Voiko työkkäri muka toimia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä on hyvä huudella semmoisten ihmisten joilla ei ole samaa tilannetta edessä. Työtön ihminen on ihminen sekin. Ja työkkärin tädit voisivat kouluttaa itseänsä enemmän ettei niitä virhearvioita tulisi jatkuvaan, tästäkin kokemusta on... Nämä on hankalia tilanteita kun pienellä palkalla pitäisi kustantaa taksimatkat tms. Ja loputa jää miinuksen puolelle koko työssäkäynti, vaikkakin työkokemushan on aina hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Onko työkkäri oikeasti noin kamala paikka? :/

Minen vielä ole työkkärin asiakas mutta kysyn silti yhden kysymyksen. (Anteeksi että tungen samaan ketjuun)

Mites, voiko karenssia saada siitä että kieltäydyn ottamasta vastaan tarjottua vuorotyötä, jossa siis ilta-ja yövuorot? Perusteluina se että mies tekee pelkää yötyötä ja meidän kunnalla eikä lähikunnilla, ole mahdollisuutta lasten yöhoitoon. Hoitajaa en palkkaa öiksi sen takia että itse voisin käydä töissä.. Myöskin olen todella sidottu maanantaisin menemään esikoisen terapiohin.

Kannattaakohan mun edes mennä työkkärin kirjoille? Jos yrittäisin etsiä itse jonkun osa-aika homman.

Kiitos jos joku osaa vastata jotain järkevää. :flower:

Sä voit jo ilmoittautumisvaiheessa antaa heille (työkkäri) ehdot, ettet pysty tekemään ilta/yö työtä. He merkkaa sen sinne sun tietoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
työssäkäyntialue on muistaakseni 30km suuntaan jos toiseen sieltä missä asuu..

Älä levitä MuTua...
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/02_tyossakayntialueet/index.jsp

kirjoitin MUISTAAKSENI.. eli EN ollut varma!!!

luetun ymmärtämisvaikeuksia??

Alkuperäinen kirjoittaja Susam:
Ystäväni ilmoittautui työkkärin asiakkaaksi kesäkuussa. Hän meni johonkin infotilaisuuteen kuten lupasi. Hetken päästä hän sai työkkäriltä kirjeen, 5kk karenssi koska ei ole ammattia itselleen hankkinut. Ystäväni turhautui, hänelle luvattiin töitä esim hoiva-alalta(lastenhoitoa) kun kerran on lapsia ennenkin hoitanut. Eipä saanut, pitää kuulemme itse etsiä. Kuukauden päästä sai kirjeen työkkäristä, että nyt olisi osa-aikainen työ 27km päässä. Aluksi olisi työ joka arkipäivä, mutta muuttuisi osa-aikaiseksi. Ystäväni empi hetken, koska hänellä ei ole korttia, eikä sinne pääse edes bussilla (asuvat maalla).Hän kävi siellä hetken, kun mies jäi saikulle, tai sitten tuttavat veivät. Ajatteli, että on sekin tyhjää parempi. Nyt kun kuskia ei enää ole, ihmiset päässeet töihin yms, joutui hän lopettamaan siellä. Työkkärissä kävi ilmoittamassa, että ei voi sinne mennä. Sieltä sanottiin, että heillä on oikeus tarjota työtä vaikka sinne ei mitenkään pääsisikään. SIIS ONKO MUKA TYÖKKÄRILLÄ OIKEUS TARJOTA TUOLLAISTA TYÖTÄ, KUN AINOA KEINO PÄÄSTÄ TYÖPAIKALLE ON TAKSI???????

5kk karenssi on oikeutettu, ellei hänellä ole ammattia, ja tulee työkkärin asiakkaaksi kotihoidontuelta..
Onko ystäväsi alle 25v?

Älä levitä MuTua...
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/02_tyossakayntialueet/index.jsp

kirjoitin MUISTAAKSENI.. eli EN ollut varma!!!

luetun ymmärtämisvaikeuksia??
Eli levitit MuTua. Informaatioarvo pyöreät nolla.

