Voisiko joku auttaa minua? Koskee äidin jaksamista ja lasten hyvinvointia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut äiti

Vieras
Tilanne on nyt meillä semmonen että mulla on kaksi lasta, 3 vuotias ja kohta 2 vuotias, olin lapsien isän kanssa 4 vuotta, kaikki meni oikein hyvin, ei mitään ihmeellisiä ongelmia, kunnes hän yksi aamu viikko sitten vain totesi että haluaa erota, että muuttaa tänään pois kotoota, ja tämän jälkeen tunkeutusin hänen fb ja yritin etsiä mahdollisia syitä sieltä koska muuten hän ei kertonut syitään miksi yhtäkkiä näin halusi, paljastui sieltä että oli jutellut toisen naisen kanssa seksistä jne.. Lasten isä lähti täältä ja pois, ja en ymmärrä, sekosin tyystin, itkin ja oksentelin, mutta mikä pahinta, sekosin jotenkin niin totaalisesti että aloin huutamaan omille lapsilleni kamaluuksia ja lukkiuduin makuuhuoneeseen ja kun kuulin että he olivat pahanteossa, sekosin täysin, kävin heihin käsiksi... en lyönyt mutta otin oikeen kunnolla hiuksista kiinni ja tönäisin esikoisen vuodensohvaan mikä oli levitettynä ja hänen päänsä osui siihen.. ja sen jälkeen lukkiuduin taas tunniksi makuuhuoneeseen ja soitin ystävän tänne heti ja selitin tilanteen.. Nyt kun miettii jälkekäteen tuntui että sekosin oikein kunnolla, sen jälkeen en ole halunnut olla hetkeäkään yksin lasten kanssa mutta pakko on ollut olla... En ole sen jälkeen huutanut enkä missään nimessä käynyt lapsiin käsiksi, mutta ne painajaiset tapahtumasta vainoo ja mikä pahinta, en luota itseeni enää äitinä. Nyt kun tapahtumasta on kulunut viikko, olen pyytänyt ystäviltä ja sukulaisilta apua että joku ottaisi lapset joksikin aikaa että saan oman pääni selvitettyä, että saisin varmuuden että näin ei ikinä enää pääsisi käymään, mutta kukaan ei voi ottaa... Nyt olo on niin lohduton, itken yöt,aamut päivät jne jollei joku ole täällä meidän kanssa.. Ottaisin muuten lastensuojeluun yhteyttä että jos niillä olisi joku ratkaisu tarjota että väliaikaisesti he huolehtisivat lapsistani kun en tunne että olen tällä hetkellä kykenevä hoitamaan lapsia, kyllä ruokin ja vaihdan vaipat ja jne, mutta en oo paikalla kuten kunnon äidin kuuluu olla sekä pelkään mitä alituiseen vaihtuvat mielialat tekevät lapsieni psyykkeelle, mutta pelkään lastensuojelua että jos kerran annan lapseni sinne niin en saa koskaan enää heitä takaisin ja sitä en todellakaan halua, haluan vain hetken itselleni ja ajatuksilleni. Miten minun pitäisi toimia kun en itse enää keksi ratkaisuja?? Ja anteeksi pitkä tilitykseni. Ja olkaa kilttejä, älkää haukkuko, en kestä sitä vaikka ootte tuntemattomia.

Sun oma psyyke romahti siitä tiedosta, mitä sait miehestäsi tietää. Aina ei ihmisen mieli kestä kaikkea. Ymmärrän hyvin, sillä olen ollut vastaavanlaisissa psyykkisesti kuormittavissa tilanteissa ja joutunut huolehtimaan pienistä lapsista siinä kunnossa :( Avioliitossamme oli myös väkivaltaa, joten olin todella romuna. Lapset kärsivät suunnattomasti. Jälkiviisaana ajattelen, että minun olisi pitänyt uskaltaa pyytää apua lastenshuojelusta SILLOIN eikä vasta kun lapset kasvoivat isommiksi ja alkoivat itse oireilla. Heille menee nyt terapiat yms, yms.

Hae apua, älä jää yksin! Toivotan sulle suuresti voimia. Mites lasten isä, eihän hän saa jättää sua itsekkäästi yksin lasten kanssa. Milloin hän on aikeissa ottaa lapset luokseen seuraavan kerran? Pyydä että ottaisi useammaksi päiväksi, että saisit levätä ja pääsi selvitettyä. Sulla on myös aggressioita joita voisit purkaa esim. liikuntaan.

