Voiko työkkäri muka toimia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja voi .....:
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
Kannattaisko itse hakea työtä, jos ei kelpaa, mitä tarjotaan. Työnantajat ei kyllä helpolla ota noin asennevammaisia töihinsä..

ASENNEVAMMAISTA??? ONKO SE ASENNEVAMMA JOS EI PÄÄSE TÖIHIN. Ja haluan mä sen nähdä kun joku sotkee -30 asteen pakkasessa valaisematonta tietä töihin...ei sitä kukaan halua tehdä. Voit toki itse jättää autosi kotiin ja polkea töihin. Ei kukaan sitä estä.

Asennevamma siksi, ettei ole haluja järjestää asioita, että voi ottaa työn vastaan.
Siksi kannattaakin tinkiä arjesta ja hankkia kulkupeli. Itse olen tehnyt niin enkä joudu kuskaamaan lapsi hoitoon fillarilla täältä korvesta.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kalla:
Mä sain karenssia, kun en menny turvesuolle traktorikuskiksi, vaikka mulla ei olu ajokorttiakaan.

Eikä...siis ihanko totta?????

Kyllä, kun se oli sulettu alue, niin korttia ei olis tarvittu...Se kyllä on kahta puolen tietä, että ainakin sen yli käytännössä olis pitäny ajaa |O

Voe hyvää päivää...kaikkea ne keksii!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja K:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja KataRiina:
Alkuperäinen kirjoittaja nintsku76:
Ota tuosta työkkäristä nykyään mitään selvää :headwall: Ei tuo kyllä oikealta vaikuta. Samahan se on tarjota työtä vaikka keskeltä metsää, oma asiasi sitten, että miten pääset sinne. Ihme touhua!!!
Moni muuten tekee töitä keskellä metsää ja ihan itse osaa sekä haluaa mennä työpaikalleen. Toiset sitten ovat sitä mieltä että työantajan pitäisi tulla kotoa hakemaan...
Vaikeaa se on kortittoman lähteä monen kilometrin päähän asti töihin...vaikka olisi keskellä metsää!!!
Autokoulusta saa kortin ja autokaupasta auton muutamalla satasella.
Mut tämäkin tuntuu olevan liikaa vaadittu joiltakin...
no totta hemmetissä on paljon..mietippä ekanakin että paljonko se ajokortti maksaa. Kuinka paljon sen auton ylläpito maksaa vakuutuksineen ja bensoineen.
Sitku sulla on se kortti ja auto sä voit maksaa ne kulut mitä autosta tulee sillä palkallasi minkä saat tekemästäsi työstä.
Muutaman satasen autoon ei tartte ottaa kuin liikennevakuutus johon menee muutaman päivän palkka vuositasolla. Bensakulutkaan ei ole kovat, eurolla pystyy ajamaan 8-10 kilsaa.

.

Ja lisäksi auto ja ajokortti ovat investointeja tulevaisuuteen, jotka avaavat taas uusia, entistäkin parempia mahdollisuuksia työelämässä. Aivan kuten opiskelukin. Täällä on vain niin lyhytnäköistä porukkaa, eivätkä ole mitään valmiita sijoittamaan pärjätäkseen tulevaisuudessa elämässään paremmin.

:laugh: kumman sä tekisit
a) ostaisit elintärkeät lääkkeesi vai
b) maksaisit osan ajokorttia?