Onko työkkäri oikeasti noin kamala paikka? :/

Minen vielä ole työkkärin asiakas mutta kysyn silti yhden kysymyksen. (Anteeksi että tungen samaan ketjuun)

Mites, voiko karenssia saada siitä että kieltäydyn ottamasta vastaan tarjottua vuorotyötä, jossa siis ilta-ja yövuorot? Perusteluina se että mies tekee pelkää yötyötä ja meidän kunnalla eikä lähikunnilla, ole mahdollisuutta lasten yöhoitoon. Hoitajaa en palkkaa öiksi sen takia että itse voisin käydä töissä.. Myöskin olen todella sidottu maanantaisin menemään esikoisen terapiohin.

Kannattaakohan mun edes mennä työkkärin kirjoille? Jos yrittäisin etsiä itse jonkun osa-aika homman.

Kiitos jos joku osaa vastata jotain järkevää. :flower:

Sä voit jo ilmoittautumisvaiheessa antaa heille (työkkäri) ehdot, ettet pysty tekemään ilta/yö työtä. He merkkaa sen sinne sun tietoihin.

Oikeestikko? Sehän olisi todella hienoa! =) Kuvittelin ettei sinne saa mitään ehtoja sanella...

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
meidän kunnalla eikä lähikunnilla, ole mahdollisuutta lasten yöhoitoon.

Kunta on velvollinen järjestämään yöhoidon jos sitä tarvitaan.
Eli varaudu karenssiin jos et ota työtä vasttaan.

Näin se taitaa olla. Mutta tuosta kannattaa kysyä työkkärissä ja kunnassa.

Lapsen terapia-asioissakin täytyy olla varuillaan. Jos kerta miehesi tekee vain yötyötä, niin eikö hän voi mennä lapsen kanssa maanantain terapiaan, jos sinulle sattuu silloin työtä? Tai voidaanko terapia toteuttaa päivähoidon aikana (näin ne mielestäni yleensä hoidetaan). Työvoimatoimikunnan käsittelyyn jos joskus joudut tekemään oman rapotin, niin ole varuillasi että et kirjoittele heille mitään sellaista jonka voivat tulkita: "Henkilö itse asettaa työllistymiselleen sellaisia ehtoja, ettei työllistyminen ole mahdollista". Tuosta napsahtaa kolmen kuukauden karenssi!

Tällä tarkoitan sitä, että jos lapsen terapia todella vaatii sinun ja juuri sinun läsnäolosi, niin silloin sinulla lienee oikeus olla ihan luvallisesti (=lain mukaan) palkatta pois työstä kyseisenä aikana. Näitä taloudellisia menetyksiä varten on olemassa vammaistuki, jota saatte jos lapsen vamma sitä oikeasti edellyttää. Ja kun kelalta taas hakee vammaistukea, niin lapsen kuljetus- ja saatto ovat sellaisia asioita, jotka kannattaa mainita jotta tuki heltyisi.