Miehesi on toiminut todella inhottavasti. Ottaako hän missään vaiheessa lapsia itselleen vai jäikö sinulle yksinhuoltajuus?
Varmasti nyt ero tuntuu pahalle mutta et ole ensimmäinen ihminen maailmassa joka niin tekee ja jäät varmasti henkiin. Ajattelet vain vahvasti tulevaisuuteen etkä ryve yhtään menneisyydessä. Neuvolassa ainakin perhetyöntekijän saat teillä käymään aina pariksi tunniksi kerrallaan, se on ainakin alku jos ei muuta. Lähdet kunnon hikilenkille siksiaikaa jotta saat pahimmat höyryt pois.
Joudut nyt muuttamaan elämää aika lailla ja olosi on loukkaantunut. Aloita pikku askelin, älä ota liikaa stressiä. Voit myös soittaa mll:n tai mitä niitä on ilmaisiin auttaviin puhelimiin jos se helpottaisi yhtään oloa että saat edes jutella jollekkin ulkopuoliselle.

ymmärrän ahdistuksesi,onhan tuollainen aika shokki,varsinkin jos on luullut kaiken olevan hyvin. Entäs lasten isä? jospa hän nyt vuorostaan hoitaisi lapsiaan? Käy ihmeessä lääkärillä tai jotain,hanki apua! En usko että lapset automaattisesti otetaan kokonaan pois.

Hei tiedän tunteesi, minulla esikoisen mies petti minua kun odotin lastamme ja jätti muutama viikko ennen laskettua aikaa. onneksi mulla oli muutama vikko aikaa käsitellä asia ennen vauvan syntymää. Voin auttaa jos haluat

Lasten isä on tehnyt suhteen alusta asti reissuhommia eli on ma-la jossain muussa kaupungissa hommissa, ja aikoo kuulema muuttaa täältä kaupungista pois, ja nyt viikon aikana ei ole yrittänyt saada asuntoa täältä meidän läheltä, kun ei oo kun kaksi pvä viikosta täällä.. eli ei sekään onnistu :( Haluan mennä lääkäriin ja saada apua ahdistus ja paniikkikohtauksiin sekä tästä tulleesta masennuksesta mutta en uskalla puhua kenellekkään viranomaiselle tästä huonona äitinä olemisesta kun pelkään todella todella paljon että en saa heitä ikinä luokseni takaisin, ehkä turhaa pelkoa koska muuten olen kolme vuotta hoitanut aivan mallikkaasti lapsiani ja kun esikoiseni oli osapäivähoidossa kun odotin pikku kakkosta niin sieltä tosi paljon kehuttiin kasvatustani ja kun pikkukakkonen täytti vuoden otin esikoisen pois hoidosta kun halusin hoitaa heitä yhdessä kotona kun jo vähän pystyivät leikkimään yhdessä. Läheisilleni ja nyt teille oon kertonut koko totuuden mitään salaamatta mutta viranomaisille en vaan uskalla koska haluan ilmaista että haluan hetken eli vaikka parin päivän tauon lapsiini heidän parhaakseen niin pelkään että he käsittävät sen että en jaksa enää lapsiani enkä voi hoitaa heitä jne jne ja sitten en saa heitä takaisin. Kiitos teille kaikille vastauksistanne ja tukemisistanne!

Suosittelen lääkärin kautta psykiatrille menemistä tai muuta vastaavaa kriisi/jutteluapua HETI! Usko pois, ymmärrän tasan tarkkaan miltä sinusta tällä hetkellä tuntuu. Se vie kivulta ja raivolta pahimman kärjen kun pääsee pukemaan tunteitaan sanoiksi rauhassa. Uskalla kertoa läheisillesi mitä on tapahtunut, vaikka kuinka "hävettäisi" (ei sillä että tapahtunut missää nimessä olisi sinun syytäsi, mutta muistan tuon tunteen hyvin elävästi).

Soita kuntasi sosiaali-ja kriisipäivystykseen (heti tänään!), siellä on päivystäjiä joiden kanssa voit ihan vaan jutella. Epäilisin
traumaperäistä stressihäiriötä joka ei ole kuoleman vakavaa, mutta apua kyllä tarvitset.

