkeitä!


Oletko sinä toipunut hyvin? Pojat varmaan ovat suurimman osan ajasta kaapissa mutta saako heitä jo kenguruhoitoon?

Mietin tuossa yhtenä päivänä kun oli hiljaista, että pitäiskö lähteä käymään tehon puolella kattomassa mutta jäi sitten tulematta. Oletko siellä päivittäin?

Nyt kun kerroit vauvoistasi täällä niin voinen kertoa muillekin, että oli meinaan likat hassua ja samalla niin liikuttavaa nähdä 25+5 viikkoiset vauvat kun itsellä oli 6pv nuorempi mahassa. Siis kun näki, että tuon kokoinen "mönkiäinen" meikäläisenkin mahassa köllöttelee..
 
Raitis: hyvin oon toipunut. Yllättävää että näinki nopeeta toivuttu kun miettii että maha on ollut auki :eek: hieman tietysti on arpi vielä arka.
Pallerot makoilee vielä kaapeissa...kenguruhoidossa ja sylissä ovat jo olleet. Ja vaippoja ja pesuja saadaan tehdä :heart: Kilon paino lähestyy molemmilla =)
Kyllä me päivittäin käydään poikia kattomassa.
Niin rakastunut olo kun näkee ja miettii, ketkä tuolla masussa potkiskeli ja ilmoitteli olemassa olostaan :heart: kovasti olisivat kyllä saaneet vielä mahassa asustella.

 
Moikka ja tervehdys lomalaiselta B) ! Olenkin ollut tässä parisen viikkoa nettipimennossa ja eilisestä lukien taas sivistyksen parissa. Tännekin onkin siinä ajassa tullut paljon tekstiä. Koitin kahlata sivuja läpi ja tässä muutama kommentti juttuihin, jotka jäi mieleen.

Soraya, Cattus, Ronttuli ja Ninajoh, lämpimät onnittelut teille kaikille plussasta ja tervetuloa tänne kirjoittelemaan myös minun puolestani. Mukavaa saada koko ajan uutta väkeä tänne!

Tiiti, sulle myös onnittelut tyttöuutisesta! Me toivon mukaan saamme tietää sukupuolen ensi viikolla, kun mennään loppuviikosta rakenneultraan. Sitä siis odotellessa.

Kuunkulta, onneksi tilanne näyttää sulla tasaantuneen aikaisemmasta. Mistä tuollainen kohdunsuun avautuminen tässä vaiheessa oikeastaan johtuu? Koitahan kuitenkin yrittää ottaa rauhallisesti, vaikka se toki onkin sanomattakin selvää.

Ulpis, sulle kans jaksamista miehesi kanssa kertomassasi tilanteessa. Tulehan kertomaan meille, kuinka loppujen lopuksi kävi. Toivottavasti saatte asiat ihan oikeasti selvitettyä miehesi kanssa. Eihän tuollainen soutaminen ja huopaaminen voi jatkua ikuisesti.

Miru, meilläkin on baden-baden. Piti tosiaan tänä vuonna ostaa uusi pehmuste, kun vanha oli jo niin kulahtanut. Sitä varmaan voisi käyttää kesän jälkeenkin sisätiloissa ;)

Enni, enpä usko, että noiden syömisten kanssa kannattaa yöuniaan menettää. Mä olen kans huomannut, että alan olla aika leväperäinen noiden kieltojen/rajoitusten suhteen. Suuhun tuntuu vaan eksyvän milloin mitäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että listerian tms. riski on todella pieni ja sekin, että vauva sen saisi vaikka itse saisikin. Itse en ainakaan tiedä ketään, kuka olisi koskaan esim. listeriaan sairastunut. Varovainen tietysti pitää olla, mutta liikaa ei mielestäni kannata stressata. Samaa mieltä on ollut myös neuvolan tätini.

Oma (.) täällä menossa nyt rv 20+4 eli puolenvälin paikkeilla ollaan. Niin se aika vaan tuntuu menevän. Kesäloman kunniaksi ekat liikkeet tuntuivat rv 18+5 niiden ollessa tuosta lähtien ihan päivittäisiä. Aluksi tuntemukset oli lähinnä isoja ylöspäin pyrkiviä ilmakuplia, mutta nyt on jo havaittavissa ihan potkujakin molemmissa kyljissä sekä keskellä vatsaa. Jotenkin ihanaa päästä tuntemaan jotakin elämää tuolla sisällä, kun sitä ennen on ollut niin hiljaista ja oireetonta. :heart:

Kati & Pablo rv 20 + 4
 
Huomenta kaikille!

