Voisko joku selittää tyhmälle että mitä tarkoittaa kun kotihoidontuki kohdenentaan puoliksi molemmille vanhemmille???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vihdoinkin jotain hyvää ajatellen niin naisia kuin lapsia. Ymmärrän että on vaikea ajatella mitä tässä hyvää on. Mutta pitkässä juoksussa taatusti. Alkaa tasaantua sukupuoliroolit ja toivottavasti sitä kautta naisten ja miesten euro vielä jonain päivänä nousee saman arvoisiksi.

Arvokasta myös lapsille. Kun ei se ihan niin mene että äiti on se ainoa joka kykenee hoitamaan lasta. Isät pystyvät samaan ja sanon vaan että lapselle on rikkaus jos saa luoda isään niinkin vahvaa suhdetta kuin että isä hoitaa vaikka sen vuoden häntä. Ja miehillekin tämä antaa LUVAN jäädä kotiin. Ei ole yksi eikä kaksi perhettä jossa arvon rouva on se kuka päättää kotiin jääjän. Ei toki kaikissa perheissä, Mutta liian monessa.

Tämä päätös on mysö valtiolta "nootti" työnanatajille. Isälläkin on rooli vanhemmuudessa. Muukin kuin elättäjän rooli. Toivottavasti työnanatjapuolella aletaan tajuta että lapset on vaan osa elämää - ruotsista tähän saataisiin malli.

Ja ompa tässä ehkä sekin hyvä puoli että ihmiset ajattelisivat vähän pidemmälle toimeentuloaan ennen kuin lapsia hankitaa (ei niitä vahinkolapsia määrää enempää ole). Kuitenkin jos mietitään kotihoidontukea, se on vuodessa alla 4000€, Ei oikeasti mikää äärimmäisen kova summa, säästettävissäkin jos niin halutaan että äiti on kotona vaikka sen 3 vuotta.

Mikä mua jäi tässä harmittamaan oli osittaisen työskentelyn tukeminen. Siihen olisi pitänyt panostaa. Eli korvattaisiin niin äidille kuin isälle jos ovat osittaisella hoitovapaalla. Kuitenkin jos mies vaikka lyhentää työaikaa 25% ja nainen tekee vaikka puolikasta työaikaa => lapsia ei tarvitse paljoakaan hoitoa vaan hoito onnistuu vanhempien vuorettelulla. Ja samalla kuitenkin ollaan leivän syrjässä kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28924301:
Täh?! Pilailetko? Miksi mies jäisi kotihoidontuelle, jos siellä kotona on jo yksi aikuinen työttömänä? :confused:

mietin ihan samaa....Hänhän saa työttömyyskorvausta ja kukaan ei kai ole pakottamassa ketään kotiin...

Meillä olisi myös aika mahdotonta että mies jäisi hoitovapaalle, vaikka ei ole yrittäjä tai isopalkkainen. Meillä kummallakin palkka noin 2000 nettona, mutta minun ollessani hoitovapaalla olen käynyt myös välillä keikkatöissä( netto tästä noin 600e/kk). Jos mies jää hoitovapaalle, hänen ammatissaan keikkatyön saanti vaikeaa jolloin saisimme kuukaudessa tuon 600e vähemmän rahaa. Ja tällöin tulomme eivät riitä suhteessa menoihimme :(

Meille ei enää lapsia tule, mutta jos tulisi, niin mitenkäs tämä tilanne sitten? Meillä mies työkyvyttömyyseläkkeellä eli kotona koko ajan. Okei, sitten tulisi lapsi ja minä olisin kotihoidontuella sen 1½ vuotta. Entäs loppuosa? Kun eläkkeellä oleva ei ole tähänkään asti saannut kotihoidontukea, niin valtioko tuon loppuosan pitää? Minä olisin sitten vaikka työttömänä, mies kotona eläkkeellä, lapsi hoidettaisiin kotona, mutta meille ei kuulu kotihoidontukea, niinkö?