Lasten sijoitus ei tuossa tilanteessa ole välttämättä se paras vaihtoehto eikä lastensuojelu kyllä ikinä niin toimikaan että lapset sijoitettaisi tuosta vaan. Lapsesi tarvitsevat nimeomaan sinua, ovathan hekin nyt "menettäneet" isän. Voit soittaa lastensuojelun neuvontaan ja kertoa tilanteesta. Hyvällä tuurilla he voivat aloittaa akuutin perhetyön eli tt tulee teille esimerkiksi hoitamaan lapsia, jotta sinä saat levättyä.

Joo ymmärrän ton ettet uskalla kertoo soskuille... Mult otettii muksu pois ku oli 3 kk ikäne ku mul oli synnytyksenjälkeine masennus..piti tulla takas ku saan itselleni apuu,ei tullu ikinä. ja täst aikaa 2 vuotta.

Tk:ssa/sairaalassa on akuuttipsykiatria, soita ja pyydä sieltä apua viimeistään huomenaamulla.

Mä sain perhetyöntekijän kotiin, itselle lääkityksen, ja nimenomaan painottivat sossustakin että ei ole lastensuojelullisesta hoidosta kyse vaan äidin uupumisen hoidosta.

[QUOTE="mie";26741294]Joo ymmärrän ton ettet uskalla kertoo soskuille... Mult otettii muksu pois ku oli 3 kk ikäne ku mul oli synnytyksenjälkeine masennus..piti tulla takas ku saan itselleni apuu,ei tullu ikinä. ja täst aikaa 2 vuotta.[/QUOTE]

Sulla tais olla masennusta pahimmasta päästä ja ehkä jutussa on muutakin. Ei ne ihan noin yksiselitteisesti mene nuo jutut kuten mainitsit.

Asutaan pienessä kunnassa jossa ei ole kriisipäivystystä.. Akuuttipsykiatri sentään on, ja sinne menen huomenna heti aamulla, mutta en tiedä todellakaan kerronko mitä lasten kanssa tapahtui että kerronko vaan mitä lasten isän kanssa kävi. Laitoin äidilleni viestiä kenen kanssa en ole muuten tekemisissä ja kysyin että voiko he ottaa lapset pariksi päiväksi mutta en ole vastausta saanut ja siskoni ei saa myöskään heitä kiinni puhelimitse... Aivan mahdottoman kamala olo, olen nukkunut yöllä 2 tuntia,heräsin 4 aikaan ja siitä asti ollut hereillä, ahdistaa,kyyneleet valuu, lapset laitoin siivoomaan omaa huonettaan ettei ihan koko aika ole mun "kimpussani". Ja tällä paikkakunnalla ei ole mahdollista saa MLL lastenhoitoapua ja toiseksi mies vei kaikki rahat mukanaan ja mulle itselleni tulee vasta torstaina rahaa niin en saa edes palkattua jotain hoitamaan lapsia. Kiitos tosi monille tsemppaavista viesteistä ja neuvoista! Jännä miten ton täydellisen viesti laittoi vielä kamalammaksi olon mulle, ehkä siksi kun tunnen oloni juuri huonoksi äidiksi :(

Aivan kamalaa sinulla, kovasti voimia. Lasten vuoksi on kuitenkin pakko yrittää jaksaa ja he toisaalta kannattelevat sinua pinnalla.
Jos vanhemmat eivät vastaa, niin voisiko sisaresi hetken aikaa auttaa? Saisit näin yksin ollessa purettua pahimman raivon. Rohkaisuna vielä: ihminen joka sanoo ääneen edes ajattelevansa vahingoittavan lapsia, niin ei sitä oikeasti tee. Olet hyvä äiti, pidä siitä ajatuksesta kiinni ja hanki teille apua.
Huomenissa siis yhteys neuvolaan ja kerro rehellisesti miltä tuntuu ja ettet jaksa. Lastensuojelu ei ota kenenkään lasta noin vain huostaan, ei pidä uskoa tarinoita. Päätösten taustalla on aina jotain muuta mitä mediassa ei esitetä.
Kovasti jaksamisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunut äiti;26741654:
Jännä miten ton täydellisen viesti laittoi vielä kamalammaksi olon mulle, ehkä siksi kun tunnen oloni juuri huonoksi äidiksi :(

Annat tuollasen paskan jauhannan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Pääasia, että saisit hommattua itsellesi apua ja sitä kautta lastenkin arki paranee. Älä pelkää kertoa tilanteestasi, parhaiten oikeanlaista apua saat kun rehellisesti kerrot mitä päässä just nyt tapahtuu.

