voisko laittaa 3-vuotiaan korokkeelle istumaan autossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pieni lapsi tarvitsee tuen nimenomaan siksi, että pää on suhteessa suuri vartaloon ja retkahtaa holtittomasti kolaritilanteessa. Tällä ei ole auton vuosimallin tai turvallisuuden kanssa mitään tekemistä.

Suosittelen lämpimästi turvavyöistuinta, en laittaisi pelkälle korokkeelle. Meillä on Römer Kid Plus, on ollut helppokäyttöinen ja hyvä päänsuoja.

Selkänojallinen istuin alle 135 cm pitkälle lapselle. Just kysyttiin kun oltiin ostamassa istuinta 4.5v tytölle. Ideana on että niissä on niskatuki. Tietysti jos haluaa pelkän korokkeen niin.. mutta itse en laittaisi, mieluummin maksan turvallisuudesta sen muutaman kympin lisää :)

Meillä on tämä http://www.webmarket.fi/index.php?page=2&cid=141&id=141&c=141&pid=6072&flag=menu . Eli kyseessä on turvavyöistuin, joka käy 15-36 vuotiaalle. Älyttömän hyvä istuin ja 4-vuotias poikamme tykkää siinä istua, kun on isojen lasten istuin :)

En kyllä itse laittaisi lastani pelkälle korokkeelle muuta kuin poikkeustapauksessa :O Netti on täynnä törmäysvideoita joissa esitetään miten lapsi pääsee pelkällä korokkeella liuskahtamaan vöistä törmäystilanteessa. Turvavyön reitittäminen oikealle kohdalle on tosi tärkeää eikä se sais mennä esimerkiksi yhtään kaulan päälle!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikös se nyt ole ihan rahastusta jos joka vuosi pitää ostaa erilanen istuin, ensin vauvakaukalo sitten normaali istuin, sitten selkänojallinen koroke, ja sitten pelkkä koroke ym. :O
ja mihin ne sitten laittaa käytön jälkeen, hirveetä rahan tuhlausta tollanen

Ei se nyt ihan noin mene. Meillä poika siirtyi 8 kk iässä kaukalosta selkä menosuuntaan olevaan turvaistuimeen, jossa istui kunnes täytti 3 v. Sama istuin olisi mennyt pidempäänkin vielä kasvot menosuuntaan ja turvavyöistuimenakin, painoraja 25 kg eli joku 6 v.

Ja kun on aika siirtyä turvavyöistuimeen, kannattaa hankkia malli, josta saa selkänojan irti, jolloin istuin on tosi pitkäikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei se niin vaikeaa ole...:
eikös se nyt ole ihan rahastusta jos joka vuosi pitää ostaa erilanen istuin, ensin vauvakaukalo sitten normaali istuin, sitten selkänojallinen koroke, ja sitten pelkkä koroke ym. :O

Ei se nyt ihan noin mene. Meillä poika siirtyi 8 kk iässä kaukalosta selkä menosuuntaan olevaan turvaistuimeen, jossa istui kunnes täytti 3 v. Sama istuin olisi mennyt pidempäänkin vielä kasvot menosuuntaan ja turvavyöistuimenakin, painoraja 25 kg eli joku 6 v.

Ja kun on aika siirtyä turvavyöistuimeen, kannattaa hankkia malli, josta saa selkänojan irti, jolloin istuin on tosi pitkäikäinen.

Ei se selkänojan irtilähtö oo niin olennaista. Ku ostaa kunnon turvavyöistuimen, joka on malliltaan 36 kiloon asti (eli yleensä 15-36 kg) niin se riittää ihan varmasti niin kauan kuin istuimelle on tarvetta. Ja on taatusti paljon turvallisempi kuin pelkkä koroke. Mä en henk.koht. ymmärrä ihmisiä, jotka kuljettavat lapsiaan pelkällä korokkeella. Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että ne sivutuet on olennaiset törmäystilanteessa. Pieni lapsi luiskahtaa muutoin aika helposti vöistä pois ja penkillä miten sattuu. Hirveätä edes ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En hauku, mutta kukin tappaa lapsensa tavallaan. Minä en sitä harrasta autossa pelkällä korokkeella. Ei edes 115 cm riitä meillä pelkkä koroke, vaan tarvitsee ylävyölle alentimen.

hohhoijaa..... :whistle:

ei se ole mikään hohhoijaa vaan tosi asia. taas näitä jotka puolustelee omaa tyhmyyttään!!

mitenköhän luulette että esim mun ikäpolven lapset on säilyneet hengissä?! ei sillon oo kuule ollu minkään valtakunnan istuimia. EI EDES VAUVOILLE. just joulunpyhinä asiasta mummon kaa keskusteltiin ja vauvat on matkustanu jonku sylissä tai LATTIALLA. että näin.