Minulla itselläni on kaksivuotias vammaistukea saava astmalapsi, josta en työkkärille ole puhunut halaistua sanaa, koska tilanteemme on muutenkin niin mutkikas että vaikka ITSE tiedän että voin tehdä vaativaakin työtä, niin työkkäri olisi voinut tulkita minut vastahakoiseksi ja työtä vieroksuvaksi. Työnhakuni on viety työvoimatoimikunnan käsittelyyn ja oman vastineeni olen aloittanut lauseella: "Mainitsemani syyt eivät ole este kokoaikatyön vastaanottamiselle..." ja sen jälkeen perustellut lyhyesti, miksi eivät ole. Kyse oli omaishoidontuentyyppisestä rahasta, jota perheemme saa eräästä toisesta henkilöstä - ei lapsestamme. Sain esteettömän lausunnon eli minut hyväksyttiin työnhakijaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Susam:
Ystäväni ilmoittautui työkkärin asiakkaaksi kesäkuussa. Hän meni johonkin infotilaisuuteen kuten lupasi. Hetken päästä hän sai työkkäriltä kirjeen, 5kk karenssi koska ei ole ammattia itselleen hankkinut. Ystäväni turhautui, hänelle luvattiin töitä esim hoiva-alalta(lastenhoitoa) kun kerran on lapsia ennenkin hoitanut. Eipä saanut, pitää kuulemme itse etsiä. Kuukauden päästä sai kirjeen työkkäristä, että nyt olisi osa-aikainen työ 27km päässä. Aluksi olisi työ joka arkipäivä, mutta muuttuisi osa-aikaiseksi. Ystäväni empi hetken, koska hänellä ei ole korttia, eikä sinne pääse edes bussilla (asuvat maalla).Hän kävi siellä hetken, kun mies jäi saikulle, tai sitten tuttavat veivät. Ajatteli, että on sekin tyhjää parempi. Nyt kun kuskia ei enää ole, ihmiset päässeet töihin yms, joutui hän lopettamaan siellä. Työkkärissä kävi ilmoittamassa, että ei voi sinne mennä. Sieltä sanottiin, että heillä on oikeus tarjota työtä vaikka sinne ei mitenkään pääsisikään. SIIS ONKO MUKA TYÖKKÄRILLÄ OIKEUS TARJOTA TUOLLAISTA TYÖTÄ, KUN AINOA KEINO PÄÄSTÄ TYÖPAIKALLE ON TAKSI???????

5kk karenssi on oikeutettu, ellei hänellä ole ammattia, ja tulee työkkärin asiakkaaksi kotihoidontuelta..
Onko ystäväsi alle 25v?

Ei, vaan minun ikäiseni. On ollut aikaisemmin töissä lasten parissa. Tuli raskaaksi ja jäi muksujen kanssa kotiin.
Sen verran on nyt ystäväni tilanne muuttunut, että otti itsensä pois työkkärinlistoilta ja haki itsensä koulun penkille takaisin (perhepäivähoitaja). Ammatin myötä saa toivottavasti työtäkin =)

Lehmu, mä vippaan sua kohta yv.llä =)

Ok, ajattelinkin laittaa että heitä yv jos mietit. Mutta tiedän vain sen mitä tiedän, en kovin valtavasti :p

Ja me ollaan lähdössä mummolaan päiväkylään, joten vastaus saattaa viipyä jos nää pikkuihmiset ei enää pysy kuosissa. Mut vastaan kyllä kun kerkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Lehmu, mä vippaan sua kohta yv.llä =)

Ok, ajattelinkin laittaa että heitä yv jos mietit. Mutta tiedän vain sen mitä tiedän, en kovin valtavasti :p

Ja me ollaan lähdössä mummolaan päiväkylään, joten vastaus saattaa viipyä jos nää pikkuihmiset ei enää pysy kuosissa. Mut vastaan kyllä kun kerkiin.

Juups! :wave: =)

Luin vain aloituksen ja työkkärissä töissä olleena voin sanoa, että kyllä työkkäri on toiminut ihan lainmukaisesti. Kyyti ei ole syy työstä kieltäytymiseen omalla työssäkäynti alueella. Näin sanoo suomen laki, jota työkkärin on noudatettava.

Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa työkkäristä :). Ei ole karenssia tullut, mutta en kyllä ole kieltäytynyt tarjotuista työ- tai kurssipaikoistakaan, vedoten milloin liian pitkään matkaan tai lastenhoito-ongelmiin.