Nimenomaan olet hyvä äiti kun tiedostat tarvitsevasi apua ja olet sitä itse valmis hakemaan ja tämä kyllä lastensuojelussakin tiedetään. Eli nyt yhteys neuvolaan tai lastensuojeluun. Ei tarvi kertoa että olet jo käynyt käsiksi lapseen mutta kannattaa kyllä sanoa rehellisesti että pelkäät niin tekeväsi, se kertoo tilanteen vakavuudesta aika paljon.

• Tykkää
Reactions: kookosta
Niin ja itse olen ollut töissä Sosiaali- ja terveystoimessa eli tiedän ihan työn puolesta miten nämä hommat menee eikä tosiaan kukaan pidä huonona äitinä tai ala huostaanottoja tekemään tuollaisessa tilanteessa. Juuri näitä tilanteita vartenhan ne ehkäisevän ls-työn toimet on kehitetty.

[QUOTE="Kifa";26741826]Niin ja itse olen ollut töissä Sosiaali- ja terveystoimessa eli tiedän ihan työn puolesta miten nämä hommat menee eikä tosiaan kukaan pidä huonona äitinä tai ala huostaanottoja tekemään tuollaisessa tilanteessa. Juuri näitä tilanteita vartenhan ne ehkäisevän ls-työn toimet on kehitetty.[/QUOTE]

Tällä palstalla kaivattaisiin enemmänkin reaalitietoa. Kaikenlaista kuraa heitetään niskaan, kun joku kysyy neuvoja.

Itsekin ajattelin ottaa perheneuvolaan yhteyttä kun olemme eroamassa. Jos vaan pääsisi keskusteleen mieltä askarruttavista asioista ja arjessa jaksamisesta 3 lapsen kanssa.
En tiedä onnistuuko sinne pääseminen, mutta kokeilen.

Tosi paljon tsemppiä AP sulle teidän perheen tilanteeseen!! Olet hyvä äiti kun mietit lastesi parasta, ja omaa hyvinvointiasi, koska hyvinvoiva äiti on tärkeä lapsille, koska sitten jaksat olla sellainen äiti kun haluat.

Entinen mieheni petti minua joten ymmärrän tilanteesi hyvin. Kunhan pääset alkushokin ohi, huomaat että olet onnellisempi ilman pettävää miestä. Sano viranomaisille vain että huusit lapsillesi ja haluat apua vihan ja surun käsittelyyn.

Pyydä lapsiltasi anteeksi että suutuit ja kerro etteivät he tehneet mitään väärin. Sano että äiti on surullinen mutta se menee aikanaan ohi. Lapset ovat fiksuja, he ovat jo antaneet sinulle anteeksi joten anna itsellesikin. Ja miehellesi, jos pystyt, vaikka et otakaan häntä takaisin, mutta voit silti antaa anteeksi, niin oma elämäsi helpottuu. VOIMIA!

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunut äiti;26741013:
Lasten isä on tehnyt suhteen alusta asti reissuhommia eli on ma-la jossain muussa kaupungissa hommissa, ja aikoo kuulema muuttaa täältä kaupungista pois, ja nyt viikon aikana ei ole yrittänyt saada asuntoa täältä meidän läheltä, kun ei oo kun kaksi pvä viikosta täällä.. eli ei sekään onnistu :( Haluan mennä lääkäriin ja saada apua ahdistus ja paniikkikohtauksiin sekä tästä tulleesta masennuksesta mutta en uskalla puhua kenellekkään viranomaiselle tästä huonona äitinä olemisesta kun pelkään todella todella paljon että en saa heitä ikinä luokseni takaisin, ehkä turhaa pelkoa koska muuten olen kolme vuotta hoitanut aivan mallikkaasti lapsiani ja kun esikoiseni oli osapäivähoidossa kun odotin pikku kakkosta niin sieltä tosi paljon kehuttiin kasvatustani ja kun pikkukakkonen täytti vuoden otin esikoisen pois hoidosta kun halusin hoitaa heitä yhdessä kotona kun jo vähän pystyivät leikkimään yhdessä. Läheisilleni ja nyt teille oon kertonut koko totuuden mitään salaamatta mutta viranomaisille en vaan uskalla koska haluan ilmaista että haluan hetken eli vaikka parin päivän tauon lapsiini heidän parhaakseen niin pelkään että he käsittävät sen että en jaksa enää lapsiani enkä voi hoitaa heitä jne jne ja sitten en saa heitä takaisin. Kiitos teille kaikille vastauksistanne ja tukemisistanne!

ap, missä asut??