Väsyttää...Mä olen nukkunut viime aikoina huonosti. Kohtu painaa jotain hermoa ja tulee kamala hermosärky jalkoihin, puutuuvat ja pistelevät ja ei siltä kivulta saa mitenkään nukuttua.
Hommasin sellaisseen ergonomisen raskaustyynyn. Kun pystyn nukkumaan vaan kyljellään, niin se tyyny tukee massua. Toisella puolella mulla on sellainen pitkulainen imetystyyny.

jossuhh, Saanko kysyä, miten pikkuisia vauvat oli syntyessään rv 25+5?
Ihana kuulla näitä selviytymistarinoita! :heart:

Tiiti, Mä tilasin vaunut netistä. Sellaisseet hartanin racerit. Jos haluut kattoo kuvaa, ni olin edelliseen pinoon linkittäny.

Annuli, tuota aineenvaihduntaa olen kanssa syyksi epäillyt, käy varmaan ihan ylikierroksilla. Normaalisti kyllä lihoisin tällä syömisellä. Voihan se olla, että ne kilot kertyy vielä tässä ihan viimemetreillä.

Mitäs vielä...olen ihan puoliunessa vielä, ettei aivot toimi kunnolla...
omaa (.) vielä sen verran, et nyt mulla on se seuraava kohdunsuun kontrolli vasta 3 viikon päästä, samalla otetaan se sokerirasituskoe. En kyllä vieläkään ymmärrä miten se sieltä sisältä on päässy aukeamaan, kun ei niitä kipeitä suppareita ole ollut. Gynekään ei mitään selvää syytä osannut sanoa. Vauvelin potkut on jo niin voimakkaita, että välillä ihan kipeetä tekee, varsinkin kun potkii mielellään tuonne alapäähän, auts!
Se on kyllä ihana seurata tuota myllerrystä mahassa, kun maha vaan heiluu puolelta toiselle.
Tunsin tässä yks päivä, kun vauva kääntyi, ja mulla oli just sopivasti käsi mahan päällä, niin selvästi tunsin vauvan pään...oli jännä tunne, kun yleensä tunnen vaan pienet jalat.

Kuunkulta ja poitsu 26 tasan
 
Jossuhh, onnittelut tupla pojista :flower: Ihana kuulla että noinkin aikasin maailmaan halunneet ovat selviytyneet.

Vaunuista mäkin alan kallistua hartaneihin tai cassenaan, pitää vielä katsella kuosit kohdalleen ja käydä testaamassa ne oikein kaupassa. Hartanit saa multa plussaa siitä että istuin on korkeammalla kuin cassenassa mutta cassena jousituksensa ja muutettavien eturenkaiden puolesta....voih tätä valinnan vaikeutta.

Turkinpippuri jäätelöä saa jäätelöautosta!! :p

Voih, ens viikolla kun alkaa ne asfalttihommat niin heti luvataan kylmää keliä...hrr taidan kaivaa toppatakin matkaan. Toivotaan että tää väsy kausi loppuis lyhyeen, nyt ollu hereillä tunnin ja alkaa jo väsyttään. Olen nyt ottanu jo ihan rauta valmistettakin varmuuden vuoksi et jos se siitä johtuis tää outo väsy. Mut pakko kai oikasta tuohon sohvalle hetkeksi |O

Ai niin,koskakohan tulee kutsu uudelleen siihen sokerirasitukseen kun kerran siinä nellissä olen mukana. Kiva niitä sit ruukailla mun aikatauluun. Onhan se mielenkiintoista kuin sokerit on muuttunut vai onko pysyny ennallaan. Makeeta on ny tullu syötyä....varsinkin turkkaria.

|O voih, pakko mennä koisaan hetkeksi

tiltalitti ja viuhti 19+4
 
Kuunkulta: A-poika oli 725g ja B 900g. B:llä paino tippui valohoidon takia, mutta nyt paino molemmilla 900g paremmalla puolella. 34cm oli pituutta...nyt 35cm =) ja tosiaan pari vk sitten syntyivät. sitkeitä pikkupoikia...mamman rakkaita :heart:
 
Huomenta päivää! :wave:

Jos nyt ehtis kirjoittaa ihan ajan kanssa..

