Voinko käyttää tota valurautapataa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ollut käyttämättä 2-3vuotta. Ruokaöljyä olen laittanut siihen ja sitä siellä pohjallakin oli ja pesin pataa kuumalla vedellä tuossa ja sitten laitoin sen vielä täyteen vettä ja annoin kiehua. Siitä irtosi sellaista ruskeaa töhkää... rasvaa?

Mielestäni se ei näytä ruosteiselta.... ei ainakaan mitään isompaa minusta ole. Onko ruosteesta jotain haittaa?

Voiko sitä nyt turvallisesti käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
voit käyttää, mutta paras tapa on laittaa kuumaan uuniin ja polttaa lika pois. sitten jäähdyttää ja öljytä. eikä ruostekkaan maailmanloppu olisi. suolalla hinkkaamalla saa ruosteen pois.

Joskus muutama vuosi sitten tein niin, että laitoin siihen muistaakseni ruokaöljyä ja pidin hiton kuumassa uunissa. Näin minua netissä neuvottiin. Ei sille ainakaan mitään erikoista tapahtunut...

Eli jos nyt laitan ton uuniin vielä, sit jäähdytän ja sit öljyän? Miten kuumaan uuniin?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kai joku tietää?

Kyllä minä sen ruosteen olen pois ottanut, jos on päässyt pata tai pannu ruostumaan.

Mutta kun en minä ole varma, että onko siinä oikein ruostetta.... ei se pohja ole samanlainen musta kuin sen pannun reunat mutta onko se ruosteessa...? Haittaako se ruoste siis jotain?

Ja miten olet tehnyt? Suolalla pestään? Sitten kuumaan uuniin ja lopuksi öljyä? Mitään rasvapolttoa en voi nyt tehdä.

Kai joku tietää?

Kyllä minä sen ruosteen olen pois ottanut, jos on päässyt pata tai pannu ruostumaan.

Mutta kun en minä ole varma, että onko siinä oikein ruostetta.... ei se pohja ole samanlainen musta kuin sen pannun reunat mutta onko se ruosteessa...? Haittaako se ruoste siis jotain?

Ja miten olet tehnyt? Suolalla pestään? Sitten kuumaan uuniin ja lopuksi öljyä? Mitään rasvapolttoa en voi nyt tehdä.

Luulisin, että siinä on sitä öljyä härskiintyneenä, jos se on semmoista vähän tahmeaa tummaa möhnää. Ruosteen kyllä erottaa, se on semmoista hilseilevää punertavaa röpelöä. Olen ensin pitänyt kuumaa vettä padassa hetken ja sitten patapatalla hinkannut. Kun sitten käytön jälkeen pesen padan, laitan se kuumalle levylle ja siihen vähän läskiä tai öljyä, kuumennan ja kun pata on jäähtynyt, pyyhin kaiken ylimääräisen rasvan pois, ettei se sitten säiltyksen aikana härskiinny.

Kai joku tietää?

Luulisin, että siinä on sitä öljyä härskiintyneenä, jos se on semmoista vähän tahmeaa tummaa möhnää. Ruosteen kyllä erottaa, se on semmoista hilseilevää punertavaa röpelöä. Olen ensin pitänyt kuumaa vettä padassa hetken ja sitten patapatalla hinkannut. Kun sitten käytön jälkeen pesen padan, laitan se kuumalle levylle ja siihen vähän läskiä tai öljyä, kuumennan ja kun pata on jäähtynyt, pyyhin kaiken ylimääräisen rasvan pois, ettei se sitten säiltyksen aikana härskiinny.

Tossa oli pinnalla pohjassa tosi paljon sitä öljyä ja ollut siis käyttämättä ainakin kaksi vuotta. Keitin kaksi kertaa siinä tuon veden ja toiseen satsiin ei enää irronnut pinnalle lillumaan sitä ruskeaa.

Laitan sen vielä kuumaan uuniin ja öljyän.

Yhteistyössä