[QUOTE="memmu";28924297]Vihdoinkin jotain hyvää ajatellen niin naisia kuin lapsia. Ymmärrän että on vaikea ajatella mitä tässä hyvää on. Mutta pitkässä juoksussa taatusti. Alkaa tasaantua sukupuoliroolit ja toivottavasti sitä kautta naisten ja miesten euro vielä jonain päivänä nousee saman arvoisiksi.

kiinni.

Tuo on utopiaa. Sukupuoliroolit ei tasaannu ennen kuin lapsista aiheutuvat kustannukset tasataan sekä isän että äidin työnantajien kesken.

Meillä olisi myös aika mahdotonta että mies jäisi hoitovapaalle, vaikka ei ole yrittäjä tai isopalkkainen. Meillä kummallakin palkka noin 2000 nettona, mutta minun ollessani hoitovapaalla olen käynyt myös välillä keikkatöissä( netto tästä noin 600e/kk). Jos mies jää hoitovapaalle, hänen ammatissaan keikkatyön saanti vaikeaa jolloin saisimme kuukaudessa tuon 600e vähemmän rahaa. Ja tällöin tulomme eivät riitä suhteessa menoihimme :(

Edelleenkin mä ihmettelen sitä että tehdään niitä lapsia. Mutta sitten kun pitäisi alkaa kaivaa omaa lompakkoa että voisi vaikka olla lasten kanssa kotona niin johan poru nousee.

Meidät on totutettu liian hyvään ja ihmisten kyky tajuta omia velvollisuuksia on hämärtynyt. Tukijaisia pidetään itsestään selvyyksinä. Haukutaan että lasten parasta ei ajatella. EIKÖS lapsen parhaan ajattelu ole ensisijaisesti vanhempien tehtävä ja valitettavasti yksi olsa elämää on oman taloudellisen kyvyn hanskaaminen niin että voi taata lapselle sellaiset olot kun itse näkee parhaaksi/tarpeelliseksi.

Mä kummastelen kun ihmiset on pelannut elämänsä tukien varaan tässä asiassa. Onko se nyt kovin viisasta??

Alkuperäinen kirjoittaja entäs tämä tilanne;28924371:
Meille ei enää lapsia tule, mutta jos tulisi, niin mitenkäs tämä tilanne sitten? Meillä mies työkyvyttömyyseläkkeellä eli kotona koko ajan. Okei, sitten tulisi lapsi ja minä olisin kotihoidontuella sen 1½ vuotta. Entäs loppuosa? Kun eläkkeellä oleva ei ole tähänkään asti saannut kotihoidontukea, niin valtioko tuon loppuosan pitää? Minä olisin sitten vaikka työttömänä, mies kotona eläkkeellä, lapsi hoidettaisiin kotona, mutta meille ei kuulu kotihoidontukea, niinkö?

Ei hyvänen aika sentään. Ensinnäkin, miksi sinä olisit sen 1,5 vuotta kotona, kun siellä on jo yksi aikuinen? Toiseksi, kukaan ei kiellä työkyvyttömyyseläkeläistä hoitamasta omaa lastaan.

[QUOTE="memmu";28924383]Edelleenkin mä ihmettelen sitä että tehdään niitä lapsia. Mutta sitten kun pitäisi alkaa kaivaa omaa lompakkoa että voisi vaikka olla lasten kanssa kotona niin johan poru nousee.

Meidät on totutettu liian hyvään ja ihmisten kyky tajuta omia velvollisuuksia on hämärtynyt. Tukijaisia pidetään itsestään selvyyksinä. Haukutaan että lasten parasta ei ajatella. EIKÖS lapsen parhaan ajattelu ole ensisijaisesti vanhempien tehtävä ja valitettavasti yksi olsa elämää on oman taloudellisen kyvyn hanskaaminen niin että voi taata lapselle sellaiset olot kun itse näkee parhaaksi/tarpeelliseksi.