Ihan ekana noihin ruokajuttuihin. Mä en oo pessyt mitään mansikoita tms mutta olen välttänyt niitä listalla olevia tuorejuustoja, kaloja jne. Aika rennosti siis. Tosi tarkkana oon kyllä käsienpesun kanssa. Pesen kädet muutenkin aina kotiintultuani mutta nykyään myös aina ennen kuin menen pissalle esim. yleisissä vessoissa, töissä tai kotonakin heti työpäivän jälkeen. Jotenkin inhottaa ajatus siitä, että kun pyyhkii alakertaa ja sitä kautta voisi saattaa jotain pöpöjä lähelle kohtua. Vaikka kohdunsuu onkin kiinni. Heh.. Ehkä ylivarovaisuutta mutta pysyypä mieli parempana kun ei tarvi miettiä.

Mä oon jo pariinkin kertaan kertonu vaunuista mutta meillä siis komerossa odottelee Teutoanian Mistral S:t. Nelipyöräiset mutta etupyörät on kääntyvät ja lukittavat. Heittoaisa löytyy ja muutenkin ihan laadukkaan oloiset ja meille sopivat.

Kävin aamusta Tammelantorilla ostamassa mansikoita, porkkanoita, leivonnaisia ja herneitä.. :p Siellä oli myös parisenkymmentä kirpparimyyjää ja "jokunen" vauvanvaatekin tarttui matkaan. Heitän pienen arvausleikin ilmaan.. Mitä mahtoi maksaa alla olevien kuvien kaikki vaatteet yhteensä? Siis kaikista kolmesta kuvasta, yhteensä 19 tuotetta.. ;)


Kengät ja "pehmokengät", välihaalari, kaks kokopukua ja lappuhaalarit. Kaikki erittäin hyväkuntoisia.


Vaaleanpunaiset potkarit ihan kuin uudet, samoin sammarit eikä Dalmishousuistakaan käyttö oikeastaan näy. Neljät sukat, joissa kaksissa normaalia pesunukkaa, Sukkahousuja pesty vähän useammin. Ihana pehmolakki!


Neljät retropotkarit!! Ihania ja täysin ehjiä.

Omaa napaa.. Musta tuntuu välillä etten tunne liikkeitä tarpeeksi.. :|
Siis tunnen potkuja monta kertaa päivässä, yleensä aina alas tai iltaisin ylöspäin ja navan vieressä (olisko nämä enempi tyyliä nyrkinisku.. ) . Muutaman kerran päivässä myös äkillisiä pissahätiä, jotka menee yhtä nopeasti ohi kun tulivatkin eli johtuvat varmaan neidin asennosta mutta sellaisia "nyt se kääntyy"-liikkeitä en tunne lainkaan.. En osaa yhtään sanoa miten päin vauva on. Villi veikkaus, että varpaat alaspäin. Tänään kuitenkin 27+1, että kai sitä jo enemmänkin pitäisi tuntea..

Nää sokerit on taas ihan kummallisia.. Sokerirasitus oli taas puhdas mutta kotiarvot menee aina ruuan jälkeen yli. Paastoarvot on matalia. Pissaa en tikuttele enää ollenkaan kun ei siitä ole mitään iloa.

Insuliineilla niitä sitten hoidetaan jos hoidetaan ja kotimittaukset teen sormenpäästä 4xpäivässä. Vähän alkaa olla reikäiset ja hellät jo kokoaikaisesta pistämisestä. Maanantaina taas neuvolaan asiaa puimaan. Kyllä siitä lähete lähtee vaikka rasitus olikin ok.

Painoa on tullut 8-8,5kg alkionsiirrosta, joten en sitä nyt liian pahana pidä. Maha kyllä tuntuu isolta ja parina päivänä olen huomannut, että se on jo vähän tiellä. =)

Hmm.. Nytkin neiti kuoputtelee tuonne rakon suuntaan, että hereillä on. Ja ei hän ainakaan kuuro ole koska on nyt jo monesti potkinut töissä kun vastasyntynyt vauva itkee vieressä. :heart: :heart:

Jaahas.. Mies lähti Ahvenistolle radalle ajamaan autolla, joten josko tämä lähtisi leikkaamaan nurmikkoa. Vähän turvallisemmalla mielellä voin kai olla kun se on autolla eikä moottoripyörällä niinkuin yleensä.

Ai niin.. Tilasin muuten NetAnttilasta pinnasängynpatjan + petarin. Hintaa oli 59,9e. Aika arvokkaan tuntunen (vai onko musta vaan tulossa nuuka..? ) mutta vaikutti myös laadukkaalta.
 