hmmm,..mun ei sitä tarvii kahesti edes pohtia. Että sijoitus sekin on tulevaisuuteen kun on ne lääkkeet ja pysyy tolpillaan ylipäänsä ja pääsee joka päivä eteenpäin.
Mä sanoisin et täällä on kapeakatsantaista porukkaa kun ei kyetä asettumaan toisen asemaan.
Ajattelemaan että kaikesta huolimatta niin kaikki EIVÄT kykene sijoittamaan ajokorttiin tai autoon olkoon se kuinka sijoitus tulevaa(kaikki kun ei ole halusta kiinni).
Ja vaikka se auton ruppana maksaisi vaikka 200euroa..no ne auton ruppanat kun tuppaa hajoamaan heti ensimmäiseen mutkaan(kokemusta on 2auton verran kun mies oli työharjoittelussa.. toinen taisi peräti olla jopa 500euron auto).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota tuosta työkkäristä nykyään mitään selvää :headwall: Ei tuo kyllä oikealta vaikuta. Samahan se on tarjota työtä vaikka keskeltä metsää, oma asiasi sitten, että miten pääset sinne. Ihme touhua!!!
Moni muuten tekee töitä keskellä metsää ja ihan itse osaa sekä haluaa mennä työpaikalleen. Toiset sitten ovat sitä mieltä että työantajan pitäisi tulla kotoa hakemaan...
Vaikeaa se on kortittoman lähteä monen kilometrin päähän asti töihin...vaikka olisi keskellä metsää!!!
Ja se korttiko ei maksa mitään:( Jos ostat auton muutamalla satasella kohta sitä saa olla viemässä korjaamolle ja taas menee "vain muutamia satasia" korjaukseen:( Ei asiat ole niin mustavalkoisia kuin sinä ajattelet. Kaikki maksaa niin paljon ja hinnat nousee koko ajan, bensan hintakin on älytön:( Eipä paljon kannata käydä osa- aikatyössä edempänä...
Mulla on itselläni myös muutaman satasen auto (volvo 740 gl, vm -88). Ei sitä tarvitse huoltaa tai korjata ja hyvin pelittää :). Mut toiset vain valittavat ongelmiaan eivätkä yritä ratkaista niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
no totta hemmetissä on paljon..mietippä ekanakin että paljonko se ajokortti maksaa. Kuinka paljon sen auton ylläpito maksaa vakuutuksineen ja bensoineen.
Sitku sulla on se kortti ja auto sä voit maksaa ne kulut mitä autosta tulee sillä palkallasi minkä saat tekemästäsi työstä.
Muutaman satasen autoon ei tartte ottaa kuin liikennevakuutus johon menee muutaman päivän palkka vuositasolla. Bensakulutkaan ei ole kovat, eurolla pystyy ajamaan 8-10 kilsaa.

.

Ja lisäksi auto ja ajokortti ovat investointeja tulevaisuuteen, jotka avaavat taas uusia, entistäkin parempia mahdollisuuksia työelämässä. Aivan kuten opiskelukin. Täällä on vain niin lyhytnäköistä porukkaa, eivätkä ole mitään valmiita sijoittamaan pärjätäkseen tulevaisuudessa elämässään paremmin.

:laugh: kumman sä tekisit
a) ostaisit elintärkeät lääkkeesi vai
b) maksaisit osan ajokorttia?

hmmm,..mun ei sitä tarvii kahesti edes pohtia. Että sijoitus sekin on tulevaisuuteen kun on ne lääkkeet ja pysyy tolpillaan ylipäänsä ja pääsee joka päivä eteenpäin.
Mä sanoisin et täällä on kapeakatsantaista porukkaa kun ei kyetä asettumaan toisen asemaan.
Ajattelemaan että kaikesta huolimatta niin kaikki EIVÄT kykene sijoittamaan ajokorttiin tai autoon olkoon se kuinka sijoitus tulevaa(kaikki kun ei ole halusta kiinni).
Ja vaikka se auton ruppana maksaisi vaikka 200euroa..no ne auton ruppanat kun tuppaa hajoamaan heti ensimmäiseen mutkaan(kokemusta on 2auton verran kun mies oli työharjoittelussa.. toinen taisi peräti olla jopa 500euron auto).

Tai sitten voi muuttaa jonnekin missä runsaasti töitä lähellä kotia?

Alkuperäinen kirjoittaja voi .....:
Kannattaisko itse hakea työtä, jos ei kelpaa, mitä tarjotaan. Työnantajat ei kyllä helpolla ota noin asennevammaisia töihinsä..