Mä kummastelen kun ihmiset on pelannut elämänsä tukien varaan tässä asiassa. Onko se nyt kovin viisasta??[/QUOTE]

Minusta se vaan on väärin, että jotkut saavat tukia ja toiset eivät. Monien mielestä on ok, että isotuloiset eivät saisi mitään tukia. Mihin se raja vedettäisiin? Miksi isotuloisilta pitäisi evätä mahdollisuus tukiin, eivätkö he ansaitse mitään vastineeksi jättiveroistaan.

[QUOTE="Heidi";28924375][QUOTE="memmu";28924297]Vihdoinkin jotain hyvää ajatellen niin naisia kuin lapsia. Ymmärrän että on vaikea ajatella mitä tässä hyvää on. Mutta pitkässä juoksussa taatusti. Alkaa tasaantua sukupuoliroolit ja toivottavasti sitä kautta naisten ja miesten euro vielä jonain päivänä nousee saman arvoisiksi.

kiinni.

Tuo on utopiaa. Sukupuoliroolit ei tasaannu ennen kuin lapsista aiheutuvat kustannukset tasataan sekä isän että äidin työnantajien kesken.[/QUOTE]

Niin, jostain tuokin on aloitettava. Jos ei valtio ala ohjastaa siihen suuntaa, naiset kyllä pitävät kiinni saavutetusta edustaan olla kotona. Eivätkä tajua että samalla kusevat suoraan omille nilkoille.

Jos tästäkin jo että hoitovapaa kausi jaetaan nousee tälläinen itku naisten keskuudessa niin ei voi olettaa että samalla kertaa olisi vetäisty niin että jo vanhempainvapaakausi olisi korvamerkitty tasan molemmille vanhemmille.

[QUOTE="piipi";28924390]tää päätös on niin pepusta kuin olla ja voi.[/QUOTE]

Ei vaan ehdottomasti oikeansuuntainen päätös, vaikkakin vasta alkua sillä tiellä, jolla palataan valtiontalouden kannalta kestävälle tasolle.

[QUOTE="vieras";28924066]Minkä takia teidän miehet ei voi jäädä kotiin? Onko kaikilla oma firma vai eikö äidit anna isien hoitaa lapsiaan?[/QUOTE]

Joissakin perheissä miehellä on paljon paremmat tulot kuin naisella ja perhe ei pärjäisi taloudellisesti naisen palkalla ja miehen kotihoidontuella. Voi myös olla, että naisella ei ole työpaikkaa eikä työllisyysnäkymät ole hyvät, jolloin perheessä olisi työtön äiti ja kotihoidontuella elävä isä...

Toki tilanne voi olla myös toisinpäin, jolloin naisen kannattaakin mennä töihin ja miehen jäädä kotiin, mutta tämän uudistuksen myötä perhe ei pysty enää päättämään mikä on heidän perheelleen sopivin ratkaisu, vaan se on päätetty heidän puolestaan.

[QUOTE="memmu";28924403][QUOTE="Heidi";28924375]

Niin, jostain tuokin on aloitettava. Jos ei valtio ala ohjastaa siihen suuntaa, naiset kyllä pitävät kiinni saavutetusta edustaan olla kotona. Eivätkä tajua että samalla kusevat suoraan omille nilkoille.

Jos tästäkin jo että hoitovapaa kausi jaetaan nousee tälläinen itku naisten keskuudessa niin ei voi olettaa että samalla kertaa olisi vetäisty niin että jo vanhempainvapaakausi olisi korvamerkitty tasan molemmille vanhemmille.[/QUOTE]

Tässä tämän äämun älämölössä konkretisoituu täsmälleen se, mistä muutama päivä sitten täällä rutisin. Eli että ei elämäänsä voi rakentaa erilaisten tukien varaan, koska se ei ole kuin yksi päätös, niin se tuki lähtee alta.