Joku mainitsi 4-vuotiaan istuvan turvaistuimessa selkä menosuuntaan. Kiinnostaa seuraavan istuimen hankintaa varten, mikä istuin kyseessä?

Meillä ei ainakaan ollut mitään saumaa saada 4-vuotiasta mahtumaan Gracon istuimeen, pääntuista ei mitään hyötyä enää siinä vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
mitenköhän luulette että esim mun ikäpolven lapset on säilyneet hengissä?! ei sillon oo kuule ollu minkään valtakunnan istuimia. EI EDES VAUVOILLE. just joulunpyhinä asiasta mummon kaa keskusteltiin ja vauvat on matkustanu jonku sylissä tai LATTIALLA. että näin.

joo joo.. ennen oli ennen ja nyt on nyt!

Tää on taas tätä: verrataan entistä ja nykyistä. Nykyisin on enemmän liikennettä kuin ennen. Nykyisin on laki, joka määrää. Nyt on nyt, ennen oli ennen.

Sittenhän kannattaa lapsia kuljettaa ilman istumia nykyäänkin tai mahdollisimman huonoilla istuimilla, eikö?

70-luvulla kun itse synnyin, nopeudet olivat alhaisempia ja liikenteen vilkkaus vähän toista kuin nykyään. Kun puhutaan miten ennen ei ollut sitä ja tätä, harvemmin muistellaan lapsia, jotka heittivät henkensä kolareissa.

Mä en ikinä ole tajunnut, miksi nykyinen lasten turvallisuuteen panostaminen on niin huono suuntaus verrattuna 'vanhoihin hyviin aikoihin'.

meillä oli sellanen korokeistuin missä selkänoja ja ne sivutuet. samalla sai sitä turvavyötä säädettyä.
on edelleenkin kyllä. ja tyttö oli n.3.5v kun siihen siirtyi. sillon siirrettiin vauva sen turvaistuimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Turvallisuus ennen kaikkea!:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei se niin vaikeaa ole...:

Ei se selkänojan irtilähtö oo niin olennaista. Ku ostaa kunnon turvavyöistuimen, joka on malliltaan 36 kiloon asti (eli yleensä 15-36 kg) niin se riittää ihan varmasti niin kauan kuin istuimelle on tarvetta. Ja on taatusti paljon turvallisempi kuin pelkkä koroke. Mä en henk.koht. ymmärrä ihmisiä, jotka kuljettavat lapsiaan pelkällä korokkeella. Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että ne sivutuet on olennaiset törmäystilanteessa. Pieni lapsi luiskahtaa muutoin aika helposti vöistä pois ja penkillä miten sattuu. Hirveätä edes ajatella.

Minä taas en mitenkään jaksa uskoa, että poika enää joskus 8-vuotiaana mahtuu tuohon selkänojalliseen malliin ja silloin on koroke kätevä olla olemassa. Minusta on fiksua tehdä ostokset niin, että niistä on iloa mahdollisimman pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sittenhän kannattaa lapsia kuljettaa ilman istumia nykyäänkin tai mahdollisimman huonoilla istuimilla, eikö?

70-luvulla kun itse synnyin, nopeudet olivat alhaisempia ja liikenteen vilkkaus vähän toista kuin nykyään. Kun puhutaan miten ennen ei ollut sitä ja tätä, harvemmin muistellaan lapsia, jotka heittivät henkensä kolareissa.

Mä en ikinä ole tajunnut, miksi nykyinen lasten turvallisuuteen panostaminen on niin huono suuntaus verrattuna 'vanhoihin hyviin aikoihin'.

Juuri näin.
Kun se jokainen säästetty lapsen henki on tärkeää. Ottaa päähän nämä "ei sitä ennenkään turvaistuimia tarvittu" -idiootit (joita jostain ihme kyllä aina sikiää).

Hei pahkapäät

1. silloin kultaisella 70-luvulla kolariin joutuneet eivät ole täällä kertomassa tarinoitaan. Ne ovat kuolleita ne.
2. ne kahdeksanvuotiaat, jotka eivät enää turvavyöistuimiin mahdu, ovat riittävän pitkiä ja isoja matkustamaan ilman turvavyöistuinta. Lakihan velvoittaa istuimen käytön kaikille alle 135 senttisille. Vyöistuimen jäädessä pieneksi voi siirtyä istumaan "tavallisesti"

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Kyllä mun mielestä vois. Meidän 2,5 v. istuu vielä siinä turvaistuimessa, mutta luikertelee aina kädet sieltä vöistä pois.. Eli olis melkein sama kuin istuis auton turvavöissä korokkeella.

Tähän on olemassa sellanen muoviläpyskä!

Ap, en laittaisi, on se vaan vielä niin pieni. Meillä 5v istuu selkänojallisessa korokeistuimessa, kun sekään ei malta pysyä paikoillaan niin että vyö kulkisi kunnolla olan yli. 3v istuu vielä turvaistuimessa selkä menosuuntaan.

Yhteistyössä