ASENNEVAMMAISTA??? ONKO SE ASENNEVAMMA JOS EI PÄÄSE TÖIHIN. Ja haluan mä sen nähdä kun joku sotkee -30 asteen pakkasessa valaisematonta tietä töihin...ei sitä kukaan halua tehdä. Voit toki itse jättää autosi kotiin ja polkea töihin. Ei kukaan sitä estä.

Asennevamma siksi, ettei ole haluja järjestää asioita, että voi ottaa työn vastaan.
Siksi kannattaakin tinkiä arjesta ja hankkia kulkupeli. Itse olen tehnyt niin enkä joudu kuskaamaan lapsi hoitoon fillarilla täältä korvesta.

Ja kaikki tuo muka osa-aikaisen palkalla??? Pontti oli jo tuolla aikaisemmin esitettykin. Samanlaista työtä kun oli tarjolla samasta kylästä bussimatkojen päästä...varmasti on ihmisillä nykyään paljon lainaa ja muita maksuja päällä, joten tuskin monikaan voi enää mistään mitään karsia pois.

Mä sain karenssia, kun en menny turvesuolle traktorikuskiksi, vaikka mulla ei olu ajokorttiakaan.

Ei oo tosi... Tosta ois voinu valittaa jo johonki oikeusasteeseen.

Tai vielä parempi, olisit ottanu sen työn vastaan ja kattonu mitä työnantaja sanoo ajotaidottomasta kuskista... (Luulen, että olisi valinnut jonkun muun -sulle ei karenssia.)

Ja se korttiko ei maksa mitään:( Jos ostat auton muutamalla satasella kohta sitä saa olla viemässä korjaamolle ja taas menee "vain muutamia satasia" korjaukseen:( Ei asiat ole niin mustavalkoisia kuin sinä ajattelet. Kaikki maksaa niin paljon ja hinnat nousee koko ajan, bensan hintakin on älytön:( Eipä paljon kannata käydä osa- aikatyössä edempänä...
Mulla on itselläni myös muutaman satasen auto (volvo 740 gl, vm -88). Ei sitä tarvitse huoltaa tai korjata ja hyvin pelittää :). Mut toiset vain valittavat ongelmiaan eivätkä yritä ratkaista niitä.

Voi kuule, moni yrittää ratkaista ongelmiaan joka päivä. Jos kerran töitä oli bussimatkan päässä niin, eikös se ongelma ole silloin ratkaistu?

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:

Voi kuule, moni yrittää ratkaista ongelmiaan joka päivä. Jos kerran töitä oli bussimatkan päässä niin, eikös se ongelma ole silloin ratkaistu?

No menee sitten niihin töihin bussimatkan päähän? Ei kai siinä karenssia tule, jos itse työpaikan itselleen löytää? Mä en tajua tätä marinaa, enkä tajua mikä on ongelmana? Ei siellä työkkärissä ole pakko olla kirjoilla, etenkään, jos itse voi itselleen töitä järjestää.

Mä en voi käsittää, kuinka joku asia on toisille täysin ylitsepääsemätön ja toisilla on heti ratkaisu siihen.

Itse olen korttini ja autoni ostamaan vähistä rahoista eikä se tuntunut yhtään oudolta. Tiukkaahan se teki, mutta toisista asioista on tingittävä, jos jotain aikoo hankkia.
Hommasin korttini ja autoni kahden lapsen perheeseen, jossa toinen työtön ja toinen kotihoidontuella 10 vuotta sitten.