[QUOTE="jaa-a";28924396]Minusta se vaan on väärin, että jotkut saavat tukia ja toiset eivät. Monien mielestä on ok, että isotuloiset eivät saisi mitään tukia. Mihin se raja vedettäisiin? Miksi isotuloisilta pitäisi evätä mahdollisuus tukiin, eivätkö he ansaitse mitään vastineeksi jättiveroistaan.[/QUOTE]

...anna mun kaikki kestää. eihän tässä ole kukaan eväämässä kh-tukea keneltäkään. Aikaa vaan mulkataan. Mutta se että talous on laskettu kotihoidontuen varaan niin mitä tolkkua siinä on??? Että ensin tehdään lapsi ja sitten häntä halutaan varjella natsilaitokselta eli päiväkodilta. Ja jos valtio ei tuota suojelua maksa niin sitten pillitetään. Tuleeko jollekin muka yllätyksenä että jos haluaa lapsen kanssa olla kotona, se maksaa. Se on kuitenkin oma valinta. Valinta johon on yleensä myös aikaa varautua. Kun osattaisiin edes vähän pidemmälle eteenpäin katso.

Mutta kun on tottu siihen että valtio hoitaa... Ei se hoida enää. Ja mun mielestä rahaa toivon mukaan olisi tärkeämpiin kohteisiin kuten vaikka siihen ettei meidän koulujärjestälmä kokonaan rapaannu. Koska se jos mikä on suomessa lapsen etu. Olit sitten köyhä tai rikas, lapsella on sama koulutusmahdollisuus ja mahdollisuus ponnistaa eteenpäin tuli miltä tahansa ekonomiselta taustalta.

[QUOTE="vieras";28924417]Joissakin perheissä miehellä on paljon paremmat tulot kuin naisella ja perhe ei pärjäisi taloudellisesti naisen palkalla ja miehen kotihoidontuella. Voi myös olla, että naisella ei ole työpaikkaa eikä työllisyysnäkymät ole hyvät, jolloin perheessä olisi työtön äiti ja kotihoidontuella elävä isä...

Toki tilanne voi olla myös toisinpäin, jolloin naisen kannattaakin mennä töihin ja miehen jäädä kotiin, mutta tämän uudistuksen myötä perhe ei pysty enää päättämään mikä on heidän perheelleen sopivin ratkaisu, vaan se on päätetty heidän puolestaan.[/QUOTE]

En tajua. Perheet voivat jatkossakin päättää, käyttävätkö oikeutensa kotihoidontukeen vaiko eivät. Kukaan ei ole pakottamassa sen paremmin kotiin kuin töihinkään. Jos pienempituloisen palkka ei yksin riitä, niin sitten ei myöskään jäädä kotiin tai vaihtoehtoisesti leipää jatketaan säästöillä.

Jos joku todella yhä ajattelee, että elämänsä voi elää luottaen siihen, että aina löytyy jokin tukimuoto ja että tulevaisuuden varalle ei tarvitse säästää, niin onnea vaan jatkoon. Alkuahan tämä vasta on, kyyti tulee olemaan kylmää.

[QUOTE="Just";28924145]Yrittäjälle yli kuukauden poissaolo olisi katastrofi ja se olisi sen firman loppu.[/QUOTE]

MÄ olen yrittäjä ja minulla on kaksi lasta. Molemmista olin 1.5v hoitovapaalla.

[QUOTE="vieras";28924417]Joissakin perheissä miehellä on paljon paremmat tulot kuin naisella ja perhe ei pärjäisi taloudellisesti naisen palkalla ja miehen kotihoidontuella. Voi myös olla, että naisella ei ole työpaikkaa eikä työllisyysnäkymät ole hyvät, jolloin perheessä olisi työtön äiti ja kotihoidontuella elävä isä...

