voinko juoda jouluna

Itselläni ehdoton nollalinja. Minulla nousee päähän jo muutama hörppy olutta, joten voin kuvitella, miten vauva olisi samassa (tai jopa pahemmassa) humalassa. Minulle kännäystä on jo puolen litran pullollinen Perhe-olutta, jota tuttavani juottavat lapsilleenkin. Huono viinapää, onneksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nea85:
semmosta se vaan meillä on että varmasti rupeevat utelemaan jos en juo sitä viini lasia. en haluis todellakaan että raskaus vielä paljastuisi. en nyt tiedä mihin uskoa ku jotkut sanoo että on ok juoda se lasillinen viiniä näin alussa raskautta ja jotkut taas sanoo ettei sitä missään nimessä saa juoda..
ensimmäiset 12 vkoa ovat sikiön kehityksessä ne kriittisimmät...vauriot tulevat kaikkein herkimmin juuri silloin!

 
Voi juma mikä keskustelu. Vanha keskustelu mutta pakko ilmaista mielipide... Alkoholi on aikuisellekin sellainen hermomyrkky, että mielestäni kukaan lapsestaan välittävä ihminen ei juota sitä lapselleen eikä sikiöllekään. Jos ei pysty olemaan 9 kuukautta juomatta alkoholia, niin olisko syytä harkita käyntiä esimerkiksi A-klinikalla..? Tietenkin vaan mun mielipide mutta eiköhän sen suomen kansasta jo näe mitä se alkoholi teettää niin pitääkö sitä sikiöajalta jo alkaa juottamaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja iitu84:
Voi juma mikä keskustelu. Vanha keskustelu mutta pakko ilmaista mielipide... Alkoholi on aikuisellekin sellainen hermomyrkky, että mielestäni kukaan lapsestaan välittävä ihminen ei juota sitä lapselleen eikä sikiöllekään. Jos ei pysty olemaan 9 kuukautta juomatta alkoholia, niin olisko syytä harkita käyntiä esimerkiksi A-klinikalla..? Tietenkin vaan mun mielipide mutta eiköhän sen suomen kansasta jo näe mitä se alkoholi teettää niin pitääkö sitä sikiöajalta jo alkaa juottamaan..
Jaa. Itseasiassa pieni määrä alkoholia päivässä on tutkimusten mukaan aikuiselle hyväks. Rentouttaa lihaksia ym.

Vielä jokunen vuosikymmen takaperin yleinen suositus oli ottaa muutamma konjakki päivässä ennenaikasiin supistuksiin. Miten ihmeessä Suomessa on näinki terveitä kolmekymppisiä?

Etelä-euroopassa alkoholista ei oo mitään kieltoa raskausaikana. Siellä ei ryypätä, vaan otetaan se lasi-pari ruualla. Siellä on myöski huomattavasti vähemmän fas-lapsia, ku täällä - nollalinja-maassa.

Monissa maissa kahvinjuonti on täysin kiellettyä raskausaikana. Siltikään ei kukaan vielä tainnu sanoa "Jos ei pysty olemaan 9 kuukautta juomatta kahvia, niin...." . Suomi on kahvinjuonnin kärkimaita, kahvin kun meiltä kieltäis, ni johan olis piru irti.

Kohtuus kaikessa, jopa raskauden aikasessa hysteriassa. Suomessa voi ihan hyvillä mielin syödä sitä tuorejuustoaki, ku vaan tarkistaa että on pastoroidusta maidosta valmistettua (ja kaikki valion, cremé bonjourin ym on). Ultrassa kysyin lääkäriltä, mitä haittaa on, jos joskus (tyyliin kerran kuussa) juon lasin viiniä - vastaus oli "EI MITÄÄN!".

Kaikki tekee kuten parhaaks näkee, mut ihan naurettavaa ruveta toisille saarnaamaan tai muita syyllistämään, vaik ite olis nollalinjalla. Toivottavasti ap:llä oli mukava joulu.
 

Yhteistyössä