Voi hyvät hyssykät...vetipä moni herneet nenuun toisen ongelmien takia... :laugh: kannattaa poistaa itsensä työkkärin listoilta ja hakea töitä ilman sitä. Työkkäri kun todellakin kyykyttää työttömiä. Ei saanut serkkunikaan koskaan töitä työkkärin avustuksella. Kun ilmoitti, että on työn löytänyt niin kyllä he siitä kunnian otti. Onneksi korjasi asian ja sanoi tädille suorat sanat =)

Äitini kanssa samalle kurssille "pakotettu" yh äiti sai karenssin koska kunta ei voinut 7 (sisältää viikonlopun ) päivässä järjestää 3 lapselle hoitopaikkaa.
Tääkin on niin epistä. Kunnalla on 2vkoa aikaa järjestää lapsille hoito mutta työkkärin kurssi voi alkaa jo viikon päästä. Missä ne lapset on sen viikon jos ei ole tuttavia ja sukulaisia auttamassa?

Täälläkin on iso tämä työkkärialue. Jos saat lemiltä osa-aikaisen työpätkän niin se on vaan sinne sotkettava pyörällä. Muuten saat karenssin!

Työkkäreille ihmisen arvostus on sivuseikka. Asiakkaat ovat koiria, joita voi kohdella miten sattuu ja tehdä mielivaltaisia ratkaisuja, asiakkaan kiusaksi.
Laki ja ihmisoikeudet ovat vitsikirjan tasolla, noissa kyykytysvirastoissa.

työssäkäyntialue on muistaakseni 30km suuntaan jos toiseen sieltä missä asuu..

Mä ainakin aikoinaan annoin työkkäriin ehdot, että 10km säteellä, koska pyörä ainut vaihtoehto kulkea..

Nyt on onneksi kiva työpaikka (itse hankittu) ja matkaakin vain 2,5km, jonka polkee n. 15minuutissa.

Onko työkkäri oikeasti noin kamala paikka? :/

Minen vielä ole työkkärin asiakas mutta kysyn silti yhden kysymyksen. (Anteeksi että tungen samaan ketjuun)

Mites, voiko karenssia saada siitä että kieltäydyn ottamasta vastaan tarjottua vuorotyötä, jossa siis ilta-ja yövuorot? Perusteluina se että mies tekee pelkää yötyötä ja meidän kunnalla eikä lähikunnilla, ole mahdollisuutta lasten yöhoitoon. Hoitajaa en palkkaa öiksi sen takia että itse voisin käydä töissä.. Myöskin olen todella sidottu maanantaisin menemään esikoisen terapiohin.

Kannattaakohan mun edes mennä työkkärin kirjoille? Jos yrittäisin etsiä itse jonkun osa-aika homman.

Kiitos jos joku osaa vastata jotain järkevää. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:

Minen vielä ole työkkärin asiakas mutta kysyn silti yhden kysymyksen. (Anteeksi että tungen samaan ketjuun)

Mites, voiko karenssia saada siitä että kieltäydyn ottamasta vastaan tarjottua vuorotyötä, jossa siis ilta-ja yövuorot? Perusteluina se että mies tekee pelkää yötyötä ja meidän kunnalla eikä lähikunnilla, ole mahdollisuutta lasten yöhoitoon. Hoitajaa en palkkaa öiksi sen takia että itse voisin käydä töissä.. Myöskin olen todella sidottu maanantaisin menemään esikoisen terapiohin.

Kannattaakohan mun edes mennä työkkärin kirjoille? Jos yrittäisin etsiä itse jonkun osa-aika homman.

kaikki on mahdollista..hyvinkin voip olla että saat karenssin..tai sitten et.
Se on niin ihmeellinen se työkkärin maailma.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Äitini kanssa samalle kurssille "pakotettu" yh äiti sai karenssin koska kunta ei voinut 7 (sisältää viikonlopun ) päivässä järjestää 3 lapselle hoitopaikkaa.
Tääkin on niin epistä. Kunnalla on 2vkoa aikaa järjestää lapsille hoito mutta työkkärin kurssi voi alkaa jo viikon päästä. Missä ne lapset on sen viikon jos ei ole tuttavia ja sukulaisia auttamassa?

jos sä (tai tässä tapauksessa yh äiti) on työkkärin listoilla ja saa työttömyyspäivärahaa on sen edellytyksenä että ON KYKENEVÄINEN OTTAMAAN VASTAAN TYÖTÄ TAI KOULUTUSTA JOS SITÄ ON TARJOLLA. ELI SE TARKOITTAA ETTÄ LASTENHOITO ON OLTAVA JÄRJESTETTY!!!! Siis jo etukäteen.
karenssi oli täysin oikeutettu!!