Toki tilanne voi olla myös toisinpäin, jolloin naisen kannattaakin mennä töihin ja miehen jäädä kotiin, mutta tämän uudistuksen myötä perhe ei pysty enää päättämään mikä on heidän perheelleen sopivin ratkaisu, vaan se on päätetty heidän puolestaan.[/QUOTE]

minäkin ihmettelen, että miksi helvatassa pitää toisenkin jäädä kotiin, kun siellä on jo yksi työtön joka lapsia voi hoitaa??? ei mene jakeluun tämä. miksi kukaan ei vastaa tähän kysymykseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28924385:
Ei hyvänen aika sentään. Ensinnäkin, miksi sinä olisit sen 1,5 vuotta kotona, kun siellä on jo yksi aikuinen? Toiseksi, kukaan ei kiellä työkyvyttömyyseläkeläistä hoitamasta omaa lastaan.

No ensinnäkin, mies on ihan syystä työkyvyttömyyseläkkeellä, eikä mikään laki velvoita sairasta hoitamaan pientä lasta. Ajattelitko, että ihminen, joka pärjäisi pienen lapsen kanssa kotona, ei voisi olla sitten työelämässä mukana, joka on usein jopa helpompaa?
Ja toiseksi: jos työkyvyttömyyseläkkeellä oleva hoitaa omaa lastaan kotonaan, hän ei saa kotihoidontukea. Piste.

Eli rautalangasta: pariskunta, joka on töissä ja tienaa yhteensä vaikka 5000e/kk, pystyvät vuorotyönsä takia hoitamaan lapsen kotonaan, saavat tuon 5000e palkkansa + sitten kotihoidontuki päälle.

Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva hoitaa lapsensa sairastelun ohessa kotona, saa pitää eläkkeensä, vaikka 1100e/kk, mutta ei saa senttiäkään kotihoidontukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28924444:
En tajua. Perheet voivat jatkossakin päättää, käyttävätkö oikeutensa kotihoidontukeen vaiko eivät. Kukaan ei ole pakottamassa sen paremmin kotiin kuin töihinkään. Jos pienempituloisen palkka ei yksin riitä, niin sitten ei myöskään jäädä kotiin tai vaihtoehtoisesti leipää jatketaan säästöillä.

Jos joku todella yhä ajattelee, että elämänsä voi elää luottaen siihen, että aina löytyy jokin tukimuoto ja että tulevaisuuden varalle ei tarvitse säästää, niin onnea vaan jatkoon. Alkuahan tämä vasta on, kyyti tulee olemaan kylmää.

Peesi.Tää on niin surullista kun ihmisiltä on sumentunut oman vastuun osuus näissä asioissa. Mihinkään tukeen ei voi luottaa koskaan noin sumeilematta. Kuvitteleeko joku vielä että raha kasvaa puussa valtiollakin?

Supistuksia tulee vielä ja paljon. Niihin tulee varautua. Itse olen aina ajatellut niin päin että tuet on vaan "positiivinen" lisä. Mutta periaate on että omilla on toimeen tultava tai siihen ensisijaisesti pyrittävä.

[QUOTE="sipe";28924455]minäkin ihmettelen, että miksi helvatassa pitää toisenkin jäädä kotiin, kun siellä on jo yksi työtön joka lapsia voi hoitaa??? ei mene jakeluun tämä. miksi kukaan ei vastaa tähän kysymykseen?[/QUOTE]

En ole työttömänä koskaan ollut, mutta käsittääkseni työtä on sitten otettava vastaan jos sitä työkkäristä tarjotaan. Kelpaako tällöin, että ei voi ottaa työtä vastaan, koska kotona on lapsi?

Ainakin sen aikaa tietysti pitäisi sitten työkkärin antaa työttömälle vanhemmalle aikaa järjestellä asioitaan ennen työn vastaanottamista, että töissä oleva puoliso saisi sovittua omalla työpaikallaan hoitovapaalle jäämisestä.