Voiko väkivaltainen parisuhde "parantua"?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten on? Voiko henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa sisältävä suhde muuttua väkivallattomaksi terapialla, tms.? Vai onko se niin, että kerran väkvaltaiseksi muuttunut suhde ei voi enää muuksi muuttua? Onko kellään omakohtaisia kokemuksia "hoito" -yrityksistä, esim. Lyömätön Linja -ryhmäterapiasta tai muusta vastaavasta?
 
Mulla ei kyllä ole kokemuksia omakohtaisesti, mutta psykologin kertomana voin toistaa hänen sanansa "jos parisuhteessa on kerran ylitetty fyysisen koskemattomuuden raja (siis väkivalta, riitatilanteet), niin yleensä se ei enää korjaudu. Mut olettaisin kuitenkin, että jos esimerkiksi pahoinpitely tapahtuu aina humalatilassa, niin luulisi alkoholin käytön loputtua loppuvan myös väkivalta. Kokemuksena voin kertoa vain sen, kun itselläni oli ongelmana lapsen tukistaminen. Koska itseäni on tukistettu, niin aloin raivostuksissani tarttumaan esikoista hiuksista. Jouduin tekemään henkisesti kovasti töitä, että sain tuon puolen itsestäni karsittua. Kirjoitin päiväkirjaa,jonne kirjasin tukistamistilanteet ja tuntemukset ja lapsen tuntemukset. Nyt olen ollut ns.kuivilla jo vuosia, eikä pienempien lasteni ole onneksi tarvinnut kokea äidin tukistusvimmaa.
 
Voi mutta vain niin että väkivallan tekijä ottaa vastuun teoistaan ja käytöksestään ja perhe hakee ja saa apua. Monissa kaupungeissa on miehille lyömätönlinja tms. paikka josta on hyvä alkaa.
Mutta itsestään sellainen tilanne ei mene ohi.
 

Similar threads

V
Viestiä
13
Luettu
561
Aihe vapaa
vierailija
V
T
Viestiä
19
Luettu
487
Aihe vapaa
tiia-maria
T

Yhteistyössä