Minulla on ihana ihminen työkkärissä kenen luona käyn. Se otti heti huomioon mein erityislapset ja esikoisen terapiat! Kirjoitti kaiken ylös ja kirjotti sinne myös että ko.asioiden takia 5-6h työ/työharjottelu suositeltavaa ym. koska terapiat on tärkeitä ja niihin on mentävä ja vietävä.
Mutta periaatteessahan niiden ei ole pakko ottaa huomioon noita asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:

Minulla on ihana ihminen työkkärissä kenen luona käyn. Se otti heti huomioon mein erityislapset ja esikoisen terapiat! Kirjoitti kaiken ylös ja kirjotti sinne myös että ko.asioiden takia 5-6h työ/työharjottelu suositeltavaa ym. koska terapiat on tärkeitä ja niihin on mentävä ja vietävä.
Mutta periaatteessahan niiden ei ole pakko ottaa huomioon noita asioita.

Ihanaa kuulla positiivista kerrottavaa! =) Nyt täytyy sitten pähkäillä että mennäkkö työkkäriin vai ei. Kyllä on sitten niin persiistä jos tulee ongelmia tämän asian takia.

En valitettavasti jaksanut kahlata kuin muutaman vastauksen, joten nyt saatan toistaa ihan tyhmiäkin asioita.

Työssäkäyntialueella oleva työ on otettava vastaan ja työssäkäyntialue saattaa ulottua esim. minulla täällä maalla 100 km:n päähän. Kieltäytymisen peruste ei voi tuolloin olla kulkuvaikeudet, autottomuus tai ajokortittomuus. Vain työssäkäyntialueen ulkopuolelta tarjotusta työstä voi kieltäytyä mainituin perustein. Jos kieltäytyy, voi napsahtaa UUSI kolmen kuukauden karenssi. Työstä kieltäytymisen peruste ei koskaan voi olla myöskään se, että palkka on pienempi kuin työttömyysturva, jos palkka vaan on alansa työehtosopimuksen mukainen.

Ystäväsi on tulossa ensimmäistä kertaa työmarkkinoille, joten 6 kk:n odotusaika on ihan normaali. Näistä minä en oikein tiedä, kun ei ole mitenkään minua itseäni koskettanut.

Neuvoni on, että kaverisi ottaa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan työnhakijana tarkasti selvää. Mitään ruusuilla tanssimista ja rahoissa pyörimistä ei ole luvassa ja lopulta se vakituinen työpaikka vaikka pienelläkin palkalla on paras vaihtoehto. Kulkuongelmat ystäväsi on ratkaistava! Jos se ei muuten ole mahdollista, niin sitten on muutettava työn ääreen tai lakattava hakemasta työkkärin kautta työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
työssäkäyntialue on muistaakseni 30km suuntaan jos toiseen sieltä missä asuu..

Mä ainakin aikoinaan annoin työkkäriin ehdot, että 10km säteellä, koska pyörä ainut vaihtoehto kulkea..

Nyt on onneksi kiva työpaikka ja matkaakin vain 2,5km, jonka polkee n. 15minuutissa.

Jos etsit työssäolevana uutta työtä tuo kuulostaa ihan ok. Työttömänä työnhakijana kuulostaa aika rajoittavalta. Siis että 10km säteellä on työpaikka löydyttävä. Kyllä jostain on tingittävä ja varauduttava että pitää työssäkäymisen jatkamiseen olla muitakin tapoja mennä töihin (esim mopo, mönkijä, kevari, auto, bussi, kimppakyyti, jne).

Mopoautoon ei tarvitse korttia ja sillä voi ajaa talvellakin...