Eilen unohdin toivottaa tervetulleeksi uudet. Ihanaa kun tulee uusia odottajia mukaan!

Onnea Jossuhh:lle sitkeistä pikkumiehistä :heart: !

Kati, mä tosiaan oon nyt ottanut stressiä siitä toksoplasmoosista. En itse asiassa edes tiennyt että eteläisessä Euroopassa sen voi saada esim. tuoreista vihanneksista, ellen olis täältä palstalta lukenut. Olisin siis luultavasti ihan huolettomasti syönyt matkallakin salaatteja ym., mutta minkäs teet, tieto lisää tuskaa! Ihanaa varmaan, kun tuntee ne potkut. Mä ehkä tunsin pienen liikkeen tuolla alavatsalla yhtenä iltana, mutta sen koommin en oikein oo tuntenut mitään. Taitavat olla aika rauhallisia nää meidän nappulat. Tunsitko liikkeet silloin alkuun maatessa, vai miten ne parhaiten voisi tunnistaa?

Kuunkulta ja Tiltalitti, mua väsyttää kanssa ja oon nukkunut nyt aika heikosti, kun on ollut kuuma ja ristiselkä on aina alkuun kipeä, kun menen pitkäkseen. Mun täytyy varmaan hankkia myös joku tukityyny.

Raitis, mulla ei oo tuntumaa, mitä lastenvaatteet maksaa kirpparilla, mutta oisko toi setti ollut jotain 10 euron paikkeilla?

Voisko joku kertoa, miltä ne supparit ja harjoitussupparit oikein tuntuu? Ja missä vaiheessa on sitten syytä huolestua jos sellaisia rupee tuntumaan tässä alkuvaiheessa?
 
Enni, mä tunsin ekat liikkeet juuri iltasella nukkumaan mennessä, kun makasin sängyssä selälleen. Nykyään on jotenkin aina "hauskaa" mennä nukkumaan, kun sitä oikein odottaa, mitä tänä iltana tuntuu. Päivisin en juuri liikkeessä ollessani liikkeitä tunne, mutta sitten kun käy maate, alkaa potkut tuntua.
 
noista ruokajutuista sen verran, että käväistiin ukon kanssa tuossa maanantaina syömässä Subwayssa, söin paahtopaisti, kinkku,kalkkunan juustolla grillattuna ja mitä minä tänään kuulinkaan... paikalta oli torstaina viety ambulanssilla kaksi henkilöä ruokamyrkytyksen kourissa. Nyt mietityttää pitäiskö tässä huolestua kunnolla :|
 
ihan suomessa täällä Tampereen kupeessa. Ilmeisesti olivat shoppaileet kauppakeskuksessa sen jälkeen ja sitten vietiin kuulemma lujaa. Tays on lähettänyt sinne jo terveystarkastajat käymään tutkimassa asiaa.
En tiedä vauhkoonko turhaan, mutta välillä panikoin ehkä liikaakin toksosta ja listeriasta. Mietin et pitäskö tässä joku tarkistus tehä.
 
Onkohan taas huhuja ja subwayn mustamaalaamista....ruokamyrkytys yleensa ei iske ihan noin akkia. Taitaa olla jostakin muusta kysymys. Ois varmaan ollu lehdessakin....
Mutta suomessahan on ollut tosi paljon epidemioita ympari maata, eli ei kannata ulkomailla niin pelata syomisia, kylla siella kotimaassa on ihan riittamiin kaikenlaista. Nykyaan vedessa ongelmia taman tasta, koululaiset ja paivakotilaiset sairastuu kun keittiot yhtenaistettiin jne, huh!

Olen muuten syonyt ihan fetajuustoa, katkarapusulatejuustoa tuubista, salaatteja, vihanneksia ja ihan kaikkea paitsi en maksaa, ja siis taalla kreikassa. Ei sita voi oikein syomattakaan olla :D
Taitaa nykyaan helpommin suomessa sairastua kuin ulkomailla. Liian steriilikin on pahasta.

 
Huomenta!

Nyt sain hyvin nukuttua, ei vaivannut hermosäryt ollenkaan. Kai se sitten riippuu siitäkin, missä asennossa vauva milloinkin on, että painaako jotain hermoa.

