Voisitteko te ihan oikeasti suositella adoptioon antamista nuorelle naiselle abortin sijasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Joka siis ei halua pitää lasta. Ihanko oikeasti se olisi parempi kaikkien kannalta? Näissä tilanteissa kun pitää huomioda myös se nainen. Kuvitellaan, että nainen on vaikka 25-vuotias, opiskelee ja harrastaa, viettää normaalia nuoren naisen elämää. Ei siis mikään uskovainen tai muuten tietynlaisen elämän katsomuksen omaava, vaan ihan normaali nainen.

Minua kiinnostaisi tietää, mitä te adoption kannattajat ajattelette siitä, miten raskaus vaikuttaisi naisen elämään, kun lopulta sitä lasta ei sitten olisikaan? Miettikää sitä tunnetta, kun muut juoruaisivat ja spekuloisivat, hänestä tulisi koko kylän puheen aihe ja kuiskuttelun kohde, kun kaikki näkisivät raskauden mutta ei lasta sen jälkeen. Aika raskasta henkisesti. Mitä sukulaiset ajattelisivat ja miten nainen itse jaksaisi olla julkinen puheen aihe ja ihmettelyn kohde?

Entä se vuosi elämästä, joka pitäisi uhrata turhaan? Jos sattuisi vaikea raskaus, niin se saattaisi sitoa petiin pitkäksi aikaa, siinä jäisivät opinnot ja muu normaali elämä. Koko elämä jäisi tauolle. Entä kun kaikki kyselisivät ja onnittelisivat? Entä jos synnytys jättäisi elinikäiset vauriot ja jäljet ja "palkintona" ei mitään, korkeintaan repeämät, nahkapussi ja raskauarvet, ihan turhaan.

Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että vaatimus adoptioon antamisesta ei muka ole kohtuuton?

Juu, ei varmasti normaalilla järjellä varustettu ihminen ehdottaisikaan sitä, mutta kun täälläkin niitä adoption puolustajia pyörii ja toisinaan aika kärkkäitä ja syyllistäviä mielipiteitä adoption puolesta kuulee.

En tietenkään suosittele adoptiota... Mutta en sen kummemmin suosittele aborttiakaan. Oikeastaan en suosittele tälläisissä asioissa mitään kenellekään, parempi ajatella ja tehdä ne päätökset ihan itte...

Minua kiinnostaisi tietää, mitä te adoption kannattajat ajattelette siitä, miten raskaus vaikuttaisi naisen elämään, kun lopulta sitä lasta ei sitten olisikaan? Miettikää sitä tunnetta, kun muut juoruaisivat ja spekuloisivat, hänestä tulisi koko kylän puheen aihe ja kuiskuttelun kohde, kun kaikki näkisivät raskauden mutta ei lasta sen jälkeen. Aika raskasta henkisesti. Mitä sukulaiset ajattelisivat ja miten nainen itse jaksaisi olla julkinen puheen aihe ja ihmettelyn kohde?

--> sama tilanne kun lapsi kuolee kohtuun tai menehtyy pian synnytyksen jälkeen, kaikki kuiskuttelevat ja ihmettelevät, kukaan ei kysy suoraan

Kyllä voisin suositella siinä tapauksessa, että se olisi tämän raskaana olevan naisen oma aloite ja toivomus, hänen mielestään sopiva vaihtoehto. Tukisin häntä päätöksessään. Mutta missäään nimessä en alkaisi painostaa adoptioon abortin sijasta sellaista, joka siihen itse ei ole valmis.

Voisihan tuollaisessa tilanteessa miettiä asuinpaikan vaihdosta raskauden viimeisen 4-5kk ajaksi eli raskaus ei tulisi kaikkien tietoon. Toki salaaminenkin on iso asia, mutta ainakaan kaikki hyvänpäiväntutu ja naapurit eivät sitä tietäisi, perhene ja ystävien kanssa asiasta olisi varmasti helpompi puhua.

Tosin itse ihmettelen miten 25 vuotias aikuinen nainen ylipäätään päätyy abortiin tai adoptioon, eikö tuossa iässä luonnollisin vaihtoehto ole jo synnyttää lapsi ja pitää hänet?

Alkuperäinen kirjoittaja jendde:
En tietenkään suosittele adoptiota... Mutta en sen kummemmin suosittele aborttiakaan. Oikeastaan en suosittele tälläisissä asioissa mitään kenellekään, parempi ajatella ja tehdä ne päätökset ihan itte...

Juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä voisin suositella siinä tapauksessa, että se olisi tämän raskaana olevan naisen oma aloite ja toivomus, hänen mielestään sopiva vaihtoehto. Tukisin häntä päätöksessään. Mutta missäään nimessä en alkaisi painostaa adoptioon abortin sijasta sellaista, joka siihen itse ei ole valmis.