Työkkärillä on mun mielestä ihan selkeät säännöt. Niitä kun noudattaa, niin sen lafkan kanssa pärjää hyvin. Työttömyyskorvaus ei ole kansalaispalkkaa, eli sen eteen täytyy tehdä jotain muutakin kun vain elää ja hengittää. Täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä ihan oikeasti...ei siten, että menen töihin JOS paikka on tarpeeksi lähellä, JOS saan lapset hoitoon, JOS tykkään siitä työstä, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Eikös tossa tilanteessa kannattaisi ostaa auto ja laittaa sen hinta ja vakuutukset verotukseen tulonhankkimiskuluvähennyksiin (vai mikä se sarake nykyään on nimeltään) ?

Ei taida tuo onnistua. Ei työssä käyvät autoista ja vakuutuksista mitään vähennystä saa. Kun saiski.

myös ne voit tarjota työtä jossa pienempi palkka mitä sulla esim on ansiosidonnainen ja siitä jos kieltäytyy niin saa karenssia.. jee.. maksaa sitten siitä että käy töissä..

kannattaa aina koittaa eka hommata ite se duunipaikka ja jos ei kirveelläkään löydy niin sit työkkäriin.
Jos ei muuta niin työnvälitysfirmojen listoille:D toi työkkäri on kyl niin vihoviimenen paikka minne mä meen.

olin kerran ,viittävaille äippälomalle jäämässä tosin, tuollaisessa info tilaisuudessa.. siitäkin on jo melkein 4v aikaa.. silti muistan kuinka siinä sanottiin että heillä on oikeus ja työttömälä velvollisuus työhön joka on 100 kilometrin säteellä asuinpaikkakunnasta...ja että työmatkakorvauksen voi hakea joka sillooin oli jotain 10 senttiä per kilometri..ja toi oli ainakin alkuvaiheessa mahd. työsopimusta..ja jotain siinä oli muistakinn korvauksista.. senkin muistan että siinä oli että työtön on velvollinen hakemaan omatoimisesti työtä 8 tuntia jokaisena arkipäivänä !!!!! ei tee siis yhtään mieli työelämään..eipä kyllä ole kiirekkään..

ja jos mahdollisen työn sopimus puretaan työntekijän omasta pyynnöstä niin karenssi on varma nakki.. tai tarvitsee olla melkein kuollut jotta hyväksyvät työkkärissä..

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
kannattaa aina koittaa eka hommata ite se duunipaikka ja jos ei kirveelläkään löydy niin sit työkkäriin.
Jos ei muuta niin työnvälitysfirmojen listoille:D toi työkkäri on kyl niin vihoviimenen paikka minne mä meen.

Mutta muistakaa, että päivärahaa/ansiosidonnaista ei saa, mikäli ei ilmoittaudu työttömäksi tynhakijaksi työvoimatoimistoon...

Älä levitä MuTua...

Helsingin Vuosaaresta Inkooseen työmatka:) Kauankohan kestää julkisilla tai edes omalla autolla suuntaansa?

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Mutta muistakaa, että päivärahaa/ansiosidonnaista ei saa, mikäli ei ilmoittaudu työttömäksi tynhakijaksi työvoimatoimistoon...

miksei sitä duunia voi alkaa hommaamaan jo ajoissa? esim. jos on tiedossa et koska se työttömyys alkaa.

silloin kun olin viel kotona ja likka täytti toukokuussa 3v nii aloin jo tammikuussa kattelemaan töitä ja maaliskuussa pääsinki ja se työsuhde loppui syyskuussa, ja silloin sain toisesta paikasta vakipaikan.

eri asia on jos yllättäen jäät työttämäksi tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä niin sitten ei ole oikeutettu päivärahaan. Seuraavaksi sitten sosiaalitoimiston pakeille.

nii ja tuonki rahan saamiseen on tietyt kriteerit.

jos en olis saanu nykyistä paikkaani niin olis ollu rahatonna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä niin sitten ei ole oikeutettu päivärahaan. Seuraavaksi sitten sosiaalitoimiston pakeille.

Työtön ei saa sossustakaan rahaa, jos ei ole työnhaku voimassa. Sittenkin ne yleensä peritään takaisin, jos makhdollista.