Hassua...meidän vauva ei tykkää yhtään imurin äänestä. :) Joka kerta kun imuri lähtee käyntiin, niin saa kamalan sätkykohtauksen...pelkää sitä ääntä :eek:
Tää alkoi silloin, kun vauva alkoi hyvin kuulemaan ja imuroin. Pikkuinen oli varmaan sikeässä unessa ja imuri säikäytti hereille. Alkoi niin kovasti sätkimään, et ajattelin et kohta se tulee ulos, oli pakko lopettaa imurointi ja rauhoitella vauvaa. Tästä on nyt jäänyt varmaan joku "trauma" vauvalle, et on yhdistänyt imurinäänen epämiellyttäviin ääniin. Nyt mä en ole pystynyt imuroimaan, kun olen vaan makoillut. Mutta aina kun mies imuroi, niin alkaa sätkiminen mahassa. Pelkääköhän vauva imurin ääntä sitten masun ulkopuolellakin? :/

Raitis, ihania löytöjä olet tehnyt. Mulla ei ole kanssa tuntumaa kirpparin hintoihin, kun meilläpäin ei ole mitään kirppiksiä. 19 tuotetta... Oisitko 20 ? maksanut?

Hui kuulostaa kamalalta tuo ruokamyrkytys juttu! :eek: Toisaalta uskon kyllä, että ruokamyrkytys voi alkaa nopeastikin, jos ruoka on oikein pilaantunutta. Kyllä mulla ainakin joskus nuorempana, kun söin spagettikastiketta, joka oli pilaantunut...alkoi heti se laattaaminen. Onhan siinä aina riski, kun syö ravintolassa ( ihan missä vaan), että saa ruokamyrkytyksen. Ikinä ei tiedä kuka sen ruoan on valmistanut ja miten ja minkälaatuisia raaka-aineita on käytetty. Kotona kun ite laittaa ruoan, niin taatusti on oikein valmistettu ja säilytetty, mut ravintoloista ei voi mennä takuuseen, vaikka ois mitkä hygieniasäännöt ja terveystarkastukset sun muut, et onko ruoka puhdasta.
Olen mä silti käynyt raskauden aikana ravintoloissa syömässä, mut aina on käväissyt pelko mielessä, et mitä uskaltaa tilata. Seisovista pöydistä mulla on muutenkin aina epäillyksiä, en mielellään syö muutenkaan niistä, kun ne ruoat seisoo siinä pöydässä ties miten kauan ja kaikki ihmiset hyörii niitten ympärillä. Täälläpäin ei ole tuota seisovapöytä-kulttuuria.
Suomessa lomaillessa käytiin yhdessä seisovassa pöydässä( ei subwayssa) ja se oli oikeesti tosi epäillyttävän näköistä...vähän ronkin sieltä täältä, mutta kyllä jäi lautaselle ruoat..kärpäset vaan lenteli pizzasta pizzaan.

ronttuli, ei sun varmaan tarvi huolestua...torstaina jos kävitte, niin ois se sairaus jo ilmottanu ittestään.
Listeriassahan tulee sitten kuumetta ja oksentelua ja ripulia ja kovia kipuja. Sen kyllä huomaa.
Tokso on siitä hankalampi, että voi mennä tavallisena flunssana, moni on sairastanu sen ihan tietämättään.
Kyllähän toi toksoplasmoosi testi kannatta muutenkin otatuttaa. Sitten tietää onko jo sairastanut sen, eikä tartte niin pelätä sitä. Mä otin sen meidän kissan takia ja olen siis tokso negatiivinen, eli varovainen täytyy olla.
 
Mä uskon kans, että ruokamyrkytys ja sen myötä oksentaminen voi tulla ihan välittömästi syötyään pilaantunutta ruokaa. Ei sen tartte kauaa kestää, kun alkaa laatta lentämään. Mulla omakohtaisia kokemuksia (lievästä?) ruokamyrkytyksestä kesken pizzan syömisen aikoinaan yhdessä ravintolassa. Kävinpä siinä kesken pizzan wc:ssä oksulla, niin kauhealta kuin se kuulostaakin. En silloin vielä tiennyt, että kyse oli ruokamyrkytyksestä, mutta sitä sen kuitenkin täytyi olla.

Ronttuli, olen kans varma, että jos sulle ruokamyrkytys olisi iskenyt, olisi oireet jo iskeneet kauan sitten. Joten varmaankin on turha huolehtia sen enempää.

Oma (.) täällä alkaa taas jonkinlainen väsymyskausi iskeä. Aamuisin on väsyttänyt kovasti, vaikka saisikin nukkua. Ja myös iltaisin sitä hyytyy klo 21-22 aikoihin. Niin, ja yksiä päikkäreitä unohtamatta... ;)
 

Yhteistyössä