Voisihan tuollaisessa tilanteessa miettiä asuinpaikan vaihdosta raskauden viimeisen 4-5kk ajaksi eli raskaus ei tulisi kaikkien tietoon. Toki salaaminenkin on iso asia, mutta ainakaan kaikki hyvänpäiväntutu ja naapurit eivät sitä tietäisi, perhene ja ystävien kanssa asiasta olisi varmasti helpompi puhua.

Tosin itse ihmettelen miten 25 vuotias aikuinen nainen ylipäätään päätyy abortiin tai adoptioon, eikö tuossa iässä luonnollisin vaihtoehto ole jo synnyttää lapsi ja pitää hänet?

Ai miten?:o No aika moni ei kuule tuossa iässä ole vielä valmis äidiksi, opinnotkin saattavat olla vielä kesken, samoin kuin oma aikuistuminen ja muu elämä. Itse tein abortin 25-vuotiaana juurikin noista syistä. Harvempi 25-vuotias taitaa olla valmis lapseen, ainakin kun katsoo ensisynnyttäjän ikiä tilastoista.

En suosittele adoptiota nuorille, enkä myöskään vanhoille. Esim. jos minä nyt tulisin raskaaksi niin ehdottomasti abortin tekisin. Raskauden ehkä vielä jaksaisin, mutta en pystyisi antamaan vauvaa pois. Mutta silti en missään nimessä haluaisi lisää lapsia joten ainoa vaihtoehto meille olisi abortti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuvitellaan, että nainen on vaikka 25-vuotias, opiskelee ja harrastaa, viettää normaalia nuoren naisen elämää. Ei siis mikään uskovainen tai muuten tietynlaisen elämän katsomuksen omaava, vaan ihan normaali nainen.

Eli "tietnylaisen elämänkatsomuksen omaava" on epänormaali? :D

Heh, ei kaikki ole todellakaan valmiita lapseen tuossa iässä. Nykyään naiset opiskelevat pitkään ja elävät vielä parhainta nuoruuttaan tuossa vaiheessa, katselevat elämää, elävät itselleen, juhlivat ja tekevät kaikkea nuorten aikuisten juttuja. Niin, ja sitten on vielä sellainenkin juttu, että kaikki kun eivät vain yksinkertaisesti halua lasta missään vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Ai miten?:o No aika moni ei kuule tuossa iässä ole vielä valmis äidiksi, opinnotkin saattavat olla vielä kesken, samoin kuin oma aikuistuminen ja muu elämä. Itse tein abortin 25-vuotiaana juurikin noista syistä. Harvempi 25-vuotias taitaa olla valmis lapseen, ainakin kun katsoo ensisynnyttäjän ikiä tilastoista.

[/quote]

Tuossa iässä on ihan tarpeeksi valmis kantamaan vastuun lapsesta, jos kerran on valmis harrastamaan seksiä. Eri asia teiniraskaudet, mutta 25 vuotias on jo ihan aikuinen ihminen ja kykenevä paitsi huolehtimaan lapsesta myös järjestämään elämänsä siihen malliin, että labortti ei ole ainoa vaihtoehto.

Kyllä korvien välissä on pahasti jotain vialla, jos 25 vuotias kokee että aikuistuminen on vielä kesken, mihin ihmeeseen ne seitsemän vuotta on tullut hukattua ellei ole? Opiskella voi lapsenkin synnyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja oletko hölmö:

Heh, ei kaikki ole todellakaan valmiita lapseen tuossa iässä. Nykyään naiset opiskelevat pitkään ja elävät vielä parhainta nuoruuttaan tuossa vaiheessa, katselevat elämää, elävät itselleen, juhlivat ja tekevät kaikkea nuorten aikuisten juttuja. Niin, ja sitten on vielä sellainenkin juttu, että kaikki kun eivät vain yksinkertaisesti halua lasta missään vaiheessa.

Tietenkään kaikki eivät ole valmiita äidiksi 25 vuotiaana, mutta siinä tapauksessa pitää kyetä huolehtimaan ehkäisystä.

Ja jos vahinko käy, niin kyllä sitä nuoremmatkin äidit ja isät kasvavat vanhemmuuteen, "siperia opettaa" harva sitä on "ammattilainen" muutenkaan ensimmäisen lapsensa kanssa vaan kaikki pitää opetella alusta alkaen.

Tuossa iässä on ihan tarpeeksi valmis kantamaan vastuun lapsesta, jos kerran on valmis harrastamaan seksiä. Eri asia teiniraskaudet, mutta 25 vuotias on jo ihan aikuinen ihminen ja kykenevä paitsi huolehtimaan lapsesta myös järjestämään elämänsä siihen malliin, että labortti ei ole ainoa vaihtoehto.

Kyllä korvien välissä on pahasti jotain vialla, jos 25 vuotias kokee että aikuistuminen on vielä kesken, mihin ihmeeseen ne seitsemän vuotta on tullut hukattua ellei ole? Opiskella voi lapsenkin synnyttyä.[/quote]

Niin, mutta jos ei halua lasta. Ja ei sen lapsen kanssa voi kuule ihan samalla tavalla olla ja elää kuin yksin. Ihan turha väittääkään. Ja elämässä voi olla muutakin kuin opiskelu, joten se tuskin on yksin siitä kiinni.

Ja ei välttämättä ole tuossa iässä valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Se riippuu niin henkilöstä. Kyllä mua ei olisi saanut pitämään lasta tuossa iäsää mikään. Ei ollut rahaa, halua tai jaksamista. Ja kyllä, mulla oli aikuistuminen todellakin kesken. Kyllä on korvien välissä jotain vikaa pahasti, jos väittää, että kaikki kehittyisivät samaan tahtiin tai haluaisivat/pystyisivät samoihin asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Kyllä korvien välissä on pahasti jotain vialla, jos 25 vuotias kokee että aikuistuminen on vielä kesken, mihin ihmeeseen ne seitsemän vuotta on tullut hukattua ellei ole? Opiskella voi lapsenkin synnyttyä.

Niin, mutta jos ei halua lasta. Ja ei sen lapsen kanssa voi kuule ihan samalla tavalla olla ja elää kuin yksin. Ihan turha väittääkään. Ja elämässä voi olla muutakin kuin opiskelu, joten se tuskin on yksin siitä kiinni.

Ja ei välttämättä ole tuossa iässä valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Se riippuu niin henkilöstä. Kyllä mua ei olisi saanut pitämään lasta tuossa iäsää mikään. Ei ollut rahaa, halua tai jaksamista. Ja kyllä, mulla oli aikuistuminen todellakin kesken. Kyllä on korvien välissä jotain vikaa pahasti, jos väittää, että kaikki kehittyisivät samaan tahtiin tai haluaisivat/pystyisivät samoihin asioihin. [/quote]

Seksin harrastaminen ja lapsen kasvattaminen ovatkin sama asia.

No en suosittelisi, en ehdottaisi mitään oikeastaan. Kyseessä on niin suuri päätös, että päätös tulee tehdä itsenäisesti.

Mitä tuohon ikä-asiaan tulee, viittaan siis tuohon 25v ikään, niin mielestäni tuossa iässä kyllä alkaa olla jo varsin kypsä aikuisena, joskin toki poikkeuksia löytyy.
Itse olen 24v ja kaksi lasta jo saanut ja mielestäni olen varsin kypsä ollut jo esikoisen saatuani muutama vuosi sitten.
En kiellä, ettäkö olisin ollut kaikkien silmissä kypsä, ennakkoluulot kyllä pyöri ympärillä vaikka 21v olinkin.
Ja olen sitä mieltä, että oli ikä mikä tahansa, kun äidiksi tulee, on kaikki joka tapauksessa opittava kantapään kautta, oli siis sitten 17v tai se tilastojen keskiverto ensisynnyttäjän iän omaava, koulut käynyt ja työelämänsä aloittanut nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja oletko hölmö:

Tietenkään kaikki eivät ole valmiita äidiksi 25 vuotiaana, mutta siinä tapauksessa pitää kyetä huolehtimaan ehkäisystä.

Ja jos vahinko käy, niin kyllä sitä nuoremmatkin äidit ja isät kasvavat vanhemmuuteen, "siperia opettaa" harva sitä on "ammattilainen" muutenkaan ensimmäisen lapsensa kanssa vaan kaikki pitää opetella alusta alkaen.

Mutta miski tehdä elämästään/sen lapsen elämästä tahallaan vaikeaa, jos abortti olisi paras kaikkien kannalta.

Eka sanotaan, että pitää kantaa vastuunsa, abortti on väärin, kyllä lapsen kanssa voi tehdä ihan melkein samoja juttuja kuin muutenkin ja äiti voi olla niin monella tavalla, rohkaistaan kovasti ja vähätellään huonoja puolia

Sitten kun pitää lapsen ja toteuttaa sitä äitiyttään omalla tavallaan, niin sekin on väärin ja on huono äiti, kun lähtee opiskelemaan/töihin lapsen ollessa alle 1-vuotias ja kaikki on väärin, kun ei jääkään kotiin ja kestoile, leiki lapsen kanssa tai käy istumassa puistoissa ja askartele ja tee itse soseita.

Pikkasen ristiriitaista. Ja lopulta kukaan ei kuitenkaan oikeasti ajattele sen lapsden parasta, koska lapsen paras riippuu ihan tulevien vanhempien asenteesta. Jos naista/miestä ei kiinnosta, niin ei se silloin ole kenenkään kannalta viisasta tehdä sitä lasta, vähiten sen lapsen.

Joo, onhan se henkisesti raskasta, mutta tuon ikäinen, ihan aikuinen ihminen on vastuussa tekemisistään. Onhan se tietysti ihan kamalaa, jos joltain naiselta menee maine, sehän on kauhia kauhia juttu siihen verrattuna, että se lapsi ei saa elää lainkaan.

Ostakaa semmonen iso Molok-patsas, jonka suuhun voitte tunkea vauvoja. Ihan sama asia.

Yhteistyössä